Skocz do zawartości

Bicie korby - demontaż i serwis


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, w rowerze szosowym mam lekkie bicie większego blatu. Pacjent to Specialized termac sl 4. Większa zębatka bije jakieś 3-4 mm na boki, ciężko przez to ustawić idealnie przednią przerzutkę, bo łańcuch przez bicie korby potrafi haczyć na niektórych biegach o prowadnicę przerzutki. Korba to Oval 500. Wczoraj podczas treningu na rolkach oprócz samego bicia zacząłem czuć lekkie pukanie, okazało się że mam luz na łożyskach suportu, łapiąc za ramiona korby mogłem je przestawiać o jakieś 2 mm. Próbowałem odkręcić korbę aby zobaczyć co jest z łożyskami, ale z tego co rozumiem, musze odkręcić śrubę, która jest na zdjęciach, śrubę mogę wykręcić o jakieś 2 mm, jakieś 720° obrotu klucza i śruba blokuje się na widocznej podkładce z małymi okrągłymi otworami. Próbowałem to coś odkręcić wsadzając śrubokręt w jednej z otworów i uderzając w niego młotkiem tak, aby wymusić odkręcenie - nie zadziałało. Szukałem w internecie jakiś instrukcji jak to odkrecić, jakiś filmików albo narzędzi ale nie znalazłem. Ostatecznie dokręciłem mocniej tą śrubę w korbie, usunęło to luz i korba już nie puka przy pedałowaniu, teraz jednak się kręci trochę mniej luźno. 

Konkretne pytania: 

1. Jak odkręcić ten kapsel z otworami? 
2. Czy jeśli jest za słabo skręcona korba to czy nie powinna mieć luzu lewo prawo zamiast dół/góra? 
3. Duża tarcza bije mocniej, mała słabiej ale też bije, więc albo krzywa cała korba albo bicie od suportu, czy takie bicie od suportu może w ogóle występować? 
4. Jeśli już wymieniać korbę to na co? Cały rower jest na 105, ja się głównie ścigam w mtb, szosa jest pod treningi, szerokość mufy 68 mm 

 

image.png.eb57f526fc9c9c13edeb8b874bc4d756.png

 

 

Robiłem jeszcze test bez łańcucha, chyba mam trochę za duży opór na łożyskach w supporcie bo po ściągnięciu łańcucha mogę powiesić sobie klucze na korbie i korba mi nie opada 

Brak opisu.

Odnośnik do komentarza

Udało się rozkręcić, trzeba było na chama kręcić, po wyczyszczeniu i złożeniu wszystkiego na nowo jest trochę lepiej ale dalej kiepsko. Po wsadzeniu korby w suport jest duży luz, wygląda mi na to, że korba jest w standardzie sram dub a łożyska są bb30, tak więc korba zamiast mieć 30 mm ma 29 mm i stąd luz. Widocznie wcześniejszy serwisant tego roweru aby nie było luzu wszystko mocno skręcił, efekt jest taki, że albo jest luz albo pukanie. 

Ze wstępnego mierzenia wychodzi, że mufa ma 42 mm średnicy zewnętrznej i szerokość 68mm, mogę więc teraz albo kupić suport na 29 mm wewnętrznego albo szukać korby bb30 obsługującą 10 rzędów. 

Chyba najłatwiej i najpewniej (patrząc na to, że obecna korba też ma bicie na boki) będzie wymienić suport na coś takiego: 
https://www.centrumrowerowe.pl/suport-rowerowy-token-ninja-shimano-bb30-bb841t-42-pd22848/
 

i wrzucić korbę 105:

https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-105-fc-r7000-50-34t-172-5mm-12619106538

 

Do tego narzędzie do zbijania łożysk z obecnego suportu. 

lekkie pukanie i 800 zł w plecy ? 

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...
W dniu 10.12.2022 o 13:21, Oskarr napisał(a):

Próbowałem to coś odkręcić wsadzając śrubokręt w jednej z otworów i uderzając w niego młotkiem tak, aby wymusić odkręcenie - nie zadziałało.

Na tym "czymś" z dziurami jest wymowny napis "Do not remove" czyli "Nie usuwać" ?

W dniu 10.12.2022 o 14:58, Oskarr napisał(a):

Udało się rozkręcić, trzeba było na chama kręcić

Pewnie serwisant przy montażu słabo posmarował (albo nie posmarował wcale) tego co trzeba.

 

Korby Praxis mają średnicę ośki 30 mm po stronie korby i 28 mm z drugiej strony. Sprawdź czy u Ciebie też tak jest.

W dniu 10.12.2022 o 14:58, Oskarr napisał(a):

korba jest w standardzie sram dub a łożyska są bb30, tak więc korba zamiast mieć 30 mm ma 29 mm i stąd luz

To nie do końca tak. Suport musi jednocześnie pasować do ramy (w tym przypadku BB30) i jednocześnie do korby (np. Shimano/GXP/DUB/30 mm/Praxis itd.).

Suport BB30 może mieć np. 24 mm średnicy w środku pod korbę Shimano, albo 24 mm i 22 mm pod korbę SRAM GXP, albo 29 mm pod SRAM DUB itd.

