Wiesz jak prawidłowo wymienić oponę w rowerze? Choć wymiana opon nie należy do trudnych zajęć, to w najprostszych czynnościach wszystko może pójść źle. Co zrobić gdy opona nie chce wejść na obręcz? Z tego wpisu dowiesz się jak zdjąć i założyć każdą oponę!
Skąd wiem, że opona jest zużyta?
Albo inaczej. Skąd wiem, że opona nadaje się do wymiany? Wystarczy dobrze przyjrzeć się swoim oponom. Jeżeli zauważysz pęknięcia, dziury, przetarcia w strukturze opony (widać plecione włókna), rozcięcia lub opona zrobiła się kwadratowa, to znaczy, że pora ją wymienić. W oponach przeznaczonych do rowerów górskich jest łatwiej zaobserwować zużycie, niż w przypadku opon miejskich czy szosowych. Dla pewności porównaj też oponę przednią z tylną.
Sygnałem jest także bardzo częste przebijanie się dętek (co wcześniej się nie zdarzało), co może świadczyć o zużytej warstwie bieżnika. Warto wtedy przemyśleć zakup nowej opony/opon – na przyzwoity model trzeba wydać przynajmniej 40-50 złotych, co nie jest przesadnie dużą inwestycją w święty spokój.
Jak oszczędzić pieniądze na wymianie opon?
Wymieniając opony w samochodzie, musimy wymienić obie opony na jednej osi (przód lub tył). A jak jest z rowerem? Rower jest pojazdem jednośladowym, więc nie ma potrzeby zmieniać obu opon na raz, gdy zużyła się tylko jedna. Aby oszczędzić pieniądze, polecam zamieniać przednią oponę z tylną co 1000-2000 kilometrów. Zapewni to równomierne zużycie obu opon.
Potrzebne narzędzia
Bez porządnych narzędzi rowerowych naprawdę nie warto rozpoczynać roboty. Tanie łyżki czy pompka nie są czymś, na czym możesz polegać. Dostałem kiedyś w gratisie zestaw łyżek rowerowych marki “No name made in PRC” i zniszczyłem dwie łyżki przy pierwszym zdejmowaniu opony. Dlatego jeśli jeszcze nie masz łyżek do opon, sugeruję ich zakup. Polecam plastikowe łyżki Schwalbe, używam ich od lat. Trochę droższe, ale dużo mocniejsze i dające sobie radę z naprawdę ciężko schodzącymi oponami są łyżki Trezado. Sposób mocowania opony nie zmienił się od wielu lat (w przeciwieństwie do każdej innej rzeczy w rowerach), więc raz kupione łyżki będą służyć przez lata! To samo tyczy się pompki rowerowej. Masz narzędzia i oponę? To pora brać się do roboty.
Jak zdjąć oponę rowerową
Procedura nie dotyczy rowerów z piastą wielobiegową (przerzutka w piaście), tam zdjęcie tylnego koła wymaga odrobinę więcej zachodu, o czym w przyszłości napiszę. Jeżeli w przedniej piaście masz dynamo, pamiętaj o odpięciu przewodu od piasty przed zdjęciem koła.
- Przygotuj potrzebne narzędzia – łyżki do opon i pompkę. Jeżeli Twoje koło nie posiada szybkozamykacza, aby je odkręcić będziesz potrzebował dwóch kluczy w rozmiarze 15 (sporadycznie trafia się 14,16 lub 17).
- Odepnij hamulec w rowerze. Hamulec szosowy, cantilever oraz V-Brake odepniesz bez użycia narzędzi. Z hamulcem tarczowym nie musisz robić zupełnie nic. Jedynie hamulec w kształcie podkowy (U-brake) będzie wymagał odkręcenia nakrętki (klucz 8 lub 10) i poluzowania linki.
- Kręcąc pedałami, zmień manetką biegi tak, by łańcuch zszedł na najmniejszą zębatkę na kasecie.
- Odwróć rower do góry kołami i postaw go na siodle i kierownicy.
- Złap metalowy zacisk i otwórz go. Trzymając za zacisk, odkręć nakrętkę, która znajduje się po drugiej stronie. Jeżeli masz koło na śruby, poluzuj je kluczami.
- Odegnij wózek przerzutki i delikatnie pociągnij koło do góry.
