Skocz do zawartości

Sztywna oś - większy niż zalecany moment dokręcenia ośki


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, mam pytanie techniczne:

W moim Expl 540 ze sztywnymi osiami, przy zmianie opon, zauważyłem dziwną rzecz - jeśli tylną oś dokręcam z momentem 10nm (czyli z takim jak widnieje napisany na osi) koło ma wyczuwalny luz na boki. Żeby ten luz wyeliminować, oś dokręcić trzeba z siłą 19-20nm. Tak dokręcone koło nie jest za bardzo ściśnięte, nie ma oporów przy kręceniu i wszystko wydaje się być w porządku. Ale, z racji niewielkiej wiedzy własnej na tematy techniczne, chcę zapytać Was co o tym sądzicie. Czy w/w sytuacja ma jakiś negatywny wpływ na rower, na jego pracę, na zużycie? innymi słowy - gnać do Decathlonu i reklamować, czy nie przejmować się tym, tylko cieszyć się jazdą?.

Odnośnik do komentarza

Co to za piasta. Skręcając mocno oś przelotową (która jest tylko "zamykaczem" błędnie nazywanym osią) powodujesz odkształcenie (do czasu sprężyste) osi prawdziwej i zmniejszenie luzów (jeśli piasta na wiankach/konusach to na łożyskach, jeśli na "maszynach" to niszczysz tuleje dystansowe). Koło może mieć większe opory ale trudno to sprawdzić gdy jest zamontowane w rowerze. 

Odnośnik do komentarza

Te koła w 540 są według mojej wiedzy na konusach. One fabrycznie mają spory luz, przynajmniej pierwszy wypust rowerów tak miał. Kupiłem wtedy jeden dla mojej mamy. Czekam aż te koła się rozpadną aby je wymienić na gwarancji, ale póki co rozpaść się nie chcą. Pomimo lekkiego luzu kręcą się lżej niż dużo droższe sun ringle czy nawet mavicki crossmaxy. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...