Cube SL Cross Comp – odchudzanie roweru

Niedawno kupiłem nowy rower marki Cube SL Cross Comp. Udało mi się go dostać w dobrej, promocyjnej cenie, bo to był jeszcze 2009 rocznik. Katalogowo rower waży 10,2 kg. Niestety producent mijał się z prawdą – rower w rozmiarze 53 cm, ważył wyjściowo 11 kg (od 2010 roku producent podaje już prawidłową wagę na swojej stronie).

Po moich modyfikacjach przełajowa hybryda (przełajowy fitness?) przemieniła się w szosową hybrydę (zmieniłem opony z semi-slicków na gładkie, choć o tej samej grubości) ważącą ok. 10,3 kg. Rower jak na ten typ jest piekielnie szybki, zwinny i bardzo chętnie przyspiesza. Założony osprzęt klasy Deore jest w zupełności wystarczający do normalnej jazdy. Bardzo fajną sprawą jest łożysko suportu typu Hollowtech, które bardzo zwiększa sztywność korby.

Nie chcę inwestować w jego odchudzanie dużych pieniędzy. Ale jak wiadomo producentom zdarza się nawet do dość lekkich rowerów, montować części, które nijak nie pasują klasą (ani wagą) do innych w nim zamontowanych. Kilka podzespołów przełożyłem z mojego starego roweru. Wymieniłem gripy i kierownicę. Wszystkie zmiany i zysk wagowy opisuję poniżej. Tu znajdziesz mój artykuł o niedrogim i skutecznym odchudzaniu roweru.

Kierownicę wymieniłem tylko dlatego, że była bardzo ciężka – a łatwo i niedrogo można ją wymienić. Siodełko, pedały, opony + dętki przełożyłem ze starego roweru – nie było potrzeby kupować nowych, a zysk wagowy też był przyjemny. Gripy wymieniłem na piankowe (Author AGR-F129 – 11 zł) dlatego, że są wygodniejsze. Zysk wagowy był zupełnie przy okazji. W kolejce do wymiany czeka jeszcze kaseta, Deore (CS-HG50-9) 11-32 zamienię na Tiagrę (CS-HG50-9) 11-25 – waga spadnie o 130 gramów. Ale to dopiero gdy kaseta będzie wymagała wymiany. Może masz jeszcze jakieś propozycje jak można odchudzić ten rower w łatwy i niedrogi sposób? Czekam na Wasze komentarze!

Aktualizacja 2015: W tym roku wymieniłem SL Crossa na model SL Road. Na jego test zapraszam tutaj: Test Cube SL Road Pro.

Cube SL Cross Comp

 

Cube SL Cross Comp 2009

Waga (wg. producenta): 10,2 kg (11 kg realnie)

Materiał ramy: aluminium 7005, podwójnie cieniowane, rozmiar: 53 cm (długość pionowej rurki ramy – 49 cm)

Widelec: sztywny, aluminiowy

Stery: FSA No.10, półzintegrowane

Mostek: FSA XC-190

Kierownica: FSA XC-300 (wymieniona na Easton EA-30 – oszczędność AŻ 214 gramów)

Sztyca: Scape Light

Siodełko: Scape Active 5 (zamienione na San Marco SKN – oszczędność 75 gramów)

Piasty: Shimano Tiagra

Obręcze: Alex Rims EN-24

Opony: Schwalbe CX Comp 700x35c (zmienione na Schwalbe Kojak – oszczędność 300 gramów)

Manetki: Shimano Deore M530 Rapidfire Plus

Przerzutka przód: Shimano Deore M530

Przerzutka tył: Shimano Deore LX T661

Dźwignie hamulca: Shimano M422

Hamulce: Shimano M422, V-Brake

Korba: Shimano M543, 48-36-26 z.

Środek suportu: Shimano SM-BB50

Pedały: płaskie, aluminiowe (zamieniłem na Shimano PD-M520oszczędność 60 gramów)

Łańcuch: Shimano CN-HG53

Kaseta: Shimano Deore CS-HG50-9, 11-32 z., 9 b.

Dętki: Schwalbe Impac AV17 (zamienione na Schwalbe SV18 – oszczędność 100 gramów)

Gripy: gumowe Cube (zamienione na piankowe chwyty Authora – oszczędność  58 gramów)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

93 komentarze

  • Łukasz, kiedyś pomogłeś mi w temacie opon. Nadal mam ten sam rower (SL Comp), gdzieś uszkodziłem tylną obręcz. Czy wymieniać (i szukać trudnodostępny) oryginał czy masz może jakąś inną opcję na koło ze Schwalbe CX Comp? Z góry dzięki i szerokości!

    • Hej, a jakie masz koło w swoim rowerze? W sensie jakąś systemówkę, a jeżeli nie to jaka obręcz, piasta?

      Jeżeli to składane koło, to zawsze można wymienić samą obręcz, ale to będzie wiązało się z kosztem przeplecenia koła. Same szprychy powinny pasować. Obręcz nie musi być taka sama jak była, ale musi mieć tę samą wysokość, żeby nie trzeba było kupować nowych szprych.

      Co do całych kół, to jest ogromny wybór od 100 złotych (nie polecam) do dobrych kilka stów, które miałyby sens w tym rowerze. Kwestia kalkulacji czy nie taniej wyjdzie kupić dobrą obręcz za 70-100 zł i dać te 30-40 zł za przeplecenie koła.

      • Dzięki za poradę Łukaszu, czas zaważył jednak na wyborze opcji, samemu jeszcze trochę zgłębiłem temat i kupiłem nowe już zaplecione koło, mocniejsze bo 36 a nie 32 szprychy i z obręczą stożkową, udało się zmieścić w dwóch stówkach z piastą maszynową novateca więc mam nadzieję, że będzie dobrze. Dzięki, szerokości!