Skocz do zawartości
Alan

Silniki spalinowe 48ccm

Polecane posty

Witam, jest to mój pierwszy wpis na tym forum. Więc tak: mam 15 lat i mam zamiar dokupić do swojego roweru silnik spalinowy o mocy 48ccm. I jak to wygląda prawnie skoro nie mam karty motorowerowej? Znajomy ma owy pojazd i twierdzi, że można jeździć posiadając tylko kartę rowerową i spotkanie z policją kończy się co najwyżej "spisaniem". To jak to wygląda na nasze prawo? Można jeździć posiadając kartę rowerową, czy już potrzeba motorowerowej? Najlepiej jakby ktoś poparł wypowiedź cytatami z kodeksu :) Dziękuję z góry :) Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu

Toma podesłał dobry link, a przynajmniej tam znajdziesz wszystko co ja wiem na ten temat. Sprawa jest ogólnie taka, że rowery z silnikiem spalinowym nie są przewidziane przez ustawodawcę i w zasadzie przy zatrzymaniu przez policjanta trzeba liczyć na wyrozumiałość.

Udostępnij ten post


Link to postu

Okej, podziękował. A jak to najgorzej może się skończyć? Np. przy nie daj Bóg wypadku? To jest egzekwowane jako motorower/ rower czy jako... samoróbka nieprzystosowana do ruchu? 

Udostępnij ten post


Link to postu

Wyrok Sądu najwyższego z 1993 r napisano:
"Pojazdem mechanicznym w ruchu lądowym jest każdy pojazd drogowy lub szynowy napędzany umieszczonym na nim silnikiem, jak również maszyna samobieżna i motorower. Nie są pojazdami mechanicznymi rowery zaopatrzone w silnik pomocniczy o pojemności nie przekraczającej 50 cm3 pod warunkiem, że zachowają wszystkie normalne cechy charakterystyczne budowy umożliwiające ich zwykłą eksploatację jako rowerów. Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Karna z dnia 4 lutego 1993 r. III > KRN 254/92" Bezpieczeństwo w komunikacji/ pojazd mechaniczny/ rower i inne pojazdy niemechaniczne Precedensy. Sprawy administracyjne Tytuł: Bezpieczeństwo w komunikacji/ pojazd mechaniczny/ rower i inne pojazdy niemechaniczne Wyrok: Wyrok SN z dnia 25 października 2007 r., sygn. III KK 270/07 Treść: Obowiązująca ustawa karna, jak i ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r., Nr 58, poz. 515) nie definiują określenia „pojazd mechaniczny”, jakkolwiek ta druga w art. 2 jednoznacznie odróżnia pojęcie: „pojazdu silnikowego” od „roweru”, stanowiąc, iż tym pierwszym jest „pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego”, zaś tym drugim „pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Za pojazdy mechaniczne należy uznać pojazdy zaopatrzone w poruszający je silnik (pojazdy samochodowe, maszyny rolnicze, motocykle, lokomotywy kolejowe, samoloty, helikoptery, statki wodne i inne), jak również pojazdy szynowe zasilane z trakcji elektrycznej (tramwaje, trolejbusy). Jeżeli chodzi o inne – niemechaniczne – pojazdy, to będą nimi w szczególności zaprzęgi konne, rowery, a także statki żaglowe, szybowce. Ponadto nie są pojazdami mechanicznymi rowery zaopatrzone w silnik pomocniczy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, które zachowują wszystkie normalne cechy charakterystyczne budowy, umożliwiające ich zwykłą eksploatację jako rowerów. Żródło: Prokuratura i Prawo, dodatek Orzecznictwo SN, SA, NSA i TK nr 5/2008, poz. 2

To wpis w Forum Prawnego, ja przez 40 lat nigdy nie miałem kłopotów z policją mimo że czasem jadę ścieżką w włączonym silnikiem, zatrzymywali mnie wielokrotnie

ale bardziej z ciekawości niż z potrzeby.

 

pozdrawiam

Andrzej Lublin

sp8npc@o2.pl

Udostępnij ten post


Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...

×
×
  • Utwórz nowe...