Jak wymienić kasetę lub wolnobieg w rowerze

Tylne zębatki w rowerze, czy to będzie kaseta czy wolnobieg (o różnicach pomiędzy nimi za chwilę) z czasem wycierają się i przestają trzymać łańcuch podczas jazdy. Jeżeli łańcuch zaczyna przeskakiwać po trybach, mimo że przerzutka jest wyregulowana, warto dobrze przyjrzeć się zębatkom, może są nadmiernie zużyte. Jeśli zamiast spiczastych ząbków widzisz mocno wytarte „płetwy rekina”, to ewidentny znak, że czas wymienić kasetę/wolnobieg.

Kasetę demontuje się także po to, by dobrze ją wyczyścić. Podczas regularnego czyszczenia łańcucha, warto usunąć spomiędzy trybów największy brud. Natomiast do generalnego czyszczenia roweru, przydaje się całkowite zdjęcie kasety/wolnobiegu.

Zużyte zębatki

Zużyte zębatki rowerowe

Na zdjęciu powyżej widać dwie zębatki z kasety. Ta po lewej stronie jest używana, może jeszcze nie zakatowana na śmierć, ale najlepsze czasy ma już dawno za sobą. Teoretycznie przy odrobinie samozaparcia można ją reanimować pilnikiem. Po prawej stronie natomiast jest fabrycznie nowa zębatka. Jeśli chcesz się dokładnie przyjrzeć różnicom między nimi, kliknij na zdjęcie aby je powiększyć. Widać wyraźnie, że w używanej zębatce zęby zostały zaostrzone, a ich górne krawędzie skróciły się. Wyciągnięty łańcuch pracował na niej jeszcze przyzwoicie, ale z nowym nie mogła się już dogadać.

Tu zaznaczę, że aby przedłużyć życie kasety, warto pilnować wyciągnięcia łańcucha. Zużyty łańcuch zaczyna niszczyć tryby na kasecie. A przyzwoitej klasy kaseta spokojnie przyjmie kilka łańcuchów, jeżeli będą na czas wymieniane. O tym kiedy wymienić łańcuch w rowerze, pisałem w osobnym wpisie.

Wolnobieg czy kaseta

Na pierwszy rzut oka obie te części wyglądają tak samo. W obu przypadkach mamy zestaw zębatek, po których porusza się łańcuch. Diabeł tkwi w szczegółach. W przypadku wolnobiegu, mechanizm wolnobiegu (dzięki niemu można podczas jazdy zrobić przerwę w pedałowaniu) jest w niego wbudowany (w sumie dlatego mówimy na niego wolnobieg :) I jest on nierozbieralny. Natomiast kaseta jest tego mechanizmu pozbawiona – wolnobieg jest zainstalowany w bębenku piasty, a sama kaseta ma prostszą budowę.

Z tego względu wolnobieg nakręcamy na oś piasty w całości, a kasetę nasuwamy na bębenek piasty i jest ona podzielna zwykle na kilka elementów, a kończy się nakrętką, którą mocujemy do piasty.

Jak poznać czy w rowerze jest kaseta czy wolnobieg? Warto spojrzeć na oznaczenie, które zwykle znajduje się na froncie lub na największej zębatce i poszukać w internecie czego ono dotyczy. Jeżeli masz 8 zębatek lub więcej, na 99,99% masz kasetę. Jeśli 5-6 zębatek – najprawdopodobniej jest to wolnobieg. Jeśli 7 zębatek – może być różnie. Ale w każdym przypadku najlepiej jest sprawdzić, co mamy zamontowane.

Kaseta rowerowa CS-HG50
Kaseta rowerowa – na wierzchu widać charakterystyczne wcięcia na nakrętce, którą odkręcamy kluczem.
Wymiana wolnobiegu w rowerze
Wolnobieg rowerowy – wcięcia pod klucz są schowane w zagłębieniu

Narzędzia potrzebne do wymiany kasety

Do odkręcenia kasety będzie Ci potrzebny odpowiedni klucz do kasety (widoczny na zdjęciu poniżej) oraz bacik czyli kawałek łańcucha przymocowanego do rączki, służący do przytrzymania kasety. Bacik można też zrobić samemu ze starego łańcucha.

