Skocz do zawartości

MTB o wygodnej pozycji (4-6k) - jaka geometria sprawia, że rower jest wygodny?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,
szukam roweru do wycieczek - las/pola itd., 50-80km max. Wyścigi, skakanie, downhille, ogólnie góry - nic z tych rzeczy. Mam 184 cm wzrostu, ważę do 75 kg. Mam treka dualsport ale sztywny widelec to chyba nie jest najlepszy pomysł na moje obecne zainteresowania. Odpowiada mi jednak taka wyprostowana, relaksacyjna pozycja. Szukam więc czegoś podobnego, trochę bardziej terenowego, z amorkiem.
Miałem okazję przejechać się Cube Attention SLX i wrażenia bardzo spoko - podobna pozycja, to czego szukam. Chciałbym jednak poszukać jeszcze jakichś alternatyw i w związku z tym pytanie - co sprawia, że rower jest wygodny? Krótkie TT? Mały reach? Duży stack?

Czy poza Cubem znajdę coś podobnego? Na papierze Merida Big Nine 500 jest podobna ale czy tak w istocie jest? Poza tym jest jeszcze wycieczkowy Giant Talon 0 ale jakoś nie porywa mnie. Wiem, że dużo osób poleca Rockridera expl 540 z Decathlonu (jest teraz w dobrej cenie 3200 zł) ale nie do końca rozumiem - ponownie, na papierze, nie wydaje się być jakoś wyraźnie "wygodniejszy" od dziesiątek innych rowerów.

Są jeszcze rowery crossowe z amorkiem. Czy warto w ogóle myśleć o Giancie Roam, canyonie pathlite, czy Cube Nature? Wydaje mi się, że te amortyzatory 63mm Suntoura to nie jest coś, co zda egzamin na trochę gorszej leśnej ścieżce, a cenowo nie wypadają rewelacyjnie.
Aha, lubię jeździć szybciej (jak każdy) ale zdaję sobie sprawę, że nie uniknę kompromisów. Czy znajdę obecnie jakieś rozsądne konstrukcje z dwoma blatami z przodu?

Mogę wydać więcej niż 6k ale nie wiem czy jest sens. Wolałbym też kupić rower stacjonarnie - dopasować, przejechać się. Szczególnie, że sam do końca nie wiem czego chcę. Nie zaryzykuje rowerka z Niemiec czy Hiszpanii bo ma fajne parametry i niezłe ceny.

Odnośnik do komentarza
28 minut temu, Wiktor00 napisał(a):

dużo osób poleca Rockridera expl 540

Nie znam się na geometrii, ale moja żona (60+), po 40 latach przerwy od roweru, kupiła RR Explore 540 i w pierwszym dniu "wycieczkowym" zrobiła 34 km (szutry nad jeziorem Wigry) i tylko bolały ją 4 litery, co na początku normalne prawie u każdego na każdym rowerze. Po tej przygodzie nabyliśmy wkładki do spodenek. Wcześniej może wokół komina "ćwiczyła" przez max kilka kilometrów. 
W rowerze, w dniu zakupu, w serwisie przestawili mostek na pozycję plusową.
Na Forum jest wielu uczestników, którzy, jak sądzę, pochylą się nad geometrią rowerową i wytłumaczą te tajniki, a ja też chętnie poczytam.  
Cube Attention - jak tu piszą, też jest turystycznym MTB, ale nie wiem czy ma sztywne osie (RR ma). Oba te rowery są fajne, bo m.in. pozwalają na montaż tylnego bagażnika, a nawet sakw. A nigdy nie wiadomo, czy w przyszłości taka opcja będzie ważna. Może nie dla Ciebie, ale gdy zaplanujesz wymianę roweru na jeszcze lepszy, to dla potencjalnego nabywcy poprzedniego, "uniwersalność turystyczna" może mieć znaczenie.  

Odnośnik do komentarza
20 minut temu, APZ napisał(a):

Nie znam się na geometrii, ale moja żona (60+), po 40 latach przerwy od roweru, kupiła RR Explore 540 i w pierwszym dniu "wycieczkowym" zrobiła 34 km (szutry nad jeziorem Wigry) i tylko bolały ją 4 litery, co na początku normalne prawie u każdego na każdym rowerze. Po tej przygodzie nabyliśmy wkładki do spodenek. Wcześniej może wokół komina "ćwiczyła" przez max kilka kilometrów. 
W rowerze, w dniu zakupu, w serwisie przestawili mostek na pozycję plusową.
Na Forum jest wielu uczestników, którzy, jak sądzę, pochylą się nad geometrią rowerową i wytłumaczą te tajniki, a ja też chętnie poczytam.  
Cube Attention - jak tu piszą, też jest turystycznym MTB, ale nie wiem czy ma sztywne osie (RR ma). Oba te rowery są fajne, bo m.in. pozwalają na montaż tylnego bagażnika, a nawet sakw. A nigdy nie wiadomo, czy w przyszłości taka opcja będzie ważna. Może nie dla Ciebie, ale gdy zaplanujesz wymianę roweru na jeszcze lepszy, to dla potencjalnego nabywcy poprzedniego, "uniwersalność turystyczna" może mieć znaczenie.  

