Skocz do zawartości

Zmiana napędu 2x10 na 1x12 XT


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Planuję upgrade swojego roweru i prosiłbym o opinie / ewentualne wskazówki co do części.

Rower - Merida Big Nine 500 Lite (2020):

https://sklep.k2rowery.pl/rower-merida-bignine-500-lite-p-4697.html

 

Chciałbym zmienić napęd na 1x12, wymienić hamulce / tarcze, ew. koła na tubeless.

 

Części które mnie interesują:

Korba: Shimano Deore XT FC-M8100-1 / M8120-1 175mm (tutaj niewiem, niektórzy mowią że M8120 to wersja boost, jak to jest?) + zębatka Shimano Deore XT SM-CRM85 36t + łańcuch CN-M8100

Suport: Shimano BB-MT800-PA

Przerzutka: Shimano XT 12rz SGS RD-M8100 + manetka XT SL-M8100-R

Hamulce: Shimano Deore XT BL-M8100 / BR-M8120 + tarcze RT-MT800 160/180

Piasty: wymieniać? Skoro już lece w XT to myślałem nad modelami XT M8110-B

 

Będzie to wszystko ze sobą grało?

 

Co do kół tubeless, co byście polecili?

Odnośnik do komentarza

Należy się zastanowić czy to jest dobry pomysł przede wszystkim. I nie jestem tu do końca pewien.

Ostatnio zmieniłem 2x11 na 1x11 i wczoraj dyskutowaliśmy z synem na ten temat. On  twierdzi że wolał jak było 2x11 bo raz że były twardsze przełożenia z dołu z blatem 36 i ewentualnie możliwością założenia 38. A jak wyjechałeś z płaskiego pod bardzo sztywny podjazd to zrzucenie na mały blat powodowało od razu dużą redukcję przełożenia. Poza tym na ostatnich dużych koronkach jak patelnia praca jest nędzna. Przy 2x można było założyć kasetę o mniejszym zakresie gdzie taki problem nie występuje. No i zużycie łańcucha było mniejsze na 2x i koszt kasety mniejszy.

Natomiast co do meritum.
Przerzutka i manetka to wiadomo że nie problem.

Korba musi być z Boost i do niej blat typu NW.
Boost ma linię łańcucha 52 mm
Więc moim zdaniem potrzebujesz FC-M8100-1
Ja bym korby XT nigdy nie kupił. Ma beznadziejne anodowanie i po roku wygląda jak psu z d.
Mam u siebie korbę RaceFace Aeffect po 7 latach jazdy może nie wygląda jak nowa ale całkiem, całkiem.
Ma ona tę zaletę że można swobodnie przechodzić między 1x i 2x. Blaty NW do niej kosztują ok. 100 zł.
Chyba waży podobnie jak XT.
Są też inne sensowne opcje.

Piasty Shimano są beznadziejne. Unikać za wszelką cenę. 
Porządne piasty to np. DT 350 ale to już jest pewien koszt. Nawet nowe, tańsze DT 370 z systemem ratchet są ok.
Jeśli nadal masz to koła co miałeś oryginalnie to są beznadziejne.
Mają muzealny profil. W tej chwili w MTB XC standardem są obręcze 30 mm szerokości wewnętrznej.
Więc albo nic nie ruszaj i zostań na tych albo wymiana kół
Do kół które masz pod kasetę Shimano jest potrzebny bębenek Microspline. Jeśli to piasty Shimano to powinien być dostępny.
Co do kół polecam takie jakie ja mam i już kilku moich znajomych. Obręcze Newmen Evolution A.30 SL i piasty DT 350. Złożone w FitWheels. eu czyli w Bikestacji. I tam proponuję się poradzić i dokonać zakupu prawie wszystkich części. Ja tam kupuję swoje.
Obręcze 30 mm są polecane do opon 2,3-2,4 cala a to obecnie standard w XC.
Jak napiszesz na ryz@bikestacja.pl i napiszesz że z polecenia od Jacka Kapeli, to Łukasz Ci dobrze doradzi, bo sam jeździ i jeszcze może rabat utargujesz.

