igla Opublikowano Środa o 19:18 Udostępnij Opublikowano Środa o 19:18 Postanowiłem zmienić napęd w rowerze Trek Dual Sport 3 gen. 4. Chcę zmienić na napęd 1x12, wymiana również kół, tylne z bębenkiem microspline, korba z blatem 38T lub 40T, kaseta 10-45T lub 10-51T. Chciałem złożyć mix GRX / Deore / SLX, ale mam problem z wyborem korby. Rama: Tylna oś: 135 x 5 mm QR Fabrycznie zamontowana korba: Trek-Diamant Prowheel RPL-FD16SPP-TT Linia łańcucha: 48 mm Q-factor: 169,8 / 140,8 mm Długość korby: 170 mm Blat: 40T Pytanie, która z poniższych kombinacji będzie pasować do mojej ramy, nie zmieni znacząco położenia pedałów, będzie najlepszym wyborem dla tego typu ramy. Dodam, że obecna korba nie sprawia dyskomfortu czy bólu nóg / kolan, nawet przy trasach >100 km. Poniżej warianty, które rozważam, ale jeżeli macie inne propozycje to proszę opiszcie je: Korba GRX 610: FC-RX610-1 Linia łańcucha: 49,7 mm Q-factor: 151 mm O.L.D.: Brak informacji Długość korby: 170 mm Blat: 40T Korba SLX M7100 + Blat Garbaruk: FC-M7100-1 Linia łańcucha: 52 mm Q-factor: 172 mm O.L.D.: Typ wewnętrzny/zewnętrzny 135, 141 Długość korby: 170 mm Blat (oryginalnie jest max 34T, z Garbaruka znalazłem tylko 38 i 42T, brak w ofercie 40T): Garbaruk do Shimano M7100 okrągła 38T, linia łańcucha 51,7 mm, offset 3,3 mm lub Garbaruk do Shimano M7100 okrągła 42T, linia łańcucha 51,7 mm, offset 2,5 mm Czy na podstawie podanych danych mogę jakoś policzyć, która opcja będzie najlepsza dla mojego typu roweru? Bardzo proszę o Wasze porady, sugestie, opinie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Środa o 20:33 Udostępnij Opublikowano Środa o 20:33 Korespondowalem ostatnio z supportem firmy RaceFace. Okazuje sie ze korbe co mi sie wala po domu RaceFace Aeffect z roweru MTB mizna zalizyc do gravela. To nie jest droga korba. I ma jedna wielka zalete. Banalnie proste przechodzenie pomiedzy systemem 1x i 2x. Odpinamy pajak, zakladamy blat Narrow Wide i mamy 1x. I tak samo w druga strone. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Czwartek o 12:13 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 12:13 Alugear ma 40t do korby slx. Ja bym wolał mniejszy Q-factor, ale najlepiej sprawdzić samemu - przymierz się do jakiegoś roweru z grx. Tylko musisz mieć mufę suportu 68mm, żeby korba grx pasowała. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 12:30 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 12:30 Mam wrażenie że ten q-factor to ma tylko znaczenie w sporcie wyczynowym 🙂 Nie mam zielonego pojęcia jaki mam w swoich rowerach i na wszystkich jeździ mi si się dobrze 🙂 Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Czwartek o 14:58 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 14:58 2 godziny temu, jajacek napisał(a): Mam wrażenie że ten q-factor to ma tylko znaczenie w sporcie wyczynowym 🙂 Nie mam zielonego pojęcia jaki mam w swoich rowerach i na wszystkich jeździ mi si się dobrze 🙂 W Shimano: szosa 146mm, grx 151mm, slx 12rz 172mm Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Czwartek o 16:37 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 16:37 Korbę SLX sobie odpuść bo to korba boost i przesuwasz LŁ juz o spore 4mm (i idziesz w butikowe blaty, ktoʻre poza cenà niczym się nie wyrożniają). QFaktor istotny jest szczególnie w drugą str. Do boostowych ram korba z małym QF nie wejdzie. Odnośnik do komentarza
igla Opublikowano Czwartek o 21:26 Autor Udostępnij Opublikowano Czwartek o 21:26 FC-M7100-1 według poniższej specyfikacji jest kompatybilna z QR O.L.D. 135. Linia łańcucha 52 mm, zębatka garbaruka ma offset 3,3 mm przy 38T i 2,5 mm przy 42T. Jest to jedyna kobra Shimano jaką znalazłem, która ma tak zbliżone parametry do obecnej korby ProWheel'a. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 22:22 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 22:22 A czemu musi być Shimano? Obłażą bo mają kiepskie anodowanie i jeszcze mają niestandardowe blaty. Zębatki Garbaruka są zwykle drogie. Ile to razem będzie kosztowało? Korba RaceFace kosztuje ze 2 stówy. Zębatki Banless czy podobne do niej stówę. I masz łatwą możliwość przechodzenia między 1x i 2x jakby zaszła potrzeba. Bo mają system Cinch. https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-race-face-aeffect-pd27475/ Wiele lat jeżdżę na tej korbie. Zero problemu. I nie oblazła. A Shimano w tym czasie jak psu z d. Natomiast mechanikiem nie jestem. RaceFace mi napisał że bez problemu mogę włożyć korbę z MTB do gravela. Ale korba od MTB z Boost może być faktycznie za szeroka. