Skocz do zawartości

Woom 3 - łańcuch uderza o osłonę


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

podczas jazdy Córki na 16" rowerku marki Woom, ostatnio słyszałem coraz większy hałas - jakieś stukanie, ocieranie. Okazało się, że to łańcuch ociera o osłonę. Gdy ją zdjąłem hałas zniknął.

Próbowałem wyregulować napięcie tak jak na osttanim filmiku instruktażowym poniżej, ale nic to niestety nie daje. Czy to znaczy, że muszę kupić nowy łańcuch? Czy lepiej będzie oddać do serwisu, który skróci  odrobinę obecny i wyreguluje napięcie? Bo tak jak patrzyłem, ofert na dedykowany łańcuch nie ma, więc i tak trzeba by rozumiem, kupować dłuższy i potem skracać - dlatego chyba i tak bez odpowiednich narzędzi nie zrobię tego sam?

Z góry dziękuje za wszelkie porady i pomoc.

https://woom.com/en_INT/maintenance-and-fitting-videos

Odnośnik do komentarza
Dzień dobry,
podczas jazdy Córki na 16" rowerku marki Woom, ostatnio słyszałem coraz większy hałas - jakieś stukanie, ocieranie. Okazało się, że to łańcuch ociera o osłonę. Gdy ją zdjąłem hałas zniknął.
Próbowałem wyregulować napięcie tak jak na osttanim filmiku instruktażowym poniżej, ale nic to niestety nie daje. Czy to znaczy, że muszę kupić nowy łańcuch? Czy lepiej będzie oddać do serwisu, który skróci  odrobinę obecny i wyreguluje napięcie? Bo tak jak patrzyłem, ofert na dedykowany łańcuch nie ma, więc i tak trzeba by rozumiem, kupować dłuższy i potem skracać - dlatego chyba i tak bez odpowiednich narzędzi nie zrobię tego sam?
Z góry dziękuje za wszelkie porady i pomoc.
https://woom.com/en_INT/maintenance-and-fitting-videos
Miałem to samo, należy naciągnąć łańcuch. Łańcuch naciąga się tak że tam są takie śrubki regulacyjne przy tylnej ośce. U mnie jedna śrubka była uszkodzona. Zareklamowałem u producenta i dostałem całą część to znaczy to mocowanie tylnej ośki razem ze śrubką.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Dzień dobry,
podczas jazdy Córki na 16" rowerku marki Woom, ostatnio słyszałem coraz większy hałas - jakieś stukanie, ocieranie. Okazało się, że to łańcuch ociera o osłonę. Gdy ją zdjąłem hałas zniknął.
Próbowałem wyregulować napięcie tak jak na osttanim filmiku instruktażowym poniżej, ale nic to niestety nie daje. Czy to znaczy, że muszę kupić nowy łańcuch? Czy lepiej będzie oddać do serwisu, który skróci  odrobinę obecny i wyreguluje napięcie? Bo tak jak patrzyłem, ofert na dedykowany łańcuch nie ma, więc i tak trzeba by rozumiem, kupować dłuższy i potem skracać - dlatego chyba i tak bez odpowiednich narzędzi nie zrobię tego sam?
Z góry dziękuje za wszelkie porady i pomoc.
https://woom.com/en_INT/maintenance-and-fitting-videos
Miałem to samo, należy naciągnąć łańcuch. Łańcuch naciąga się tak że tam są takie śrubki regulacyjne przy tylnej ośce. U mnie jedna śrubka była uszkodzona. Zareklamowałem u producenta i dostałem całą część to znaczy to mocowanie tylnej ośki razem ze śrubką.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Dzięki. Właśnie chyba coś źle robię, bo naciągnąłem łańcuch na maxa, jak na instruktażowym filmiku i dalej hałasuje. Stąd się zastanawiałem czy może nie trzeba albo skrócić łańcucha i zmniejszyć napięcie albo w ogóle kupić nowy łańcuch. Ale może faktycznie ta regulacja z tyłu też jest uszkodzona jak u Ciebie i nie naciąga się odpowiednio.

