Skocz do zawartości

Upgrade napędu i wybór korby do roweru Trek Dual Sport 3 gen. 4


Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem zmienić napęd w rowerze Trek Dual Sport 3 gen. 4. Chcę zmienić na napęd 1x12, wymiana również kół, tylne z bębenkiem microspline, korba z blatem 38T lub 40T, kaseta 10-45T lub 10-51T. Chciałem złożyć mix GRX / Deore / SLX, ale mam problem z wyborem korby.

Rama:

Tylna oś: 135 x 5 mm QR

Fabrycznie zamontowana korba:

Trek-Diamant Prowheel RPL-FD16SPP-TT

Linia łańcucha: 48 mm

Q-factor: 169,8 / 140,8 mm

Długość korby: 170 mm

Blat: 40T

 

Pytanie, która z poniższych kombinacji będzie pasować do mojej ramy, nie zmieni znacząco położenia pedałów, będzie najlepszym wyborem dla tego typu ramy. Dodam, że obecna korba nie sprawia dyskomfortu czy bólu nóg / kolan, nawet przy trasach >100 km. Poniżej warianty, które rozważam, ale jeżeli macie inne propozycje to proszę opiszcie je:

Korba GRX 610:

FC-RX610-1

Linia łańcucha: 49,7 mm

Q-factor: 151 mm

O.L.D.: Brak informacji

Długość korby: 170 mm

Blat: 40T

 

Korba SLX M7100 + Blat Garbaruk:

FC-M7100-1

Linia łańcucha: 52 mm

Q-factor: 172 mm

O.L.D.: Typ wewnętrzny/zewnętrzny 135, 141

Długość korby: 170 mm

Blat (oryginalnie jest max 34T, z Garbaruka znalazłem tylko 38 i 42T, brak w ofercie 40T):

Garbaruk do Shimano M7100 okrągła 38T, linia łańcucha 51,7 mm, offset 3,3 mm

lub

Garbaruk do Shimano M7100 okrągła 42T, linia łańcucha 51,7 mm, offset 2,5 mm

 

Czy na podstawie podanych danych mogę jakoś policzyć, która opcja będzie najlepsza dla mojego typu roweru? Bardzo proszę o Wasze porady, sugestie, opinie.

Odnośnik do komentarza

Korespondowalem ostatnio z supportem firmy RaceFace. Okazuje sie ze korbe co mi sie wala po domu RaceFace Aeffect z roweru MTB mizna zalizyc do gravela. To nie jest droga korba. I ma jedna wielka zalete. Banalnie proste przechodzenie pomiedzy systemem 1x i 2x. Odpinamy pajak, zakladamy blat Narrow Wide i mamy 1x. I tak samo w druga strone.

Odnośnik do komentarza

A czemu musi być Shimano? Obłażą bo mają kiepskie anodowanie i jeszcze mają niestandardowe blaty. Zębatki Garbaruka są zwykle drogie.
Ile to razem będzie kosztowało?

Korba RaceFace kosztuje ze 2 stówy. Zębatki Banless czy podobne do niej stówę.
I masz łatwą możliwość przechodzenia między 1x i 2x jakby zaszła potrzeba. Bo mają system Cinch.
https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-race-face-aeffect-pd27475/

Wiele lat jeżdżę na tej korbie. Zero problemu. I nie oblazła. A Shimano w tym czasie jak psu z d.

Natomiast mechanikiem nie jestem. RaceFace mi napisał że bez problemu mogę włożyć korbę z MTB do gravela.
Ale korba od MTB z Boost może być faktycznie za szeroka.

Odnośnik do komentarza

DeepSeek mi podpowiedział że prawidłowa jeśli chodzi o RaceFace jest korba RF Turbine R. R w niej znaczy road. Z linią łańcucha 43.5.
Drugie co mi podpowiedział to korba Praxis Works Zayante. Też ma system umożliwiający zmianę między 1x i 2x.
Mamy taką korbę w starszej szosie i też nie było z nią żadnych problemów.

Odnośnik do komentarza
14 godzin temu, igla napisał(a):

FC-M7100-1 według poniższej specyfikacji jest kompatybilna z QR O.L.D. 135. Linia łańcucha 52 mm, zębatka garbaruka ma offset 3,3 mm przy 38T i 2,5 mm przy 42T. Jest to jedyna kobra Shimano jaką znalazłem, która ma tak zbliżone parametry do obecnej korby ProWheel'a.