Klucz można kupić taki, jak na zdjęciu powyżej – z rączką i bolcem prowadzącym. Ale są też dostępne tańsze wersje bez rączki, wtedy będzie dodatkowo potrzebny klucz płaski lub żabka.

Zapraszam Cię do obejrzenia poradnika wideo o wymienianiu kasety. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Wymiana kasety

Owiń bacikiem jeden z trybów kasety (najlepiej złapać co najmniej trzeci-czwarty od dołu), tak aby kaseta się nie kręciła. Teraz włóż klucz do nakrętki kasety i zacznij ją odkręcać przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Cały czas blokuj kasetę bacikiem, w przeciwnym razie nakrętka będzie kręcić się razem z kasetą. Gdy nakrętka zejdzie – ręką zsuń tryby z piasty. Kaseta może tworzyć jedną, nierozbieralną całość, ale zwykle będzie w kilku częściach. Zdecydowanie warto odkładać jej elementy na bok w kolejności, zwłaszcza gdy znajdują się tam podkładki. Samych zębatek nie pomylicie, układa się je potem od największej do najmniejszej :)

Odkręcanie kasety

Jak zdjąć zębatkę w rowerze

Montując kasetę, przede wszystkim wyczyść bębenek piasty oraz samą kasetę. Zwróć też uwagę na prawidłowy montaż. Zazwyczaj każda zębatka ma jeden z wypustów montażowych szerszy lub węższy od pozostałych. Pomogą Ci one w poprawnym założeniu trybów. Same tryby zakładamy napisami/oznaczeniami na zewnątrz. Na końcu załóż nakrętkę i używając klucza dokręć ją z momentem 40 Nm (przynajmniej w przypadku kaset Shimano) lub z czuciem, bez skakania po kluczu, ale solidnie. Bacik nie będzie na tym etapie potrzebny.

Narzędzia potrzebne do wymiany wolnobiegu

Jeżeli posiadasz wolnobieg Shimano, potrzebny Ci będzie klucz do wolnobiegu. On jest podobny do klucza do kasety, ale jest trochę dłuższy. Niemniej jeżeli masz już w domu klucz do kasety, warto spróbować nim odkręcić wolnobieg, czasem ta sztuka się udaje, w zależności od modelu klucza. Bacik nie będzie potrzebny.

Natomiast jeżeli masz wolnobieg innej marki, może być potrzebny dedykowany klucz. Np. taki z czterema wypustkami. Warto przyjrzeć się budowie zewnętrznej swojego wolnobiegu.

Wymiana wolnobiegu

W przypadku wolnobiegu będzie trochę łatwiej, ponieważ nie będziemy potrzebowali bacika. Wystarczy włożyć klucz i odkręcić wolnobieg przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Jeśli będzie to opornie szło, można zablokować klucz w imadle, nałożyć na niego koło i powoli odkręcać. Powinno pójść dużo łatwiej.

Montaż wolnobiegu także jest prosty. Przed jego przykręceniem oczywiście wyczyść piastę oraz sam wolnobieg, a następnie nakręć go zgodnie z ruchem wskazówek zegara na oś piasty. Pilnuj by wkręcał się równo. Następnie dokręć go przy pomocy klucza. Nie musisz robić tego na siłę, wolnobieg ma tę ciekawą „funkcję”, że dokręca się sam. Wystarczy założyć koło do roweru i przejechać się kawałek spokojnym tempem. Wolnobieg sam się dokręci z odpowiednią siłą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

60 komentarzy

  • Dobry klucz to skręcania wolnobiegu musi być długi (duża dźwignia), imadło też jest dobre do odkręcania ale musi być masywne a stół(warsztatowy) do którego jest zamontowane przymocowany do podłoża -inaczej będzie się kręcił razem z kołem. R.

  • Czym innym jest klucz do kaset, a czym innym do wolnobiegów. Kiedyś próbowałem odkręcić wolnobieg kluczem do kaset, niestety bez skutku. Żeby odkręcić wolnobieg trzeba użyć klucza do wolnobiegów, który jest podobny do klucza do kaset.

