Jak wyczyścić hamulce w szosówce? Hamulce w rowerze szosowym są jak szyja. Tak, chodzi mi o szyję. Ludzką szyję. Też pomyślałeś o gęsiej? Anyway. Mam na myśli, że dokładnie czyścimy je od święta. Zupełnie jak szyję przed włożeniem białej koszuli. Tym razem nie potrzebujesz spirytusu, ale szczoteczki do zębów i owszem.
Twój tata/dziadek też zawsze w niedzielę, po goleniu, mył szyję watą i spirytusem salicylowym, a potem smarował się płynem po goleniu? Dopiero wtedy zakładał pachnącą koszulę, a na koniec sznurował pięknie wypastowane buty – wzięło mnie na wspominki z dzieciństwa.
Wracając do głównego tematu. Kiedy ostatnim razem umyłeś szyję? Tfu hamulce, hamulce. Przecież swój rower myjesz bardzo często (a przynajmniej mam taką nadzieję). Dbasz o niego, wymieniasz części, smarujesz, bo lubisz gdy jest czysty i sprawny. Wiadomo, że wtedy lepiej się jeździ. Niestety mamy (Ty i ja) jakąś tendencję by hamulce traktować jak kurz za szafą. Niby wiesz, że tam jest, ale jakoś Ci z nim nie po drodze. Zamiast silić się na poetyckie przykłady, zajmę się czymś co mi wychodzi. Chodź, pokażę Ci jak wyczyścić hamulce w rowerze szosowym.
Potrzebne narzędzia
- płaski klucz nr 10
- imbus nr 4,5
- śrubokręt Philips (krzyżak)
- pędzel / szczoteczka do zębów
- szmatka
- odtłuszczacz
- smar
- opcjonalnie: klucz płaski nr 15, Torx T30
Potrzebny czas
Lubię majsterkować bez świstu pejcza strzelającego nad uchem. Jeśli też tak masz, to zarezerwuj sobie 40 minut. Maksymalnie godzinę. Przecież chcesz się zrelaksować, bo Twój szef/kolega/klient zachował się dzisiaj jak ostatni buc. To nie będzie czas zmarnowany – poprawa nastroju gwarantowana.
Zasada działania hamulców szosowych
To nie jest fizyka kwantowa, ale może się przydać osobom, które kupiły swoją pierwszą szosówkę (pewnie używaną) i chcą ją wyczyścić.
Jak wyczyścić hamulce w rowerze szosowym?
Do demontażu hamulców nie musisz zdejmować kół. Mnie było wygodniej pokazać proces demontażu, dzięki ich zdjęciu.
- Przy pomocy dźwigni na hamulcu, zwiększ rozwarcie szczęki hamulca.
- Odkręć śrubkę, trzymającą linkę hamulca.
- Wykręć plastikową baryłkę, która służy do regulacji napięcia linki.
- Wyjmij linkę z hamulca.
- Przy pomocy imbusa nr 5 odkręć kołnierz nakrętki i wyjmij hamulec z ramy. Zapamiętaj ułożeniu podkładek (zrób fotkę).
- Usuń zaschnięty brud przy pomocy szczoteczki do zębów lub twardego pędzla.
- Namocz szmatkę w odtłuszczaczu / środku czyszczącym i przetrzyj dokładnie całą powierzchnię hamulca.
- Śrubokrętem poluzuj śrubkę regulującą rozwarcie hamulca. Nie wykręcaj jej do końca. Wystarczy, że ją poluzujesz.
- Przy pomocy płaskiego klucza nr 10 odkręć nakrętkę śrubki łączącej obie szczęki.
- Wykręć śrubkę łączącą szczęki za pomocą imbusa nr 4.
- Wyczyść i odłóż na bok nakrętkę, dwie podkładki, plastikową tulejkę oraz śrubkę.
- Ze sprężyny zdejmij plastikową osłonę.
- Podważ jeden koniec sprężyny i uwolnij go z blokady.
