Rozmiar ramy to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.
Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej?
To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (tu przeczytasz więcej o rodzajach rowerów) rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Zwykle mierzona jest od środka suportu do środka poziomej rurki ramy (zielona kreska na zdjęciu powyżej), czasem do końca rurki podsiodłowej (czerwona kreska).
W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/gravelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).
Przyjęło się (nie pytajcie dlaczego), że rozmiar brany od rury podsiodłowej podajemy w calach (13 cali, 15 cali, 17 cali itd.), ale rozmiar brany od poziomej rurki – w centymetrach (52 centymetry, 54 centymetry itd.).
Jaką ramę wybrać – S, M, L czy XL?
Producenci rowerów zaczęli opisywać rozmiary ram symbolami XS, S, M, L, XL – żywcem wziętymi z odzieżowej rozmiarówki. Zapomnijcie o nich! Wiele osób (zwłaszcza panów) wychodzi z założenia, że „noszę koszulki w rozmiarze L, to przecież nie kupię roweru w rozmiarze S – jak jakieś dziecko„! To błędne myślenie i rozmiar roweru nie ma nic wspólnego z rozmiarem noszonej odzieży.
Dodatkowo, to że u jednego producenta pasuje ci M-ka, nie znaczy, że u innego nie będzie dobra S-ka, albo L-ka… Nie ma żadnego standardu w opisywaniu rozmiaru ram odzieżowymi symbolami.
Przy okazji zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Rozmiar ramy roweru do wzrostu

Wzrost to tylko jeden z parametrów, na które trzeba spojrzeć podczas wyboru rozmiaru roweru. Drugim z nich jest przekrok, który powie nam czy w rowerze uda się ustawić siodełko na odpowiedniej wysokości, a także czy staniemy nad ramą.
Jak zmierzyć swój przekrok? Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń ją maksymalnie do góry, dociskając do krocza. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.
Znając swój wzrost i przekrok, możesz sprawdzić poniżej, jaka mniej więcej rama będzie dla Ciebie dobra. Ale! Podkreślam to kilka razy w tym tekście: nie traktuj tego wyniku jako wyroczni! To tylko wstępne określenie rozmiaru ramy, weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są mniej i bardziej sportowe, mają różne proporcje.
Rozmiar ramy: rower górski z kołami 27,5 i 29 cali
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok: 66-76 cm – rama 14 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy 15 cali)
- Wzrost: 161-170 cm i przekrok: 66-78 cm – rama 15 cali (przy 170/78-81 przymierzyłbym się także do ramy 17 cali)
- Wzrost: 171-183 cm i przekrok: 74-86 cm – rama 17 cali (przy 182/84-89 przymierzyłbym się także do ramy 19 cali)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama 19 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 21 cali)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama 21 cali
Warto pamiętać, że jeżeli producent przygotowuje dany model w tym samym rozmiarze, ale z dwoma wielkościami kół, to przekrok w modelu z kołami 29 cali będzie o ok. 2 centymetry wyższy. Warto to wziąć pod uwagę przymierzając się w sklepie, czy nie zawiśniemy krokiem na ramie.

Kupując rower all-mountain/enduro możesz także zerknąć na tabelę, którą przygotował Michał z bloga 1enduro.pl Parametr reach (tzw. zasięg, czyli odległość pomiędzy środkiem mufy suportowej, a środkiem rury sterowej) oraz ETT (effective top tube length czyli efektywna długość górnej rurki ramy) danego roweru znajdziecie w tabelce na stronie każdego producenta.
Jak dobrać rozmiar w rowerze szosowym/gravelowym
- Wzrost: 160-165 cm i przekrok: 66-76 cm – rama ok. 51-52 cm (efektywna długość poziomej rury ramy). Przy 165/71-76 przymierzyłbym się także do ramy 53-54 cm
- Wzrost: 166-173 cm i przekrok: 69-81 cm – rama ok. 53-54 cm (przy 173/76-81 przymierzyłbym się także do ramy 55 cm)
- Wzrost: 174-180 cm i przekrok: 74-84 cm – rama ok. 55 cm (przy 180/81-86 przymierzyłbym się także do ramy 56 cm)
- Wzrost: 181-185 cm i przekrok: 76-86 cm – rama ok. 57 cm (przy 185/86-89 przymierzyłbym się także do ramy 58 cm)
- Wzrost: 186-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama ok. 58 cm (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 60 cm)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama ok. 60 cm
Rower crossowy/trekkingowy/miejski – jaka rama do wzrostu
W przypadku damskiej ramy w rowerze miejskim, czy trekkingowym także należy patrzeć na przekrok. Nie chodzi o miejsce pod ramą, bo tu tego nie będzie brakować, ale o możliwość poprawnego ustawienia siodełka. Za duża rama może sprawić, że siodełko nawet w najniższym ustawieniu będzie za wysoko.
