Ubezpieczenie roweru – gdzie warto kupić?

Kradzież roweru to nic fajnego. Rowery giną z piwnic, balkonów, spod sklepów, a także bywają wyrywane właścicielom z rąk. W 2014 roku skradziono w Polsce 20.245 rowerów. Jak na kilkanaście milionów dwukołowców w kraju, nie wydaje się to aż tak dużą liczbą. Z drugiej strony, nie wiadomo ile kradzieży jest faktycznie zgłaszanych na Policję. O skuteczności organów ścigania w odzyskiwaniu rowerów już nie mówiąc (choć zawsze trzymam za nich kciuki). Oczywiście istotne jest, aby dobrze zabezpieczyć rower. Raczej nie linką, bardziej U-Lockiem, łańcuchem czy składanym zapięciem (więcej na ten temat we wpisie -> jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą).

Poza dobrym przypięciem roweru, mamy jeszcze możliwość jego ubezpieczenia. Z roku na rok jest pod tym względem coraz lepiej. Jeszcze do niedawna ciężko było ubezpieczyć rower od kradzieży „z ulicy”. Firmy raczej oferowały ochronę roweru schowanego w piwnicy, czy w mieszkaniu, ewentualnie ukradzionego w wyniku rozboju (czyli mniej lub bardziej dosadnej „prośby” o oddanie roweru). Nie znalazłem nowszych statystyk, ale w 2009 roku w wyniku rozboju ukradziono zaledwie 145 rowerów, co stanowiło 0,1% wszystkich kradzieży rowerów. Złodziejom po prostu nie opłaca się kraść w ten sposób – za rozbój można dostać wyższy wyrok, niż za włamanie. Jeszcze niższy wyrok (a w większości przypadków grzywnę lub krótki areszt) dostaje się za kradzież (bez włamania), rzeczy o wartości nieprzekraczającej 500 złotych (w 2019 roku) – czyli naprawdę wiele naszych rowerów łapie się na ten limit. Do czego dążę? Złodzieje najchętniej kradną rowery z ulicy. Dlatego warto szukać ubezpieczyciela, który oferuje casco obejmujące taką kradzież.

Dodatkowo możemy wykupić ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej), które będzie nas chronić, gdy uszkodzimy komuś samochód, rower, potrącimy pieszego. Takie ubezpieczenie można wykupić osobno, albo dodatkowo przy ubezpieczaniu mieszkania. Można także kupić ubezpieczenie NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków), które przyda się, gdy spotka nas uszczerbek na zdrowiu w wyniku wypadku.

Przejrzałem oferty ubezpieczycieli i wybrałem dla Was najciekawsze, typowo rowerowe oferty. Jeżeli chodzi o OC czy kradzież roweru (jako mienie ruchome) wykupywane z ubezpieczeniem mieszkania, to oferuje je większość ubezpieczycieli i o tym nie będę tu pisał.

OWU

OWU czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia – warto się dokładnie w nie wczytać, choć to dość nudna i mozolna lektura. W zestawieniu poniżej starałem się wypisać najważniejsze informacje zawarte właśnie w OWU, ale jeżeli np. chcesz uprawiać sporty ekstremalne, brać udział w zawodach rowerowych, uprawiać sport w klubie, wyjechać za granicę – koniecznie przeczytaj warunki ubezpieczenia. Warto to zrobić również w przypadku ubezpieczenia od kradzieży. Zwykle ubezpieczyciel podaje, jakiej klasy zapięciem należy przypiąć rower i do czego ma on być przymocowany (przypięcie roweru cienką linką za przednie koło do siatki ogrodzeniowej, może być słabym pomysłem, mówiłem o tym w nagraniu o poprawnym przypinaniu roweru).

Jak ubezpieczyć rower od kradzieży
fot. Steven Leith – są różne pomysły na ubezpieczenie roweru, można i tak

Firmy ubezpieczające rowery

Nationale Nederlanden

Nationale Nederlanden oferuje kompleksowe ubezpieczenie roweru oraz rowerzysty. Ubezpieczyć można także hulajnogę elektryczną. Do wyboru jest kilka pakietów – możemy ubezpieczyć siebie, rower albo siebie wraz z rowerem. Dostępne jest ubezpieczenie NNW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) w kwocie do 20.000 złotych, które można rozszerzyć o OC (Odpowiedzialność Cywilna) do 50.000 zł na wypadek gdybyśmy porysowali komuś samochód czy potrącili pieszego.

