Tirizval Opublikowano 7 Marca Udostępnij Opublikowano 7 Marca Witam, mam pewien problem a raczej pytanie odnośnie z jaką siłą dokręcać śruby. Dokładnie potrzebuję pomocy przy korbie oraz suporcie. Mechanizm korbowy Shimano Claris R2000. Z iloma niutonometrami dokręcać śruby łączące "pająka" ramienia korby zaznaczone na zdjęciu. Suport Shimano BB-RS500 ( wersja na gwincie). Tutaj to samo pytanie, ile Nm do dokręcenia suportu. Szukałem trochę na internecie, ale nie znalazłem jednoznacznej informacji a nie chciałbym czegoś zepsuć. Chciałbym sam grzebać przy rowerze, ale jeszcze trochę brak mi wiedzy przy nie których rzeczach, dla tego wole się podpytać bardziej doświadczonych osób. Uprzedzając ewentualne pytania po co mi to dokręcać, powiem że rozebrałem cały napęd na części aby go wyczyścić ponieważ pod koniec poprzedniego sezonu zauważyłem, że coś skrzypi podczas pedałowania i strasznie irytuje. Napęd cały wyczyszczony, ale nie pomyślałem o tym że śruby w rowerze są dokręcane z odpowiednim "Nm". Nie chcę kręcić na "oko" bo nie mam wyczucia za bardzo. Z góry dziękuję za pomoc ;) Odnośnik do komentarza
IgorK Opublikowano 7 Marca Udostępnij Opublikowano 7 Marca Jak bardzo Ci zależy, to najpierw zadbaj o to, żeby śruby dokręcać kluczem dynamometrycznym który po prostu działa prawidłowo. A to są profesjonalne narzędzia które kosztują setki lub tysiące złotych. Niedawno kupiłem klucz dynamometryczny z zakresem do 25Nm. W pracy mam legalizowane narzędzia. Klucz kosztował 67zł. No i wyszło to czego się spodziewałem: że szkoda pieniędzy. Jak nie masz karbonów, dokręcaj tak żeby nie przekręcić gwintów. Lepiej trochę słabiej - zawsze będziesz mógł dokręcić. Kiedyś, mój dyrektor mawiał: "Igor, jak nie wiesz jak to zrobić, zrób tak, żeby było dobrze". Święta słowa. R.I.P. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 7 Marca Udostępnij Opublikowano 7 Marca Za 67zł czyli jakieś 13EUR to sie da kupić jedną przyzwoitą nasadkę trzpieniową hex/torx z gniazdem 1/4". Nastawny klucz dyna za tyle... odważnie 😉 Odnośnie pytania - miski suportu 35-50Nm, śruby/kominy tarcz korby 12-14Nm przy czym Shimano zaleca po 100km jazdy sprawdzić (dokręcić raz jeszcze zadanym momentem). Odnośnik do komentarza
Tirizval Opublikowano 8 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Marca 8 godzin temu, IgorK napisał(a): Jak bardzo Ci zależy, to najpierw zadbaj o to, żeby śruby dokręcać kluczem dynamometrycznym który po prostu działa prawidłowo. A to są profesjonalne narzędzia które kosztują setki lub tysiące złotych. Niedawno kupiłem klucz dynamometryczny z zakresem do 25Nm. W pracy mam legalizowane narzędzia. Klucz kosztował 67zł. No i wyszło to czego się spodziewałem: że szkoda pieniędzy. Jak nie masz karbonów, dokręcaj tak żeby nie przekręcić gwintów. Lepiej trochę słabiej - zawsze będziesz mógł dokręcić. Kiedyś, mój dyrektor mawiał: "Igor, jak nie wiesz jak to zrobić, zrób tak, żeby było dobrze". Święta słowa. R.I.P. Domyślam się, że dobre narzędzia kosztują. Tak się składa że mój dobry kolega od lat prowadzi warsztat samochodowy i narzędzia od niego pożyczam jak coś konkretniejszego potrzebuję niż podstawowe 🙂 7 godzin temu, mike21 napisał(a): Za 67zł czyli jakieś 13EUR to sie da kupić jedną przyzwoitą nasadkę trzpieniową hex/torx z gniazdem 1/4". Nastawny klucz dyna za tyle... odważnie 😉 Odnośnie pytania - miski suportu 35-50Nm, śruby/kominy tarcz korby 12-14Nm przy czym Shimano zaleca po 100km jazdy sprawdzić (dokręcić raz jeszcze zadanym momentem). Dziękuję, zastanawiają mnie te widełki 35-50 to w takim razie ile będzie optymalnie? Czy po prostu zaczynać od tych niższych? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 8 Marca Udostępnij Opublikowano 8 Marca Jeśli chodzi o takie miski pod oś zintegrowaną to dokręcam nie więcej niż 40Nm i nigdy nie było prob z samoistnym odkręceniem. Warto dać tam jakiejś pasty przeciw zapiekaniu gwintów ew. smaru. Odnośnik do komentarza