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Czwartek o 22:46 Udostępnij Opublikowano Czwartek o 22:46 DeepSeek mi podpowiedział że prawidłowa jeśli chodzi o RaceFace jest korba RF Turbine R. R w niej znaczy road. Z linią łańcucha 43.5. Drugie co mi podpowiedział to korba Praxis Works Zayante. Też ma system umożliwiający zmianę między 1x i 2x. Mamy taką korbę w starszej szosie i też nie było z nią żadnych problemów. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Piątek o 11:26 Udostępnij Opublikowano Piątek o 11:26 14 godzin temu, igla napisał(a): FC-M7100-1 według poniższej specyfikacji jest kompatybilna z QR O.L.D. 135. Linia łańcucha 52 mm, zębatka garbaruka ma offset 3,3 mm przy 38T i 2,5 mm przy 42T. Jest to jedyna kobra Shimano jaką znalazłem, która ma tak zbliżone parametry do obecnej korby ProWheel'a. Bo powinieneś mieć korbę trekingową lub mtb pod linię 49mm. Jak np. fc-m7000-1 (nie -B1) albo coś z innej parafii. Współcześnie shimano nie oferuje takich korb mtb. Najbliżej z linii CUES... Mechanizm korbowy SHIMANO Cues FC-U6000-1 | CentrumRowerowe.pl lub Mechanizm korbowy SHIMANO Cues FC-U6030-1 | CentrumRowerowe.pl Wyjdzie znacznie taniej niż sama zębatka gabaruka 😉 Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Piątek o 12:58 Udostępnij Opublikowano Piątek o 12:58 @mike21 ten Cues zadziała z łańcuchem 12rz ? Bo podają na stronie info że obsługuje 9/10/11rz, a @igla chce złożyć napęd 1x12 No i ta waga Cuesa - 930g 🫣 Odnośnik do komentarza
igla Opublikowano Piątek o 13:14 Autor Udostępnij Opublikowano Piątek o 13:14 Rozważałem Cues, ale właśnie tam dostępne jest tylko 1x11. Niestety w przyadku mojego obecnego roweru wychodzi mi mocne "drutowanie". Niestety, rama ma inne przeznaczenie niż to co chcę osiągnąć. Coraz bardziej zastanawiam się jednak nad koncepcją kupienia drugiego roweru. @Pepe75 w innym moim wątku pisałeś, żeby uważać z DSX. Czy uważasz, że Canyon RoadLite 7 byłby lepszym rozwiązaniem? Mam 170 cm wzrostu, przekrok ok. 80 cm więc jestem oczywiście na granicy, ale w przypadku DSX i RoadLite mierzyłbym raczej w M. Trek FX Sport bardzo wygodny, ale drogi. Marka chyba za bardzo "premium" jak na moje potrzeby. DSX wydaje się być bardziej uniwersalny niż RoadLite, ale obawiam się tej geometrii. Ogólnie szukam roweru, który będzie fajną bazą do rozwoju na przyszłość, pod względem geometrii będzie zbliżony do obecnego Trek Dual Sport 3 gen. 4, ale jednak bardziej dynamiczny niż mój Trek. Według https://bikeinsights.com/ RoadLite pasuje Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Piątek o 14:39 Udostępnij Opublikowano Piątek o 14:39 @igla mój Marin DSX FS byłby fajnym rowerem gdyby parametry ramy były takie jak podali w tabeli geometrii. Możliwe, że wersje bez amortyzatora nie mają tej wady (kąta rury podsiodłowej 75.5 stopnia zamiast 74). DSX-y bez amortyzatora mają zaniżoną rozmiarówkę - DSX 1/2/3 w rozmiarze L jest porównywalny do DSX FS w rozmiarze M. Czyli do DSXa bez amortyzatora powinieneś przymierzyć M i L i ocenić na którym wygodniej (i czy przekrok ok) Potem w konkretnym egzemplarzu pomierz kąt rury podsiodłowej - jak będzie 74st to możesz brać. Jeżeli masz "poziomicę" w telefonie to wyzeruj na podłodze, a potem zmierz kąt na sztycy. Od 90st odejmij to zmierzony kąt i będziesz miał wynik. Tylko jeszcze weź pod uwagę, że koła w DSX mają marne piasty na kulkach i są ciężkie. Załączam zdjęcia fabrycznych kół (z oponami, dętkami, tarczami, kasetą) w porównaniu do DT Swiss (j.w. tylko bez dętek - na mleku) Koła Marin: 1793 + 2636 = 4429g Koła DT: 1523 + 2171 = 3694g Jeżeli 2 dętki ważą ok 400g, a mleko + zaworki co najmniej 150g to różnica jest = 250g Czyli rzeczywista różnica na kołach to prawie 500g Po zmianie kół to był inny rower 😉 Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Piątek o 15:04 Udostępnij Opublikowano Piątek o 15:04 2 godziny temu, Pepe75 napisał(a): @mike21 ten Cues zadziała z łańcuchem 12rz ? Bo podają na stronie info że obsługuje 9/10/11rz, a @igla chce złożyć napęd 1x12 No i ta waga Cuesa - 930g 🫣 Na łańcuchu shimano 12s raczej nie bardzo. Na SRAM czy KMC nie powinno być problemów (ale one z kolei działają słabo na kasetach shimano 12s). Żeby miało to ręce i nogi to trzeba by rozważyć do tej korby CUES blat od GRX 12s. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano Piątek o 16:20 Udostępnij Opublikowano Piątek o 16:20 Trek Dual Sport, który ma @igla ma prawdopodobnie mufę 68mm (tak mówi Gemini), więc ja bym wkładał korbę grx 12s bez udziwnień 😉 i skoro mają być nowe koła - to jeżeli budżet pozwala - DT Swiss GR 1600 (z piastami 12x100+12x142) + dodatkowo osie thrubolt. Tylko fabryczne koła bym zostawił, bo jak kiedyś najdzie Cię zmiana roweru to GR1600 sobie zabierzesz do nowego. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się