Skocz do zawartości

Rodzaje amortyzatorów rowerowych


Rekomendowane odpowiedzi

Łukasz, napisz proszę jakiś tekst o rodzajach amortyzatorów. Boli mnie to jak ludzie chcą kupować rower za 3 tysiące z atrapą amortyzatora bo inaczej nie można nazwać amortyzatora ze stalową sprężyną.

 

Tak na szybko, ludziska, amortyzatory czyli widelce amortyzowane mają zwykle dwa golenie, czyli lewą i prawą część w której coś się przesuwa. Często bywa że w jednej goleni jest coś innego niż w drugiej. To nie jest moja działka w której czuje się mocny bo off-roadem jeżdżę głownie rekreacyjne ale jak ktoś kupuje rower z amortyzatorem to powinien wiedzieć o nich pewne absolutne minimum podane poniżej.

 

Z grubsza mamy takie RODZAJE AMORTYZATORÓW:

 

1a. Sprężynowe

Zwykle sprężyna stalowa. Króluje w najtańszych amortyzatorach. Coś tam się ugnie, coś nie ugnie. Sprawia wrażenie amortyzatora przez to że się ugina. Wartość rzędu 100 zl jak dla mnie. Niektóre firmy wyceniają takie amortyzatory nawet na kilkaset zł. Buahaha!

UNIKAĆ!. Do zaakceptowania w najtańszych rowerach na grupach Tourney, Altus, Acera. Jak coś ma w nazwie "coil" to znaczy że jest to właśnie sprężyna. Nie wymagają żadnego serwisowania bo nie mają części które mogą być serwisowalne.

 

1b. Elastomerowo-sprężynowe

Króluje w najtańszych amortyzatorach firmy Suntour. Z grubsza jak wyżej. Udaje że działa bo się ugina. Mimo to niektóre z nich wycenia się na 600 zł. Buahaha!. W jednej goleni jest elastomer a nad nim zwykle pokrętło którym można sobie pokręcić jak ktoś lubi :). Można udawać że się odczuło różnicę po pokręceniu :)

UNIKAĆ!

Nie wymagają żadnego serwisowania bo nie mają części które mogą być serwisowalne.

 

2. Olejowo-sprężynowe

Takowe posiadamy najczęściej w samochodzie lub motocyklu. Sprężyna resoruje a olej zapewnia tłumienie. Czyli taka niższa ale rozsądna półka. Często stosowane w rowerach do trekkingu i crossowych. Posiadają serwisowalne części ale rzadko wymagają serwisowania. Mam takowy w trekkingu od wielu lat i nigdy nie był serwisowany (Suntour NCX)

 

3. Olejowo-powietrzne

Czynnikiem resorującym jest powietrze pod ciśnieniem, czynnikiem tłumiącym olej. To jest "prawdziwy" amortyzator do rowerów MTB, który umożliwia dostosowanie go do wagi użytkownika i jego preferencji dotyczących twardości. Miększy dający większy komfort do jazdy rekreacyjnej, twardszy, dający mniejszy komfort ale też mniejsze straty energii wkładanej w ruch do przodu do ostrzejszej jazdy, maratonów/wyścigów. Wymagają regularnego serwisowania, które może być kosztowne.

 

4. Powietrzne

Radziej spotykane. wymagają świetnego uszczelnienia i częstego serwisowania.

 

SKOK AMORTYZATORA

Czyli wartość maksymalnego ugięcia się amortyzatora.

 

50-75mm do trekkingów i crossów

80-100mm do XC czyli cross country oznaczającego dla 99% użytkowników jazdę rowerem MTB czyli górskim w terenie. Najczęściej spotykana wartość skoku w rowerach typu HT (hardtail) czyli z amortyzowanym widelcem i sztywnym tyłem oraz w wyścigowych rowerach do XC w pełni amortyzowanych (FS czyli Full Suspension).

100-120mm Trail czyli rowery szlakowe, do jazdy po pofałdowanym lub górskim terenie z dużą ilością zjazdów i podjazdów.

Powyżej 120mm. W rowerach przeznaczonych do ostrych zjazdów i jazdy w ciężkim terenie. AM czyli All Mountain, Enduro, Downhill (zjazd) czyli konkurencji, które przez 99% rowerzystów nie są uprawiane.

 

Amortyzator o większym skoku niż 100-120mm jest niewskazany dla rowerów do jazdy po lesie dla przeciętnego użytkownika. Im większy skok tym wyżej jest uniesiona główka sterowa widelca i tym bardziej wyprostowana jest pozycja w czasie jazdy. Dla większości użytkowników 80-100mm w rowerze MTB jest wystarczające.

 

Jak napisałem, MTB i amortyzacja nie jest moją domeną. Proszę poprawić lub coś dodać jeśli trzeba.

