Skocz do zawartości

Manitou Markhor Comp Air w miejsce SR XCR 32 Air


Rekomendowane odpowiedzi

Hamulec typu MTB czyli klamka na 2 palce. Większe tłoczki niż w MT200, więc większa siła hamowania. Klamki Servo Wave, więc łapią od razu i z większą siłą, co daje znowu ileś procent silniejszy hamulec. U mnie rower staje dęba przy moich 90 kg. Dzięki temu można jeździć agresywniej i hamować później bez obawy że się przestrzeli zakręt. No i tak jak kolega @mike21 wspomniał mniejsze straty energii hamowania przy lepszych przewodach, na co wcześniej nie zwróciłem uwagi. Więc znowu trochę więcej mocy.

https://bike.shimano.com/pl-PL/technologies/component/details/servo-wave-action.html

Odnośnik do komentarza

Tak w ogóle na przyszłość polecam Ci pójść na darmowe testy Meridy, Speca, Treka czy Scotta. Co roku są takie organizowane. Weźmiesz nowoczesny rower, kilka półek wyższy niż Twój i zobaczysz jaka jest różnica. Np. na SIDzie czy Foxie. Tylko ważne było w amorze ciśnienie pod Twoją wagę i odpowiednio niskie ciśnienie w oponach, jakie się stosuje w MTB (czyli poniżej 2 bary). Biorę często udział w takich testach. Co prawda godzinka jazdy to jest bardzo mało. Ja miałem to szczęście że mam zaprzyjaźniony sklep, który pożyczał mi rowery za niewielką opłatą na weekendy. I mogłem sobie potestować do woli. Dzięki temu zrozumiałem różnicę między niskimi modelami Suntoura a Rebą SIDem czy Foxem i między nędznymi a porządnymi hamulcami czy to Shimano czy to Srama. I za co warto dopłacić a za co nie. 

Natomiast pamiętaj też że lepsze komponenty generują wyższe koszty eksploatacji. Więc czasem warto zostać na Deore i RockShoxie ze względów niższych kosztów eksploatacyjnych.

 

Odnośnik do komentarza

@jajacek dzięki wielkie, miesza mi się w głowie od tego wszystkiego, ale wiem, że to potrzebne. Kończę i wchodzę w te hamulce i na tym muszę poprzestać, (i jeszcze pedały platformowe z pinami, przepiąłem te, które używałem z gravelem, ale ostatnio, jak jeździłem w śniegu często noga mi się zsuwała), jak dojadę tego suntoura to się będę martwił amorem. 

Odnośnik do komentarza

Skoro tak dopytujesz o te hamulce to być może wcale ich nie potrzebujesz wymieniać? Zawsze to kilka stówek w kieszeni. Nie lubię się powtarzać ale... jak nie zmienisz tarcz to prawie nic nie poczujesz. Nawet wspomniane mt200 na dobrych tarczach (np. najniższy model SwissStop Catalyst) będą miały dużo bliżej do hamulców ze średniej półki jak Deore. Tylko jest taka kwestia, że Shimano od około roku przeniosło produkcję tarcz RT6x i 7x do Chin i obecnie od takich RT10 różnią się tylko kształtem wycinanki i szerokością powierzchni roboczej. Największa różnica - są tłuczone na prasie bez późniejszej obróbki (szlifowania) przez co krawędzie wycinanek są obłe i nie oczyszczają klocków ze zużytego materiału ściernego i brudu przez co momentalnie przestaje to hamować. Tak więc dzisiaj kupno przyzwoitych tarcz w jakiejś rozsądnej cenie to poważne wyzwanie.

Deore to najniższa grupa gdzie w klamce jest tzw. ServoWave - dźwignia nie działa liniowo na tłok tylko jest odpowiednia krzywka dzięki czemu przełożenie mechaniczne (długość dźwigni działającej na tłok) zmienia się wraz z jej głębszym wciskaniem. Siła hamowania rośnie wykładniczo względem wciśnięcia klamki (w każdych innych hamulcach działa liniowo). Do tego Deore (MTB only) to również najniższa grupa gdzie stosowane są klocki z wyższych grup i tym sposobem można założyć IMHO bezkonkurencyjne klocki metaliczne Shimano.

Odnośnik do komentarza

Shimano ma nieco bałaganu w swych oznaczeniach. SM-RT54/56 to rzekomo Deore (i tak, China zawsze i zawsze ich wymiana na Japan powodowała całkowitą odmianę hamulców). Tutaj jest też śmieszna sprawa bo RT54/56 to tarcze typu wide a zaciski i klocki Deore to typ narrow. I co sam producent n/t temat pisze (kluczowy jest obrazek)... pomimo, że w tabelach kompatybilności w jedną stronę pozostawili taką możliwość. Ostatnimi czasy trochę już to ogarnęli bo zaczęli formalnie na opakowaniach pisać w przypadku RT6x - Deore a w przypadku RT7x - SLX. W każdym razie jak wspominałem - wszystko co nie jest IceTech (od RT84 w górę) to Chińczyk, tłuczony z tego samego materiału i tymi samymi metodami do tanie tarcze. Ale żeby nie było za dobrze to IceTech'y mają inną przypadłość, która powoduje, że również są niewiele warte... ale o tym może innym razem ?

Shimano BR-R9170 K03S Resin Disc Brake Pads | Y8Y898010

Odnośnik do komentarza
6 godzin temu, mike21 napisał:

Skoro tak dopytujesz o te hamulce to być może wcale ich nie potrzebujesz wymieniać?

@mike21 masz trochę racji, kupiłem rower w listopadzie, nie miałem okazji dużo jeździć, te Tektro hamują, ale nawet po tak krótkim czasie użytkowania, czuję, że one raczej spowalniają, ta siłą hamowania jest taka dość delikatna. W gravelu mam hamulce grx i tu odnoszę wrażenie, że mam lepszą kontrolę nad hamowaniem, że jest takie, jakiego bym oczekiwał. Swoją drogą tę samą trasę, którą wczoraj robiłem mtb, dziś robiłem gravelem, ku mojemu zdziwieniu, pewniej się czułem na tym ostatnim ( że o komforcie nie wspomnę, w gravelu mam opony 40 na mleku, i czułem więcej amortyzacji niż w przypadku mtb) może to kwestia, że przejechałem nim około 900, a tą Meridą może z 80. O ile jednak amortyzatot musi zostać o tyle hamulce mogę zmienić, ale faktycznie tarcze, w tej meridzie są RT 10 made in China ? Tak czy siak, zależy mi na pewniejszym hamowaniu w tym mtb. Wy macie większe doświadczenie, więc, jeśli napiszecie, że lepiej zmienić tarcze, to je zmienię, i tęż będę wdzięczny, jak coś polecicie. Dzięki i pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza

Tektro to hydraulicznie klony 1:1 tanich Shimano. Zmieniając tarcze i klocki na coś lepszego na pewno będzie różnica ale cudów nie należy sie spodziewać (a koszty eksperymentu spore bo klocki, które naprawdę mogę polecić (kool stop) to koszt około 70zł na zacisk + tarcze (np. uwaga ? tektro) to ze 120zł). 

Co do komfortu jazdy to kwestia opon i ciśninienia. Żeby opona się układała poprawnie i można było jeździć z niskim ciśnieniem obręcze muszą być odpowiednio szerokie. Np. do gum o szerokości 2,3" nie brałbym węższych obręczy niż 30mm wewnętrznie. Fabrycznie zwykle jest coś wąskiego. Same gumy powinny być też dobrane pod teren (bieżnik, mieszanka, oplot).

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...