Dzięki, niezła rekomendacja. Gratuluję żony 🙂

U mnie w decathlonie niestety nie ma opcji wypożyczenia żadnego rock ridera.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, Wiktor00 napisał(a):

 Chciałbym jednak poszukać jeszcze jakichś alternatyw i w związku z tym pytanie - co sprawia, że rower jest wygodny? Krótkie TT? Mały reach? Duży stack?

 

3x tak, a oprócz tego:

- długość mostka - jest powiązana z kątem główki ramy (mniejszy kąt to krótszy mostek i na odwrót), więc TT trzeba rozpatrywać dodając długość mostka

Wymieniając mostek na krótszy możesz "skrócić rower" - ale zmiana powyżej 1-2cm zmieni zachowanie roweru.

 

- kąt rury podiodłowej, np. w expl540 o którym wspomniał @APZ kąt rury podsiodłowej to 73 stopnie - przez wiele lat okolice tego kąta były takim standardem

Odkąd weszła geometria progresywna kąty w wielu ramach są 74-75st - powoduje to większe przesunięcie ciężaru ciała z tyłka na ręce (taki rower lepiej podjeżdża pod górę, łatwiej przejść z siodełka do sprintu na stojąco - ale do jazdy turystyczno-wycieczkowej może być mniej wygodny).

 

 

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, jajacek napisał(a):

Attention SL dobrze znam bo ma kolega z ktorym dzis jechalem, Ekstremalnie krotka rura wysoki stack. Taki cross/trekking na kolach MTB.

Porownanie geo rowerow robie na Geometry Geeks.

 

Dzięki, super strona. Czy po wykupieniu miesięcznego abonamentu działa trochę lepiej? Obecnie praktycznie cały czas mam błąd "Sorry. Something went wrong at our end while trying to load this page."

Czy mógłbym przy okazji prosić Cię o wyjaśnienie jednej kwestii?

Czym różni się więc taki pseudo-mtb jak Cube Attention od bardziej "sportowego" MTB typu Kross Level 10 (https://kross.eu/pl/rowery/gorskie/mtb-xc/level-10-0-czarny-bialy-polysk-1) czy też Cube ale Reaction pod względem geometrii/pozycji kierującego?

Cube Attention (rozmiar 20):

TT: 615
Reach: 426,2
Stack: 637,4

Kross Level 10 (rozmiar L):
TT: 615 = dokładnie to samo
Reach: 438 (+12 mm)
Stack: 616 (-21 mm)

Nie są to kosmiczne różnice. Porównywałem np. do Marlina 7 i tam mamy 647/470/618, to już jest naprawdę dużo, ale tutaj, z mojego punktu widzenia - laika - dochodzę do wniosku, że rower taki cross-country to też jest kategoria w której mogę czegoś poszukać dla siebie.

Mam świadomość, że trochę zaczynam dzielić włos na czworo ale przejechanie się po sklepie czy parkingu nic mi nie daje, nie chcę kupować w ciemno czegoś, co okaże się potem nie dla mnie.

Czy te 10-20 mm różnicy wysokości czy też odległości od kierownicy w ogóle odczuję? Poza tym, to akurat chyba dość łatwo jest poprawić wymieniając mostek, prawda?

 

PS. Udało mi się porównać kilka modeli, taka Merida Big Nine wydaje się bardzo spoko. I wychodzi na to, że Attention SL to jest trochę co innego, nowsze mają odrobinę bardziej pochyloną pozycję.

01.png

Odnośnik do komentarza

Serwis jest darmowy. Ale widzę że mają jakieś problemy z bazą danych. Zapewne chwilowe.

Generalnie MTB można chyba podzielić na rekreacyjne, wyścigowe i takie pośrodku.

