Rogi rowerowe – jakie kupić?

Rogi w rowerze to jeden z elementów poprawiający wygodę jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach. Dzięki rogom możemy zmienić ułożenie dłoni co pozwala na ich odpoczynek. Rogi były w Polsce bardzo popularne w latach dziewięćdziesiątych – wtedy żaden „góral” nie mógł się bez nich obyć, choćby jeździło się nim tylko na krótkie wycieczki.  Często nawet występowały jako przedłużenie kierownicy, jako swoisty baranek. Obecnie stosowane są dość często przez jeżdżących w dłuższe trasy, a także w zawodach XC, maratonach rowerowych. Np. Maja Włoszczowska bardzo chętnie używa rogów w swoich rowerach. Kwestię ich używania należy jednak sprawdzić osobiście, są osoby (w tym ja) dla których rogi są zupełnie niepotrzebne.

99% rogów obecnych w sklepach montuje się obejmą na kierownicy. Kiedyś dostępne były również rogi wciskane w rurkę kierownicy, ale są już bardzo trudno osiągalne – zresztą ich waga oraz pewność mocowania nie zachęcała do zakupu. Najczęściej spotykane są rogi aluminiowe oraz karbonowe, te pierwsze są lekkie i niedrogie, te drugie są ultra-lekkie i niestety drogie. Stalowe rogi są praktycznie niespotykane – osobiście radziłbym takich unikać – są bardzo ciężkie oraz istnieje ryzyko, że będą rdzewieć. Rogi różnią się jeszcze kształtem i długością. To również jest bardzo indywidualna kwestia, najlepiej wybrać się do sklepu i samemu przymierzyć się do różnych modeli.

Kilka przykładowych modeli rogów rowerowych:

Author Rogi Rowerowe
Klasyczne w kształcie rogi Author ABE-004, aluminiowe, 216 g para, ok. 30 zł
Ritchey WCS Ergo
Rogi Ritchey WCS Ergo, 90 gramów, ok. 140 zł

 

chwyty ergo sportive ergonomiczne
Chwyty kierownicy z rogami Aim Sportive, ok. 80 zł