Skocz do zawartości

Zmiana z crossa na crossa/MTB? - [3000-5000zł]


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Teren po jakim jeżdżę to głównie ścieżki rowerowe/niezbyt dobry asfalt, czasem szuter. Od 3 lat mam Creon'a Legend Man i szukam czegoś lepszego pod względem jakości i wagi. Wtedy dałem za niego 2250zł i jak przeglądam to za 2500zł obecne sprzęty szału nie robią pod względem komponentów.

Mam 190cm wzrostu i 77kg wagi.

Dlaczego chcę zmienić obecny sprzęt? 

- amortyzator, nie korzystam z niego bo on praktycznie nie istnieje, lepsza stabilność na zablokowanym, czasem tez potrafi "odbić" co jest irytujące

- hamulce przy mojej wadze i na prostym dają jako tako radę, chociaż już tylny nie jest to żyleta

- przerzutki od nowości miałem z nimi problem, "fachowiec" z serwisu wyregulował gorzej niż były, korzystam z przełożeń 2-10/3-8/3-9 czasem 3-10

- z innych rzeczy to pozycja, przy trasie 30-40km w jedną stronę i wietrze jest ciężko, do tego kilka dziurawych i stromych podjazdów i trzeba schodzić niżej na drugim blacie

- chcę coś odczuwalnie lżejszego koło 12kg

Czego szukam?, roweru z pewnością lżejszego, na lepszym osprzęcie, na super amortyzatorze mi nie zależy.

 

Przeglądałem inne tematy i często padało MTB z węższymi oponami stąd w tytule. Wydaje mi się, że na górskim będzie bardziej aerodynamicznie patrząc po ramie i wysokości kierownicy, jej szerokości co mi nie przeszkadza.

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odzew

Jeździłem trochę na szosie kolegi i kierownica tego typu mnie nie przekonuje, stąd raczej odpada taka opcja.

 

Co do tego "wiatru", akurat jest to fragment trasy gdzie jest otwarty teren i tutaj traktuję to już jako dodatkowe utrudnienie i swego rodzaju formę treningu ;).

Generalnie w zamyśle jest też drugi rower dla ojca i tutaj padnie na jakiegoś fitnessa do max 3000zł. 

Odnośnik do komentarza

Teoretyzując - jazda rekreacyjna to w zasadzie dla przyjemności i od konceptu w danej chwili - masz ochotę zwiedzasz to wolniej i po szutrze, masz ochotę to gonisz ostatnie skrawki płuc - szybko i po asfalcie.  Do takich zmiennych koncepcji pasuje rower crossowy z odpowiednio dobranymi komponentami  lub gravel ale to taka wygodna szosowo/szutrowa wyścigówka i raczej wymagająca świadomej decyzji od przejściu z crossa na gravela - rzadko odwrotnie.
Cross to ogólnie lekko pochylona pozycja i bez zgiętych rąk nie poprawisz aerodynamiki stąd jest to ustrojstwo przeznaczone właśnie do takich "zmiennokapryśnych" jazd z naciskiem na LEKKI teren (typu ścieżka polna czy nawet górskie UBITE ale równe ścieżki)

W tradycyjnej szkole "cyklozoidalnej" szybkość to mocno pochylona pozycja i kolarzówka (ogólnie sztywny rower), teren od średniego w górę to pochylona ale z mocnym zawieszeniem pozycja i umięjetność "wachlowania ciałem".

@jajacek ma racje - powyżej 26-30/h liczy sią jak jesteś aerodynamiczny i baran lub wyciągnięte rogi w crossie pomogą CI się pochylić - zminimalizować DOMINUJĄCY opór jakim jest ... powietrze ;)

W innej szkole alternatywnej w zasadzie nie ma znaczenia bo nie jesteś pochylony tylko leżysz - tutaj prędkości czy raczej wrażenie "opływania" powietrza istnieje samo z siebie - ale tu są ograniczenia wynikające z innej budowy i sposobu jazdy - wymaga to zmian w głowie ;)

Fitnes, gravel, cross - dobry kierunek - przynajmniej teoretycznie - kwestia praktyczna to wpasować się w ten typ jazdy - zazwyczaj przyjemność jazdy wynika z wielu okoliczności - głównie wygody, potem lekkości manipulacji sprzętem (brak umiejętności zmiany biegów do sytuacji to największy błąd i przyczyna "nie rozumienia się" z rowerem - trzeba to opanować zanim wypowie się TAK?NIE co do typu roweru) i ostatecznie kondycji czy charakteru wypadów.

Ode mnie - pomyśl inaczej - https://www.youtube.com/watch?v=yyQ7Db7FESU ( https://www.kross.pl/pl/urban/inzai lub podobne) - cross ale z piastą - jeśli "naumiesz" się wachlować biegami to polubisz ten typ przekładni - planetarki naprawdę nie bolą a odpowiednio spasowane tylną zębatką pod teren w jakim się poruszasz (miasto, czy nawet lekkie wzgórki) stanowią prostotę (machasz TYLKO jedną wajcha lub manetką - nawet stojąc) i skuteczna alternatywę dla tradycyjnych przerzutek.

