Skocz do zawartości

MTB/GRAVEL koła 27.5 vs 29er


Rekomendowane odpowiedzi

27,5 normalne vs 29? Jeśli chodzi o XC to jest to tzw. no brainer. 27,5 nie mają żadnego sensu chyba że ktoś ma ramę XS. Czemu? Bo 29 są szybsze, bardziej komfortowe i lepiej pokonują przeszkody i lepiej się na nich zjeżdża. I wartość odsprzedażna roweru na kołach 27,5 jest niższa.
Jeśli chodzi o rower enduro to na grubym laczku 2,6 cala ma to sens.

Odnośnik do komentarza

Te grafiki są chyba oczywiste
traction exampleattack angle example

Czyli że przyczepnośc i kąt ataku przeszkody jest znacznie lepsza na 29 cali. W 26 i 27.5 nie znosiłem uczucia wiszenia na kokpitem. W 29 jestem osadzony jakby w środku ramy. Więc są też różnice geometryczne. 27,5 jest dużo bliżej do 26 niż do 29. A miejsce 26 jest wyłącznie w muzeum. Te rowery były dramatyczne. Plomby niemal wypadały w lesie na korzeniach.

26 vs 27.5 vs 29: What is the Difference? - 100% Customized Wheels & Rims

Odnośnik do komentarza

Autor tematu mówi o 27,5plus. To jest inne koło, prawie tak duże jak 29 i szersze.

Dla niskich osób 27,5 może mieć sens. Jak masz 150cm wzrostu to niekoniecznie duże koło będzie dla Ciebie. Lub w zastosowaniach do enduro, tam częściej sie stosuje 27.5 bo tam to bardziej praktyczne, np da się zrobić krótszy rower, większy skok zawieszenia się zmieści w mniejszej ramie etc. Zdarzają sie nawet miksy 29 przód i 27,5 tył. Czy własnie w takim rowerze do zabawy.

Odnośnik do komentarza

przy dobrze napompowanej oponie (ugięcie 10%) długość linii styku to odpowiednio 12.7 do 13.1 cm = wzrost 3.1%
kąt natarcia na przeszkodę o srednicy 5 cm odpowiednio 17.8 do 17.3 = spadek o 2.9%.
Zysk jest, ale nieodczuwalny dla zjadacza chleba.
Z drugiej strony:
Masa kół 29" jest większa.
Większa powierzchnia styku to chyba większy opór toczenia (tego nie jestem pewien).

Sam mam koła zgodne z modą czyli 29 z przodu, a 27.5 z tyłu,
ale co nam nawciskają marketingowcy trzeba przecedzić przez drobne sito.













Odnośnik do komentarza
57 minut temu, Veriv napisał(a):

Dla niskich osób 27,5 może mieć sens. Jak masz 150cm wzrostu to niekoniecznie duże koło będzie dla Ciebie. Lub w zastosowaniach do enduro, tam częściej sie stosuje 27.5 bo tam to bardziej praktyczne, np da się zrobić krótszy rower, większy skok zawieszenia się zmieści w mniejszej ramie etc. Zdarzają sie nawet miksy 29 przód i 27,5 tył. Czy własnie w takim rowerze do zabawy.

Zgadzam się. Czyli zastosowania niszowe.

Odnośnik do komentarza

@BrudnyHenryk Czy zysk jest odczuwalny czy nie? Zależy od człowieka. Ja np. w rowerze szosowym wyczuwam różnicę 10W na kołach i oponach. Inny nie wyczuwa. Z mechanikiem gadałem to mówił że jak ważył 65 kg i się ścigał to wyczuwał dużą różnicę w sztywności korby pomiędzy Tiagrą i 105. Teraz jak waży 20 kg więcej to nie wyczuwa. Ja na 29 cali walę ze zjazdu niemal a oślep i nie wnikam bo wiem że szerokie koło i geo tego roweru go zwykle wyprowadzi. Na 26 i 27,5 cala w wielu podobnych sytuacjach zakończyłoby się glebą. No i komfort na 29 jest DRAMATYCZNIE lepszy.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...