Maxxis to marka opon rowerowych, która powstała pod skrzydłami firmy Cheng Shin Tire & Rubber z Tajwanu (produkują również opony CST). Maxxis oferuje także opony do samochodów, quadów, motocykli, traktorków ogrodowych, gokartów i wielu innych pojazdów. Jednak w tym wpisie skupię się na oponach rowerowych. A w zasadzie na technologiach, które się w nich kryją. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś, o czym mówią oznaczenia na boku Twoich opon, albo przymierzasz się do zakupu opon Maxxis – ten wpis jest dla Ciebie.
Dodam tu jeszcze jedną, istotną rzecz. Jeżeli chcesz zrobić rozeznanie w dostępnych wersjach opon od Maxxisa, zacząłbym od międzynarodowej wersji ich strony. Nie wiedzieć czemu, lokalne wersje pokazują jedynie niektóre dostępne opcje. A np. polska wersja dodatkowo podaje wagę opon w funtach.
Żółte logo na oponie
Spostrzegawcze osoby mogły zauważyć, że nawet te same modele opon do rowerów górskich mogą różnić się kolorem loga MAXXIS. Logo może być białe albo żółte. Czym różnią się tak oznaczone opony? Czy żółte logo oznacza lepszą jakość?
Wyjaśnienie tej zagadki jest bardzo proste – białe logo zazwyczaj oznacza opony OEM, czyli montowane w nowych rowerach. Natomiast żółte logo Maxxis posiadają opony sprzedawane klientom. Oczywiście od tej zasady zdarzają się wyjątki i bywają nowe rowery z oponami z żółtym logiem. Tak samo można kupić nowe opony Maxxis z białym logiem – ale te najczęściej są po prostu zdjęte z nowego roweru :)
Według producenta, opony o takich samych oznaczeniach nie różnią się od siebie jakością, niezależnie czy to wersja OEM (białe logo) czy normalna (żółte logo). Jedynie Maxxis zastrzega, że mogą dodatkowo produkować opony OEM w takiej wersji, która nie jest dostępna w ogólnej sprzedaży. Np. jakaś opona będzie w wersji z drutem, a wszystkie dostępne w sklepach będą zwijane.
Opona zwijana lub drut
Opona z drutem (wire) posiada na swoim rancie stalowy drut, przez co trzeba uważać przy jej pakowaniu do wysyłki (drutu lepiej zbyt mocno nie giąć). Poza tym opona na drucie będzie trochę cięższa od wersji zwijanej. Drut zazwyczaj znajdziemy w najtańszych modelach lub w wybranych wersjach opon do downhillu. Opony w wersji zwijanej (foldable) na stopce posiadają kewlarową linkę – dzięki temu oponę można bez przeszkód złożyć i np. zabrać ze sobą na wyjazd jako zapasową. Zwijana opona będzie także trochę lżejsza od wersji z drutem.
TPI
TPI (Threads Per Inch) to skrót mówiący nam o liczbie nitek oplotu na cal kwadratowy. Im wyższa liczba (np. 120) – tym opona lżejsza i szybsza, ale jednocześnie bardziej podatna na przebicia. Dlatego np. w wielu modelach opon górskich Maxxis do modeli z TPI 120 stosuje dodatkową wkładkę antyprzebiciową. Złotym środkiem pomiędzy wytrzymałością opony, a jej niskimi oporami toczenia jest oplot 60.
Tubeless Ready
Tubeless Ready (TR) – ten dopisek oznacza oponę bezdętkową i możliwość zastosowania mleczka uszczelniającego zamiast tradycyjnej dętki. W połączeniu z kompatybilną obręczą dostaniemy system bezdętkowy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby pozostać przy dętkach, jednak zwłaszcza w przypadku jazdy w terenie, polecam przerobić koła na bezdętkowe.
Wide Trail
Dopisek WT (Wide Trail) przy rozmiarze opony oznacza, że jej konstrukcja została stworzona z myślą o szerszych obręczach. Maxxis podaje, że dla opon cross-country chodzi o obręcze o szerokości wewnętrznej 25-30 mm, a dla opon ścieżkowych/enduro/DH 30-35 mm. Najczęściej wersje WT znajdziecie wśród opon o szerokości 2,4 oraz 2,5 cala.
Mieszanki gumy w oponach Maxxis
Single Compound / Dual Compound
Single – to jeden rodzaj mieszanki (compound) gumy, który został zastosowany w całej oponie.
Dual – w oponach z tym oznaczeniem bieżnik został zbudowany z dwóch mieszanek gumy. Bardziej miękka znajduje się po bokach, a twardsza na środku.
