Skocz do zawartości

Koła na wyścigi XC


Rekomendowane odpowiedzi

Od paru miesięcy czytam o karbonowych kołach, za 1,5 miesiąca mam urodziny to jest dobry pretekst aby wydać horrendalnie duże pieniądze na rzecz, której nie potrzebuje ? 

Pacjent Rockrider XC 900, koła boost, 110 x15 i 148x12 mm, zastosowanie roweru to głównie zawody XC, czasem wpadną jakieś maratony mtb i rekreacyjne jeżdżenie z rodziną. Rower też 2-3 razy w roku ląduje na singlach pokroju Świeradów zdrój i lekkie trasy enduro jak Rock n rolla czy Twister w Bielsku, Hip hopa w Szczyrku czy trasa czerwona w Szczyrku. Planuje jednak zostawić drugi komplet kół z oponami o grubszym bieżniku pod wyścigi w błocie i do katowania na trasach enduro. Wolałbym jednak mieć ciut cięższe koła, które jednak się nie połamią jak źle skoczę dropa albo przesadzę na bike parku. Na wyścigach też się nie patrzy, gdzie się jedzie i zdarza się walnąć w dziurę. 

Myślałem wcześniej o kupnie lepszych kół alu DT SWISS XR391 na piastach dt 350, to koszt w okolicy 2000 zł, ale jest to półśrodek i po roku znowu będę myślał o karbonie. 

Obejrzałem chyba wszystkie filmiki na youtube, przeczytałem wszystkie fora i wszyscy zwracają uwagę, że karbonowe koła są po prostu szybsze i zapewniają lepszą precyzje. 

Ważę 68 kg, rower obecnie 10,3 kg, teoretycznie mógłbym kupić aluminiowe cresty z limitem wagowym do 86 kg ale byłbym na styk i bałbym się je pogiąć.

Wśród karbonu do wyboru jest średnica wewnętrzna 25 mm i 27,5 mm. 25 mm wiadomo lżejsze ale patrząc na czołówkę światową jest tendencja do przejścia na 27,5 mm. Obecnie w mavickach mam 25 mm wewnętrznej, na szerszych nie jeździłem, jeździłem na indianie z 21 mm i pływanie opony było dużo bardziej zauważalne niż na moich 25mm. Evanlite ma w ofercie 25 mm za 4400 i 27,5 za 5050, czy warto dopłacać 650 zł za te 2,5 mm? Tym bardziej, że 25 mm ważą całe 20 gramów mniej!!!!! 

Piasty są do wyboru w zasadzie 3:

DT 370, je raczej z automatu odrzucam, dopłata 200 zł do 350 a jakościowo ponoć odczuwalna różnica. 
Dt 350 z rachtech 16 ząbkowym, 
DT 350 nowszy model, dopłata 300 zł do zwykłych dt 350, rachtech 32, 
DT 240 dopłata 1000 zł do standardowego dt 350. 

Bębenek: 
Obecnie mam sram GX z kasetą montowaną pod XD, ciekawy jestem czy nie lepiej byłoby pójść w nową kasetę pod shimano? Kupując z bębenkiem XD mogę przekładać kasetę między kołami, przy kupnie innego standardu konieczne będzie dokupienie nowej kasety. 

Cena okolice 5000 zł, jak mi budżet wyjdzie na 5200 to nie ma tragedii, pytanie tylko do czego jest sens dopłacać i czy przy ściganiu w XC nie lepiej postawić na evanlite X25:

https://evanlite.com/pl/product/x25/#configuration

 

Tutaj koła 27,5 mm, cena okolice 5000 zł. 
https://evanlite.com/pl/product/mtb-graphene-white/#configuration

Chyba, że macie jakieś inne pomysły? Ktoś ma doświadczenia z tą firmą? Da radę ugryźć jakiś rabat albo coś w tym stylu? 

Odnośnik do komentarza

Ja już musisz kupić karbon to kup od kogoś kto ma PEWNY system crash replacement. Firma Evanlite się takowym chwali, że niby wymienią Ci bez żadnych pytań. Jednak na FB ludzie piszą, że połamali koła, przyszli na wymianę i spuszczono ich na drzewo. Tłumaczenie typu "użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem". Czyli ich gwarancją można się podetrzeć.

