Skocz do zawartości

Napęd 2x9 w szosie - czy to ma sens?


krzysiekw

Rekomendowane odpowiedzi

Jak może niektórzy wiedzą w Tribanie 520 jest napęd 3x9 czyli korba 50-39-30 i kaseta 12-25. O ile dla początkującego kolarza takie rozwiązanie nie jest złe, to po jakimś czasie i kilku tysiącach kilometrów :P zaczyna się dostrzegać też jego wady. Jako że młynka używam bardzo rzadko / czasami po prostu muszę zrzucić na najmniejszy blat żeby zbytnio nie krzyżować łańcucha / to pomyślałem o małej przeróbce. I tak wiem, najlepiej byłoby kupić porządny rower, albo chociaż zrobić upgrade na 2x10/11 ale niestety pozostaje kwestia finansowa ;) stąd pomysł na 2x9  Żeby nie wydawać pieniędzy na nową korbę, wymyśliłem zakup blatu 34T i przeróbkę tej co mam, czyli wywalam młynek, a na miejsce 39T wstawiam 34T. Pozostaje jeszcze kwestia linii łańcucha / korekta podkładkami na suporcie / oraz klamek - czy da się lewą tak ustawić żeby obsługiwała tylko 2 blaty? Wydaje mi się że to powinna być kwestia ustawienia przerzutki, mam rację? Co myślicie o takiej przeróbce? Zadziała? Próbował ktoś czegoś takiego? Wiem że ludzie przerabiali tak napęd w MTB, ale o szosie nic nie znalazłem.

Jak zawsze liczę na Wasze dobre rady :)

Odnośnik do komentarza
Ostatnio prowadzę dyskusję na podobny temat z moim przyjacielem Cyborgiem. Ja twierdziłem że 3x10 jaki mamy w naszych szosach w których jeździmy po górach jest przeżytkiem. On twierdzi że tak nie jest i że obecne napędy są gorsze.

 

Zwrócił mi uwagę na pewną rzecz, która wcześniej nie przyszła mi do głowy. Zestopniowanie kasety. Mając 3x10 możesz mieć kasetę gdzie masz pierwsze powiedzmy 6 koronek co jeden ząb a kolejne załóżmy co dwa. Zestopniowane co jeden ząb powoduje że w zasadzie cały czas jedziesz z tą samą kadnecją +/-5. A już zestopniowanie o 2 zęby powoduje że kadencja zmienia się o ok. 10 obrotów. I czasem trudniej jest znaleć bieg na którym jest optymalnie. Jest to ciekawa uwaga. Bardziej dotyczy szosy a mniej MTB.

 

Nie wiem jakie potrzebujesz najmiększe przełożenia. Ja 1:1. Więc pytanie jaką kasetę założysz do blatu 34. Ja na kompakcie pojechałem w góry raz i zrobiłem ok. 500 km. Była to męka. Miałem z tyłu 12-25 i przy 13-15% przekręcałem 30 obrotów na minutę. Do nowych przerzutek Shimano założysz kasetę 11-32 więc mając 34-32 da się jechać pod ciężkie podjazdy. Ale kosztem zestopniowania. Ja w tym rowerze gdzie mam 3x10 na płaskim jeżdżę z kasetą 12-23 a w góry z 13-29.

 

No i nie wiem czy klamki 3x9 są kompatybilne z 2x9. Przednia przerzutka chyba też niekoniecznie ale może można ją ograniczyć śrubami tak jak się ogranicza tylną w razie potrzeby.

Odnośnik do komentarza

jajacek, do nowych przerzutek Shimano (przynajmniej do nowej Tiagry), które obsługują 34 zęby na kasecie, da się założyć nawet kasetę z 36 ząbkami (sprawdzone info)  :) Prawdziwi szosowcy kręciliby nosem, ale mi w gravelu na góry taki układ nie przeszkadza :)

 

Co do wymiany tarczy 39 na 34, może być problem, ponieważ mają inny rozstaw śrub 39 (130 mm) i 34 (110 mm). Czy znajdzie się tarczę 34 z BCD 130? Tego nie wiem.

 

No i zastanowiłbym się, czy nie lepiej wyjdzie po prostu wymienić korbę, zamiast bawić się w zmienianie tarcz. Korba Sory 2x9 kosztuje ok. 270 zł: https://www.ceneo.pl/Pedaly_korby_i_lancuchy_rowerowe;szukaj-fc-r3000;m200.htm#crid=136512&pid=7269

Jeżeli trójtarcz to też nowa Sora i jest w dobrym stanie, to sprzedasz ją za 180-200 zł. Ostatecznie może wyjść w podobnej cenie co modyfikacja, albo niewiele drożej.

 

A przednią klamkę powinno się spokojnie udać wyregulować pod dwa przełożenia.

Odnośnik do komentarza

O widzisz o rozstawie śrub nie pomyślałem, tak na szybko przeglądając internet faktycznie raczej takiej tarczy nie kupię. Opcję zakupu nowej korby odrzuciłem na początku bo chciałem to zrobić jak najmniejszym kosztem. Moja korba zbliża się już do 7 tysięcy więc nie ma opcji sprzedaży za taką kwotę. No nic, dzięki wam za cenne uwagi, na razie wychodzi na to że z przeróbek nic nie będzie. Może w przyszłości jak gdzieś upoluję dwurzędową korbę do napędu 9s

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...