  • Mi się kiedyś udało odkręcić takim kluczem i wolnobieg i kasetę. Może faktycznie to kwestia klucza, bo dostępne są różne. Na niektórych sprzedający piszą, że są uniwersalne.

    Ale dzięki za zwrócenie uwagi.

  • Być może to kwestia klucza, ale też być może marki wolnobiegu czy kasety. Ja mam wolnobieg Shimano.

  • Witam Panie Łukaszu!
    Wymieniłem wolnobieg w serwisie decathlona, po wymianie stwierdziłem że „faluje” zębatki nie kręcą się w jednej linii tylko lekko odchylają sie podczas kręcenia na lewo i prawo patrząc z góry na koło. Moje pytanie jest takie czy to normalne po wymianie czy coś „popsuli” serwisanci? oryginalnie był założony wolnobieg „no name” obecnie jest shimano – wymiana także łańcucha

  • Hej, z tego co wiem „falowanie” wolnobiegu to naturalny objaw, często spowodowany nie tyle przez sam wolnobieg, ale przez piastę.

    Jeśli nie przeszkadza Ci to w jeździe, a przełożenia wskakują płynnie, to się tym nie przejmuj.

    • Ręką na pewno nie da się jej przytrzymać. Potrzebna jest spora siła do jej odkręcenia i nie ma szans, żeby ręką ją utrzymać.

      Możesz użyć kawałka starego łańcucha przybitego gwoździem do deseczki.

  • witam mam problem z rowerem, mianowicie gdy pedałuje kolo się nie obraca. i teraz jak chce to naprawić to nie wiem jaką część kupić czy całe koło czy tylko pewną część w rowerze górskim

    • Hej, coś musiało strzelić w bębenku od piasty. Jeżeli chcesz naprawiać, to wybrałbym się do serwisu rowerowego.

        • Są dwie opcje: albo wymieniasz całe koło, ale bez zębatki. Albo rozplata się koło, wyjmuje starą piastę i zaplata koło z nową.

          Co się bardziej opłaca, to już kwestia kalkulacji. Im lepsze koło, tym oczywiście bardziej opłaca się wymienić samą piastę.

          • Jest jeszcze opcja, że kolega ma wolnobieg i wówczas wystarczy wymienić tylko jego (raczej się nie naprawia bębenków w wolnobiegach) :)

  • A co jeśli mam wolnobieg to mogę założyć kasetę ? czy muszę zmienić także piastę w rowerze? bo nigdzie nie da się już kupić wolnobiegu 11-28. pozdrawiam

    • Nie da się założyć kasety na piastę przystosowaną do wolnobiegu. Musiałbyś wymienić piastę lub całe koło.

  • Witam, mam pytanko, mam do wymiany tylne koło ( popękana obrecz przy nyplach ) dostałem od kolegi obrecz do lekkiego centrowania, ale na niej jest założona 8 rzędowa kaseta, a umnie jest 7 rzędowa. Pytanie moje brzmi czy na jego piaste ( bębenek ) wejdzie moja kaseta 7 ? czy piaste też dobiera sie do ilości rzędów kasety ? i będe zmuszony oddac koło to przeplatania na moja piaste ?
    Pozdrawiam

    • Powinno się dać założyć taką kasetę, ale będzie potrzebna specjalna redukcja. Wpisz w Google hasło „redukcja kasety z 8 na 7”. Jeszcze kwestia czy przypadkiem nie masz w rowerze wolnobiegu. Jeżeli masz wolnobieg, a piasta kolegi jest pod kasetę, to niestety zamiany nie zrobisz. I wtedy lepiej byłoby wymienić manetkę.

  • Dwa pytanka: :)

    1. Kasetę i bębenek na której jest osadzony można czyścić spokojnie naftą czy czymś innym?
    2. Czy piastę/bębenek mam lekko „nasmarować” przed włożeniem na niego wyczyszczonej kasety? Posiadam smar Ceramic Grease firmy Finish Line.

    • 1. Kasetę śmiało możesz czyścić naftą, benzyną ekstrakcyjną czy odtłuszczaczem cytrynowym. Bębenek można przetrzeć, ale na pewno nie moczyć go czy zalewać odtłuszczaczami.

