Skocz do zawartości

wymiana bębenka czy wymiana kół?


Rekomendowane odpowiedzi

Zanim przejdę do tematu, komunikuję, że jeszcze chwila, a wywalę wszystkie rowery przez okno i przerzucę się na szachy! :P

 

Mam klęskę urodzaju - szukałam roweru na Sorze, ale niestety przez miesiąc nic nie znalazłam i trafiła się 105. Oczywiście od razu same nieszczęścia ;) Mam w domu koła DT Swiss R1900, bębenek jest pod kasetę 10s, tymczasem 105-tka jak wiadomo jest 11-rzędowa. Pytanie, co jest najsensowniejszym rozwiązaniem: sprzedaż tych kół i szukanie takich pod 11, czy da się na przykład dostać sam bębenek dłuższy?

Przy okazji - bo podejrzewam, że znając moje szczęście drugie rozwiązanie jest nierealne albo ewentualnie bębenek kosztuje tyle, co zapłaciłam za koła ;) - czy są jakieś przyzwoite i niedrogie koła? To dla siostry, a ona jeździ tyle i w taki sposób, że szkoda ładować się w coś wypaśnego.

Odnośnik do komentarza

W moich starszych Fulcrum kaseta 11 nie wchodzi na bębenek 9/10. Jest za krótki. Albo można dokupić dłuższy za ok. 240 zł albo poprosić jakiegoś lokalnego magika żeby podszlifował korpus piasty żeby zyskać dodatkowy milimetr na którym oprze się największa koronka.

P.S.

Moje koła Fulcrum S-Five wystawione dzisiaj sprzedały się w ciągu 2h :)

Odnośnik do komentarza

Ale to jest specjalna kaseta, o szerokosci jak mtb, ktora na pewno wejdzie na kazdy bebenek 9/10 rz:

 

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html

 

"Hub body designed to fit a variety of bikes from MTB to road bikes * Spacer required to fit hub body to road bikes".

 

Taka sama bedzie w nowej 105:

https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano105-r7000/CS-HG700-11.html

Odnośnik do komentarza

Z mojej wiedzy wynika że rozwiązania Shimano są takie:

Przejście z 10 na 11 biegów nastąpiło poprzez stworzenie kasety która używa koronek o tej samej szerokości co w 10 biegów ale z dystansami o innej szerokości. W wyniku tego mamy kasety 11-biegowe, które są szersze niż kasety 10-biegowe.

Kaseta 10x ma koronki szerokości 1,6 mm a dystanse szerokości 3,95 mm zarówno MTB jak i szosowe.
Kaseta 11x ma koronki szerokości 1,6 mm a dystanse szerokości 3,74 mm w kasetach szosowych i 3,9 mm w kasetach MTB

Do tego dostosowane są manetki i przerzutki, które współpracując ze sobą przesuwają wózek tylnej przerzutki za jednym naciśnięciem o tyle żeby przesunąć go nad kolejną koronkę.

Tyle teoria. Nie wiem jak się to ma do praktyki.

Odnośnik do komentarza

Jeszcze w celach edukacyjnych.

Przerzutka musi być zawsze sprzęgnięta z odpowiednią manetką/klamkomanetką.

Manetka ciągnie linkę ileś mm na jeden klik. Przerzutka w tym czasie przesuwa wózek o ileś mm. Niestety nie są to zwykle zależności 1:1.

Shimano Road 10x (oprócz Tiagra 4700) ciągnie linkę ok. 2,3 mm (ang. cable pull) a przerzutki przesuwają wózek w stosunku ok. 1,7mm na każde 1 mm uciągu linki (ang. derailleur ratio). Czyli dostajemy 2,3 x 1,7 = 3,91. Szerokość jednej koronki kasety z dystansem zarówno dla Shimano MTB i Road wynosi 3,95 (sprocket pitch). Pewnie te 2,3 i 1,7 to ułamek mm więcej więc suma musi dać nam dokładnie tyle ile ma koronka kasety z dystansem.

Żeby sprawy skomplikować.

W Shimano 11 Road sprocket pitch ma 3,74 mm, a w Shimano 11 MTB 3,9 mm

W kasecie 11-biegowej mamy 10 koronek i 9 dystansów. W 11-biegowej 11 koronek i 10 dystansów.

Z kalkulacji powinniśmy otrzymać kasety o następującej grubości:

Shimano MTB i Road 10x: (10 x 1,6) + (9x2,35) = 37,15 cm
Shimano Road 11x: (11 x 1,6) + (10 x 2,14) = 39,00 mm

W efekcie kaseta 11-biegowa jest szersza o 1,85 mm od 10-biegowej

Przy okazji wynika z tego że możemy sobie mieszać koronki z kaset 10 i 11-biegowych ale nie możemy mieszać dystansów.

A dla waszej informacji Campagnolo żeby nie utrudniać życia producentom i użytkownikom zmniejszyło dystanse w kasecie 11-biegowej tak, żeby miała prawie tę samą szerokość co 10-biegowa. Więc nie trzeba zmieniać bębenków.

Odnośnik do komentarza

Podbiję trochę temat. Otóż szykuje się na przesiadkę z 3x8 na 2x10 i zastanawiam się co konieczne będzie do zmiany. 

 

Od kumpla biorę:

1. Korba SLX 2x (38-24t) (FC-M675).
2. Manetki SLX (2x10) do montażu I-spec (SL-M670-B). 
3. Przerzutka przednia SLX (FD-M676). 
4. Przerzutka tylna XT (RD-M786). 
5. Kaseta CS-HG50-10 (11-36t). 

 

Do tego oczywiście dochodzi jeszcze łańcuch Deore i wkład suportu. 

 

Obecne koła to Bontrager Connection, a piasta z tyłu Formula DC22.

Formula DC22

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...