Jeżeli chodzi o rower, to w NN możemy ubezpieczyć jednoślad nie starszy niż 4 lata. Nie może być on wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej i nie może być złożony samodzielnie z oddzielnie zakupionych elementów. Wartość takiego roweru nie może przekraczać 20.000 złotych, z tym zastrzeżeniem, że od starszych rowerów jest odejmowana utrata wartości, co pozwala ubezpieczyć rower warty nawet 40.000 złotych, ale kupiony 3-4 lata temu. Co obejmuje ubezpieczenie? Dostaniemy odszkodowanie jeżeli ukradziony zostanie nam cały rower (kradzież jednego elementu nie wchodzi w zakres ubezpieczenia), także przypięty na ulicy. Wymagane jest przypięcie roweru za ramę do czegoś trwale przymocowanego do podłoża i w zależności do wartości roweru, wymieniona jest lista minimalnych wymagań, które musi spełnić zapięcie. Udział własny w przypadku kradzieży wynosi 10% czyli jeżeli rower jest ubezpieczony na kwotę 5000 złotych, otrzymamy 4500 zł odszkodowania.

Do tego w pakiecie mamy Assistance, dzięki któremu w przypadku awarii, rower (hulajnoga elektryczna) zostanie naprawiony na miejscu (minimum 5 km od miejsca pobytu) lub przetransportowany razem z właścicielem do wskazanego miejsca lub najbliższego serwisu. Ubezpieczyciel zwróci także koszty naprawy, jeżeli nie będzie ona mogła być wykonana na miejscu (do 500 zł). Dodatkowo będziemy mogli skorzystać z transportu medycznego, wizyty lekarza czy pielęgniarki.

Ubezpieczenie możemy rozszerzyć o dodatkowe wyposażenie roweru – lampki, kask, sakwy, przyczepkę czy elementy wymienione po zakupie roweru (np. siodełko). Aby dostać za nie odszkodowanie, muszą zostać ukradzione razem z rowerem lub uszkodzone podczas wypadku. Maksymalna kwota ubezpieczenia to 10% wartości roweru w chwili zakupu.

 

Cachet

Cachet to broker oferujący ubezpieczenia, także rowerowe. Na ich stronie w łatwy sposób można wyliczyć składkę, a ubezpieczyć można rowery nowe oraz używane (max. 5-letnie). Ubezpieczenie dotyczy kradzieży i co bardzo ważne, obowiązuje także przy kradzieży „z ulicy”. Do tego wypłatę odszkodowania dostaniemy, gdy rower ulegnie uszkodzeniu w wypadku. Co dla wielu osób może być istotne, ubezpieczyć można rower kupiony na firmę (także jeżeli jeździ się jako kurier rowerowy). Ubezpieczenie obowiązuje nie tylko na terenie Polski, ale także we wszystkich krajach na świecie. Wykupując takie ubezpieczenie, trzeba pamiętać o udziale własnym, który wynosi 10%. To oznacza, że kwota ubezpieczenia zostanie pomniejszona o 10% podczas wypłaty.

Co mi się podoba, Cachet zastrzega, że ubezpieczenie nie zostanie wypłacone, jeżeli uszkodziliśmy rower jadąc pod wpływem alkoholu lub innych substancji odurzających. O wypłacie będzie można zapomnieć także wtedy, gdy do wypadku przyczyni się brak wymaganego przepisami oświetlenia (czyli mówiąc inaczej, będziemy jechać bez włączonych lampek w nocy).

 

Simplesurance

Simplesurance o firma ściśle współpracująca z Allianzem. Oferują ubezpieczenie roweru od kradzieży „spod sklepu”, jest jednak jedno ale… rower musi być nowy lub nie starszy niż 3 miesiące. Dodatkowo w przypadku ubezpieczenia roweru, który kupiliśmy więcej niż 14 dni temu, następuje pewien okres karencji, który w przypadku 3. miesięcznego roweru, wynosi aż 4 miesiące.

Rower dodatkowo ubezpieczony jest od aktów wandalizmu (ukradzione koło, rozprute siodełko), zniszczeń w wyniku wypadku, a także uszkodzeń wynikających ze zużycia. Ten ostatni przypadek nie jest dokładnie opisany, podano tylko, że nie dotyczy to hamulców i opon. Jednocześnie jeżeli rower obejmuje gwarancja producenta, to w takim przypadku należy skorzystać z niej w pierwszej kolejności.