Odnośnik do komentarza

Oj Panowie, chyba żaden z Was nie bawił się dorosłym single speedem lub ostrym kołem, bo inaczej ten naciąg łańcucha w Woomie od razu byłby dla Was znajomy 🙂 Żeby była jasność - nie mam żadnego Wooma (widuję je tylko w parku, jak na rodzinnych spacerach pomykają nimi dzieciaki, a że rowery są charakterystyczne - medal temu gościowi od marketingu - to z daleka widać, że Woom). Natomiast na tych filmach instruktażowych wszystko jest jasne i znajome:

image.thumb.png.8d147cb1bd1b7e1b42110c7facd8f4ff.png

Co do zasady w tego typu przesuwnych hakach tak naprawdę liczy się tylko dokręcenie śrub (1 na zdj.) unieruchamiających element mocujący oś. Dlatego zazwyczaj są dwie, bo siły, które tam się pojawiają są spore i przy jednej śrubie byłoby trudno na tyle mocno ją dokręcić, by na 100% unieruchomić dropout, a za słabe dokręcenie spowoduje przy nacisku na pedały i napięciu łańcucha przesunięcie osi i koła w stronę suportu (zazwyczaj puszcza jedna strona i koło wówczas wędruje po skosie, blokując się o widełki). 

Śruba regulacyjna 2 nie jest tam po to, by przyjmować jakieś znaczne siły i nie należy jej traktować jako części mechanizmu mocowania osi koła. Równie dobrze mogłoby jej tam nie być, a sam mechanizm naciągu, by w niczym nie ucierpiał. Natomiast jest tam przede wszystkim dla łatwego naciągu z zachowaniem równoległości koła do linii jazdy. Można naciągać łańcuch (przesuwać koło do tyłu) na oko, na wyczucie, ale można też starać się wykorzystać do tego te śruby, równomiernie wkręcając je w otwór tym samym wypychając dropout do tyłu jednakowo po obu stronach. Dlatego na filmie mówią, żeby jednakowo wkręcić tę śrubę z obydwu stron. Przy czym trzeba mieć na uwadze, że:

-to jest naprawdę niewielka śruba (hex 2,5 ?), więc jest naprawdę delikatna jak i gwint w ramie. dlatego nie należy wykonywać tej regulacji z jakimkolwiek oporem ze strony śrub nr 1. Przy regulacji dropout ma luźno chodzić - ślizgać się po prowadnicy.

-z powodów jak wyżej trudno traktować tę śrubę jako główne zabezpieczenie przed przesuwaniem osi koła w trakcie użytkowania. To, że w razie potrzeby przyjmie ona na siebie nacisk ciągniętego łańcuchem dropoutu nie znaczy, że nie może to się skończyć jej zgnieceniem, uszkodzeniem gwintu.

Dlatego po regulacji trzeba się upewnić, że koło trzymają dobrze dokręcone śruby nr 1 a nie te niewielkie nr 2. Inna sprawa, że z tego co widzę, to z tymi śrubami nr 1 też nie można za bardzo przesadzać, bo pewnie używając zbyt dużego momentu w trakcie ich dokręcania (hex 4?) da się obrobić gniazdo i będzie problem.

Sam naciąg łańcucha jest banalny i oczywiście polega na odpowiednim przesunięciu do tyłu dropoutów po obu stronach w rowkach regulacyjnych tak, by łańcuch nie spadał, nie obijał się, ale jednocześnie nie był napięty niczym struna fortepianowa... W dorosłych rowerach można mierzyć/patrzyć na ile da się go odciągnąć w górę i w dół na środku widełek. W tym Woomie są oczywiście króciutkie dziecięce chainstaye, więc nie ma co stosować tej metody. Dlatego łańcuch należy napinać do momentu, w którym w trakcie ruchu korbą nie czuć jeszcze nadmiernego oporu wynikający właśnie z nadmiernego napięcia łańcucha. Stan napięcia łatwiej ocenić, jeśli nie ma osłony, ale to by wymagało dodatkowych prac w rodzaju - przed napięciem łańcucha zdjąć osłonę, a potem ją ponownie zamontować. Druga sprawa, to widzę, że w tym Woomie zakres regulacji (przesunięcia dropoutów) nie jest jakiś znaczny (wygląda na niecały centymentr). Jeżeli @dragonek przesunąłeś dropouty maksymalnie do tyłu (punkt B), a łańcuch dalej jest luźny to są tylko dwie możliwości: 1. zamontowano za długi łańcuch (raczej mało prawdopodobne i możliwe wyłącznie w zupełnie nowym rowerze), 2. łańcuch jest najzwyczajniej zużyty (nie piszę wyciągnięty, bo przecież same blaszki się nie wyciągają, tylko wyrabiają tuleje na sworzniach) co efektywnie wydłuża łańcuch. W takiej sytuacji możesz albo usunąć ogniwa (czego nie polecam, bo zużyty łańcuch będzie niszczył blat i tylną zębatkę, a poza tym po takiej operacji łańcuch może być za krótki  - zakres regulacji tych dropoutów nie jest wielki), albo po prostu kupić nowy łańcuch i wymienić (nie wiem jakie jednorzędowe łańcuchy stosuje Woom 1/8" czy może 3/32")

@dragonek Zwróć też uwagę, że w tym filmie od Wooma z napinaniem łańcucha jest mowa, że nawet dobrze napięty łańcuch może uderzać w osłonę. Ja rozumiem to tak, że każda regulacja położenia tylnego koła, zmiana łańcucha, jego ponowne napięcie powodują pewne niedostosowanie położenia tej osłony, więc w sumie także jej położenie trzeba dopasować.

