Jak wymienić korbę w rowerze

Ściąganie korby może wydawać się trudną czynnością, zarezerwowaną jedynie dla serwisów rowerowych. Jednak nie jest to aż tak skomplikowane, wystarczy posiadać kilka prostych kluczy i trochę wolnego czasu. Pokrótce opiszę wszystkie czynności. Mam nadzieję, że przekonam Cię, że wymiana korby w rowerze nie jest ani trudna, ani skomplikowana, a satysfakcja z samodzielnej wymiany będzie duża. Opis ten dotyczy korby z tradycyjnym suportem, nie opisuje on wymiany korby z łożyskami zewnętrznymi Hollowtech II, który też znajdziesz na blogu. Do ściągania korb nie polecam używać „domowych sposobów”, czytaj przecinaka i młotka. Skończy to się w najlepszym wypadku porysowaną korbą, a w najgorszym uszkodzeniem sprzętu.

Potrzebne narzędzia

1. Klucze imbusowe, aby odkręcić śrubę mocującą korbę do suportu

2. Ściągacz do korb

3. W zależności od ściągacza klucz oczkowy/nasadowy


Zaczynamy wymianę

1. Najlepiej najpierw odkręcić pedały. Będzie to łatwiej zrobić teraz – niż walczyć z nimi trzymając odkręcone ramiona korby w ręku.

2. Odkręcamy śrubę mocującą korbę do suportu (kluczem imbusowym lub innym w zależności od korby).

3.Wkręcamy w korbę główny element ściągacza. Należy go dobrze wkręcić, ale z wyczuciem – nie dokręcamy na siłę do końca.

4.Wkręcić w główny element ściągacza bolec 'napierający’. Czynność ta jest bardzo prosta. Należy dotąd wkręcać, aż poczujemy wyraźny opór. Wtedy używamy klucza i już z pewną siła staramy się zdjąć korbę. Po kilku obrotach (zazwyczaj 2-3) będzie charakterystyczny odgłos – „tyk” i korba sama zejdzie.

Zakładanie korby

Sprawa jest prostsza niż jej zdjęcie. Korbę dokładnie czyścimy. Potem smarujemy elementy, które tego wymagają. Zakładamy odpowiednio ramiona korby. Należy starać się zrobić to jak najmocniej, by potem było mniej pracy. Teraz dokręcamy śrubę mocująca korbę do osi. Robimy to z dużą siłą, gdyż słabo dokręcona śruba może na przyszłość spowodować powstanie luzów na mocowaniu. Niestety nie będzie ich się dało usunąć, a źle założona korba do roweru nie pozwoli dobrze ustawić przerzutek. Po założeniu korby – warto sprawdzić czy wszystko dobrze działa.

 

Inne wpisy dotyczące korb i suportów:

1. Wymiana korby i suportu Shimano na zewnętrznych łożyskach

2. Wymiana korby i suportu SRAM na zewnętrznych łożyskach GXP

3. Wymiana korby i suportu (na kwadrat i Octalink) w rowerze

4. Jak dobrać tarczę do korby w rowerze

5. Z iloma tarczami wybrać korbę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

47 komentarzy

  • Mam taki dylemat:

    Jest sobie wykorzystywany na przemieszczanie się po mieście rower – nazwijmy go – „retro”, stalowa rama 19″, koła 26″, sztywny widelec, pewnie kiedyś można by go nazwać „emtebe” (:D)), napęd na Torney’u, w tym podstawowa korba FC-TY301 48/38/28 na suporcie „kwadratowym”. No i ta korba się „kończy” (ostre zęby) i prosi o wymianę. Najprościej byłoby ją wymienić na identyczną. Ale..

    Czy jest możliwe, by zapodać tu korbę z wyższej grupy, co najmniej z Altusa (np. FC-M311 48/38/28), a jeszcze chętniej z Acery (np. FC-T3010-8 48/38/26)? Zdaję sobie sprawę, że w tym drugim przypadku zapewne będzie również konieczność wymiany przerzutki przód.

    Jest problem, który mnie powstrzymuje przed rozpoczęciem działań. Na imię mu „linia łańcucha”. W przypadku obecnej korby jest to 47,5mm, a w przypadku Altusa czy Acery jest to 50mm. Czy to w ogóle jest problem, który należy brać pod uwagę, czy może jednak jest to „błahostka”, którą ta się wyregulować śrubkami regulacyjnymi przerzutki przedniej? A jeśli nie da się tego zrobić na przerzutce, to jak to zrobić inaczej? Krótszego suportu przecież (chyba) nie zamontuję, bo jednak mufa ramy ma swoją szerokość.

    A może zrobić się tego po prostu nie da wcale…

    • Według katalogu Shimano korbę FC-TY301 można ustawić pod dwie linie łańcucha: 47,5 mm (suport DN-L 122,5 mm) oraz 50 mm (suport D-EL 127,5 mm). A przynajmniej ja to tak interpretuję.

      Tak więc zacząłbym od zmierzenia szerokości obecnego suportu, bo może się okazać, że masz to ustawione pod linię 50 mm i z wymianą korby nie będzie problemu (choć i tak będziesz musiał wymienić także suport, te wyższe modele są pod jeszcze inną długość osi suportu).

  • Witam.
    Jakaś pomoc przy ocenie stanu korby? Przymiar pokazuje wymianę łańcucha i kasety, a jak jeat z korbą? Jak dobrze ocenić czy także jest do wymiany czy przyjmie nowy łańcuch?
    Z rowerowymi pozdrowieniami!