Jeszcze dwa słowa o kradzieży. Aby uzyskać odszkodowanie, rower musi być przypięty do trwałego elementu, np. słupa. W OWU czytamy: „Dopuszczalne są zapięcia rowerowe zabezpieczone przed odmrażaczem do zamków w sprayu (zapięcia zatwierdzone przez niemiecki Związek Ubezpieczycieli Majątkowych klasy A+ lub B+, np. ABUS od klasy ochrony 6, TRELOCK od klasy ochrony 3, spełniają powyższe wymaganie). W odstępstwie od powyższego postanowienia w przypadku pojazdów dwukołowych o cenie zakupu nie przekraczającej 4.400 złotych dopuszczalne są również zapięcia o minimalnej cenie zakupu wynoszącej 85,80 złotych.” W przypadku kradzieży, musimy przedstawić ubezpieczycielowi dowód zakupu zabezpieczenia, oraz przesłać kluczyk do zapięcia (o ile nie było to zapięcie na szyfr).

Ostatnia sprawa – przed upływem roku ubezpieczenie można przedłużyć, ale nie więcej niż o kolejne 2 lata. Ile kosztuje takie ubezpieczenie? To zależy. Składka wyliczana jest nie od konkretnej wartości roweru, ale od widełek w jakich cena zakupu się mieści. Procentowo będzie to od 9 do 16% wartości roweru. Najlepiej sprawdzić na stronie, jak wyceniany jest dany rower.

 

Krajowy Rejestr Rowerowy

KRR to firma która oferuje znakowanie roweru specjalną naklejką, co jest darmowe, ale traktowałbym to jedynie jako dodatek do ubezpieczenia. Złodziej i tak ją usunie. Natomiast w kwestii ubezpieczenia, KRR ma pakiet przygotowany we współpracy z Ergo Hestia. Możemy ubezpieczyć rower od kradzieży, co rocznie kosztuje maksymalnie 5,5% jego wartości. Ochrona obejmuje kradzież z pomieszczeń, rabunek, a także rowery przypięte „na ulicy”. Warunki są dwa – rower nie może być starszy niż 3 lata i nie może kosztować więcej niż 15.000 złotych.

Dodatkowo możemy wykupić ubezpieczenie OC, co kosztuje 20 złotych (ubezpieczenie na 50.000 zł) lub 25 zł (ubezpieczenie na 100.000 zł). Dostępne jest także NNW (maksymalnie 60.000 zł przy składce 169 zł, ale są też tańsze opcje).

 

CUK – Pakiet PZU Rowerzysta

CUK oferuje pakiet ubezpieczenia przygotowany wspólnie z PZU. Ubezpieczenie roweru obejmuje kradzież „z ulicy”. Rower w chwili zakupu nie może być droższy niż 20.000 złotych, a w chwili ubezpieczenia starszy niż 4 lata. Udział własny w przypadku kradzieży wynosi 5% sumy odszkodowania.

Dodatkowo można tu wykupić OC (do 200.000 zł), NNW (do 862.000 zł) oraz ubezpieczenie bagażu (do 10.000 zł). Ubezpieczenie może obejmować Polskę, a także cały Świat (z Kanadą i USA włącznie).

 

Pewnie na Rower

Za tą ofertą stoi iExpert wraz z PZU. Ubezpieczenie może zawierać NNW (do 200.ooo zł), OC (do 200.000 zł), ubezpieczenie bagażu (do 10.000 zł) oraz to, co pewnie większość interesuje najbardziej – Casco roweru. Rower jest chroniony przed kradzieżą także „z ulicy”, musi być jedynie przypięty odpowiednim zapięciem. Możemy ubezpieczyć rower kupiony maksymalnie 48 miesięcy temu, o (aktualnej) wartości do 20.000 złotych. Udział własny w przypadku kradzieży to 5%.

Rower w pierwszej kolejności przypinajcie za ramę. Fot. Bob Franklin

Concordia (grupa Generali) – ubezpieczenie OC

W tym ubezpieczeniu dostajemy OC, czyli ubezpieczenie od szkód, które wyrządzimy innym. Ubezpieczenie chroni także osoby, z którymi prowadzimy wspólne gospodarstwo domowe (małżonek, partner, dzieci, a także np. opiekunka do dziecka czy ogrodnik). Można dokupić do niego również jeden z pakietów NNW. Czym wyróżnia się to OC, na tle innych? Obejmuje amatorskie uprawianie sportu, starty w zawodach czy uprawianie sportów wysokiego ryzyka. Do wyboru są dwa pakiety – 200.000 zł i 500.000 zł, które kosztują odpowiednio 216 i 264 złote rocznie. Więcej na temat tego ubezpieczenia napisał na swoim blogu Przemysław Zawada.

 

Agencja ubezpieczeniowa Horyzont – PZU Bezpiecznie Rowerem

Jak sama nazwa wskazuje, ubezpieczenie przygotowano we współpracy z PZU. Dostajemy możliwość wykupienia NNW (do 20.000 zł), OC rowerzysty (do 100.000 zł), ubezpieczenie bagażu (do 3000 zł) oraz casco roweru od kradzieży lub uszkodzenia roweru (do 20.000 zł i do 25.000 zł w przypadku rowerów elektrycznych – w przypadku kradzieży udział własny to 5%). Na marginesie dodam, że niektóre zdjęcia na stronie stanową świetną ilustrację poradnika – jak NIE zakładać kasku rowerowego.

