Skocz do zawartości

Kola karbonowe


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zwlekałem z założeniem tematu,ale w końcu znalazłem dłuższą chwilę, przeszukałem trochę internet i zwacam się z prośbą o pomoc w zakupie kol. 

Sezon dobiega końca, mam nadzieję że niebawem zaczną się większe obniżki, temat nie jest pilny ale chciałbym zawęzić pole poszukiwań i w odpowiednim czasie i w odpowiedniej cenie coś kupić. 

Budzet? Hmmm nie chciałbym przekraczać 4k PLN ale jeśli trafi się jakaś fajna przecena to coś tam mogę dorzucić, powiedzmy do 500 zł. 

Interesuje mnie stożek 45-55 mm, jazda po plaskololsce. Jeśli ktoś ma inne, lepsze opcje to linki mile widziane.

Podzieliłem linki na grupy.

Do 4kPLN 

https://www.bike-discount.de/en/vision-sc-45-disc-tlr-carbon-wheelset

https://www.bike24.com/p2865500.html

https://www.centrumrowerowe.pl/komplet-kol-ffwd-tyro-ii-disc-pd32336/?v_Id=184326&utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gad_campaignid=19710667829&gclid=Cj0KCQjw_rPGBhCbARIsABjq9cdfAxmmEzI8afl4lDSrDbC_hENubp2_-HRaO6WYnw3W9IzwmeJFd44aAsSREALw_wcB

Od chińczyków cena też ok 4k PLN

https://www.elite-wheels.com/product/drive-50d-ii-disc-brake-carbon-spoke-road-wheelset/

https://www.farsports.com/products/farsports-new-c-series?variant=44174054719663

Cena ok. 5-5,5kPLN

https://www.bike-discount.de/en/newmen-streem-28-allround-a.49/a.54-cl-shimano-hg-wheelset

https://cyklomania.pl/produkt/ffwd-kola-ryot-55-mbl-dt240exp-cl-tl-r-shimano.html

W okolicach 4,5-5k PLN można szukać na OLX nowych kół DT Swiss , wszelkie ERC i ARC, zdejmowanych z nowych rowerów , nie używanych, linkow nie będę podrzucał. Problem przy takim zakupie że w przypadku uszkodzenia nie mamy żadnych paragonów, faktur.

Z góry dziękuję za pomoc.

 

Odnośnik do komentarza

Osobiście jednak nie chciałbym chińczyków jeśli za podobną cenę mógłbym kupić koła markowe.
Nie żebym miał coś przeciwko chińskiej produkcji ale problemy są dwa.
Jedne to to że nie wiadomo z czego tego koła zostały zmontowane. Czyli inaczej mówiąc obrazowo ile jest karbonu w karbonie.
A wiem od kolegi, który kupuje bezpośrednio chińskiej fabryki że różnice w jakości potrafią być bardzo duże.
Dwa to kwestia crash protection.
Jak pęknie nam obręcz a się zdarza, bo się zagapimy i załadujemy w jakąś dużą dziurę lub głębszą studzienkę na większej prędkości to skośni w tym zakresie raczej nic nie oferują. Można najwyżej kupić nowe koło.
Firmy takie jak FFWD czy Newmen robią koła karbonowe od lat. Więc jakość jest sprawdzona to raz a dwa że mają jakieś programy crash protection. Typu obręcz za 50% ceny. No i przyjdzie szybko i bez żadnych opłat. Bo z EU. Farsports też co prawda robi od lat.
Mavic trzymamy się jak najdalej 🙂 Ze względu zarówno na jakość jak i użyte chore rozwiązania.
Vision potrafi wyprodukować bardzo dobre koła. Koła firm Vision, Newmen i FFWD jeździły bądź jeżdżą w wyścigach World Tour. Więc firmy te mają duże doświadczenie.
Ja zawsze diabeł tkwi w szczegółach. A koło powinno być dopasowane do opon na których chcesz jeździć.
Koło na szprychach karbonowych w ogóle nie wchodzi w grę. Takie koła są ekstremalnie niewygodne a takie szprychy są nietrwałe. 
Mieliśmy takie koła. Długo nie pożyły.
Najlepsze dla amatora są koła na w miarę standardowych piastach i na porządnych szprychach typu Pillar Wing, Sapim Sprint czy DT Competition. A nie na szprychach aero. Szprychy aero są 1W szybsze przy 45 km/h. Czyli tyle co nic.
 