      2. Według mnie nie ma potrzeby nakładania smaru w to miejsce.

  • Czy jeżeli jeżdżę rowerem rekreacyjnie, to powiniem taką operację robić częściej niż raz w sezonie, na jego zakończenie?

    • Napęd należy wyczyścić wtedy, gdy będzie tego po prostu wymagał. Nie jestem purystą, który kazałby Ci czyścić napęd po każdej jeździe (bo są tacy, którzy to zalecają). Ale warto czasem zerknąć na łańcuch czy nie jest już mocno oblepiony brudem. Jeżeli jest, to zdecydowanie warto go wyczyścić, a przy okazji przetrzeć zębatki na korbie i kasecie.
      Sam łańcuch smaruje się oczywiście częściej, ale też raczej na ufajdany łańcuch nie ma sensu nanosić oliwki.

  • Zaglądam tu coraz częściej, bo informacje, jakie podajesz – a głównie sposób ich przekazania – bardzo pomagają mnie-amatorowi, zrozumieć, czym co się je. Mam Krossa Evado 4, wg specyfikacji producenta w tylnym kole jest zamontowana kaseta Shimano Acera CS-HG41-8 11-32T. Przejechałem na nim w sumie coś ponad 3 tys. km i mam uwagi do pracy napędu. Przyjrzałem się uważnie zębom, sprawdziłem łańcuch i jesli dobrze interpretuję to, co widzę (bazując na informacjach z Twoich wpisów), to zdecydowanie kwalifikuje się to-to do wymiany.
    I tu konkretne pytanie – czy radzisz wymienić na ten sam model, który był w oryginale, czy przy okazji tej inwestycji pójść w kierunku jakiejś zmiany modelu/producenta? Chodzi mi głównie o trwałość, jeżdżę amatorsko, nie katuję sprzętu, to głównie krótkie wycieczki rzędu 20-30 km. Dołączam fotki mojej kasety, rzucisz okiem? https://uploads.disquscdn.com/images/99027b4632673769854944bcd13bbba9d8f72d3c8ee10d2890c1b6b6449bbb2b.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/9f4a8a457e1fb1a4845b6776554cf7cf59e28c0d4adece571be11bda572ff8a9.jpg

    • Hej, faktycznie widać na kasecie, że niektóre ząbki są powycierane. Ale hmmm… ja bym zrobił tak, że kupiłbym kasetę + łańcuch, ale na początek wymienił tylko łańcuch i zobaczył co ta stara kaseta na to. Może go przyjmie i jeszcze na niej pojeździsz (a tą co kupiłeś będziesz miał na zaś). A jak będzie słabo, to wymienisz kasetę od razu.

      Dodatkowo polecam Ci zakup przymiaru do łańcucha, znajdziesz go w Google za 10 złotych. Bardzo przydatny przyrząd do sprawdzenia czy łańcuch się nie wyciągnął. I jeżeli będziesz na czas wymieniał łańcuch, zanim jego wyciągnięcie nie przekroczy 1%, to kaseta pożyje jeszcze dłużej.

      Co do tego, że łańcuch CN-HG71 wytrzymuje dłużej niż tańsze łańcuchy, jak najbardziej się zgadzam. Widzę to po rowerze mojej dziewczyny i po tym, co miała kiedyś, a co ma teraz (właśnie HG71).

      • Łańcuch jest wyciągniety, co do tego nie mam żadnych wątpliwości, choć mierzyłem go prymitywną metodą pomiaru długosci od ogniwa do ogniwa. Na 20 ogniw zamiast 254 mm ma 258. Róznica zbyt wyraźna, by można ją uznać za błąd pomiaru. Tak, zamierzam razem z zestawem kupić sobie od razu przymiar i imadełko do rozpinania/spinania łańcuchów. Bacik zamierzam złożyć z resztek tego starego po zdjęciu z roweru ;) Coś tam mechanicznie umiem przeszlifować z kawałka blachy stalowej, chyba dam radę, to nie Mechanika Bardzo Precyzyjna. Siła razy ramię, czyli jakieś 25-30 cm rączka i wystarczy.