 

TU Europa – Ubezpieczenie Sportowe

To ubezpieczenie dotyczy nie tylko rowerów, ale wszystkich sportów (poza ekstremalnymi i powietrznymi). Możemy ubezpieczyć amatorskie, wyczynowe oraz zawodowe uprawianie sportu. Możemy ubezpieczyć sprzęt sportowy od kradzieży z włamaniem, rabunku i uszkodzenia (do 20.000 zł), z zastrzeżeniem, że musiał on być nowy, gdy go kupowaliśmy i może mieć nie więcej niż 4 lata. Do tego możemy wykupić NNW (do 100.000 zł), OC (do 100.000 zł), koszty ratownictwa (do 25.000 zł), koszty rehabilitacji (1000 zł) oraz kilka innych dodatków (jak chociażby ubezpieczenie rezygnacji z uczestnictwa w imprezie sportowej).

 

Europ Assistance – Pomoc Rowerowa

Za 149 złotych rocznie otrzymujemy ubezpieczenie OC (do 10.000 zł), NNW (do 20.000 zł), zwrot kosztów naprawy roweru (do 1000 złotych), ubezpieczenie od kradzieży z włamaniem (do 1000 zł). A do tego transport roweru z miejsca wypadku (do 50 km), psychologa, implantologa i protetyka dentystycznego, pielęgniarkę, rehabilitanta i wizytę u lekarza specjalisty.

 

PZU – Ubezpiecznie dla rowerzystów

Nie kupimy ubezpieczenia bezpośrednio u PZU przez internet, trzeba umówić się z Agentem lub wybrać do oddziału, w celu obliczenia składki (ew. skorzystać z innej firmy, która współpracuje z PZU). Ze strony nie dowiemy się także, jakie pakiety ubezpieczenia są dostępne i ile kosztują. Niemniej wykupić można NNW, assistance, rozszerzyć ubezpieczenie o sporty wysokiego ryzyka, ubezpieczyć przewożone bagaże np. w sakwach, czy wykupić casco (nie jest określone czy to ubezpieczenie dotyczy kradzieży z ulicy, ale chyba tak; jedyne wykluczenie to szkody, których wartość nie przekracza 5% sumy ubezpieczenia).

 

Jak widzicie, jest w czym wybierać. Tak naprawdę, jeżeli nie zależy wam na ubezpieczeniu od kradzieży czy uszkodzenia roweru, możecie zrobić to przy okazji ubezpieczania mieszkania lub wykupywania ubezpieczenia studenckiego. Jeżeli znacie jeszcze jakieś firmy, które przygotowały specjalne pakiety dla rowerzystów, dajcie znać, chętnie uzupełnię listę.

Na marginesie dodam jeszcze jedno – nie przemawiają do mnie firmy, które biorą pieniądze jedynie za oznakowanie roweru naklejką, publikację w internecie zdjęć skradzionego roweru i sprawdzanie czy ktoś nie wystawia tego roweru w portalach ogłoszeniowych. Każdy decyzję musi podjąć sam, ale wszystkie te działania możemy wykonać na własną rękę. Pisałem o tym we wpisie – co zrobić w razie kradzieży roweru.

Czy warto ubezpieczyć rower

Nie chciałbym, aby ten wpis wywołał w Was poczucie strachu czy zagrożenia. Statystycznie jesteśmy bezpieczni na drodze (jadąc rozsądnie i z głową), a ryzyko kradzieży roweru nie jest aż tak wysokie, jakby się wydawało (gdy używamy sensownego zabezpieczenia). Ale… wypadki nadal się zdarzają, większość z nas albo widziała je na własne oczy, albo chwilę po. To samo dotyczy kradzieży – kto nie ma znajomego, któremu ukradziono rower?

Policja podaje, że rocznie kradzionych jest kilkanaście tysięcy rowerów. A to tylko zgłoszone kradzieże – podejrzewam, że na wiele z nich, właściciele rowerów po prostu machają ręką. Rowery są kradzione z piwnic, klatek schodowych, rowerowni i mieszkań. Na przeszkodzie złodziejom nie staje strzeżone osiedle, stróżówka czy monitoring. W internecie możemy znaleźć wiele nagrań, gdzie złodziej bezczelnie uśmiecha się do kamery zamontowanej w bloku.