Odnośnik do komentarza

Tak spojrzałem jednym okiem.
Newmeny mają najbardziej nowoczesną koncepcję.
Trochę niższy stożek z przodu, ciut wyższy z tyłu.
Bardzo szerokie obręcze pod oponę 32 mm.
Waga rozsądna 1450 gramów.
Jaki nowy patent z wentylami ukrytymi wewnątrz obręczy.
Szprychy Sapim CX-Ray aero. 21 przód, 24 tył. Waga max 130 kg. Więc mocne.
3 lata gwarancji. 3 lata crash protection w postaci 50% rabatu na obręcz.

FFWD w Cyklomanii maja ciut wyższy stożek 55 mm
Wyższa waga 1620
Wewnętrznie 21 mm, zewnętrznie 31 mm czyli pod oponę 28 mm
Świetnie piasty DT 240s
Szprychy aero DT Aerolite, 24 przód i tył.
3 lata gwarancji, 3 lata crash protection ale nie widzę szczegółów. Pewnie też 50% albo ryczałt jak w DT Swiss.

Vision 21 wewnętrznie, 31,5 zewnętrznie. Więc pod oponę 28 mm
1590 gramów.
To są budżetowe koła w ich ofercie. Więc najtańsze piasty.
Jakieś szprychy aero, jakie nie wiadomo. 21/24 szprychy.
Crash replacement chyba nie ma.
Ale tanio. Wchodzą w grę.

Odnośnik do komentarza

Ostatnio kupiłem FFWD Tyro. Wersję 1, nie 2, bo różnica w cenie była spora, a mi te szczegóły między modelami różnicy nie robią.

Dużo nie powiem, bo zrobiłem jakieś 500 km. Jeżeli chodzi o jakość, to absolutnie nie ma się do czego przyczepić, a jestem z tych co lubią się czepiać szczegółów.

Znajomy jeździ z kolegą który ma FFWD pod szczęki. Ma te koła od lat i nie ma zamiaru zmieniać. Wiem też że pewien serwis pod Warszawą, który jest znany z obsługi koszmarnie drogich rowerów, także sprzedawał FFWD.

Odnośnik do komentarza

FFWD mieliśmy 4 komplety.
3 alu-karbon, których jestem fanem i jedne  full carbon pod szytkę pod szczęki. Super lekkie na piastach DT 240s. Te full carbon to prawie w ogóle nie hamują 🙂
No ale tak je wtedy robiono.
Natomiast FFWD jest firmą, która od dawna testowała koła w tunelu aero i potrafiła stworzyć koła bardzo szybkie.
Ten serwis to Profesjonalny Serwis Rowerowy? Oni sprzedawali te koła kilka lat.
 

Odnośnik do komentarza

Co do chińczyków mam też bardzo mieszane uczucia, właśnie z tych względów co wymieniłeś. Ludzie niby jeżdżą,dużo opinii jest pozytywnych ale porównując cenę do znanych marek, sprawdzonych , renomowanych to lepiej jednak dołożyć te parę groszy. Chciałem poznac Twoja opinię, wiec odrzucam.

Nie ukrywam że Vision sc45 najbardziej mi odpowiadają,sa moim pierwszym wyborem. Oglądałem kilka recenzji na YT, w tej cenie nie znajdzie się nic lepszego.

Ryot 55 przekraczają mój budżet, mam cicha nadzieję że w okresie zimowym wpadną obniżki i będzie można kupić je trochę taniej. 

Na OLX nieraz trafiają się nowe koła DT Swiss, 4,5-5kPLN. Co lepsze w tej cenie? DT, w/w FFWD czy NEWMAN ?

Jeżdżę na oponach 30mm i detkach TPU, na szersze na pewno nie przejde , nad węższymi 28mm mógłbym się zastanowić ale nie wiem czy jest sens bo nic raczej nie zyskam.

 

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, kryptoszosowiec napisał(a):

Ostatnio kupiłem FFWD Tyro. Wersję 1, nie 2, bo różnica w cenie była spora, a mi te szczegóły między modelami różnicy nie robią.

 

https://www.centrumrowerowe.pl/komplet-kol-ffwd-tyro-set-fcc-pd23677/?v_Id=146206&srsltid=AfmBOoraerQloNyzTLEh1EYJX2eVWv6R4Yx5-JPD8rj0ruLvKG8PuFI1bPA

Jeśli mówisz o tych to odpada, 19mm wewnątrz jak na dzisiejsze standardy malo, chce 21mm minimum.

Odnośnik do komentarza

No i to jest właśnie to cyferkowe szaleństwo o którym parę razy wspominałem.