  • Witam,
    na wstępie dziękuję za ogrom informacji jakie zamieściłeś na swoim blogu. Zainspirowało mnie to do naprawy starego Bianchi Spillo Giallo dla mojej pani. Uprzedzam, że jestem tylko amatorem. Nasunęło mi się pytanie jako, że jestem na etapie tylnego koła – jest tam wolnobieg 3 rzędowy. Czy jest możliwość włożenia zamiennie np. 5-o lub 7-o rzędowego? Jeśli tak to czy adekwatnie do tego muszę jeszcze wymienić inne elementy np. przerzutki, manetki? Nadmienię, że rower będzie wykorzystywany nie tylko na miasto ale i turystycznie.

    • Hej, przyznam Ci się szczerze, że nie siedzę za bardzo w temacie starszych rowerów. Trzyrzędowego wolnobiegu nigdy na oczy nie widziałem :)

      Czy na taką piastę da się założyć wolnobieg o większej liczbie przełożeń – nie wiem. Warto byłoby podjechać do serwisu i podpytać. Co do manetki, to jeżeli jest indeksowana (klika się przy każdej zmianie biegu), to nie obsłuży większej liczby biegów. Natomiast jeżeli to jest wajcha, która pracuje bez oporu, to jest szansa, że obsłuży więcej biegów, choć nie wiem czy 7 to nie będzie za dużo.

      Cóż, najlepiej byłoby skontaktować się z serwisantem, który siedzi w tym temacie i będzie mógł to na żywo obejrzeć i się wypowiedzieć.

      • To miejski rower z lat 90-tych.
        Manetka jest pstrykana ale jeśli będzie możliwość wrzucenia 5-cio rzędowego wolnobiegu to i manetkę się wymieni.
        A poniżej 3 rzędowy wolnobieg tak dla ciekawości :)

        https://uploads.disquscdn.com/images/51c158bdc6250afec5e8a0a3f472a350c9c7136882e900132df2e541b976a73c.jpg

  • Witam
    Na wstępie przepraszam ale jestem totalnym laikiem :) i nawet nie wiem czy mam wolno bieg czy kasetę . To będę ustalał jutro na podstawie tego co tutaj wyczytałem. Ale do rzeczy. Wczoraj przy podjeździe pod górkę , nagle bez żadnego stuknięcia straciłem moc. Koło zębate jednego biegu się kręci a rower stoi. Drugie koło od największego ( Dwójka) inne działają prawidłowo , tylko to jedno luźne. Czy to usterka naprawialna czy trzeba cały mechanizm wymienić ( wolnobieg/kasetę – co mam będę wiedział jutro ) ? Z góry dziękuje za poradę. Pozdrawiam

  • Cześć Łukasz. Chcę zmienić w swoim rowerze kasetę z 11-32T na 11-28T. Kaseta i nowy łańcuch zamówione i właśnie zrodziło się pytanie. Stary łańcuch ma 114 ogniw. Skoro średnica największej tarczy będzie teraz mniejsza (28 zamiast 32 T) to czy długość łańcucha również ulegnie zmianie?

    • Cześć,
      teoretycznie tylna przerzutka powinna poradzić sobie z nadmiarem łańcucha, ale po co jej utrudniać życie :) Pewnie okaże się, że będziesz potrzebował ciut krótszy łańcuch, ale to dość łatwo sprawdzić: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      • Witam. Mam wolnobieg który nie posiada rowków w środku żeby odkręcić go kluczem z ząbkami. Spotkałeś się może z czymś takim?

          • https://uploads.disquscdn.com/images/287b6829e596011cdc5d9828d9a80a82a525b891ede4fa0801265ff312e2847f.jpg

          • Nie znam się na wolnobiegach starego typu, ale może być tak, że najmniejsza zębatka jest jednocześnie nakrętką. I będziesz potrzebował dwóch bacików. Jednym blokujesz wolnobieg, a drugim okręcasz tę najmniejszą zębatkę.

            Ale czy tak jest… wybrałbym się do serwisu, żeby to zweryfikować.