Kradzieże zdarzają się także poza naszym miejscem zamieszkania – pod sklepem, uczelnią, urzędem. Podejrzewam, że najczęściej kradzione są rowery, które po prostu nie były niczym zabezpieczone – okazja niestety czyni złodzieja. Ale jeżeli jakaś szuja upatrzy sobie Twój rower – to ostatecznie żadne zapięcie może nie wystarczyć. A późniejsze poszukiwanie roweru, może spełznąć na niczym, gdy zostanie on rozebrany na części, albo wyjedzie na drugi koniec Polski lub jeszcze dalej. Co oczywiście nie zmienia faktu, że warto go szukać.

Niestety smutne są również statystyki wypadków z udziałem rowerzystów. Według policyjnych statystyk, w 2016 roku rowerzyści uczestniczyli w 4737 wypadkach drogowych, w których zginęło 271 rowerzystów, a rany odniosło 4298 osób. Wiele osób twierdzi, że to rowerzyści jeżdżą nierozważnie i że to oni powodują większość zdarzeń. Ale tak nie jest – osoby na rowerach przyczyniły się do 1778 wypadków, co stanowi 41% wszystkich zdarzeń – nadal sporo, ale to nie większość.

Co można z tym zrobić? Jeżeli chodzi o kradzieże, to warto mimo wszystko używać dobrego zapięcia i przypinać rower za ramę do stałych elementów takich jak stojak, metalowe ogrodzenie czy barierka. Co do wypadków, najwięcej z nich powstało w wyniku nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowego wyprzedzania. Ja stale powtarzam, że szpitale są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo. I choć z roku na rok widzę, że kierowcy coraz lepiej traktują rowerzystów (bo wielu z nich też jeździ rowerem), to jednak warto jeździć rozważnie, licząc się z tym, że inni mogą tak nie jeździć. Opowiadałem o tym w jednym z odcinków na YT, gdzie kierowca wymusił pierwszeństwo na rowerzyście.

Choć nie zmniejszy to oczywiście ryzyka kradzieży czy wypadku, warto się również ubezpieczyć. Tak naprawdę wykupienie ubezpieczenia nie powinno zmienić nic w naszym życiu – ot, ubezpieczamy się i zapominamy o tym do momentu, (odpukać) gdy trzeba będzie z niego skorzystać. Nie można traktować go jak tarczy, która zrobi z nas nieśmiertelnych czy uodpornionych na kradzież. Dokładnie tak samo jak jazda w kasku czy z włączonymi lampkami w dzień (bo w nocy trzeba je obowiązkowo włączać, o czym na pewno nie trzeba Wam przypominać).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

54 komentarze

  • Świetne zestawienie. Właśnie szukam firmy ubezpieczeniowej na wypadek kradzieży. Rower kupiłam wiosną, to mój pierwszy taki zakup, jestem nim zachwycona i jeżdżę nim codziennie a że mieszkam na parterze to trzymam w korytarzu. Niestety zimę będzie musiał przeczekać w piwnicy, dlatego się o niego martwię.

  • Witaj, czy doszukałeś się może, jak traktowana jest przez ubezpieczyciela kradzież roweru z bagażnika montowanego na haku samochodu? Nie obejmuje tego ubezpieczenie samochodu, a trudno doszukać się warunków w tej kwestii w ubezpieczeniach od kradzieży roweru. Pomożesz? Planuję wyjazd na wczasy, podczas których, gdy nie będziemy jeździć na rowerach, będą one raczej cały czas na samochodzie (w sensie na bagażniku zamykanym oczywiście zamkami Thule).

    • Cześć, dobre pytanie! W tej kwestii kontaktowałbym się z wybranym ubezpieczycielem i pytał bezpośrednio u niego.

  • Najbardziej „szczodre” towarzystwa gotowe są ubezpieczyć od kradzieży rower maks 4-letni – od daty zakupu (w formularzu online – ma tak np. Nationale Nederlanden – należy podać datę zakupu oraz numer paragonu/faktury).
    Lecz nigdzie – nawet w OWU tych ubezpieczeń – nie znalazłem informacji czy może to być rower używany, kupiony z paragonem/fakturą. Czy owe 4 lata należy liczyć od daty produkcji lub kupna przez pierwszego właściciela (często nie do ustalenia), czy też od dnia, kiedy to ja – ubezpieczający – kupiłem używany rower od wystawiającego paragony sprzedawcy?

    Są sprzedawcy rowerów używanych, którzy wystawiają nabywcy paragon na zakupiony od nich rower. I co wtedy – czy takie ubezpieczenie od kradzieży można nań wykupić? I czy zadziała w przypadku kradzieży? Ktoś może eksplorował już temat lub znalazł się już w podobnej sytuacji?

