Czy warto kupować lekkie dętki do roweru?

W sklepach rowerowych i sportowych, do prawie każdego roweru znajdziemy dwa rodzaje dętek: zwykłe oraz ich lekkie odmiany, nazywane przez producentów ultralekkimi (ultralight) czy nawet ekstralekkimi. Fantazja producentów nie zna granic i można znaleźć dętki XXXXXTRA Light :) Czy warto w ogóle zwracać uwagę, na tego typu dętki? Jest na to bardzo prosta odpowiedź: jeżeli nie odchudzasz roweru – to nie ma najmniejszego sensu. Zaoszczędzisz tylko pieniądze, a 50 czy 100 gramów na sztuce, nie zrobi Ci większej różnicy. Dodatkowo przy wadach lekkich dętek, ginie jej zaleta w postaci masy. Każdy musi indywidualnie rozważyć każde za i przeciw. Ja po romansie z lekkimi dętkami, zostałem przy zwykłych.

Bardzo lekkie dętki rowerowe

Zalety super lekkich dętek:

– zaleta jest w zasadzie jedna, takie dętki są 50-80 gramów lżejsze od ich „normalnych” braci

Wady ultra lekkich dętek:

– główną wadą jest ich mniejsza odporność na przebicie

– są dość drogie, zwykła dętka kosztuje 11-15 zł, lekki odpowiednik około 20-30 zł

– trzeba je częściej dopompowywać, z racji cieńszych ścianek szybciej upuszczają powietrze

Z własnego doświadczenia wiem, że jeżeli się mocno nie szaleje z jazdą po krawężnikach czy szkle – to lekkie  dętki dają sobie nieźle radę! Ja niestety jeżdżę w bardzo różnych warunkach, najczęściej po asfaltowych drogach, ale również po mieście, szutrowych drogach czy polnych ścieżkach. Niestety w takich warunkach super lekkie dętki nie zdają egzaminu, ponieważ są bardzo podatne na przebicie. Niekoniecznie kolcem, wystarczy lekkie przyszczypnięcie dętki, np. na krawężniku. W przypadku takiej jazdy, poszukałbym oszczędności na wadze w innych elementach roweru.