Skocz do zawartości

Kompatybilność korby 11rz i łańcucha 12rz oraz korby 12rz i łańcucha 11rz


Rekomendowane odpowiedzi

Głównie MTB + jedna korba grx.

 

Konfiguracja o której myślę:

1. tylna przerzutka mtb 11rz + łańcuch 11rz + korba grx 12rz bo jest w wersji 38zębów (lub 11rz w wersji 40zębów - ale w tym przypadku nie ma problemu)

2. tylna przerzutka mtb 12rz + łańcuch 12rz + korba mtb 11rz (z zębatką Shimano)

Odnośnik do komentarza

Słynny Lennard Zinn ma taką podpowiedź, która może wskazywać że trzeba wykazać czujność:

 

Dear Lennard,

I want to use a Campy Super Record 12 crankset on a Campy Record 11-speed drivetrain.
How well will that work? Will it work as good as a 11-speed crankset? I am using a Cable operated Campy Record groupset.

― Walter

Dear Walter,

If one were to ask Campagnolo, the official answer would be “no,” of course. Campagnolo doesn’t generally design or test systems to be backwards compatible, and unless it has, it’s not going to recommend it.

It may work well enough, but there are a few reasons why it won’t work as well as an 11-speed crankset. The 12-speed chainline is a millimeter wider; it is 43.5mm for 11-speed cranks and 44.5mm for 12-speed cranks.

Another difference is that the chainring spacing is narrower for the narrower chain, and getting the front-derailleur adjustment perfect might prove elusive. It would not fall within the design range of the 11-speed front derailleur, since the chainrings are closer together. It will also depend on all the other variables already determined with the frame and braze-on front-derailleur mount positioning.

The wider 11-speed chain could also prematurely engage the shifting ramps on the large chaining when pedaling in the small chainring while cross-chained to the smaller sprockets. That is nothing new, though. This can sometimes be an issue anyway with compact (i.e., 34/50-tooth) chainrings on a bike with short chainstays originally specced with standard 39/53-tooth chainrings, even when the two cranks are designed for the same number of gears as the bike’s drivetrain.

The 12-speed crank on the 11-speed drivetrain may work just fine, but since the design specs are different, and since I haven’t tried it, I can’t say what your experience will be. If you try it, let me know how it works.

― Lennard

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, mike21 napisał(a):

Jeśli chodzi o shimano to łańcuchy 12rz są węższe wewnątrz i mogą się klinować na blatach NW korb 1x11. SRAM ma wewnątrz tyle samo miejsca co 11rz.

Dzięki. Napisałem do Garbaruka - zobaczymy co odpowiedzą, przynajmniej w kwestii ich zębatek.

Odnośnik do komentarza

Pracowałem z teamami zawodowymi MTB w niemczech i austrii. Nigdy nie używaliśmy butikówki i nie dla tego, ze sponsor czy coś tam tylko dlatego, że te produkty nie posiadają żadnej wartości dodanej względem rozwiązań masowych. Mają tylko przyciągać spojrzenie. Nawet bałbym się założyć takie świecidełka zawodnikowi, który dziennie zużywa 3 komplety klocków hamulcowych i nierzadko łamie stalowe zęby w kasetach.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, mike21 napisał(a):

Pracowałem z teamami zawodowymi MTB w niemczech i austrii. Nigdy nie używaliśmy butikówki i nie dla tego, ze sponsor czy coś tam tylko dlatego, że te produkty nie posiadają żadnej wartości dodanej względem rozwiązań masowych. Mają tylko przyciągać spojrzenie. Nawet bałbym się założyć takie świecidełka zawodnikowi, który dziennie zużywa 3 komplety klocków hamulcowych i nierzadko łamie stalowe zęby w kasetach.

Akurat z Garbarukiem nie chodziło mi o to by mieć butikowy gadżet tylko rozważam opcję założenia zębatki 38T do korby mtb, którą już mam. Najchętniej kupiłbym od Shimano z grupy Deore i tyle.

Odnośnik do komentarza

Z tymi teamami zawodowymi to różnie bywa. Czasami ich wiedza na temat najnowszych rozwiązań jest słaba jak i słaba jest skłonność do eksperymentów. Mam do czynienia z F1 światowego kolarstwa czyli jazdą na czas na torze i na szosie. I jest tam stosowane sporo niszowych rozwiązań. Stosuje je np. Team Ineos w którym głównym doradcą od aerodynamiki jest Dan Bigham, który z bratem prowadzi firmę Wattshop. Ineos używał zarówno ich blatów jak i innych elementów. Używali kół Xaviera Disleya, znanego jako Aerocoach.  Koła te w wersji bez logo używa też UAE Team gdzie jeżdżą Pogacar i Rafał Majka. Reperentacja Danii na torze, Mistrzowie Świata, używali lemondek z Wattshopu. Powszechnie w zawodowych teamach są używane lemondki Aerocoacha. Wiem od kolegi z Bora-Hansgroche, że jedn prywatny gościu robił im teraz lemondki, tzw wytopy, dopasowane pod kształ przedramiona najlepszych zawodników. Od kumpla z Jumbo-Visma wiem że ma magika co mu przemalowuje koła i inne elementy żeby wyglądały jak ich sponsora, głównie chodzi o dziadowskie koła Shimano. Znam zawodnika z zespołu zawodowego niższej kategorii, że dogadał się tak że jeździ na Specu przemalowanym an kolor KTM, sponsora zespołu z logo KTM. Koła też ma chyba przemalowane. Więc nie opowiadajmy że nie wnoszą one wartości dodanej. 

Na zdjęciu rower mojego młodego, Mistrza Polski Juniorów w jeździe na czas i 5 zawodnika Mistrzostwa Świata Juniorów na dochodzenie.

 przodu ma hamulec firmy TriRig który ma mniejsze opory aerodynamiczne niż hamulec producenta. Basebar frmy 3T też jest szybszy, zmieniliśmy też mostek na jakiś na jakiś no name aero, który pasował do tego basebaru, poprawiając projekt producenta. Nawierciliśmy karbon i schowaliśmy Blip Box wewnątrz ramy. Taśma na klamkach jest od deskorolek z Decathlonu. Pianka wypełniająca lemondkę Dedy jest z Castoramy. Korba Rotora jest znacznie lepsza od korb Shimano, napęd jest 1x i założony jest do niej blat Garbaruka typu NW. To że te zmiany są szybsze zostało potwierdzone w testach aero na torze z wybitnym specjalistą od aerodynamiki za pomocą profesjonalnego sprzętu badawczego. Na tym rowerze, który ma 10 lat, wygrał przejeżdżając 23 km ze średnią prędkością ponad 49 km/h. A rok później przejechał prawie 34 km ze średnią blisko 50. Więc warto czasem poeksperymentować.

W MTB bardziej się wydaje liczyć niezawodność. Ale XT jest chyba bardziej niezawodne niż XTR a mimo to zawodnicy ścigają się na lżejszym XTR.
Zarówno Shimano jak SRAM produkują masówkę, która nie zawsze jest najwyższej jakości. Korby DuraAce i Ultegra były nędzne i jest na nie teraz recall. Rozwiązania jeśli chodzi o niektóre korby SRAM w szosie są chore. Pomiary mocy Shimano kompletnie do niczego się nie nadają. Pomiary mocy SRAM/Quarq mają duże problemy w deszczu, itd, itp.

353125525_217632497874506_64897332637277

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...