    • Odpowiem sam sobie, wklejając fragment OWU Nationale Nederlanden:

      […]
      Pamiętaj jednak, że nie ubezpieczamy Pojazdów, które w momencie zawarcia Umowy są starsze niż 4 lata, liczone od: 1) daty zakupu – w przypadku nowego Pojazdu; 2) daty produkcji – w przypadku zakupu Pojazdu używanego.
      […]

      Czy ubezpieczenie NN odpada na rower starszy niż 4 lata, ale np. kupiony teraz.

      To może jest jakiś inny ubezpieczyciel, który nie uzależnia polisy od daty produkcji roweru?

  • Wpis jest genialny bo inaczej ciężko znaleźć miejsca, w których można ubezpieczyć rower!
    Wielkie dzięki. Rower kupiłem 5 dni temu i stoi jeszcze w kartonie… muszę go szybko złożyć i wybrać jakieś najlepsze ubezpieczenie. Sam rower 4649 zł no ale od razu doszło kilka akcesoriów za kilka ładnych stówek… a chciałbym moc zostawić rower normalnie na ulicy (nie na jakoś długo) albo gdzieś nad morzem iść coś zjeść i potem móc wrócić na rowerze do kwatery :D Mam tu kilka typów ale jeszcze analizuję… dam znać ostatecznie co wybrałem :)

  • Dzień dobry,

    ciekawy temat z ubezpieczeniem roweru i rowerzysty. Ale jest jeszcze kwestia osprzętu, której nikt nie porusza.
    Nigdzie nie znalazłem oferty ubezpieczeniowej np. na komputer/licznik rowerowy. Przecież taki sprzęt też potrafi kosztować około 1500-2000 pln i więcej. Co w przypadku uszkodzenia, zniszczenia ? Jak się zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi ?
    Szukałem w ubezpieczeniach sprzętu elektronicznego, ale nie ma tam ujętych takich urządzeń.
    Może Pan coś znajdzie ?

    Pozdrawiam serdecznie
    Grzegorz

    • PZU Bezpiecznie Rowerem umożliwia w ramach Casco ubezpieczenie wyposażenia rowerowego (+ dodatkowo fotelika, przyczepki rowerowej, holu rowerowego) a co więcej doubezpieczanie w trakcie trwania polisy. Stała suma ubezpieczenia gwarantuje brak spadku wartości ubezpieczonego roweru i wyposażenia w trakcie trwania polisy. Składka 4-5% wartości sprzętu. Casco jest kompleksowe – chroni także od uszkodzeń/utraty w wyniku wypadku czy kradzieży (również z „ulicy”). Do dyspozycji jest jeszcze NNW, OC, ubezpieczenie bagażu.
      Program wymaga zawarcia pierwszej polisy w ciągu max 13 miesięcy od daty zakupu roweru, później można kontynuować ochronę na tych samych, przyjaznych zasadach.

      • Niestety obejmuje to rowery do 4 lat. W moim przypadku mam już starszy rower, a licznik dokupiłem w tym roku. I chyba nic się w takim przypadku nie da zrobić. Próbowałem na stronie PZU obliczyć składkę na różne sposoby, ale wieku roweru nie da się „obejść”.

        • Proszę zwrócić uwagę, że PZU Bezpiecznie Rowerem to nie jest standardowy produkt PZU. Zupełnie inne stawki i możliwości w zakresie dopasowania ochrony do potrzeb. Niestety ograniczeń wieku roweru w kontekście zawarcia pierwszej polisy Casco, nie da się nigdzie obejść. PZU Bezpiecznie Rowerem natomiast umożliwia przy posiadanej polisie (również w trakcie trwania tej polisy) dodawanie do sumy ubezpieczenia także składników wyposażenia lub wprowadzonych w rowerze modyfikacji. Warunkiem jest jednak zawarcie pierwszej polisy w zakresie Casco roweru w trakcie pierwszych 13 miesięcy od daty zakupu roweru. Rynek nie oferuje raczej ubezpieczenia pozwalającego ubezpieczyć w ramach Casco rowerowego samo urządzenie elektroniczne (licznik / czujniki specjalistyczne / nawigacja etc.), tym bardziej w przypadku starszego roweru.

        • Proponowałbym poczytać o ubezpieczeniach mieszkania i ich OWU. Może to nie być ubezpieczenie stricte rowerowe

    • Cześć,
      próbowałbym szukać w Google pod hasłem „ubezpieczenie sprzętu elektronicznego”. Być może uda się taki licznik ubezpieczyć razem z ubezpieczeniem domu/mieszkania.

