Rowerowy Test Coopera – sprawdź swoją formę

Wokół testu Coopera przez lata wyrosło wiele nieścisłości. Mimo, że jego idea powstała w 1968 roku – nadal budzi kontrowersje. Robić go czy nie robić? Jest miarodajny czy nie jest? W profesjonalnym sporcie z pewnością nie jest, natomiast jest dobrym wyznacznikiem ogólnej kondycji. Powstały trzy wersje testu, odpowiadające dyscyplinom triathlonowym: dla pływaków, dla biegaczy i dla kolarzy. Biegowy test Coopera jest najpopularniejszy (min. w szkołach czy wojsku), przede wszystkim dlatego, że można go zrobić w dowolnej chwili, bez większego przygotowania sprzętu czy miejsca. Każdy test polega na przebyciu jak największej odległości, w ciągu 12 minut. Następnie porównuje się go z tabelką, podzieloną na wiek i płeć.

Niestety – wersja dla rowerzystów krąży po internecie w różnych wersjach, z różnymi warunkami (raz że rower musi być szosowy, raz że górski). Przedstawię Wam zatem tabelkę, którą uznałem za najbardziej wiarygodną. I według mnie, aby mieć szanse na osiągnięcie dobrego wyniku – potrzebny jest rower szosowy. Jeżeli są osoby, które na góralu dają radę trzymać się najlepszych dystansów – chylę czoła :)

Test wydajności rowerowej
fot. Kevin Dooley

Odległości są podane w kilometrach. Do przeprowadzenia testu potrzebny jest płaski, asfaltowy odcinek, na którym mamy szansę jechać bez żadnego zatrzymania. Nie można robić żadnych przerw. Dodatkowo pogoda musi być bezwietrzna. Wiatr z którejkolwiek strony, bardzo łatwo wypaczy wynik. Z tabelki wychodzi, że najlepszy dystans można przebyć, jadąc nieprzerwanie z prędkością 46 kilometrów na godzinę. Jest to szalona prędkość :]

cooper-test-rowerowy-tabela

Tak naprawdę nie warto sugerować się tabelką. Już „średni” wynik nie jest zły i większości śmiertelników w zupełności wystarczy, że znajdą się w tym miejscu. Ja proponuję podejść do testu Coopera w inny sposób. Zapomnij o tabelce. Zrób delikatną rozgrzewkę, nawodnij się porządnie i podczas jazdy miej pod ręką butelkę. Następnie jedź przez dwanaście minut, w mocnym tempie, ale tak rozkładając siły, by nie paść w połowie czasu.

Dystans jakikolwiek by nie wyszedł, będzie dobrym punktem wyjścia do powtórzenia testu za jakiś czas. Oczywiście, nie jest to żaden profesjonalny sprawdzian. Ale może go zrobić każdy, kto nie ma pulsometru, pomiaru kadencji, mocy itd. Jest bezpłatny i można go zrobić w każdej chwili. Potrzebny jest w zasadzie tylko poprawnie ustawiony licznik, nie sugerowałbym się do końca mapami Google czy pomiarem GPS – choć z braku laku, też może być.

Jeżeli jazdę rowerem traktujesz rekreacyjnie, ale z zacięciem fitnessowym – wydaje mi się, że test Coopera to fajny sprawdzian Twojej kondycji.