Czy kobiety w ciąży mogą jeździć na rowerze?

Jazda na rowerze, może być dla kobiety przyjemnością również podczas ciąży. Według lekarzy nie ma przeciwwskazań, by w tym pięknym czasie rezygnować z aktywności fizycznej. Istotne jest jedynie, by wszelkie podejmowane kroki konsultować z lekarzem prowadzącym ciążę oraz nie forsować się. Nie ma żadnych badań, które pokazują, że ostrożna jazda na rowerze miałaby negatywny wpływ zarówno na dziecko, jak i na mamę. Wręcz przeciwnie – aktywność fizyczna polepsza krążenie, pomaga zachować prawidłową wagę oraz poprawia humor. Według lekarzy, mechanizmy adaptacyjne ochraniają dziecko, które znajduje się w łonie mamy, przed ewentualnym, negatywnym wpływem umiarkowanych ćwiczeń fizycznych.

Ten wpis pierwotnie powstał w 2010 roku. Uznałem, że przydałoby mu się małe odświeżenie. Myślę, że co jakiś czas będą się pojawiać na stronie głównej takie wpisy. Po prostu kilka tekstów z początków bloga, wymaga rozszerzenia i dopracowania. Mam nadzieję, że nie będziecie mieli nic przeciwko takim zabiegom :)

Czy będąc w ciąży mogę jeździć rowerem?
fot. Jonny Hunter

Warto pamiętać, że z każdym kolejnym miesiącem ciąży, waga przyszłej mamy rośnie. Co za tym idzie – przesuwa się jej środek ciężkości do przodu. Może to powodować większą niestabilność podczas jazdy i możliwość upadku. Trzeba uważnie obserwować reakcje roweru na dodatkowe obciążenie. Warto również pamiętać o tym, że w czasie ciąży dużo łatwiej o odwodnienie oraz przegrzanie. Należy tak planować wycieczki, by nie jeździć w pełnym słońcu i mieć ze sobą zawsze więcej napojów. Osobiście zachęcam do popijania podczas jazdy, a nie tylko na postoju, zwłaszcza gdy temperatura przekracza dwadzieścia kilka stopni. Przydatny w takiej sytuacji będzie również kapelusz osłaniający głowę i coś do okrycia ramion.

Nie jestem ekspertem od odzieży ciążowej, ale myślę, że spokojnie uda się kupić ubrania, które jednocześnie będą zapewniały wygodę, a z drugiej będą dobrze odprowadzały pot oraz będą przewiewne. Warto poszukać fajnych ubrań.

Przyszłe mamy powinny również pamiętać, że czas ciąży to nie jest dobry moment na bicie życiowych rekordów. Na to przyjdzie jeszcze pora. Lepiej zrezygnować z górskich i szosowych wyścigów, na rzecz spokojnych, krajoznawczych wycieczek. Jeżeli wcześniej nie jeździłaś dalej niż kilkanaście kilometrów od domu, lepiej nie próbuj tego teraz, a przynajmniej nie od razu.

Warto również pamiętać o wygodnym siodełku. Sportowa deseczka niekoniecznie będzie najlepszym wyborem. Na czas ciąży lepiej przestawić się na wygodną, żelową kanapę. Być może nie będzie nadawała się na dalekie wyjazdy, ale jak już pisałem wyżej – nie są one wskazane. Więcej o siodełkach napisałem tutaj.

Rowerowe wycieczki dobrze jest uzupełnić innymi formami aktywności. Wybrać się na nieforsowny spacer i oczywiście na basen, popluskać się w ciepłej wodzie. Aerobik czy wspinaczkę górską lepiej odłożyć na dogodniejszy czas.

O praktycznej stronie jazdy na rowerze w ciąży można przeczytać w wywiadzie, którego Polsce Na Rowery udzieliły trzy kobiety: Katarzyna Romanik, Magda Kopeć oraz Ola Kopeć. W bardzo ciekawy sposób opowiadają one o swoich doświadczeniach i przeżyciach związanych z jazdą na rowerze w ciąży. Zachęcam do przeczytania, tym bardziej, że mają one bardzo zdrowe podejście do tego tematu :)