  • Dzień dobry,

    Na wstępie chciałem powiedzieć, że to naprawde mega blog/strona. Dowiedziałem się tu wielu dobrych rzeczy i zachęciła mnie do np. kupna U-Locka. Dzięki. :)

    Pytanko w sprawie ubezpieczeń. Mam rower od firmy Giant. Oferuja oni 3 pakiety ubezpieczeń rowerowych dla posiadaczy rowerów ich marki.

    Czy można prosić o Pana opinie na ten temat? Warto skorzystać z takiej dedykowanej oferty czy jednak lepiej wybrać coś poleconego w tym artykule?

    Pozdrawiam.

    • Cześć,
      bardzo dziękuję za miłe słowa.

      Fajnie wiedzieć, że Giant oferuje takie ubezpieczenie i że dają assistace gratis. Tak więc na tę opcję zapisać się zawsze warto.

      Trochę „nietypowo” wygląda dobór pakietów. Ten za 50 zł z OC i rehabilitacją – no okej. Ale samo OC można zazwyczaj kupić przy ubezpieczaniu domu/mieszkania. Tym bardziej, że tutaj jest się ubezpieczonym tylko na 10.000 zł, tylko podczas jazdy na rowerze, tylko na terytorium Polski i jeszcze wkład własny przy szkodzie to 10%. Sam przy ubezpieczeniu mieszkania dokupiłem pakiet OC w życiu prywatnym (wlicza się w to także jazda na rowerze) na 100.000 zł, ważne w całej Europie, bez udziału własnego i też za 50 zł. Okej, nie mam assistance i NW.

      Wyższy pakiet za 200 zł jest już ciekawszy, bo pojawia się ubezpieczenie od kradzieży „ze stojaka” (roweru do 5000 zł). Brakuje tylko informacji, czy to ubezpieczenie dotyczy np. kradzieży z piwnicy (zakładając, że rower jest przypięty do jakiegoś solidnego uchwytu). No i pojawia się też wkład własny w wysokości 10% (minimum 100 zł). Oczywiście w skali wartości całego roweru to i tak ciekawa propozycja.

      Pakiet najwyższy za 500 zł jest trochę dziwny. Dostajemy tu OC (tu już na 20.000 zł), ubezpieczenie od zgonu i uszczerbku na zdrowiu, ale co najważniejsze – dostajemy casco. Casco to według OWU: „nagłe zdarzenie, polegające na uszkodzeniu lub zniszczeniu przedmiotu ubezpieczenia,
      powstałe wskutek zderzenia roweru z innymi pojazdami, osobami, zwierzętami, przedmiotami”. Fajnie, że dotyczy to rowerów do 20.000 złotych. Nadal mamy tu udział własny na poziomie 10%, no ale jak już się coś wydarzy to lepiej zapłacić 10% niż 100%. Ale! Z tego pakietu znika ubezpieczenie od kradzieży ze stojaka! Czyli w zasadzie oprócz tych dodatkowych ubezpieczeń, mamy tylko ubezpieczenie od uszkodzenia roweru w wyniku wypadku/upadku itd. Szkoda, że znika kradzieżówka, byłoby to wtedy kompletne ubezpieczenie.

      Może Giant wraz z Wartą doszli do wniosku, że nikt nie będzie zostawiać roweru wartego więcej niż 5000 zł przypiętego na ulicy (w sumie całkiem słusznie). A nikt kto kupi rower do 5000 zł, nie będzie bulić za ubezpieczenie roweru od zniszczenia w wyniku wypadku (może i słusznie, choć jakby to wycenić jakoś rozsądnie, to chętni by się znaleźli).

      Rozpisałem się, ale będzie dla innych :) Generalnie każdy musi przeanalizować jakie są jego potrzeby pod względem ubezpieczenia i co gdzie dostaje i za ile. Tu ubezpieczycielem jest Warta, więc o wiarygodność byłbym spokojny.

  • Czy zdażyło się aby w rower udeżył statek powietrzny albo piorun lub rozpuścił się na skutek nawałnicy? Pozdrawiam gamoni z PZU co znaczy pożycz zaufaj a jak ukradną to z ubezpieczenia nici!!!