          • mam pytanie zauwazylem, że najmniejsze zębatka wolnobiegu ma wyczuwalny luz (czy moze byc to spowodowane niedokrecana nakrętką). jesli chwyce całą kasetę to tez troche ma luz na bebenku czy wogle jest taki dopuszczalny w niektorych produkowanych kołach?

          • To mówimy o wolnobiegu czy o kasecie? Ale z kontekstu rozumiem, ze chodzi o kasetę.

            Jeżeli najmniejsza zębatka ma luz, to zdecydowanie wygląda to na niedokręconą nakrętkę. Mikroskopijny luz na całej kasecie często się zdarza, ale nie jestem w stanie opisać Ci go słowami :) Trochę większy luz niż mikroskopijny często już wymaga sprawdzenia.

          • czyli kluczem do kaset dokrece ? tylko czy potrzebny bedzie tez bacik czy uda mi sie bez tego bacika?

          • Dokręcić możesz bez bacika. Bacik jest potrzebny do odkręcenia kasety.

          • Stary już temat ale moze sie przyda odpowiedz komuś. Ten wolnobieg ma nacięcie na wewnetrznym pierścieniu. By odkręcić trzeba odpowiedni klucz (o co moze noie być dzia łatwo) albo go dorobić. Mozna też inaczej – wyjać ośkę i z grobej blachy o grupbości jak szerokość tego nacięcia dociac kawałekk by wszedłdo wnętrza wolnobiegu . Włożyć go w solidne imadło tak by dało sie nałożyć z góry koło z wolnobiegiem i gdy wskoczy ono tym wycięciem na blachę mocno szarpnąc za obręcz kola naciskając koniecznie tez na koło dość mocno z góry (by się nie omsknęlo, troche jakby sie na nim uwiesić) . Mocne sarpniecie powinno zwolnić wolnobieg . Najmniejszy trubik można tez wcześniej odkręcić by łatwiej się dostać do trzpienia wolnobiegu. Ten wonobieg wygląda na włoski f-my Regina, już nie produkowane ale bardzo mocne wolnobiegi.

  • Warto dodać coś jeszcze.
    Po odkręceniu wolnobiegu i wyczyszczeniu gwintu, warto go delikatnie przesmarować, przed założeniem nowego.
    Co do kasety, warto przesmarować nakrętkę kasety.
    Zapobiegnie to zapiekaniu się, i ułatwi odkręcenie.

  • Cześć mam takie pytanie czy podczas jazdy rowerem można kręcić napędem do tyłu? czy nie uszkodzi to np. bębenka od kasety?

    • Kwestia czy masz wolnobieg czy kasetę. Da radę odczytać jakiś symbol modelu na jednym z trybów (powinien być duży i wyraźny).

      Jeżeli masz kasetę, nie będzie żadnego większego problemu z założeniem kasety z 11. ząbkami na dole.

      Jeżeli masz wolnobieg, zwłaszcza 6-7 rzędowy, to niestety takie wolnobiegi nie są już produkowane od ładnych paru lat. Sam miałem kiedyś taki, ale potem był już nie do dostania i wróciłem do 14 ząbków.

      Przy wolnobiegu 8-10 rzędowym jeszcze można coś pokombinować, ale to rzadko spotykane wolnobiegi w rowerach.

      • Wolnobieg 7 rzędowy też można wymienić na taki który ma 11 ząbków na najmniejszej zębatce.

        Typowe szosowe wolnobiegi 7 rzędowe zaczynają się od 13 ząbków, wolnobiegi do rowerów górskich od 14.

        Ale od niedawna są dostępne jeszcze wolnobiegi do rowerów elektrycznych i tam jest zębatka z 11 ząbkami.

        Akurat teraz mamy kryzys i nie da się kupić normalnego wolnobiegu z zakresem 13-28 ale trafiłem wolnobieg DNP z zębatkami 28,24,21,18,15,13,11

        Normalnie pasuje do standardowego koła pod 7 biegowy wolnobieg.

        Jedynie co jest w nim nietypowe to, że gniazdo do klucza jest nieco głębiej (o szerokość tej najmniejszej zębatki) krótki klucz nie sięgnie, trzeba mieć taki trochę dłuższy.