Napisałeś że jeździsz na 30mm, być może 28mm. 19mm wewnątrz i 27mm na zewnątrz, to dokładnie tyle żeby opona 28c idealnie wpasowała się w obręcz. 30mm będzie wystawała minimalnie.

Spójrz na linijkę, popatrz ile to jest 2mm i się zastanów co to realnie zmieni i czy warto wydać 600 zł więcej.

Odnośnik do komentarza

Generalnie im szersza opona tym wiekszy komfort, to raz. A dwa ze opona wystajaca poza obreb obreczy zwykle oznacza ze traci sie to co wysoki stozek daje. A trzy ze waskie obrecze fatalnie sie sprawuja w bocznych wiatrach. Absolutnie w obecnych czasach majac rower pod hamulce tarczowe nie kupilbym kol majacych obrecz 27 mm. Mam taka i przestalem na niej zupelnie jezdzic bo mialem 2-3 przypadki, ze cudem uniknalem gleby jak naprzeciwko mnie przejezdzala ciezarowka. Jezdze teraz wylacznie na 29,4 z przodu. 27 na zewnatrz jest pod opone 25-26 mm. 

Odnośnik do komentarza

"Peak Torque did some real world tests earlier this year, comparing a 28mm tyre to a 32mm tyre on several wheelsets (none as deep as yours). He measured a 6W penalty when the tyre was several mm wider than the rim.

I trust Dan Bingham, who's consensus aligns with Peak Torque's findings. In a recent interview with GCN, he said his experience is that the tyre should not be wider than the rim."

Odnośnik do komentarza

Tu mamy grafikę pokazująca co się dzieje jak opona jest szersza od obręczy i wytłumaczenie przez Josha Poertnera. Warto zwrócić uwagę że nie tylko tracimy waty ale też może to wpływać na sterowność.

4_1c235799-8e77-43fa-8521-8b5da5b4a4bb.jpg?v=1630349327

This is an image from the Trek/Bontrager white paper of 2011, you can see in the top image how the separation (in blue) is completely dominated by the tire as the rim is narrower.  The 'Zipp' image has the rim and tire at the same width as the tire, and the Bontrager at the bottom has the rim wider than the tire and able to 'recapture' the separated airflow from the tire.  These subtle differences can make for very large changed in drag, and even greater differences in handling.  Many brands have similar CFD imagery to this on their sites, the critical point is that subtle variations in rim shape can and will change aerodynamic drag as well as handling, but none of it is possible unless the rim is at least 105% of the tire width.

Odnośnik do komentarza
8 godzin temu, jajacek napisał(a):

Absolutnie w obecnych czasach majac rower pod hamulce tarczowe nie kupilbym kol majacych obrecz 27 mm. Mam taka i przestalem na niej zupelnie jezdzic bo mialem 2-3 przypadki, ze cudem uniknalem gleby jak naprzeciwko mnie przejezdzala ciezarowka. Jezdze teraz wylacznie na 29,4 z przodu.

Wybacz, ale nie wierzę że 2.4 mm robi różnicę pomiędzy zdmuchnięciem przez ciężarówkę a nie. Nie wierzę że identyczne koła, poszerzone o 2.4 mm robią taką różnicę.

Spójrzmy prawdzie w oczy. Większość z nas, jeździ mocno rekreacyjnie. Osiągane prędkości są na tyle małe, że fajnie sobie poczytać o tych wszystkich Watach i aerodynamice, a koniec końców nie ma to większego znaczenia.

@AdrianoPL a jaką średnią robisz? Powiedzmy 3 ostatnie przejazdy.

Odnośnik do komentarza

Czytałem i oglądałem trochę na temat szerokości obręczy i ich wpływu na jazdę i praktycznie 100 pct ludzi twierdzi to co napisał Jacek. Też myślałem że 2 czy 3 mm różnicy nie robi, a jednak robi. Wiadomo że ja osobiście tego nie testowałem i nigdy nie będę ale wierzę w to co piszą ludzie którzy się tym zajmowali. 

Gdyby to był marketingowy bełkot to takie zmiany nie przyjęłyby się, są twarde dowody że jest to lepsze rozwiązanie.

Zanim zacząłem jeździć rowerem śmiałem się z większości rzeczy, uważałem je za chore i niedorzeczne dopóki sam nie doświadczyłem jaki mają wpływ na jazde. 

Szukam więc kół o średnicy wew. 21mm minimum. 

Moje średnie chcesz poznać? Są przeciętne, mogę Ci linka do konta na priv podesłać.

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...