- Wyjmij koło i zdejmij łańcuch z kasety.
- Spuść powietrze z koła, jeżeli samo nie zeszło po przebiciu dętki.
- Rozpocznij od miejsca gdzie nie ma wentyla. Włóż łyżkę pomiędzy oponę, a obręcz, haczykowatą częścią łapiąc za rant opony.
- Łyżkę osadzoną między oponą, a obręczą naciśnij w dół, tak by opona zeszła z obręczy.
- Drugą łyżkę włóż 10-15 centymetrów dalej i powtórz tę czynność. W przypadku bardziej opornych opon trzeba czasem kilka razy popróbować, by opona zsunęła się z obręczy.
- Wyciągnij łyżki.
- Włóż łyżkę płaską stroną pod oponę (tak jak na zdjęciu powyżej) i z wyczuciem pociągnij ją po obwodzie opony, tak aby cała zsunęła się z obręczy.
- Odkręć nakrętkę tkwiącą na wentylu (jeśli taką masz).
- Wyciągnij dętkę.
- Zdejmij oponę z drugiego rantu obręczy. Gdyby szło mega opornie, podważ ją łyżką.
- Jeżeli złapałeś kapcia, przy okazji sprawdź (ostrożnie) czy obręcz nie ma nigdzie zadziorów lub pęknięć. Tak samo sprawdź oponę od wewnętrznej strony.
Jak założyć oponę rowerową
- Sprawdź czy opona posiada strzałki z napisem Rotation lub Drive. Wskazują one kierunek, w którym powinna się kręcić opona. Nie znalazłeś? W takim razie, nie ma znaczenia którą stroną ją założysz.
- Włóż oponę na obręcz tak, aby jeden rant na niej siedział, a drugi wystawał na zewnątrz.
- Włóż do środka dętkę zaczynając od wentyla. Aby ułatwić sobie tę czynność napompuj delikatnie dętkę, ale dosłownie tyle aby nabrała kształtu ale nie zaczęła się powiększać.
- Upewnij się, że dętka nigdzie się nie skręciła.
- Wkręć nakrętkę na wentyl, jeżeli tylko była w zestawie z dętką.
- Rozpoczynając od wentyla, zacznij wciskać dłońmi oponę do wnętrza obręczy.
- Pod koniec często dochodzi się do momentu, gdy nie da się już włożyć opony ręcznie. Użyj haczykowatej części łyżki aby wcisnąć ostatni odcinek opony do obręczy.
- Napompuj trochę oponę (1 bar wystarczy) i przypatrz się czy opona dobrze układa się na obręczy, a spod niej nie wychodzi dętką. Powoli pompuj dalej, jeszcze raz upewniając się, że dętka nie wyłazi spod opony. Jeżeli tak się dzieje, spuść powietrze z dętki i wsuń dętkę na swoje miejsce.
- Zwróć uwagę czy wentyl dętki nie jest skrzywiony. Jeśli wystaje z obręczy pod kątem, spuść powietrze i wyprostuj go, przesuwając dętkę wewnątrz opony.
- Dopompuj oponę do właściwego ciśnienia wskazanego na oponie.
- Odegnij wózek przerzutki i włóż koło do ramy.
- Ustaw dźwigienkę szybkozamykacza tak, aby był w pozycji gotowej do zaciśnięcia (jak zamykać szybkozamykacz dowiesz się z filmu na YT). Teraz dokręć nakrętkę po drugiej stronie i zacznij zaciskać dźwignię. Powinna zacisnąć się z wyczuwalnym oporem, ale trzeba to zrobić ręką (nie nogą!) bez wkładania w to znacznej siły. Jeżeli przesadzisz, koło może się słabo kręcić.
- Obróć rower z powrotem na koła.
- Zapnij hamulec.
Wersja wideo
Jeżeli wolisz oglądać, zamiast czytać, zapraszam cię do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak wymienić oponę i dętkę w rowerze.
