Skocz do zawartości

Ciężka sprawa:P


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Po kilku latach niejeżdżenia chce kupić nowy rower. Chciałbym, żeby był możliwie jak najtrwalszy i umożliwiał jazdę w  każdym terenie (niestety ten najcięższy w mniejszości ale i tak skłaniałbym się do mtb). Początkowo zakładałem wydatek rzędu 1-1,5k ale po przejrzeniu niezliczonych ofert i tematów na forach rozszerzyłem kwotę do 3k. Jest ze mnie spory kawał chłopa, około 190cm i 100+kg wagi.

 

I teraz mam kilka pytań:

1. Jaki rozmiar koła - czy przy moich gabarytach mam jeszcze jakiś wybór poza 29? Do tej pory jeździłem na 26 i na asfalcie/szutrze zawsze wydawały mi się za małe.

 

2. Co z suportem. Większość w tej kwocie ma kwadrat - do niedawno byłem przekonany że nie ma nic innego - ale znalazłem też coś z octalinkiem i htII (northec viking i canyon al, z tym że nie ma informacji jaki to konkretnie suport). Które z tych rozwiązań jest najtrwalsze? Na kwadracie przejeździłem przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy km  - bez większych problemów, jedynie to łożyska z 2-3 razy remontowałem. Czy jest sens szukać tych sztywniejszych osiek? Jakość jazdy jest rzeczywiście tak zauważalnie lepsza? Co z trwałością?

 

3.Jakie hamulce wybrać? Po rozmowie z znajomym zapalonym kolarzem skłaniam się do tarczowych hydraulicznych aczkolwiek rower będzie przechowywany w nieogrzewanym garażu. Czy mrozy im nie zaszkodzą? Nie planuje jazdy w zimie, chodzi o samo przechowywanie. V brake odrzucam ze względu na to, że zawsze źle mi się sprawowały w bardziej mokre dni.

 

4. Czy tani amortyzator powietrzny ma sens? Znalazłem dwa rowery z czymś takim: romet mustang i norhtec canyon al. Zastanawiam się szczególnie nad tym drugim ponieważ wiem gdzie go znaleźć w moim mieście. Z tego co wyczytałem serwis takich amortyzatorów powinien być częściej wykonywany i koniecznie przez fachowców, czy tak? Może lepiej pozostać przy standardowych budżetowych XCM/XCR z których obsługą powinienem sobie poradzić?

 

5. Ile rzeczywiście warto wydać na rower? Na początek planuje jeździć rekreacyjnie ale pewnie z biegu czasu zacznę bardziej cisnąć. Starty w jakichkolwiek zawodach raczej wykluczam:P Czy warto wydawać te 2,5-3k za alivio/deore czy wystarczy 1,5-2k za altus/acera bo i tak nie odczuje różnicy? Najważniejszym dla mnie parametrem jest wytrzymałość, przestałem jeździć w momencie gdy czas na konieczne regulacje/naprawy zaczął zbliżać się do czasu jazdy. 

 

 

Trochę się rozpisałem ale teraz to wszystko jakieś bardziej skomplikowane:/

Odnośnik do komentarza

https://roweroweporady.pl/f/topic/3589-uniwersalny-crossmtb-do-3000-zl/

 

1. 29"

2. Nie ma większego znaczenia

3. Nie ma reguły na uszkodzenia w mrozy. Czasem zaciski zaczynają przeciekać chyba, że zainwestujesz w Alivio/Deore wtedy większa szansa na bezawaryjność. Hydrauliki są droższe w obsłudze.

4. Powietrzny generuje większe koszty, tani może być kiepski. Lepiej wziąć sprężynowo olejowy RockShox XC 30 TK Coli polecany przez kolegę, który się zna.

​5. Wszystko zależy od celu. Rekreacja/tyrystyka - można kupić tańszy, sport - lepiej coś droższego. Im wyższa grupa tym lepsza praca napędu i mniej regulacji ale wyższe koszty. Można jeździć na Tourneyu, można na Deore - jeśli nie katujesz to obydwa wytrzymają długo.

 

Z opinii wielu osób z tego forum wynika, że ciężko za pierwszym razem trafić w idealny rower. Zaczniesz od MTB możesz skończyć na szosie. Zaczniesz od crossa - skończysz na MTB. Nie ma reguły.

Odnośnik do komentarza

W zasadzie mogę tu tylko zwiększyć populację postów. Można by pomyśleć o twojej wadze i ile sił ona wygeneruje choćby nacisk na korbę i ramę ale większość rowerów wytrzymuje nawet większą wagę. MTB będzie dobrym wyborem (możesz zmienić opony na węższe, mniej agresywne) ale jak twoje np. plecy. Tu ważna jest geometria. Ta bardziej agresywna sportowa jest lepsza w terenie szczególnie pagórkowatym ale dłuższa choćby czasowo jazda może pomęczyć wrażliwsze plecy czy ręce. Na szczęście są też górale bardziej rekreacyjne ale propozycje modeli to już ktoś inny.

 

Suport. Zależy ile kosztuje i jak się dba. Octalink sztywniejszy niż kwadrat ale łożyska mniej żywotne, koszty jednak nie okrutne bo wymienisz tylko wkład a mocowanie korby trwalsze niż w kwadracie. W ostatnich tematach podawałem myślę dość fajny film.

 

Hamulce musisz mieć dobre. Nie wiem jakie tam masz pochyłości ale ważysz 100 kg. Myślał bym o hamulcach nie niżej niż Deore M6000 i klocki pół metaliki. Jeżeli fabryka da słabsze to można je sprzedać, sprawdzić i sprzedać jako używane bądź zużyć do końca i pomyśleć o innych. Garaż nieogrzewany a nie ogrzewany to jedno. Płyny hamulcowe też różne. Olej mineralny w Shimano i DOT w innych. Mineralny prawdopodobnie gorzej znosi zimę i na pewno utrudnia hamowanie. Moje hamulce Shimano zimowały w nieogrzewanym, nieszczelnym budynku gospodarczym ale przytulonym do domu i zagraconym. Ciepło im nie było ale żyją i klamek nikt nie naciskał.  V Brake to znów waga użytkownika i model hamulców oraz klocków. Dobre v-ki dają radę szczególnie w suchych warunkach.

Odnośnik do komentarza

1. 29

2. Za 3k znajdziesz Hollowtech 2 z zewnętrznymi łożyskami. Od kwadratu w MTB się odeszło. Występuje tylko w jakiejś taniosze.

3. Albo trafisz na dobrą partię albo na złą. Jak na złą to uszczelki sparcieją i na wiosnę bedzie spod nich ciekło. Jak na gwarancji wymiana na nowe. Po gwarancji zakup nowych zacisków. W rowerze do 3k, w 90% wypadków dostaniesz najtańszy badziew, jeśli chodzi i hamulce.

4. Generalnie popieram Pawła (rowerowy365). Tani XCR powietrzny pod 100 kg długo nie pożyje. Suntour Raidon trochę dłużej. Ten już działa jako tako. Parę lat może pożyć. XCM to nie amortyzator tylko uginacz bez oleju.. Zapomnieć że istnieje.

5. Altus/Acera nie nadaje się do agresywnej jazdy. Tym bardziej 100 kg. Szybko powykrzywiasz, połamiesz przerzutki. Kultura pracy w nich pod obciążeniem jest podła. To są osprzęty do rekreacji. Absolutne minimum do jakiejś agresywniejszej jazdy to Alivio. Rekomendowane Deore. Przy agresywnej jeździe i tej wadze amory Suntoura długo nie pożyją. Rekomendowane RockShox, Manitou.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...