3C Maxx Speed / 3C Maxx Grip / 3C Maxx Terra
Lepsze wersje opon MTB (o innych oponach będzie za chwilę) posiadają bieżnik zbudowany z trzech rodzajów gumy. Te opony na swoim boku posiadają charakterystyczne logo 3C z dopiskiem konkretnego zestawienia:
3C Maxx Speed (3CS) – najszybsza wersja mieszanki, zapewniająca najmniejsze opory toczenia. Znajdziecie ją głównie w oponach do cross-country oraz wybranych wersjach opon enduro.
3C Maxx Terra (3CT) – to kompromis pomiędzy szybkością, a przyczepnością. Stosowana w oponach górskich w szerokim przekroju zastosowań.
3C Maxx Grip (3CG) – w tej wersji znajdziemy najwięcej miękkiej gumy, która zapewnia najlepszą przyczepność, kosztem zwiększonych oporów toczenia. Bardzo chętnie wykorzystywana w oponach do downhillu oraz enduro.
Super Tacky
Super Tacky (ST) – najbardziej przyczepna i najlepiej tłumiąca mieszanka stosowana w oponach MTB od Maxxisa. Znajdziecie ją w wybranych wersjach opon do enduro i downhillu.
HYPR Compound / HYPR-S Compound
HYPR Compound to (prawie) najszybsza mieszanka w ofercie Maxxisa. Producent chwali się o 16% mniejszymi oporami toczenia w stosunku do poprzednich, wyścigowych mieszanek i jednocześnie o 23% lepszą przyczepnością na mokrym.
Maxxis poszedł o krok dalej, zmniejszając w oponach opory toczenia o kolejne 12% dzięki mieszance HYPR-S.
Obie mieszanki gumy pojawiły się w wybranych modelach opon szosowych.
Rodzaje zabezpieczeń przed przebiciem
EXO / EXO+
EXO to podstawowa ochrona opony przed przebiciem, którą znajdziecie w praktycznej każdej oponie MTB (chyba, że pojawia się tam coś lepszego) oraz wielu oponach gravelowych/turystycznych. Bok opony zostaje wzmocniony dodatkową, odporną warstwą materiału.
EXO+ to nowa wersja tego wzmocnienia. górna warstwa opony powstaje z gęstszym i lżejszym oplotem 120 TPI, a dodatkowo niżej pojawia się warstwa antyprzebiciowa Silkshield. Ma to zapewnić dodatkową ochronę przed przebiciem opony.
Double Down
Double Down (DD) to rozwiązanie stosowane w wyścigowych oponach do enduro oraz w elektrycznych rowerach MTB. Dwie warstawy lekkiego materiału 120 TPI zostają połączone z wkładem butylowym na boku opony.
Downhill
Downhill (DH) – tak oznaczone są niektóre wersje opon górskich, które przeznaczone są do ekstremalnej jazdy. Choć stosowane bywają także w rowerach elektrycznych. Opony Downhill wykonane są z dwóch warstw materiału o oplocie 60 TPI, dodatkowo znajduje się tam butylowy wkład, który ma zapobiegać przyszczypnięciu opony, a także chronić obręcz przed uszkodzeniem. Dodatkowo opony te są stabilniejsze od innych wersji, jednocześnie ważą zauważalnie więcej.
Silk Shield
W przypadku technologii Silk Shield, opona zostaje wzmocniona specjalną wkładką na całej swojej powierzchni. Znajdziecie ją w wybranych modelach opon gravelowo-turystycznych.
Maxx Shield
Maxx Shield to ta sama technologia co we wkładce Silk Shield, ale dodatkowo wzmocniona materiałem K2 pod bieżnikiem. Jest stosowana w wybranych oponach szosowych, gravelowych oraz turystycznych. W niektórych oponach stosowany jest sam materiał K2.
ZK
ZK to lżejszy, bardziej elastyczny i mocniejszy materiał od K2. Znajdziemy go w wybranych modelach opon szosowych Maxxis.
Miałem raz w życiu opony Maxxis Re-Fuse. Wytarły się do podszewki w niecały rok jazdy do pracy około 10km w jedną stronę po mieście. Guma zaczęła się płatami odrywać. Ale fakt, że było zero przebić. Od tamtej pory tylko na Continental jeżdżę.
Ja miałem kiedyś w gravelu opony Maxxis Ravager – sporo na nich pojeździłem, a potem sprzedałem, bo jednak uznałem, że mają zbyt agresywny bieżnik jak na moje potrzeby gravelowe. I trzymały się bardzo dobrze.
A z Moniką od kilku lat mamy Maxxisy High Roller w góralach, nie katujemy ich aż tak często, ale swoje też przejeździły. I też nie widzę po nich ponadnormatywnego zużycia.
Może trafiłeś na jakąś wadliwą partię :\