        • Chodzi o wolnobiegi z 11. ząbkami na dole, które Shimano przestało produkować ładnych parę lat temu. Ale jak napisał Borubar, można kupić taki wolnobieg innej marki.

          A wolnobiegi ogólnie są nadal produkowane i jeszcze przez wiele lat będą.

    • Hej.
      Mam starego „górala” do tłuczenia… I ostatnio posypał się: urwałem łańcuch, założyłem nowy, ale teraz blokuje mi kasetę na tzw. luzie. Na początku było dobrze, ale chyba zaczyna się sypać staruszek.
      Czy może mi ktoś podpowiedzieć co może blokować ?
      Jeśli mógł dostać się gdzieś piach, to i tak mam zamiar rozebrać kasetę, nasmarować i złożyć.
      Do serwisu nie oddam, bo zapłacę więcej niż przy zakupie, a że to sprzęt od kumpla i mam go już ponad 10 lat, zżyłem się :)

      Wystarczy mi tylko link do fajnej strony z naprawą kaset. Ostatnio znalazłem artykuł z centrowaniem i było wyjaśnione jak w szkole: poszło bez problemów.
      Ratujcie zabytki.
      Pozdrawiam.

      • Cześć,
        co to znaczy, że blokuje się na luzie? Podczas jazdy nie możesz przestać pedałować i korba kręci się cały czas?

        Jeżeli tak, to znaczy, że mogło się coś posypać w bębenku tylnej piasty. Jeżeli masz piastę Shimano, to jest spora szansa, że da się go dokupić i samemu wymienić.

  • Dzień dobry
    Mam pytanie odnośnie oznaczeń kaset, liczba rzędów jest jasna, druga wartość czyli w przypadku mojej starej kasety 11-34T czy można zastosować inne parametry i co one konkretnie oznaczają. W przypadku Shimano mamy tez np.Hg200 i Hg400 tez proszę o padanie różnicy.
    To jest dokładny symbol mojej kasety Shimano CS-HG200-9 / 11-34T co mogę ewentualnie zastosować ?

    • Cześć,
      11-34 to zakres kasety, czyli informacja, że najmniejsza zębatka ma 11 ząbków, a największa 34. Można kombinować z założeniem innego zakresu, np. 11-28 czy 11-36, w zależności od potrzeb (czy potrzebujesz jeszcze lżejszego biegu, a może nie używasz tego najlżejszego wcale), ale tu sporo zależy od tego czy tylna przerzutka obsłuży taką kasetę. O tym pisałem we wpisie o pojemności przerzutki: https://roweroweporady.pl/tylna-przerzutka-dlugi-czy-krotki-wozek/

      U Shimano HG200, HG400, HG50 itd. to oznaczenie modelu kasety, a jednocześnie grupy osprzętu (zazwyczaj). Z tego numeru można często wydedukować czy to kaseta odpowiadająca klasą osprzętowi z grupy Acera, Alivio, Deore, Tiagra, Ultegra i tak dalej.

      Zwykle im wyższa pierwsze dwie cyfry w tym oznaczeniu, tym wyższej klasy jest kaseta. Ale porównujemy zawsze kasety z taką samą liczbą biegów. Wyższe modele są często lżejsze i trwalsze (to drugie bywa dyskusyjne w przypadku topowych modeli).

  • Dziekuje
    Rower Scott jest dokładnie żony, ma 2 lata i 7000 km, w/g katalogu ten model ma 11-34T, sprawdziłem i oznaczenie na kasecie jest 11-36T.
    Koniecznie chce kolor srebrny :)

  • Pozwolę sobie podjąć polemikę w kwestii często podkreślanej w różnych mediach wady wolnobiegu – jego nierozbieralności. W powyższym artykule również jest wyraźnie podkreślone, że „…jest on nierozbieralny”. To nie do końca prawda.