    • A cóż to za złote myśli? W podróżach rowerowych po kraju i świecie zdarzyć może się naprawdę wiele. Nie każdy jeździ rowerem dookoła bloku :D Chyba mamy świadomość, że produkty ubezpieczeniowe bazują na uniwersalnych zapisach OWU i nawet jeśli utrata roweru na skutek katastrofy lotniczej jest mało prawdopodobna to chyba z punktu widzenia ubezpieczonego im bardziej kompleksowe zapisy tym lepiej. Szczególnie w tak dobrej cenie.. A jeśli chodzi o wypłatę odszkodowań i jakość likwidacji szkód to wpis brzmi wyłącznie jak przejaw zazdrosnej konkurencji bo to atut PZU

  • Witam, szkoda że tak pobieżnie o ubezpieczeniu PZU Bezpiecznie Rowerem opracowanym przy udziale Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego oraz PZU przy założeniu najtańszego i możliwie kompleksowego produktu zapewniającego bezpieczeństwo roweru, jego użytkowników i przewożonego bagażu. NNW (20.000) to roczny koszt tylko 23 zł z możliwością ubezpieczenia także dzieci przewożonych na przyczepce, w foteliku czy na holu (12 zł). OC (100.000) to roczny koszt 46 zł. Pełne Casco roweru obejmujące zdarzenia losowe, rabunek, wypadki, kradzież z włamaniem i kradzież z ulicy to koszt 5% wartości dla rowerów do 3 tys. i 4% wartości dla rowerów powyżej 3 tys. Stawka dla rowerów elektrycznych w przedziale 3-25.000 zł to tylko 4,6%!

    Warto wspomnieć o stałej sumie ubezpieczenia w ciągu trwania polisy, możliwości doubezpieczenia rowerów i wyposażenia w trakcie trwania polisy oraz co b. istotne przyjaznych wymogach dotyczących zapięć rowerowych (bez narzucania producentów i klas) i b. niskim 5% udziale własnym w przypadku kradzieży. Można także ubezpieczyć przewożony bagaż na wypadek jego zniszczenia lub utraty.

    Co do rejestracji roweru to nie jest ona obowiązkiem a przywilejem pozwalającym na bezpłatną obecność numeru roweru w antykradzieżowej bazie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego bikemonitor, umożliwiającej zgłaszanie kradzieży i zwiększającej szansę na odnalezienie roweru lub właściciela.
    Bezpłatną rejestrację oferują sklepy oficjalnej sieci sprzedaży producentów współpracujących z PSR i wymienionych na stronie bikemonitor – należy użyć lokalizatorów na stronach producentów. Baza sklepów poza tą siecią jest sukcesywnie rozwijana i prezentowana na portalu.

  • Właśnie wyjeżdżam za granicę z rodziną i bierzemy rowery. Bardzo przydatny artykuł na pewno z niego skorzystam!

  • Dzień dobry!
    Co w wypadku roweru składanego własnoręcznie? Odpadają oferty nowozakupionych rowerów, czyli muszę szukać ubezpieczycieli, w których oferta nie jest ograniczona tylko do takich rowerów?

    • Tu już w grę wchodzić będzie indywidualnie policzona składka. Nie przeglądałem OWU pod tym kątem, może któryś ubezpieczyciel dopuszcza taką możliwość bez żadnego „ale”. Niemniej najlepiej zadzwonić na infolinię wybranego ubezpieczyciela i po prostu dopytać czy oferują taką możliwość.

    • Zależy czy to rower nowy czy używany (i ile czasu używany). Ale jeżeli chodzi o kradzieżówkę z ulicy takiego roweru, to znajdziesz oferty u:

      – Simplesurance (rower do 3 miesięcy)
      – Krajowy Rejestr Rowerowy (do 3 lat)
      – CUK – Pakiet PZU Rowerzysta (do 4 lat)
      – Pewnie na Rower (do 2 lat)

        • No przecież wymieniłem Ci firmy, gdzie ubezpieczysz rower nawet czteroletni. We wszystkich tych firmach ubezpieczysz rower, który ma miesiąc.

        • Dobre pytanie, myślę, że warto napisać do wybranych towarzystw ubezpieczeniowych, z pytaniem czy w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (bo podejrzewam o to pytasz), można ubezpieczyć u nich rower na tych samych zasadach co prywatna osoba.

        • Problemem nie jest samo ubezpieczenie roweru, tylko uargumentowanie wciągnięcia roweru do środków trwałych firmy. Więcej kłopotu sprawi wytłumaczenie Skarbówce, że rower służy do pracy, niż agentowi, że się chce ubezpieczyć rower.

          W przypadku zawierania polisy ubezpieczającym jest osoba fizyczna – bo albo jednoosobowa działalność gospodarcza, albo spółka cywilna. Jeśli spółka z o. o. to jeden ze wspólników, który ma umocowanie do występowania w imieniu spółki.
          Ubezpieczonym jest firma, bo to firma jest właścicielem mienia. Żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie będzie robić problemu z dopisaniem firmy do polisy.
          Przedmiot ubezpieczenia – wiadomo. Jak auto do casco. Zdjęcia trzeba będzie porobić, zabezpieczenia kupić itd.