Pytanie brzmi czy je połamiesz i ewentualnie jak szybko? Nasze doświadczenia z kołami, co prawda szosowymi to zero połamanych obręczy aluminiowych i 6 połamanych kół karbonowych. W różnych okolicznościach. Chińskie koła karbonowe, takiego typu jak Evanlite były tak delikatne, że wystarczyło żeby nastąpiła utrata powietrza i przejechanie na flaku rantem po tłuczniu, spowodowało natychmiastowe pęknięcie obręczy.

Kto ma pewny Crash Replacement? Bontrager i Enve. Enve są drogie. Więc kupiłbym Bontrager. Kupisz za ok 6k. Przez 2 lata masz 100% crash replacement. Czyli możesz nimi napierdzielać bezrozumnie ile chcesz, bo w tym okresie jak połamiesz to dostaniesz drugie na wymianę.

Swoja drogą mamy ciekawe doświadczenie z kierami karbonowymi Speca i Enve. Speca połamała się po drugiej glebie. Enve przeżyła już 10 kraks.

Jeśli kupisz chińczyki to musisz założyć że je połamiesz i będziesz musiał kupić nowe. Wyjdzie drożej moim zdaniem.

Co do szerokości obręczy. Jeździłem na karbonowych kołach Speca, wewnętrznie 29 na oponie Fast Trak, oznaczonej 2,35 co jest trochę ściemą, bo normalnie tyle nie ma. Ale na tej obręczy miała. Jeździło się znakomicie. Czuć było że inaczej się układa jak i te koła Speca typu hookless były świetne. Od czasu tego testu chodzi mi po głowie zmiana na szerszą obręcz, mimo ciut wyższej wagi. Nie rozważam karbonów bo się nie ścigam. Rozważam jedynie koła, których obręcze mają uznaną, pancerną renomę, przy stosunkowo niskiej wadze. Są to DT Swiss i Newmen. I raczej ku Newmen się skłaniam. Co do różnic między ratchetami, kompletnie nie mam pojęcia.

W Twoim przypadku zrobiłbym research wśród kół karbonowych zagranicznych producentów mających sprzedaż i serwis w UE, szukając innych kół mających crash replacement. Może niemieckich typu Schmolke, Newmen, Syntace? Koła Speca tez wchodzą w grę. Spec nie ma 100% crash replacement ale da rabat na nowe jak uszkodzisz. Chyba 40 czy 50%. No i to są koła pochodzące z fabryki DT Swiss i nie powinno być problemu z obręczami na wymianę jakby co. Kosztują ok. 1500 Euro.

Dopiero co była mała afera ze Specem z kołami szosowymi. Spec wmawiał klientom, ze jego koła szosowe nie są kompatybilne z tubeless. Były, tylko okazało się że na testach Sagan je połamał a Spec odtworzył warunki, w których mogą zostać połamane. W związku z tym wdrożył zupełnie nowe normy bezpieczeństwa w wyniku których koła "utyły" o 100 gram. Poprzednie miały "za mało karbonu w karbonie". To jest to co mówi mój kolega naprawiający karbon. Zbyt wycieniowane elementy karbonowe są nietrwałe i nie powinny być stosowane przez amatorów.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chodzi o Evanlite/Lemondbike. Mam od nich dwie pary kół. Tyle że na obręczach alu od DT. Żadnych problemów, jestem bardzo zadowolony ? Co do ich karbonowych obręczy nie mam wiec żadnego doświadczenia. Znajomy połamał jednak karbonową obręcz na szosie od Evanlite. Wymieniona została bez żadnego problemu. Jeśli chodzi o piasty. 370-tki trochę bez sensu. Niby można to przerobić pod Ratchet ale jest to totalnie nieopłacalne. 240-tki już trochę przydrogo moim zdaniem ? Więc idealnym rozwiązaniem wydają się nowe 350-tki na 36 ząbkach. Czy będziesz potrzebował tych 36 to inna kwestia. Przynajmniej będzie głośniej ? Ja mam "stare" 350-ki na 18 i jest ok. Zresztą zmiana tych pierścieni jest tak banalnie prosta że zawsze można je dokupić i wymienić we własnym zakresie.