    Może tak jest w przypadku tanich „jednorazówek”, w których nie przewiduje się żadnego serwisu poza wymianą na nowy. Ale ja sam osobiście miałem w jednym ze swoich rowerów wolnobieg, który był jak najbardziej rozbieralny i w pełni serwisowalny. Wystarczyło odkręcić najmniejsze kółeczko zębate (analogicznie jak przy kasecie) a wtedy wszystkie kółka zębate dały się zsunąć z korpusu wolnobiegu. Wedle życzenia można było wymienić pojedynczą zużytą zębatkę lub skomponować własny zestaw zębatek o dowolnej gradacji. Rozbieralny był także sam korpus wolnobiegu. Po odkręceniu nakrętki z dwoma otworami (taka nakrętka jest widoczna także na zdjęciu wolnobiegu w artykule) uzyskiwało się dostęp do bieżni, kulek i całego mechanizmu zapadkowego.

    Serwisowalność wolnobiegu była więc 100-procentowa – wszystkie jego elementy były naprawialne lub wymienialne. Niestety, nie można tego powiedzieć o współczesnych kasetach. Sama kaseta stanowi najczęściej znitowany monolit, więc jedna zajechana zębatka kieruje do kosza całą kasetę… Biorąc pod uwagę, że niektóre kasety kosztują nawet 1000 PLN, może to być bolesne. Jeszcze boleśniejsza jest naprawa „zmielonego” mechanizmu zapadkowego (raz mi się to zdarzyło – rower zamienił się w „ostre koło”…). W takiej sytuacji w przypadku kasety konieczna jest wymiana całej piasty zintegrowanej z bębenkiem. Jeśli dodamy do tego koszt ponownego zaplecenia oraz regulacji koła, taniej może wyjść kupno całego nowego koła. Ból… A w wolnobiegu wystarczyło wymienić dwa ząbki zapadki.

    Oczywiście, żeby nie było tak różowo, wolnobieg też ma swoje wady. Ale chyba tylko w jednym filmiku na YT ktoś wspomniał o naprawdę istotnej wadzie wolnobiegu. Bynajmniej nie jest nią trudniejsze odkręcenie wolnobiegu. ;) Najistotniejszą wadą układu piasta + wolnobieg jest niesymetrycznie rozmieszczenie łożysk. Prawe łożysko piasty jest bliżej płaszczyzny symetrii koła, więc przenosi znacznie większe obciążenia niż lewe. Przy dynamicznej jeździe może też dojść do skrzywienia osi, która z prawej strony nie jest podparta przy samym łożysku. W przypadku kasety prawe łożysko znajduje się pod zintegrowanym bębenkiem, więc rozłożenie obciążeń jest korzystniejsze.

    Podsumowując, to nie jest tak, że wolnobieg jest wyłącznie „be” (szczególnie argument dot. jego nierozbieralności jest nietrafiony), a kaseta pod każdym względem „cool”. Systemy kasetowe wygrały zapewne dlatego, że dzięki lepszemu rozłożeniu obciążeń oraz kompaktowej konstrukcji są lżejsze. Przy okazji ich serwis jest nieco prostszy (w sensie – serwisant wywala cały zintegrowany podzespół i wstawia nowy). A to, że klient za to płaci i płacze, to już inna sprawa… ;)

    • Hej,
      nie napisałem tu, że nierozbieralność wolnobiegu to wada, ot taka cecha tanich wolnobiegów. Jeżeli wyższe modele, których jest jak na lekarstwo, są rozbieralne to bardzo fajnie.

      „Sama kaseta stanowi najczęściej znitowany monolit”

      Taniutkie kasety – tak. Droższe modele składają się z kilku elementów, choć też nie zawsze. Niemniej jednak według mnie kasety właśnie najczęściej nie stanowią znitowanego monolitu.

      „Jeszcze boleśniejsza jest naprawa “zmielonego” mechanizmu zapadkowego (…) w takiej sytuacji w przypadku kasety konieczna jest wymiana całej piasty zintegrowanej z bębenkiem.”

      W naprawdę wielu piastach można w razie potrzeby wymienić bębenek i nie trzeba rozplatać w tym celu koła. Jeżeli piasta tego nie umożliwia, albo bębenek jest już niedostępny w sklepach, to jest dobra okazja, aby wymienić ją na coś sensownego.