Bo powinieneś mieć korbę trekingową lub mtb pod linię 49mm. Jak np. fc-m7000-1 (nie -B1) albo coś z innej parafii. Współcześnie shimano nie oferuje takich korb mtb. Najbliżej z linii CUES... Mechanizm korbowy SHIMANO Cues FC-U6000-1 | CentrumRowerowe.pl lub Mechanizm korbowy SHIMANO Cues FC-U6030-1 | CentrumRowerowe.pl

Wyjdzie znacznie taniej niż sama zębatka gabaruka 😉

Odnośnik do komentarza

Rozważałem Cues, ale właśnie tam dostępne jest tylko 1x11. Niestety w przyadku mojego obecnego roweru wychodzi mi mocne "drutowanie". Niestety, rama ma inne przeznaczenie niż to co chcę osiągnąć. Coraz bardziej zastanawiam się jednak nad koncepcją kupienia drugiego roweru. @Pepe75 w innym moim wątku pisałeś, żeby uważać z DSX. Czy uważasz, że Canyon RoadLite 7 byłby lepszym rozwiązaniem? Mam 170 cm wzrostu, przekrok ok. 80 cm więc jestem oczywiście na granicy, ale w przypadku DSX i RoadLite mierzyłbym raczej w M. Trek FX Sport bardzo wygodny, ale drogi. Marka chyba za bardzo "premium" jak na moje potrzeby.

DSX wydaje się być bardziej uniwersalny niż RoadLite, ale obawiam się tej geometrii. Ogólnie szukam roweru, który będzie fajną bazą do rozwoju na przyszłość, pod względem geometrii będzie zbliżony do obecnego Trek Dual Sport 3 gen. 4, ale jednak bardziej dynamiczny niż mój Trek. Według https://bikeinsights.com/ RoadLite pasuje

Odnośnik do komentarza

@igla mój Marin DSX FS byłby fajnym rowerem gdyby parametry ramy były takie jak podali w tabeli geometrii. Możliwe, że wersje bez amortyzatora nie mają tej wady (kąta rury podsiodłowej 75.5 stopnia zamiast 74).

DSX-y bez amortyzatora mają zaniżoną rozmiarówkę - DSX 1/2/3 w rozmiarze L jest porównywalny do DSX FS w rozmiarze M.

Czyli do DSXa bez amortyzatora powinieneś przymierzyć M i L i ocenić na którym wygodniej (i czy przekrok ok)

Potem w konkretnym egzemplarzu pomierz kąt rury podsiodłowej - jak będzie 74st to możesz brać. Jeżeli masz "poziomicę" w telefonie to wyzeruj na podłodze, a potem zmierz kąt na sztycy. Od 90st odejmij to zmierzony kąt i będziesz miał wynik.

 

Tylko jeszcze weź pod uwagę, że koła w DSX mają marne piasty na kulkach i są ciężkie. Załączam zdjęcia fabrycznych kół (z oponami, dętkami, tarczami, kasetą) w porównaniu do DT Swiss (j.w. tylko bez dętek - na mleku)

Koła Marin: 1793 + 2636 = 4429g

Koła DT: 1523 + 2171 = 3694g

Jeżeli 2 dętki ważą ok 400g, a mleko + zaworki co najmniej 150g to różnica jest = 250g

Czyli rzeczywista różnica na kołach to prawie 500g

Po zmianie kół to był inny rower 😉

IMG_0202.jpg

IMG_0204.jpg

IMG_9711.JPG

IMG_9712.JPG

IMG_9713.JPG

IMG_9714.JPG

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Pepe75 napisał(a):

@mike21 ten Cues zadziała z łańcuchem 12rz ? Bo podają na stronie info że obsługuje 9/10/11rz, a @igla chce złożyć napęd 1x12

 

No i ta waga Cuesa - 930g 🫣

Na łańcuchu shimano 12s raczej nie bardzo. Na SRAM czy KMC nie powinno być problemów (ale one z kolei działają słabo na kasetach shimano 12s). Żeby miało to ręce i nogi to trzeba by rozważyć do tej korby CUES blat od GRX 12s.

Odnośnik do komentarza

Trek Dual Sport, który ma @igla ma prawdopodobnie mufę 68mm (tak mówi Gemini), więc ja bym wkładał korbę grx 12s bez udziwnień 😉 

i skoro mają być nowe koła - to jeżeli budżet pozwala - DT Swiss GR 1600 (z piastami 12x100+12x142) + dodatkowo osie thrubolt.

Tylko fabryczne koła bym zostawił, bo jak kiedyś najdzie Cię zmiana roweru to GR1600 sobie zabierzesz do nowego.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...