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok 66-76 cm – rama XS – 14/15 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze S)
- Wzrost: 161-173 cm i przekrok 66-81 cm – rama S – 16/17 cali (przy 173/78-83 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze M)
- Wzrost: 174-183 cm i przekrok 74-86 cm – rama M 18/19 cali (przy 183/81-86 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze L)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok 79-91 cm – rama L 20/21 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze XL)
- Wzrost 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama XL 22/23 cale
A ja mam inny rozmiar ramy, a rower mam dobry!
Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Sama długość pionowej czy poziomej rurki to nie wszystko, liczy się także wysokość główki ramy, kąty, stack, reach. Na to jak będziesz się czuć na rowerze wpływa także długość wspornika kierownicy (niejednokrotnie jego wymiana na centymetr dłuższy lub krótszy, potrafi znacznie zmienić nasze odczucia za kierownicą). My też różnimy się budową ciała – przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg czy rąk.
Niemniej jeżeli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na góralu z ramą 19 lub 21 cali to zdecydowanie coś jest nie tak :\
W każdym razie, wynik który znajdziesz powyżej, traktuj jedynie jako punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie po przymiarce (a jeszcze lepiej po jeździe próbnej).
Przekrok ramy
Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą).

Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr niż ten na ramie, dla rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.
Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna kwestia. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała, mogą mieć problem, ponieważ rama teoretycznie dobra do wzrostu, może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, gdzie uda się już nad nią stanąć, okaże się za mała. Czy pisałem już o tym, aby wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów w różnych rozmiarach? :)
Mam krótkie nogi, co teraz?
Chodzi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Ale dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabela ze wzrostem i długością nóg od Gianta, którą wstawiłem poniżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Co wtedy?
Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie była maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów gravelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar ramy, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.
W każdym razie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.

Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?
Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).
Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.
Często dwa rozmiary ramy pasują
To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam. Zwiększenie rozmiaru ramy sprawi, że będziemy mieli dalej kierownicę, czyli plecy bardziej się wyciągną. Niekoniecznie musi to być dla każdego wygodna opcja.
Podsumowanie
Jak widać wybór rozmiaru ramy rowerowej to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do lektury moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.
To prawda że jest taka zależność, ale dla różnych producentów oraz klas roweru górskiego są różne długości poziome przy tej samej wysokości rury podsiodłowej. Rowery GF są znacznie dłuższe, 29er w stosunku do standardu 26 też, również ramy sportowe względem ram rekreacyjnych. Najpierw dobieramy długosc, sprawdzamy czy nie jesteśmy zbyt wyciągnięci lub zwinięci (;)), mamy czuć się komfortowo i to jest podstawa. Sprawdzenie wysokości rury poziomej robimy jest dodatkową czynnością, chodzi o to by nam się nic cennego nie potłukło, można zaryzykować twierdzenie że górna rura nigdy nie jest za nisko. Dobór ramy wg utartego schematu że ma się zmieścić dłoń , ale pod żadnym pozorem nie dwie jest nieuzasadniony.
W 100% zgadzam się z Twoimi wypowiedziami i moim zdaniem do komfortu jazdy głównym wyznacznikiem jest właśnie długość rury poziomej. Mam 177cm i posiadam kilka rowerów MTB ramy od teoretycznie idealnie dobranej 18 calowej następnie 19 calowy, 20 calowy i aż 21 calowy który teoretycznie nie jest absolutnie podług tabel na mój wzrost. W każdym oczywiście nieco inna długość rury poziomej ale każda skorygowana odpowiednim mostkiem co daje zbliżoną „długość” od kierownicy do siodełka. Suma summarum na każdym rowerze jeździ mi się identycznie tak samo dobrze a pokusił bym się nawet o fakt że na długie trasy na większej ramie chyba nawet wygodniej.