Przykładem rekreacyjnego jest rama Attention 2021 ale robiona chyba od ok 2014, zbudowana z najtańszego, najcięższego stopu aluminium 6061, bez sztywnej osi.
Przykładem rekreacyjnego jest też Merida Big Nine, zbudowana na ramie Big Nine TFS zbudowana również z alu 6061.
Przykładem takiego pośrodku jest też rama Merdia Big Nine Lite, na której zbudowane było kilka modeli, z lepszego, lżejszego stopu alu, 6066,  ze sztywną osią ale z geometrią sprzed paru ładnych lat. Reach 439, stack 628. Ale tu już agresywniejsze geo.
Przykładem takiego pośrodku jest Cube Reaction, zbudowany z karbonu, ze sztywną osią ale mający stosunkowo starą geometrię. Jeździłem na tej ramie i pozycja była jak dla mnie przyzwyczajonego do bardziej agresywnej, komfortowa.

W ostatnich latach geometrie wyścigowe się zmieniały. Wydłużał się reach, co kompensowano skróceniem mostka. Typowa rama wyścigowa ma zwykle X na wysokość i X+1 na długość. Ze stack i kątem główki bywało różnie. Producenci eksperymentowali. Trasy XCO stawały się coraz trudniejsze więc wypłaszczano główkę ramy. Aż doszliśmy do momentu kiedy wyścigowy hardtail w zasadzie zniknął z tras XCO.

Firmami, które wyznaczały trendy w tym zakresie były chyba głównie Specialized z modelem Epic, Scott z modelem Scale i Cannondale z modelem Scalpel.

Ja jeżdżę akurat na Epicu Hardtailu Comp Carbon,  L, z 2017. Ma reach 441, stack 622, główkę ramy 69,8 stopni. Jest mi wygodnie. Ale latami jeździłem na szosie, coś tam się czasem ścignąłem i jestem mimo wielu lat na karku przyzwyczajony do rowerów wyścigowych. Z tym, że ja jeżdżę z kumplami i ludźmi 15-20 lat młodszymi ode mnie, w ustawkach po lasach, więc żeby nadążać chciałem mieć rower sztywniejszy, lżejszy i szybszy, kosztem komfortu.

Rowerem, który mi bardzo odpowiadał pod względem komfortu był Specialized Chisel Expert 2018. I gdybym miał postawić na komfort to bym do niego wrócił.
Miał reach 441, stack 619 ale był z super miękkiego, mega wycieniowanego alu i to było czuć, że świetnie pochłania nierówności. I miał podsiodłówkę 27,2 mm.

Kąt główki ramy i kąt rury podsiodłowej jest też ważny tak jaki pisał Pepe. Wypłaszczona główka ramy jest dobra na ostrych zjazdach. Ale nie jest dobra ani na płaskim ani na podjazdach. Na podjeździe rower mający wypłaszczoną główkę będzie miał tendencję do unoszenia się przedniego koła na stromiźnie. Ale będzie lepiej i bezpieczniej zjeżdżał. Ale też bardzo to po płaskim nie przeszkadza.

Najnowszy Specialized Chisel ma reach 455, stack 619, kąt główki ramy 68 stopni, kąt rury podsiodłowej 74 stopnie. Więc go wydłużono i wypłaszczono po to żeby lepiej zjeżdżał. Jednocześnie zmieniono mu średnicę rury podsiodłowej z 27, 2 mm na 30,9 mm. Przewidując że jego użytkownicy mogą być skłonni do zamontowania opuszczanej sztycy.

Marketing producenta pisze tak:

The all-new Chisel has been purpose-built to tackle modern cross country trails and race courses with the utmost speed. In fact, it shares many of the same modern features as its Epic Hardtail sibling, but in a more budget-friendly package—making it the most efficient and capable alloy hardtail out there.

The Chisel's all-new frame utilizes our D'Aluisio Smartweld technology that moves the hydroformed tube joints away from the areas of the highest stress, making the finished frame's balance of strength, rigidity, and weight more pronounced than any alloy frame in history. This not only makes the Chisel one of the lightest alloy hardtail frames coming in as light as 1,400g, but it also allows for tuned frame stiffness across all sizes.

The new Chisel also houses all of the modern features that you expect from an XC bike, like Progressive XC Geometry with a 68-degree headtube angle and longer reach, internal cable routing, a threaded bottom bracket, boost spacing, 30.9mm dropper post compatibility, and 1x-only drivetrains.

W konsekwencji mamy rower dłuższy, ma tzw. progresywną geometrię, jest stabilniejszy na zjazdach ale mniej wydajny po płaskim i mający gorszy komfort ogona, bo podsiódłowka 27,2 dawała dużo większy komfort, bo bardziej pracowała. I są dostępne podsiodłówki 27,2 mm jeszcze bardzie poprawiające tłumienie nierówności drogi.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...