Odnośnik do komentarza

@HSM

Bardzo dziękuje za fachową poradę 🙂 Tak, przesunąłem dropouty maksymalnie do tyłu. Regulowałem też położenie osłony z przodu - dalej hałasuje. Rower jest używany już przez kolejne dziecko (minimum 3) - więc możliwe, że łańcuch się zużył. Nie będę więc kombinował ze skracaniem, skoro jest ryzyko, że będzie za krótki. Napisałem do wooma pytanie czy mogę zamówić u nich łańcuch, to mi napisali, że kupię go w każdym sklepie rowerowym. Spytałem się więc czy ma być 1/8" czy może 3/32 i zobaczymy czy dostanę jakieś konkretniejsze wytyczne. Rozumiem, że łańcuch shimano mogę zamówić np. na allegro, ale długość będę musiał już dopasować sam?

Ewentualnie mam jeszcze pomysł by spróbować założyć łańcuch ze starego Kellysa 16", który stoi w piwnicy, który może być mniej zużyty niż ten z używanego Wooma.

Odnośnik do komentarza
[mention=11459]HSM[/mention]
Bardzo dziękuje za fachową poradę  Tak, przesunąłem dropouty maksymalnie do tyłu. Regulowałem też położenie osłony z przodu - dalej hałasuje. Rower jest używany już przez kolejne dziecko (minimum 3) - więc możliwe, że łańcuch się zużył. Nie będę więc kombinował ze skracaniem, skoro jest ryzyko, że będzie za krótki. Napisałem do wooma pytanie czy mogę zamówić u nich łańcuch, to mi napisali, że kupię go w każdym sklepie rowerowym. Spytałem się więc czy ma być 1/8" czy może 3/32 i zobaczymy czy dostanę jakieś konkretniejsze wytyczne. Rozumiem, że łańcuch shimano mogę zamówić np. na allegro, ale długość będę musiał już dopasować sam?
Ewentualnie mam jeszcze pomysł by spróbować założyć łańcuch ze starego Kellysa 16", który stoi w piwnicy, który może być mniej zużyty niż ten z używanego Wooma.
Faktycznie kolega wytłumaczył to dużo lepiej. Ja akurat Wooma 3 nie mam u siebie w domu, więc nie mogłem zrobić zdjęć. Proponuję Ci kupić nowy łańcuch, bo Woom jest przecież znakomitym rowerem i jak się już amortyzuje przy trzecim dziecku :) to lepiej wpakować dobry łańcuch, będzie dużo łatwiej się jechać.




Odnośnik do komentarza

@dragonek możesz oczywiście bawić się w używanie starego łańcucha z Kellysa, jak jest odpowiedni (choć pewnie będzie za krótki, bo rozumiem, że to jeszcze mniejszy rowerek z 16" kołami), ale w sumie to łańcuchy nie są jakieś drogie i nawet jak szarpniesz się na jakiś niklowany/powlekany o zwiększonej odporności na korozję jak np. łańcuchy z powłoką EPT od KMC (np. Z1 Wide EPT / Z1 Narrow EPT) to też nie zbankrutujesz... a kupując jakiś zestaw pudełkowy od razu masz spinkę w komplecie i nie bawisz się w zakuwanie łańcucha pinami.

Przyszła mi jeszcze do głowy jedna rzecz, która może być dla "świeżego" użytkownika/domowego mechanika napędu single speed sporym zaskoczeniem. W napędach bez przerzutki (gdzie nie ma ciągle napinającej łańcuch sprężyny) łatwo widoczne i wyczuwalne przy majstrowaniu z łańcuchem jest zjawisko nierównomiernego napięcia. Po prostu w wybranym położeniu korby łańcuch jest napięty najmocniej, a w innym jest napięty najmniej. Coś jak tym filmiku z reddita: https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/12nm64c/woom_2_different_chain_tension_in_1_rotation/

Jest to niestety powszechna przypadłość w pracy z napędami jednobiegowymi i bierze się z dwóch rzeczy:

-nieidealnie okrągłych zębatek - nawet torowe blaty za grube pieniądze nie są idealne, a co dopiero mówić o tanich komponentach do dziecięcych rowerków, a dodatku zużywające się blaty i tylne zębatki w takich sytuacjach nie zużywają się jednolicie (zęby wycierają się nierówno), co powoduje, że oplatający je łańcuch przestaje być prowadzony po równym okręgu, a zaczyna po elipsie, więc wraz z obrotem korby zmienia się odległość miedzy najdalej położonymi ząbkami blatu i zębatki tylnej;

-to może też wynikać z nierównoległości płaszczyzny blatu oraz płaszczyzny zębatki tylnej i to wcale nie z powodu zwichrowania blatu, czy jego tandetnego wykonania. Po prostu blat może być nierówno zamocowany na korbie, a dodatkowo tylne koło (więc i tylna zębatka) nierównolegle do płaszczyzny blatu (to drugie niemal zawsze).