Ciało ludzkie jest na całe szczęście na tyle elastyczne, że jest się w stanie dopasować do różnic w pewnym zakresie :)
No i każdy ma inne potrzeby oraz długość rąk :)
@Jacek – wraz z długością rury poziomej, rośnie również długość rury podsiodłowej. Oczywiście, warto zwrócić uwagę na proporcje, pomiędzy rurami ramy, ale w typowych rowerach jest ona standardowo rozłożona.
Jeśli dobrze dobierze się długość rury podsiodłowej, to reszta też będzie poprawnie wyglądać.
Jakie znaczenie ma długość rury podsiodłowej dla wygody jazdy; ile jest sztycy wystającej a ile jest włożonej? Żaden, trochę logiki!
Ramę roweru dobieramy na podstawie jej długości. Odległości pomiędzy główką a sztycą, mierzoną w poziomie. Możemy również zwrócić uwagę na wysokość rury poziomej w miejscu krocza, ale nie na długość rury podsiodłowej. Jakie to ma znaczenie???
Dziękuję za odpowiedź, właśnie z myślą o schudnięciu planuję ten rower. Pozdrawiam.
Hej, cóż nie mam zbytniego doświadczenia jeśli chodzi o wytrzymałość rowerów przy tej wadze. Na pewno na rowerze warto jeździć, ale jednocześnie z myślą, że się schudnie.
Inaczej – nie oszukujmy się – zakatujesz każdy rower. Skupiłbym się na rowerach górskich, z szerokimi oponami, które będą dobrze amortyzować. Nie bałbym się terenowych opon o szerokości 2,2-2,3 cala. Zazwyczaj odradzam zakup roweru z takimi oponami do rekreacyjnej jazdy, ale w Twoim przypadku to będzie dobry pomysł.
Ale ciężko mi podać jakieś przykłady rowerów, które na pewno wytrzymają dłużej, może gdzieś na forach internetowych toczą się takie dyskusje praktyków, trzeba by poszukać.
Witam czy na kogoś kto waży 170 kg da rade kupić rower? chodzi o mnie oczywiście i jak tak, to jaki najlepiej żebym nie musiał gdzieś zbierać roweru w dwóch częściach z drogi ;)
@Gośka – cóż, oprócz tego, że sprzedający prawie popłakał się w opisie ze wzruszenia, to bardzo fajny rower. Ciężko go ot tak wycenić, nie wiadomo do końca w jakim jest naprawdę stanie. Sprzedający zawsze piszą, że ideał, wszystko działa bez zarzutu, ale potem się często okazuje, że sporo jest do wymiany.
W każdym razie, jeśli to ma być okazyjna cena, to ja bym za niego nie dał więcej niż hmmmm…. 1000 złotych.
Witam!
Chciałabym się dowiedzieć czy byłby Pan w stanie pomóc mi w ocenie wartości tego roweru? Nie wiem za bardzo ile może być wart
( nie chciałabym przepłacać).
https://allegro.pl/rower-kobiecy-trekkingowy-pegasus-58cm-deore-lekki-i4404730750.html?no-rwd=1#tabsContent
Pozdrawiam serdecznie!
Ps.potrzebuję roweru na wycieczki z córką, która byłaby pasażerką, a ten rower bardzo mi się spodobał.
Ciekawe nie brałem takiej możliwości pod uwagę, mogę trochę podnieść kierownicę bo wspornik ma regulację nachylenia. Niedługo spróbuję. Może popróbuję też z regulacją przedniego amorka.
ps. Niestety ja roweru nie miałem dobrego nigdy, więc dopiero po 1000 km zaczynam się zastanawiać, czy „rower jest dla mnie”, wcześniej przed zakupem nie wiedziałbym nawet na co patrzeć.
Dzięki za naprawdę ciekawą poradę, świetny blog
pozdrawiam.
Hej, ciężko powiedzieć. Być może po prostu geometria roweru nie była dla Ciebie i trzeba było poszukać innego modelu. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że w sklepie ciężko to stwierdzić przez pięć minut :)
Piszesz o bólu w nadgarstkach. Ale czym to jest spowodowane? Według Twojego odczucia.