    • Cześć,
      wytarte zęby na korbie będą tak jak na kasecie przypominać płetwę rekina. Generalnie najlepiej to ocenić zakładając nowy łańcuch i jeżdżąc. Przy długo używanych tarczach na początku łańcuch może trochę hałasować – jeżeli tarcze są czyste, a po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nadal coś hałasuje, stuka, chrobocze – może to być znak, że tarcza/tarcze są już do wymiany.

  • Cześć,
    padło mi ramie napędowe ( złamało się na dwie cześć) w korbie Shimano M522, 42X32X24T OCTALINK. (suport Shimano OCTALINK ES25). Mam zamontowana kasetę Shimano Deore HG50-10, 11-36T. Czy można gdzieś nabyć samo ramie tzw „pająka” (bez tarcz). Ewentualnie może masz propozycje zakupu korby, która będzie pasowała do pozostałych elementów napędu.

    • Cześć,
      raczej nigdzie nie dostaniesz samej lewej części bez tarcz. Z tego co widzę, to sklep wmsports ma w ofercie tę korbę, trzeba tylko przedzwonić i dopytać, czy faktycznie ją mają.

      Na Allegro ktoś sprzedaje korbę FC-M523, też na Octalink, jeżeli chciałbyś pozostać przy tym suporcie. Ma trochę inne wielkości tarcz, ale spokojnie da się przerzutkę pod to wyregulować.

      Inna opcja to nowoczesna korba Shimano Deore FC-M6000 ze sztywną osią i suportem wkręcanym w ramę. Koszt to ok. 300 zł + suport ok. 50 zł.

      • Łukasz, dziękuje za świetną rade,
        skłaniam się za opcja z wymiana na korbę Shimano Deore FC-M6000 ze sztywną osią.
        Mam jeszcze pytanie: jakie klucze do suportu hollowtech i octalink. Czy może być ten sam klucz?

        • Niestety klucze są zupełnie inne. Jeżeli nie masz żadnych kluczy, a chcesz przejść na Hollowtech, to może by zrobić taką wymianę w serwisie. Bo musisz kupić ściągacz do korby oraz klucz do suportu, których potem nie użyjesz, no chyba, że masz jeszcze jakieś inne rowery.

          Montaż i demontaż suportu oraz korby Shimano na zewnętrznych łożyskach suportu opisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-zamontowac-korbe-z-zewnetrznymi-lozyskami-suportu/

          • Dzisiaj już pojezdzone (po wymianie na system Hollowtech). Klucze zakupione – koszt 50 zl, taniej jak za wymianę w serwisie (i nie mam kluczy). Ściągacz miałem jeszcze z dawnych czasów (na kwadrat). Wielkie dzięki za rady. Oczywiście skorzystałem z Twoich podpowiedzi w rowerowych poradach.
            Pozdrawiam.

  • Hej…Mam problem,padła mi korba Shimano Deore Lx 44 32 22 w napędzie 3×9 w systemie Hollowtech 2 ,którym modelem z palety Shimano mógłbym ją zastąpić?

    • Cześć,
      dostaniesz teraz korbę Shimano Alivio FC-T4060, na Allegro widzę ktoś wyprzedaje Deore FC-M533. Można próbować z 10. rzędowym SLX-em FC-M7000, ale tam będziesz miał tarcze 40/30/22.

      • Wiem, że odgrzewam starego kotleta, ale dla mnie to świeża sprawa.

        Jestem użytkownikiem roweru Marin Four Corners, który posiada korbę Shimano Sora FC-R3030 50/39/30T zamocowaną w suporcie Shimano BB-RS500 Hollowtech II, chciałbym ją zamienić na korbę o mniejszych przełożeniach takich jak wspomniana w powyższym poście Alivio FC-T4060 44/32/22T.
        Proszę powiedzieć czy taka zamiana jest możliwa, czy będę potrzebował do wymiany dodatkowych elementów np. wspomnianych na filmie podkładek, czy może jednak konieczna jest również wymiana suportu na dedykowany do korby Shimano SM-BB52 BSA Hollowtech II?

        No i nie mniej istotne pytanie: czy obecny wózek przerzutki FD-R3030 obsłuży tę korbę Alivio?

        Liczę, że uda mi się „odgrzać kotleta” i z góry dziękuję za pomoc przy doborze części.

        • Cześć,
          zacznę od końca. Według katalogu, przednia przerzutka Sora FD-R3030 niestety wymaga korby z największą tarczą 50. Dane od Shimano często można nagiąć, niemniej w tym przypadku myślę, że różnica może być już za duża i przerzutka nie poradzi sobie z korbą, którą chcesz zamontować. I zasadniczo chyba żadna przerzutka szosowa od Shimano tego nie ogarnie. Oczywiście możesz spróbować, albo poszukać na ten temat informacji na forach. Ale obstawiam, że skończy się to zakupem przedniej przerzutki MTB, która powinna działać z klamkomanetką szosową.

          Podkładki pod suport będą potrzebne, ze względu na inną linię łańcucha korby. Natomiast szczerze mówiąc nie wiem, czy wystarczy dokupić podkładki do suportu szosowego, czy będzie potrzebny nowy suport, dedykowany korbie MTB. Nie chciałbym Cię wprowadzać w błąd, ale szukając na szybko w internecie wychodzi na to, że wystarczy założyć podkładki. Chociaż jak patrzę za ile sprzedawane są te podkładki, to nie wiem czy nie wolałbym kupić nowy suport, sprawdzić czy jest identyczny jak ten co już masz i zostawić sobie oba :)