Dla Ciebie w związku z powyższym istotne są dwie informacje:

1.  Ustawiając napięcie łańcucha, nie możesz tego robić w najluźniejszym położeniu korby, bo w ekstremalnym przypadku (jeśli za bardzo tam napniesz łańcuch) po pokręceniu  korbą i dojściu do tego "najciaśniejszego" punktu nie da się dalej kręcić pedałami, albo będzie to wymagało za dużo siły. Dlatego zaleca się napinać łańcuch w położeniu "najciaśniejszym" i robić to tak, by nie było nadmiernego oporu, ale też bez luzu (bo ten luz i tak się zwiększy po przekręceniu w położenie "luźne").

2. Przy bardzo zużytych zębatkach albo nierównoległym osadzeniu blatu i tylnej zębatki (duża różnica między położeniem "ciasnym" a "luźnym") może być problem z sensownym naciągiem łańcucha, a w przypadku roweru z osłoną łańcucha (jak w Woomach właśnie), gdzie odległość między łańcuchem a jakimś elementem, o który ten łańcuch może się obijać, pozostawia mały "margines błędu", może w ogóle nie pozwolić na wyeliminowanie tego obijania/ocierania. 

 

Odnośnik do komentarza

@HSM

Dziękuje za cenne porady. Pokombinuje jeszcze z napięciem obecnego łańcucha, może uda mi się to ocieranie ograniczyć do minimum.

Masz rację, nie ma sensu kombinować z Kellysem. Rower jest tego samego rozmiaru co Woom 3, dostałem go od Szwagierki, ale był ciężki (10kg) i miał torpedo, więc Córce ciężko było się nauczyć jeździć, stąd decyzje o używanym Woomie 3. I sam w to nie wierzyłem - ale faktycznie zadziałała opisywana w internecie "magia" dla tych lekkich i drogich dziecięcych rowerków - bardzo szybko po przesiadce nauczyła się jeździć.

A skoro kupując zestaw pudełkowy od razu dostanę spinkę w komplecie i nie będę się bawił się w zakuwanie łańcucha pinami to już rewelacja.

Dostałem info od Wooma:

It'S 1,2"x3/32" 60 Left from KMC.

Czyli np taki będzie ok?

https://allegro.pl/oferta/lancuch-kmc-k1n-1-2-x3-32-100og-bmx-srebrny-box-17226676531

Tylko tu jest 100 ogniw a ja potrzebuje 60, tak? Ale skoro to zestaw pudełkowy ze spinką to sam ogarnę skrócenie dobrze myślę?

 

Odnośnik do komentarza

Dowolny łańcuch opisywany przez KMC jako "1 narrow" czyli właśnie 1/2" x 3/32 " będzie spełniał warunki (K1 narrow, Z1 narrow, B1 narrow itp). Prawdę mówiąc, to nawet nie wiem, czym ten K1N różni się od K1 albo Z1... chyba łańcuchy serii K mają rodowód bmxowy i specyficzny kształt (stad też są sprzedawane w krótszych odcinkach 96-100 ogniw), a te serii Z to takie jednorzędowe ogólnego zastosowania. Najtańsze i pewnie bardziej tandetne są chyba serie S i B..

Spinka się nada do założenia i spięcia łańcucha, ale żeby skrócić go do 60 ogniw, to będziesz potrzebował jednak jakiegoś skuwacza/rozkuwacza - czegoś, żeby w odpowiednim miejscu wypchnąć pin i z łańcucha 100-112 ogniw zrobić te 60. Jak nie masz nic takiego w domu, to w dowolnym serwisie zrobią Ci to na miejscu. Tylko dobrze policz ogniwa, pamiętając że spinka to jedno ognowo więcej. Można założyć, że w tej odpowiedzi od Wooma chodzi o całość łańcucha, więc to byłoby 59 ogniw normalnych (zewnętrznych) + spinka. Zresztą najłatwiej będzie, jak weźmiesz rower i sam policzysz w dotychczasowym łańcuchu...

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...