Kombinuję, że jeśli podnosisz siodełko, to środek ciężkości przesuwa się w stronę kierownicy i mocniej na nią naciskasz. Wydłużając mostek pewnie jeszcze bardziej będziesz naciskał na kierownicę.
Być może więcej korzyści przyniesie wspornik kierownicy o trochę większym wzniosie?
Ciężko powiedzieć. Myślę, że najlepiej byłoby podjechać do sklepu rowerowego i sobie przymierzyć coś, bo tak na sucho to będzie ciężko.
Witam
Przy wzroście 180cm i przekroku 84cm mam wrażenie że kupiłem crossa z za małą ramą. 19″
21 już opierała na jaja więc nie chciałem bo teren po trasy które robię w Gdańsku i okolicach mają spore nachylenie terenu. Idealnie pewnie było by 20″.
Czemu z za małą ? Jak siodełko wyciągnę żeby kolana pracowały komfortowo – noga wyciągała się do prostej to bolą mnie nadgarstki. Jak siodełko jest nieco za nisko nadgarstki nie bolą.
Co zrobić ? Wydłużyć wspornik kierownicy ? teraz mam 10cm dać 12 czy 11 ?
Dzięki. Już kupione. Kross Trans Syberian. dzisiaj miały chrzest ;). Dzięki za pomoc. Pozdrawiam
@Aga – hej, wszystko zależy od dostępnego budżetu. Mam wrażenie, że jednak Kross będzie wytrzymalszy niż Romet i Lazaro.
Jeśli chodzi o rozmiar ramy, to dla Ciebie widziałbym ramę 19-20 cali, dla córki też w granicach 19 cali. Nie wiem na jakim rozmiarze jeździła, ale to powinien być wyznacznik dobry.
@Składakowiec – tylne koło też może być w różnej odległości od pionowej rury. Są różne filozofie budowy roweru. Generalnie przy nietypowych rowerach zawsze lepiej jest się przejechać, sprawdzić. To jak z kupowaniem butów, niby jest standardowa rozmiarówka, ale niektórzy się z tego wyłamują, albo robią buty na szerszą stopę niż typowa, ale nie oznaczają tego jakoś szczególnie w nazwie buta.
No i lipa – mam za małą ramę. Dzięki za info.
Ale jeszcze wrócę do tych różnych „ram udziwnionych”. No bo niby mierzy się jedną rurę i tyle… Zakładam, że tylne koło w każdej jest zamocowane tak samo względem pionowej rury, ale przecież przód może być różny – różna może być długość rury poziomej i tej skośnej. Różny może być kąt mufy na widelec. Ha, nawet to tylne koło, to chyba też rożnie może być mocowane, bo przecież pionowa rura, też nie jest idealnie pionowa – jej kąt też może być różny.
Zapewne ramy o różnych rozmiarach, ale jednego producenta, „rosną” proporcjonalnie. Ale porównując z innym producentem, to może się okazać, że to właśnie mniejsza rama będzie tą większą („większą”, w sensie „wygodniejszą dla wielkoluda”). Przerąbane coś dobrać :/ . Tak mi się widzi.
Witam, potrzebuje 2 rowery damskie. Jazda po ścieżkach rowerowych, drogach leśnych i polnych(mieszkam pod miastem). Jazda rekreacyjna weekendowa. Ja wys. 171 długość nogi 82cm, córka 166 dł mogi 79. Szukamy coś podobnego do KROSS TRANS SIBERIAN 2013 (córka była zachwycona jazdą) ale tańszego. Zastanawiam się nad:
https://allegro.pl/lazaro-senatore-v2-mocny-trekk-w-dobrej-cenie-lady-i4332488221.html
https://allegro.pl/rower-28-trekkingowy-romet-zenit-trek-alu-shimano-i4346366831.html
a może coś innego? i jaki rozmiar ramy? Będę wdzięczna za fachową podpowiedź. Pozdrawiam
Jeśli chodzi o dziwne ramy, to powinno się je mierzyć tak jak normalne, czyli długość górnej rury ramy, wysokość pionowej rury itd.
Nie wiem jaki masz rower, ale zmierz sobie długość pionowej rurki ramy od osi korby, to samej góry. Potem zmierz sobie nogę po wewnętrznej stronie i otrzymany wynik pomnóż przez… no właśnie, zależy od typu roweru. Ale spróbuj np. przez 0,6 na początek i zobaczysz co Ci wyjdzie.