Odnośnik do komentarza

Patrzyłem na te koła bontragera i nie wyglądają zachęcająco. Podstawowy model karbonu waży 1900 gram komplet:

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/koła-rowerowe/koła-i-zestawy-kół-mtb/koło-górskie-bontrager-line-elite-30-tlr-boost-29/p/29540/?colorCode=black
 

Za 6300 są dostępne lżejsze, ważące 1770 gramów: 
https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/koła-rowerowe/koła-i-zestawy-kół-mtb/koło-górskie-bontrager-line-pro-30-tlr-boost-29/p/29087/?colorCode=black

W takiej sytuacji wolałbym już kupić składane, aluminiowe koła o masie w okolicach 1600 gram: 
https://lemonbike.eu/product/dt-swiss-xr391-29-straightpull/#configuration

Dostajemy - 200 gram za 2200 zł, 11 zł za 1 gram. 

W przypadku wyboru X25 mamy koła o wadze 1320 gram za 4700
https://lemonbike.eu/product/dt-swiss-xr391-29-straightpull/#configuration
Dostajemy - 480 gram za 4700 zł, 9,7 zł za 1 gram. 

Envee M5 waży 1450 i kosztuje 2550 dolarów, na chwilę obecną 11 480 zł bez przesyłki. 
Dostajemy - 350 gram za 11 480 zł, 33 zł za 1 gram. 
 

Odnośnik do komentarza

Na wagi Bontragera nie patrzyłem. Nie sądziłem, ze mogą istnieć karbony 1900 gram :)
W Bikestacji mają świetne obręcze Newmena i zrobią dobre koła na DT 350 za ok. 2k
https://www.newmen-components.de/Konfigurator?&StuffId=8af04f4d-4239-4a3b-9cf9-6eb3cc22fc7c

Tu masz gotowce na piastach Newmena, 1485 gram:
https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.a.25-29-boost-microspline-wheelset

Odnośnik do komentarza

Jest ten test. Jedyna obręcz XC carbon, która przeżyła testy zderzeniowe to Syntace C33.
https://www.bike-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-laufraeder-carbon-und-aluminium-fuer-491-bis-1480-euro/page/2#read
Przeżyły też różne inne aluminiowe. Niestety nie mówię słowa po niemiecku. Może ktoś znający ten język to przeczyta i przytoczy wnioski. Te testy mają już parę lat.

Odnośnik do komentarza

Żona jeździ na newmenach Evolution SL X.A.25 i się z nimi bardzo lubi. Niecałe 1500gr poniżej 3k, a jak poszukasz bardzo to i znajdziesz poniżej 2.5. 

Sam mam DT Swiss XRC 1200 z felernym ratchet exp i polski dt swiss dostarczył mi zamiennik w 2 dni. Świetna obsługa.

No i oczywiście jest opcja 1255g, ale 25mm: Newmen Advanced SL X.A.25 29 poniżej 6k

Odnośnik do komentarza
51 minut temu, jajacek napisał:

O, fajnie że opinia o Newmen z pierwszej ręki. Dużo dobrego o nich słyszę a firma u nas kompletnie nieznana. Podobnie jak parę innych dobrych niemieckich typu Schmolke i Syntace. a wiesz może jak u nich z crash protection?

"In addition to the legal guarantee, we offer crash replacement for all NEWMEN components.
This service can be used for all parts that are no longer functional after a fall or accident through no fault of their own.

The Crash Replacement service is valid for three years after purchase, lifetime for all carbon rims from 2020 onwards.
It can be transferred to subsequent owners."
W DT Swiss masz 250 Euro za obrecz. Newmen ma za darmo i jest transferowalne przy sprzedaży. Gdybym się scigał i zależało mi na wadze to imo nie ma lepszych kół do 6000 niż https://www.bike-discount.de/de/newmen-advanced-sl-x.a.25-29-boost-sram/shimano-laufradsatz 

 Ale się nie scigam więc 1410 gramów w DT wydaje mi sie jakieś bezpieczniejsze :). 

Świetny crash replacement, firma robi koła dla Cube wiec pewnie nie zniknie jutro. No i nie wyglądają odpustowo. ? 

Z subiektywnych spraw to o ile piasty DT słychać jakies 2 ulice dalej to Newmen jest zaskakująco cichy-kwestia gustu.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...