Co zrobić gdy opona nie chce zejść z obręczy
Czasem zdarza się sytuacja, że opona z obręczą są tak ciasno spasowane, że za żadne skarby świata nie da się zdjąć opony. Teoretycznie w czasach standardu ETRTO (który ma już ponad 50 lat!) wszystko powinno do siebie odpowiednio pasować. Niemniej zdarzają się „oporne” opony lub obręcze i przy zdejmowaniu opony ma się wrażenie, jakby była przyklejona. Co w takiej sytuacji? Jeżeli nie możesz wcisnąć łyżki pomiędzy oponę, a obręcz – połóż koło na ziemi i spróbuj stanąć na oponie, jest spora szansa, że uda się ją zsunąć z rantu obręczy do środka.
Co zrobić gdy opona nie chce wejść na obręcz
Jeżeli opona nie chce wejść na obręcz, posmaruj rant opony niewielką ilością płynu do mycia naczyń. Pamiętaj by po zakończeniu prac dokładnie wytrzeć obręcz. Jeśli olejesz sprawę, będziesz mieć problem z hamowaniem w przypadku hamulców szczękowych.
Jeżeli po założeniu i napompowaniu opona „bije”, to znaczy, że źle ułożyła się na obręczy. Jak ułożyć oponę na obręczy przeczytasz w osobnym wpisie.
Jak prawidłowo zmienić oponę w rowerze – podsumowanie
Wymiana zużytej opony na nową nie należy do trudnych. Nie wymaga też nie wiadomo jakiej wprawy. Wiem, że z zużytą oponą da się jeździć, jednak nie warto przeginać. Kiedyś przez 13 kilometrów zjeżdżałem 50 – 60 km/h z sakwami, a bok mej tylnej opony był uszkodzony. To naprawdę straszne doświadczenie. Szkoda ryzykować. Mam nadzieję, że przy nadarzającej się okazji podejmiesz wyzwanie i samodzielnie wymienisz oponę na nową. W razie pytań lub spostrzeżeń czekam na Twój komentarz!
a ja mam takie pytanie czy chcąc zmienić oponę z obecnej 28×1,6 na trochę szerszą, bardziej dostosowaną w teren np 29×2,0 muszę też wymienić dętki?
Najlepiej byłoby, gdybyś wyjął dętkę i sprawdził czy są na niej jakieś oznaczenia. Są różne modele dętek, każda z nich ma swój zalecany zakres szerokości opony.
Możesz mieć np. wąską od 1 cala (25 mm) do 1,6 cala i wtedy do dwucalowej opony bym jej nie wkładał.
A może masz od 1,5 cala do 2,4 cala (liczby przykładowe) i wtedy jak najbardziej bym ją montował.
ok, dzięki za odpowiedź.
dzięki !
to już chyba czas wymienić moje opony, dzięki za rady! ;) na pewno przed jesienią się za to zabiorę. ostatnio znajomy mi polecił stronkę bikestacja.pl, widziałam trochę przecenionych opon różnych marek. co byś polecał do miejskiego roweru 28 cali?
Jak tylko możesz sobie pozwolić to drutowaną Schwalbe Marathon Plus z wkładką SmartGuard. Chyba najbardziej wytrzymałe opony jakie są. Niezależnie jaką wersję wybierzesz (Racer, Plus czy Supreme). Starcza nawet do 16 tys. km (czyli jak nic 3 sezony), są wersje z paskiem odblaskowym na boku, a wkładka antyprzebiciowa robi ogromną robotę!
dzięki za profesjonalną poradę! na pewno się zorientuję w cenach i coś wybiorę, dzięki info od Ciebie! ;)
Ostatnio przeżyłam katusze wkładając oponę zwijaną… O ile z drucianą nie mam większych problemów, ta była oporna. Bardzo przydatny wpis zwłaszcza kiedy wiele osób, tak jak kolega Rafał, zmienia na jesień opony. Pozdrawiam serdecznie :)
Witam mam pytanie na oponie mam napisane że jest TO opona 700/40 czym się różni opona 700/40 od 700/38 czy ta 700/38 będzie pasować?
Cześć,
masz to wyjaśnione w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/
W tym przypadku 38 i 40 to szerokość opony w milimetrach. Bez problemu założysz oponę 38 mm.
Chciałbym zmienić opony w swoim rowerze na trochę większy bieżnik ( grubszy) z okazji nadchodzącej jesieni.Jak mam dobrać oponę żeby pasowała do mojego roweru ?
Jaki masz rodzaj roweru? Jaką obecnie posiadasz oponę, jaki model obręczy? Jaka opona chodzi Ci po głowie?