Tirizval Opublikowano 8 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 8 Marca 4 godziny temu, mike21 napisał(a): Jeśli chodzi o takie miski pod oś zintegrowaną to dokręcam nie więcej niż 40Nm i nigdy nie było prob z samoistnym odkręceniem. Warto dać tam jakiejś pasty przeciw zapiekaniu gwintów ew. smaru. Czy Shimano Anti Seize się nada? Jeśli tak to czy warto tego używać na wszystkich gwintach/ śrubach w rowerze, czy raczej nie ma potrzeby i w suporcie wystarczy? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 8 Marca Udostępnij Opublikowano 8 Marca Nada się. Odnośnie używania na wszystkich gwintach to nie. Większość gwintów w rowerze powinna być zabezpieczona klejem do gwintów (np. niebieski loctite). Fabrycznie na śruby np. mostka, tarcz hamulcowych, zacisków hamulcowych, korby itd. jest nałożony takowy ale po ich wykręceniu przed ponownym użyciem należałoby nałożyć taki klej ponownie. Anti-seize można użyć np. do zabezpieczenia alu sztycy w alu ramie przed zapieczeniem. Można też na gwinty sztywnych osi i wszędzie tam gdzie producent nie przewidział kleju - np. śruba przerzutki tylnej. Odnośnik do komentarza
Tirizval Opublikowano 9 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 9 Marca 8 godzin temu, mike21 napisał(a): Nada się. Odnośnie używania na wszystkich gwintach to nie. Większość gwintów w rowerze powinna być zabezpieczona klejem do gwintów (np. niebieski loctite). Fabrycznie na śruby np. mostka, tarcz hamulcowych, zacisków hamulcowych, korby itd. jest nałożony takowy ale po ich wykręceniu przed ponownym użyciem należałoby nałożyć taki klej ponownie. Anti-seize można użyć np. do zabezpieczenia alu sztycy w alu ramie przed zapieczeniem. Można też na gwinty sztywnych osi i wszędzie tam gdzie producent nie przewidział kleju - np. śruba przerzutki tylnej. Rozumiem, dziękuje bardzo za pomoc 🙂 Odnośnik do komentarza
Tirizval Opublikowano 9 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 9 Marca 19 godzin temu, mike21 napisał(a): Nada się. Odnośnie używania na wszystkich gwintach to nie. Większość gwintów w rowerze powinna być zabezpieczona klejem do gwintów (np. niebieski loctite). Fabrycznie na śruby np. mostka, tarcz hamulcowych, zacisków hamulcowych, korby itd. jest nałożony takowy ale po ich wykręceniu przed ponownym użyciem należałoby nałożyć taki klej ponownie. Anti-seize można użyć np. do zabezpieczenia alu sztycy w alu ramie przed zapieczeniem. Można też na gwinty sztywnych osi i wszędzie tam gdzie producent nie przewidział kleju - np. śruba przerzutki tylnej. Miałbym jeszcze jedno pytanie, czy na gwint tych śrub/kominów też nakładać klej czy tam się nic nie daje? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 10 Marca Udostępnij Opublikowano 10 Marca Możesz dać kleju w celu uszczelnienia gwintu. Przy tej sile skręcania samo sie nie rozkręci. Tu równie dobrze może być pasta anti-seize. Odnośnik do komentarza
DEFTONES Opublikowano 15 Marca Udostępnij Opublikowano 15 Marca Ja za poglądówkę momentów dokręcania śrub używam manuala od Cube: https://file.cube.eu/azwesc1xfg346/media/d4/dd/c4/1658483844/Torque_Settings.pdf Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się