No dobra, ale jeśli mam ramę firmy „krzak”, to jaki wymiar powinienem zmierzyć aby poznać jej rozmiar i ocenić czy męczę się z powodu siodełka/kierownicy/krzywego_kręgosłupa czy właśnie przez zły rozmiar?
Na wszelki wypadek zapytam (jeśli to ma znaczenie): a co w przypadku ram o różnych dziwnych kształtach?
Ha, widzisz, według teoretycznej tabeli najbardziej pasuje Ci rama 19″ :) Czyli coś pomiędzy. Najlepiej byłoby w takim układzie sprawdzić ten rower i przejechać się na obu.
Sam rower bardzo fajny, zwłaszcza jeśli masz okazję kupić go taniej. Tutaj sporo w cenie robi sama piasta, ale warto wziąć taką z siedmioma biegami, jeśli planujesz dalsze wyjazdy.
A co do rozmiaru… może w okolicy masz jakiś sklep z rowerami Maxima? :)
Szukam męskiego roweru miejskiego z przerzutami w piaście (najlepiej 7). Wstępnie wybrałem model Maxim MC 1.5.7 28″. Co o nim sądzisz?
Link: www.zasada-rowery.pl/?id=106&p=56
Model jest oferowany w dwóch rozmiarach: 18″ i 20″. Żona zmierzyła moje wymiary i wyszło: wzrost – 174 cm, wewnętrzna strona nogi – 77 cm.
Który rozmiar będzie lepszy?
Zaznaczam, że na allegro ceny są niższe.
Hej, z wszelkimi tabelkami jest niestety tak, że to jest tylko teoria. Każdy ma trochę inną budowę ciała, a kobiety z natury mają dłuższe nogi :)
Jak się domyślam, nie masz możliwości by przejechać się tym rowerem? Bo to byłoby najlepsze rozwiązanie. Według teoretycznych wyliczeń wychodzi właśnie 19 cali, ale właśnie – to tylko teoria, kwestia jak producent oznacza ramy, bo z tym też bywa różnie.
Ja bym pokusił się o kontakt z producentem, czyli firmą Trans Rower.
Witam serdecznie. Potrzebuję pomocy przy doborze rozmiaru ramy Lazaro Integral v3, model damski ( https://allegro.pl/2014-queen-of-the-road-lazaro-integral-na-alivio-i4262192570.html ). Przy wzroście 167cm znalazłam się w tabeli producenta dokładnie pomiędzy ramą 17″ a 19″. Na początku skłaniałam się ku większej , ale po spytaniu sprzedawcy okazało się, że 17″ powinno wystarczyć. Zdecydowałabym się na mniejszą gdyby nie to, że z drugiej strony mam dość długie nogi (ok. 79cm) i po przeliczeniu tego wg wskazówek w Pana artykule wychodzi dobre 19″. Także znowu mam wątpliwości i niestety brak możliwości porównania w praktyce. Będę wdzięczna za jakiekolwiek sugestie. :)
Gazelle musi mieć jakiś inny sposób oznaczania rozmiaru ramy, ponieważ nie wierzę, że robią damki w rozmiarze 51 i 57 zgodnymi z tabelą powyżej. Męskie są jeszcze 57, 61 i 65, więc wykraczają daleko poza tą skalę. Widocznie rozmiar jest brany z innego miejsca ramy.
Najlepiej byłoby gdybyś się przysiadła do roweru lub w ostateczności zapytała sprzedającego. Ale na pewno nie patrz na tabelkę w moim wpisie, tutaj jest jakoś inaczej niestety.
Możesz też napisać lub zadzwonić do dystrybutora tych rowerów.
A nie jest czasem tak, że z powodu całkiem innej geometrii, w której rura suport – siodełko jest bardziej pochylona do tyłu, pomimo że jest dłuższa to siedzi się na tej samej wysokości co w innym rowerze przy krótszej?
Tak faktycznie musi być, dopiero teraz zauważyłem, że te rowery mają bardzo skośną rurkę „pionową” i zapewne stąd się bierze takie, a nie inne oznaczenie rozmiaru ramy.