 

 

Odnośnik do komentarza

O! super pomysł- dołączam się do prośby o wpis na blogu na temat amortyzatorów. Jajacek świetny tekst- teraz już przynajmniej z grubsza wiem jaka jest różnica pomiędzy amortyzatorami. Przy okazji- szukam porządnego crossa maksymalnie do 3000zł wyposażonego właśnie w amortyzator powietrzny, ale nic po za rometem orkan 5 lub 6 nie mogę znaleźc ( a te zwyczajnie mi się nie podobają). Przy innym temacie napisałeś, że można znaleźc rowery MTB do 3000zł z porządnym amortyzatorem, a może przyszedłby ci na myśl jakiś rower crossowy?  Jeszcze jedno pytanie na blogu w dziale jaki kupic rower do 3000zł znajduje się radon scart 7.0,- obecna wersja posiada amortyzator NCX D RL Coil, z tego co wyczytałem to jest właśnie amortyzator powietrzny,ale chciałem się jeszcze upewnic :)  Przepraszam za brak polskich znaków- mam mały problem z laptopem. 

Odnośnik do komentarza

Brak polskich znaków nie jest żadnym problemem. Jestem dinozaurem komputerowym, który pierwszy komputer miał w lodowcowej erze komputerów, kiedy nie było jeszcze polskich znaków. W czatach pomiędzy takimi dinozaurami jest nawet w dobrym tonie ich nieużywanie :)

 

Założ osobny wątek dotyczący zakupu roweru to może komuś wpadnie coś w oko. Ja nie wertuję ofert różnych producentów, więc nie bardzo wiem kto co ma w ofercie, oprócz rowerów firmy Specialized z którymi zawsze jestem w miarę na bieżąco. Bo raz że posiadam i lubię rowery tej marki a dwa że sklep w którym serwisuję, składam i testuję rowery jest dealerem Specialized i Cannondale, więc czesto ogladam co tam mają nowego w sprzedaży.

 

NCX-DRL-Air jest amortyzatorem powietrzno-olejowym.

NCX-DRL-Coil jest amortyzatorem sprężynowo-olejowym. Mam taki w w swoim crossie. Jest odpowiedni do swojej ceny czyli średni. Wspomagany grubszymi oponami (1,625 czyli 700x42 do 2.0 cala, pod warunkiem że te ostanie wejdą do crossa),z niższym ciśnieniem, nadaje się do lekkiego off-roadu.

Odnośnik do komentarza

Łukasz, może w dziale "jaki kupić rower do x złotych" powinieneś zrobić post, który będzie "sticky" a w którym mogłoby być na przykład napisane:

 

"Jeśli chciałbyś uzyskać pomoc w wyborze i zakupie roweru przeczytaj:

 

1. Jak napisać opis wykorzystywania roweru tu...

i napisz jak zamierzasz z niego korzystać

 

2. Jeśli ma być to rower z amortyzatorem przeczytaj o rodzajach amortyzatorów tu...

 

3. Przeczytaj o grupach osprzętu i różnicach między nimi tu...

 

4. Przeczytaj o rodzajach hamulców i różnicach miedzy nimi tu...

 

5. Przeczytaj o kosztach serwisowania roweru, które Cię czekają w zależności od osprzętu tu..."

 

Może to zaoszczędziłoby trochę czasu tym, którzy są skłonni pomóc różnym użytkownikom.

Przy czym wiadomo że ludzie nie są skłonni czytać długich opisów. W związku z tym można np. napisać na przykładzie Shimano:

"Grupy osprzętu:

Shimano XTR - najniższa waga, najwyższa cena, sprzęt do wyścigów

Shimano XT, SLX - Sprzęt dla wymagających użytkowników i uczestników maratonów rowerowych

Shimano Deore, Alivio - średnia półka

Shimano Acera, Altus, Touney - rekreacja

Jeśli chcesz przeczytać rozszerzony opis kliknij tu..."

 

Bardzo mi się podoba klasyfikacja osprzętu i porady tu:

http://mountain-bikes.gearsuite.com/#guide-component-groupsets

Odnośnik do komentarza

Bez przesady, te pokrętła coś tam dają, nawet w Suntourach :) 

kosztowność serwisu powietrznych amortyzatorów to rzecz względna - 150-200zł raz do roku przy ryzyku uszkodzenia sprzętu za 2500 nie wygląda już tak źle. 

 

Z tym niewymaganiem serisowania - polecam obejrzeć na youtube filmy wrzucane przez Suntoura - kupa śmiechu :D kiedyś widziałem kompletny serwis XCMa - to jakby strzelać z wiatrówki do nadjeżdżającego pociągu - można, tylko po co? 

 

przyczepie się jeszcze tego skoku... niestety 100mm to nie zawsze 100mm. Pierwszym amortyzatorem, który u mnie ugiął się do końca jest Reba. Wszystkie suntoury czy rst, które miałem zatrzymywały się na 80% fakt, nie były to wysokie modele. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...