Zacząłbym więc od sprawdzenia jaką wewnętrzną średnicę ma suport po obu stronach, a jaką średnicę ma korba po obu stronach. Może wystarczy wymienić suport na poprawny.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź, tak, najtaniej byłoby wymienić łożyska suportu na nowe, korba rzeczywiście jest w standardzie bb30 i ma 30 a dokładniej 29,7mm, jest już trochę obita od łożysk. Niestety sama korba ma też minimalne bicie na boki niezależnie od łożysk. Stałem więc przed wizją wydania pieniędzy na nowe łożyska bb30 (z 100 zł) i późniejsze przeklinanie jeśli się nie uda i dalej będzie biło. Na biurku czeka już prasa do wyciągania łożysk bb30, klucz nasadowy i płaski do hallowtech 2, support ninja bb30 -> bsa (24mm) i nowa korba 105.

Trochę zmniejszyłem stukanie korby dając podkładkę alu na całą powierznię korby (obwinąłem korbę paskiem alu, dzięki temu nie musiałem tak ciasno skręcać korby ale ten rower ma robić wycieczki po 200 km i uczestniczyć w wyścigach i ustawkach, wolę aby się podkładka nie rozsypała będąc 100 km od domu. 

Liczyłem ile watów tracę przez obecne opory korby i wyszło mi według matematyki 9 watów przy 90rpm, to dużo. Rower wpięty w trenażer, zrobię test ftp przed wymianą i po wymianie korby, moc mam sprawdzaną na kole więc jeśli rzeczywiście było tam aż 9 watów to powinno być to widoczne w wynikach ? 

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, Oskarr napisał(a):

korba rzeczywiście jest w standardzie bb30

Jeszcze raz napiszę dla jasności - BB30 to tak naprawdę standard określający czy suport będzie pasować do ramy. Kupiłeś suport BB30 pod korbę z ośką 24 mm. I to nadal jest suport BB30. To nie jest przejściówka z BB30 na BSA. Pomijam fakt, że BSA to standard gwintu w ramie (gwint angielski), a nie rodzaj korby. Możesz mieć suport na kwadrat z gwintem BSA.

Zobacz jak to opisuje Token w swoim sklepie. Rama BB30 i tam podkategorie: korba Shimano, SRAM GXP, SRAM DUB, oryginalne BB30 (30 mm).

To tak dla jasności, żeby nie mylić pojęć ?

I domyślam się, że kupiłeś skręcany suport Tokena, eliminujący problemy z press fitem. Fajny wybór, sam muszę kiedyś go przetestować.

token.jpg

Odnośnik do komentarza

 

W dniu 21.12.2022 o 11:04, lukasz.przechodzen napisał(a):

I domyślam się, że kupiłeś skręcany suport Tokena, eliminujący problemy z press fitem. Fajny wybór, sam muszę kiedyś go przetestować.


W jednym rowerze założyłem skręcany token zamiast pressfit, ale później w drugim założyłem już pressfit accent, bo pożałowałem pieniędzy.
Samo skręcanie tokena trzeba zrobić uważnie, bo gniazdo na klucz BSA jest cienkie i delikatne ze słabego plastiku.
Myślę, że nie byłbym w stanie zdjąć i założyć go kilka razy, bo gniazdo by się wyrobiło.
Jak z trwałością nie wiem, ale łożysko w token nie jest jakoś szczególnie osłonięte przed wodą. Podobnie jak w accent.

Jak się nie ma prasy to może się to opłaca.
Używam prasy też do wyciągania pressfit, bo nie lubię wybijaków.
Mam 5 rowerów w rodzinie, więc koszty narzędzi też się inaczej rozkładają. Poza tym lubię narzędzia

Odnośnik do komentarza

Jeśli chodzi o mój ściągaczo wciskacz to wygląda tak:

Mam parę śrub fi 8 od 120 mm do 50mm, do tego rurka o długości 50mm o średnicy 46 mm (ja mam mufę 42 mm, ta rurka dobrze się opiera, na zdjęciu jeszcze nie była ładnie wygładzona aby nie poniszczyć ramy karbonowej, podeprę ją jeszcze jakąś gumą albo filcem aby nie było śladu na ramie. Do ściągnięcia łożyska mam zeszlifowaną podkładkę z okrągłej fi 38 na owal o wymiarach 38x20mm, nie widać na zdjęciu bo jest w rurce. 
Cały sprzęt mam w toruniu a wyjechałem do rodziny na święta więc ładniejszych zdjęć nie wrzucę. 
Korba standardowa 105, suport token ninja bb30/bsa, klucze proxa. Jak nie pójdzie po dobroci to zabiorę ramę do firmy, produkujemy w firmie linie produkcyjne więc mam całkiem pokaźny dostęp do wszelkich narzędzi, to co na zdjęciu zdobyłem z kosza odpadów przeznaczonych na złom ? 
Myślałem na początku aby wypalić klucze na laserze albo cnc ale taniej jest kupić gotowca z neta niż odpalać laser i płacić za sam materiał. 
Namawiam czasami mojego prezesa na inwestycję w maszynę do obróbki karbonu aby części w maszynach zamiast alu robić z karbonu ale póki co jesteśmy za małą firmą aby nam się to finansowo spinało. 
image.png.97ec367641acb55fa1a31136a0c014f6.png

Odnośnik do komentarza

a jak rozwiązałeś miejsce zaczepienia śruby w środku suportu?
tam jest bardzo mało miejsca i trzeba używać specjalnych podkładek, które da się powiększyć po włożeniu do środka mufy.
W tym zestawie używa się takich specjalnych podwójnych elementów złączonych gumką, które wkłada się poziomo, obraca w środku do pionu i po obrocie w środek wkłada się trzpień, który rozszerza ten podwójny element. Inaczej nie ma jak zahaczyć suportu


Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...