Heble
XT są bardzo dobre. Ale począwszy od Deore wszystkie hamują tak samo. Deore mają nie ceramiczne tłoczki. SLX i XT ceramiczne. Ceramiczne są potrzebne na długich zjazdach w górach żeby ograniczyć przegrzewanie. Natomiast mam wrażenie że nie za dobrze wpływa nie nie temperatura bo potrafią się ukruszyć. Na gwarancji Shimano je w takim przypadku wymieni. Po gwarancji zacisk według Shimano będzie do wyrzucenia. Bo nie sprzedają części zamiennych do zacisków. Miałem XT poprzedniej generacji i wyły jak opętane i sikały olejem. Teraz mam od kilku sezonów MT500 z klamkami Deore i zero problemów. Ale tu trzeba by mechanika co doradzi jak obecnie wygląda sytuacja. @mike21, doradzisz?

Tarcze XT to dobry wybór. Mam z przodu XT z tyłu SLX. SLX już mi wyje i jest do wymiany. Natomiast w górach jedne z kolegów mechaników woli SLX bo mu się XT rozwarstwiały.
 

Odnośnik do komentarza

Chcesz naprawdę wpakować do takiego roweru nowy napęd, hamulce i koła? Rozważ zmianę roweru bo wywalisz 4-5 tysięcy i nadal będziesz miał ten śmieszny amortyzator i ciężką ramę.

Można iść w XT jak pisałeś. Z tym, że korba fc-m8100 jest już boost a 8120 super-boost (gdybyś miał z tyłu piastę z szerokością montażową np. 157mm). Przy czym szczątkową cięższa będzie m7100 i nic więcej przy tym nie tracisz (też ma drążone ramiona jak xt). Do obecnych kół nie zamontujesz kasety 12s shimano a wymiana piasty przy tak wyjątkowo lichych kołach mija się z celem. W ogóle poleciłbym zweryfikować inwestycję. IMO max co warto do takiej meridy montować to poziom deore - wyjdzie 2x taniej, tak samo trwale, nieco ciężej. Ew. samą manetkę m8100 możesz sobie zostawić z XT bo coś wnosi względem grup niższych.

Co do składanych kół na obręczach newmen trzeba koniecznie sprawdzić czy zamontowano podkładki nypli (bezwzględnie wymagane przy nieoczkowanych obręczach, niestety z doświadczenia wiem, że mało który wheelbuilder się tym przejmuje a potem przy jakimś nieudanym lądowaniu, wkręconym patyku itp. wyłażą nuyple rozwalając obręcz).

Samoistnie pękające tłoczki ceramiczne w zaciskach shimano trochę się uspokoiły - nie miałem takiego pacjenta od min. 3 lat. Najczęściej użytkownik sam sobie psuje nieumiejętnie rozpychając tłoczki przy montażu nowych klocków. Poza tym w razie draki cały zacisk to są całkiem akceptowalene pieniądze. Są też dostępne tłoczki i uszczelniacze (ali) niemniej jeden tłoczek około 30zł, warto zmieniać komplet i od razu uszczelki więc wyjdzie min. 50% ceny nowego zacisku, w którym masz nowe klocki. Ze względu na średnicę tłoczków w zaciskach o 1mm większą niż w prawdziwym deore (m6100) siła hamowania jest o kilkanaście % większa przy tej samej sile przykładanej do klamki hamulcowej. W deore już jest b. przyzwoita.

Tarcze rt7x i rt8x to wadliwie obrobiona chińszczyzna (niestety ale nawet typowo chińskie tarcze kosztujące 20zł są od nich lepsze) - nie kupujcie tego. Rt-mt800 jeszcze są japońskie i to min. co z shimano warto brać. Co do rozwarstwiania się tarcz kanapkowych (ice-tech) to faktycznie da się to zrobić ale trzeba się postarać 😉. W większości przypadków nic nie będzie się działo. Można też iść w kierunku tarcz firm trzecich (pełnych) jak np. swissstop, trickstuff, magura, sram, trp.

Odnośnik do komentarza

Catalyst szosowe byly w rowerach grupy zawodowej, ktore sprzedawal kolega. Mielismy wrazenie ze nic specjalnego. Tyle ze byly pod kolor bo pajak byl niebieski.