Jeszcze ciekawa sprawa, ostatnio mierzyłam się i mam długość nogi 75 cm, a mój miejski ma rozmiar ramy 56 cm (a jeszcze mam nieco wysunięte siodełko – jakieś 10 cm), przy rekomendowanym dla mnie… 47 cm rozmiarze ramy. Jest dla mnie bardzo wygodny. Maciek ma z kolei 88 cm długości nogi, a Gazelę ma w rozmiarze 61 cm, przy rekomendowanym 55 cm rozmiaru ramy.
Rozmiar ramy jest faktycznie brany od korby do końca rury pod siodłem. Ale tutaj kierownica też dużo daje – w rowerach miejskiego typu wymusza pionową pozycję ciała, przez co raczej bym się nie bała tej 57 cm, zwłaszcza, że rura jest bardziej odchylona od pionu niż przy rowerach innych, bardziej sportowych marek. Ale nie ma nic lepszego niż przymiarka roweru na żywo ;)
Ze swojej strony proponuję aby podczas wybierania roweru miejskiego sprawdzać też to czy się dosięga stopami ziemi. W mieście dość często trzeba się zatrzymywać i dużo bardziej komfortowo jest jak nie trzeba przy tym zsiadać z siodełka.
Powyższe napisałam ze względu na prowadzone przymiarki do rowerów Gazelle Chamonix. Mam 165 cm wzrostu i 78 cm nogi. Według Gazelle mogę wybrać rozmiar ramy 49 lub 53. Na ramie 53 przy maksymalnie obniżonym siodełku nie dosięgam stopami do ziemi, nawet palcami. Dopiero przy rozmiarze 49 dosięgam do ziemi, ale tylko palcami. :)
Hej, podejście o którym piszesz – „przy maksymalnie obniżonym siodełku” – jest niestety często spotykanym błędem. Siodełko powinno ustawiać się tak, aby było ustawione poprawnie: https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/
Jeżeli ustawi się je za nisko, albo za wysoko, jazda będzie niezbyt zdrowa dla kolan, a także niewygodna.
Co do dosięgania stopami do ziemi, to zależy to od geometrii ramy, oraz od rozmiaru ramy. Jeżeli nie dosięga się palcami do ziemi, to znaczy, że rama może być za duża.
Ale! Stawianie całej stopy na ziemi, bez zsuwania się z siodełka, jest oznaką, że mamy je ustawione za nisko. Przy poprawnie ustawionym siodełku, powinno się dać dotknąć palcami ziemi, a podeprzeć stopą po zsunięciu się z siodełka, albo zejściu z niego.
Chociażby dlatego w wielu miastach zaczyna się stawiać podpórki przy przejazdach rowerowych, tak aby wygodnie można było się podeprzeć na czerwonym świetle.
Dzień dobry :)
A co z ramami rowerów miejskich? Mam 168 cm, długość nogi po wewnętrznej stronie 77 cm. „Zachorowałam”na Gazelle Toer Populair a ten model produkowany jest wyłącznie w jednym rozmiarze ramy. Czy fakt, że jestem ciut przymała będzie miał jakiekolwiek znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowania roweru?
Użyj przelicznika dla roweru trekkingowego. Cross to praktycznie trekking, ale bez bagażnika i innych akcesoriów.
Cześć
Mam zamiar kupić Cube Attention lub cis równoważnego. Jazda drogi utwardzone trochę leśne ścieżki. Mam 168 cm wzrostu i przekrok 76.
Przymierzałem się do 16 27,5 i do 17 29 jak i 18 27,5. Jeżeli chodzi o widzenie nad ramą to najlepiej było na 16 ale miałem wrażenie ze był ciut za mały. 17 była w miarę ok ale miejsca nad rama na styk :-).
Jaki rozmiar będzie lepszy? Nie jeżdżę sportowo.
Myślałem tez o Giant Talon ale jeszcze bez przymiarek.
Pozdrawiam
Mario
Hej,
jaki rozmiar będzie lepszy, to już musisz sam wyczuć. Może żaden i będziesz musiał poszukać innego roweru dla siebie, to nie jest tak, że wszystko będzie wszystkim pasować.
Sprawdź w Talonie ramę w rozmiarze S na kołach 27,5 cala ma przekrok 71,5 cm, a na kołach 29 cali przekrok to 72,5 cm czyli będzie spoko. Kwestia jak inne wymiary.
Czy kupując rower crossowy przelicznik jest taki jak dla trekingowego, czy jak dla górskiego? (0,63 czy 0,57)