Ludzie jadący "szybciej" boja się planetarek bo naczytali się a mity ulicy powtarzane przez meneli spod śmietnika potęgują ten strach, ze to giga straty mocy, że ciężkie i w ogóle niezdolne nawet do rodzenia dzieci ;) - warto pożyczyć z dobrego sklepu i przejechać się 2-3h po różnym terenie (w przypadku 8 biegowej planetarki na płaski i lekko górzysty - na wzgórza 12-15% wymagana jest kompakt szosowy na przodzie) i zobaczyć jak tym sie jeździ.

 

Odnośnik do komentarza

Może kiedyś - przyzwyczaiłem się do tego że korzystam z mocno spersonalizowanego napędu - 53/39 na 16/Nexus 8 (wypadkowe 10-30 na kole 20") i macham nim automatycznie "wyczuwając ciężkość" jazdy (czyli % wzniesień lub spadków) "kolanami" czyli siła nacisku i kadencją - brzmi zawile ale sprowadza się do nauczenia ciała (nóg) do takiego zakresu kadencji (75-110) w którym kręci mi się komfortowo (średnio 85) w zależności od rzeźby terenu. Ponieważ napęd tradycyjny potrzebuje na "załapanie" kolejnego biegu/zębatki co najmniej pół obrotu korbą (w praktyce 270 stopni obrotu aby "po nanizaniu" zębatki na ogniwa łańcucha zazębienie było pewne) aby dać w palnik i mieć pewność że 3/4 zębów "załapało" to "machanie" biegami  w planetarce gdzie wystarczy ok. 30-45 stopni na ZAŁAPANIE i palnik -  jest zupełnie inne (mniej trzeba myśleć, wystarczy odpuścić i nacisnąć).

W praktyce wygląda to tak że tam gdzie napęd tradycyjny zaczyna zmienić bieg ja już mam zmieniony - krótko - planetarka znacznie szybciej zmienia biegi i konieczność "nauki" po pokazaniu komuś jak to sie robi ... w zasadzie nie istnieje - robi się i już.

Poza tym to nie jest teoria tylko praktyczność - wersja profi (przy składaniu roweru) wygląda tak:

- najpierw ustalasz zakres prędkości lub terenu w jakich chcesz się poruszać na zębatce - przednia tylne na danym rozmiarze koła np. 1-25, na miasto i 25-40 na szosie
- wybierasz kasetę pod najczęściej "poruszany" teren - miasto (np. 12-32), szosa (np. 11-26), uniwersalna (11-40) i dobierasz pod to przednia zębatkę mniejszą i większą
- szukasz dostępnych w sprzedaży komponentów - gotowców w wersji amatorskiej lub profi - gdzie dobierasz sam zębatki pod swoje umiejętności i składasz pająka (przykładowo od czapy http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Wciaz_nie_lubie_1xX.html i http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Zakres_przecietny.html przy czym zalecam poczytać CAŁE kompendium - bardzo ciekawe technikalia otwierające oczy)
- zakładasz na rower uwzględniając rozmiar koła i ...
Uczysz się jazdy optymalnej czyli machania biegami ;)

W praktyce ... kupujesz gotowy rower ;) i uczysz się jeździć dopasowując swoje możliwości mocowe (przeciętny Kowalski to ok 150W) czyli starasz się utrzymać kadencję na poziomie "lubianym" i kiedy zaczynasz przekraczać (za dużo) lub schodzić (za mało) to wrzucasz odpowiedni bieg.

Realnie to jak nauka auto pisania na klawiaturze - jeżdżąc stale tym samym rowerem nabierasz automatyzmu w danym przedziale przełożeń, że  ... po prostu machasz ;).

Na rowerze na którym jeżdżę dochodzi dodatkowo czynnik przewidywania - nie mogę stanąć na pedałach i po prostu nacisnąć siłowo przyspieszać - muszę zredukować bieg jak w samochodzie i po prostu szybciej kręcić i potem wrzucić bieg wyższy i kolejny. Ponieważ planetarka robi to szybciej a mój obecny zakres kadencji jest na tyle szeroki (elastyczność) że nie boli mnie chwilowe przejście z 70 na 130 to w praktyce tam gdzie ty ledwo zmienisz bieg RAZ ja już jestem co najmniej po drugiej zmianie i zaczynam wkręcać trzecią.

Efekt - mając w głowie co JA robię widzę trochę ostrzej i wyraźniej jak juror czego NIE ROBIĄ inni jak pod lupą - i stąd wskazania dla innych aby nauczyli sie jak sie ... macha biegami.
Jest to proces kilkudniowy - wystarczy pójść do parku i pojeździć wolno/szybko i zapamiętać gdzie najwygodniej - potem tylko szlif i profeska ;)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...