Ja tez jestem zdania ze to jest inewstycja zwana overbike. W tegontypubrowerach bylem zwolennikiem upgrade'u mieszanego. Kaseta SLX, lancuch XT, tylna przerzutkado rozwazenia czy nie tansza, korba Deore lub SLX, suport i manetka XT. Heble Deore.

Odnośnik do komentarza

Rama i amortyzator aż takie złe? 🥹

Może jednak wymienię narazie przednie zębatki i hamulce na mt500 + tarcze i ew. manetkę na XT i pojeżdżę jeszcze trochę na nim, do wakacji odłożę sobie trochę więcej i wtedy pomyśle czy iść w całkiem nowy rower. 😶‍🌫️

Odnośnik do komentarza

Nie tyle złe co nie przystają do grupy XT. To rower mocno średniopółkowy i poobwieszanie go komponentami z grup wyższych nie przełoży się istotnie na wartość dodaną.

Co jest z tymi zębatkami przednimi?

Jakie masz obecnie manetki? M4100 czy M6000?

Jeśli masz M4100 to nie pakuj się w hamulce MT500 tylko idź w Deore (M6100). Cena ta sama, lepsze przewody i zaciski, nowsze klamki.

Zakup manetek XT do napędu 2x10 będzie trudny, dodatkowo jeśli stwierdzisz, że chcesz dalszy upgrade to wpakujesz niepotrzebnie kilka stówek w coś co nie będzie pasowało do dalszego upgrade'u.

Sprawny napęd 2x10 nie jest zły. Bardziej odczuwalna na plus byłaby zmiana kół i ogumienia, potem amortyzatora. Tylko jak wspomniałem - musisz dobrze się zastanowić czy warto pakować stosunkowo duże pieniądze w ten rower. Zapewne gdyby udało się go sprzedać i dołożyłbyś tą kasę za którą chciałeś robić upgrade to miałbyś zupełnie inne perspektywy.

 

Odnośnik do komentarza

MT500 od Deore się wiele cenowo nie różnią. Dostajesz klamki Deore ale zaciski z niższej grupy, pod inny typ klocków i gorszej jakości przewody. Więc polecam jednak Deore.
Z moich informacji wynika że średnica tłoczka wDeore jest taka sama jak w SLX i XT. 

Odnośnik do komentarza

Masz rację. Właśnie sprawdziłem - wszystkie od mt410 w górę mają średnicę 21,9mm. Niższe modele jak mt400 czy mt200 mają niespełna 21mm. wszystkie 4-tloczkowce już od poziomu mt420 mają 15+17mm, tu ceramika zaczyna się w pozagrupowym mt520.

Tym samym m6100 na tych samych tarczach i klockach muszą działać tak samo jak m7/8100. Średnica "master cylinder" (tłoczek w klamkach) jest we wszystkich z servowave taka sama (10mm).

@rev0lte jak wyźej pisałem - m6100 podejdą jeśli masz manetki m4100. Ze starszymi m6000 będzie konflikt (ze względu na przesuniętą obejmę w nowych hamulcach).

Odnośnik do komentarza

Jeśli nie będą wyjątkowo krzywe to w dwutłoczkowych zaciskach bez problemu. Miałem przez sezon w XTkach tarcze 2,2mm, nie dzwoniło. Obecnie używam w tym rowerze chińskich podróbek SRAM PaceLine (42zł komplet 180mm), Shimano może się schować ze swoją chińszczyzną 😉

BTW z tych dobrych shimanowskich tarcz pod montaż IS masz jeszcze RT-MT905... tylko ta cena...

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, mike21 napisał(a):

Jeśli nie będą wyjątkowo krzywe to w dwutłoczkowych zaciskach bez problemu. Miałem przez sezon w XTkach tarcze 2,2mm, nie dzwoniło. Obecnie używam w tym rowerze chińskich podróbek SRAM PaceLine (42zł komplet 180mm), Shimano może się schować ze swoją chińszczyzną 😉

BTW z tych dobrych shimanowskich tarcz pod montaż IS masz jeszcze RT-MT905... tylko ta cena...

Dzięki,

tak, te mt905 widziałem...

ale nie chcę tyle za tarcze płacić

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...