- Umyj dokładnie wszystkie trudno-dostępne miejsca przy pomocy szczoteczki oraz namoczonej szmatki.
- Zapuść odtłuszczaczem śrubę na której umocowana jest sprężyna. Jeśli hamulec chodził bardzo ciężko, prawdopodobnie będziesz musiał ją wykręcić. Potrzebujesz klucza płaskiego nr 13 oraz Torxa T30. Uważaj bo śruba T30 może być płytka. Bardzo ciężko będzie ją rozkręcić bez uszkodzenia.
- Nałóż odrobinę gęstego smaru do łańcucha na śrubę (w miejscu, które się obraca).
- Podważ sprężynę, by z powrotem znalazła się na swoim miejscu.
- Nałóż na nią plastikową podkładkę.
- Nałóż mniejszą podkładkę na śrubkę, którą odkręciłeś w punkcie nr 10.
- Nałóż tulejkę tulejkę na śrubkę.
- Na zewnętrzną część tulejki nałóż kropelkę smaru do łańcucha.
- Włóż śrubkę do zewnętrznej części szczęki.
- Przyłóż drugą podkładkę do wewnętrznej części, wewnętrznej szczęki.
- Wkręć śrubkę łączącą obie szczęki, uważając by plastik nie zsunął się ze sprężyny. Nałóż nakrętkę i zakręć ją kluczem płaskim nr 10. Skręć śrubę z nakrętką przy pomocy obu kluczy. Nie możesz zakręcić śruby z nakrętką najmocniej jak dasz radę. To ta śruba odpowiada za ruchomość całego hamulca.
- Dokręć śrubkę regulującą rozwarcie szczęki hamulca przy pomocy śrubokręta.
- Odkręć klocki hamulcowe przy pomocy imbusa nr 4 i wyczyść dokładnie miejsce, w których były zamocowane.
- Oczyść obudowę klocków hamulcowych i sprawdź stan okładzin.
- Jeśli są w złym stanie czeka Cię wymiana lub oczyszczenie okładzin.
- Zakręć z powrotem klocki hamulcowe. Nie zakręcaj ich do końca, bo będziesz je musiał ustawić.
- Przy pomocy imbusa nr 5 zakręć kołnierz nakrętki i zamontuj hamulec. Pamiętaj o właściwym umiejscowieniu podkładek.
- Włóż linkę do hamulca.
- Wkręć do końca plastikową baryłkę, która służy do regulacji napięcia linki.
- Przełóż linkę przez podkładkę mocującą i delikatnie dokręć śrubkę, która trzyma linkę hamulca.
- Przy pomocy dźwigni na hamulcu, zmniejsz rozwarcie szczęki.
- Ustaw szczęki hamulca symetrycznie oraz wyreguluj hamulec.
Ej przecież nie rozebrałeś hamulców do końca!
Wiem. Kupiłem nawet specjalnie klucz Torx T30. Niestety śrubka w moich hamulcach (BR–5600) jest bardzo płytka. Lubię robić filmy i poradniki. Lubię też jeździć na rowerze. Niestety czułem, że odkręcając, zmasakrowałbym śrubę. Uznałem więc, że póki nie ma takiej potrzeby, to dam sobie spokój. Nie martw się, dasz sobie radę samodzielnie.
Czyszczenie i wyrównanie kloców hamulcowych
To bardzo fajna rzecz, którą możesz zrobić, by za darmo poprawić kontrolę oraz siłę hamowania. Tutaj wkrótce pojawi się link do postu, w którym wyjaśniam jak to zrobić poprawnie.
Jak wyczyścić hamulce w rowerze szosowym – Podsumowanie
Mam nadzieję, że wiesz już jak wyczyścić hamulce w rowerze szosowym. Jeżeli nadal masz problemy z działaniem hamulców, być może potrzebna będzie wymiana linek i pancerzy?
W przypadku dual-pivot wygląda to podobnie?
Cześć,
pewne różnice na pewno się pojawią. Warto na spokojnie przyjrzeć się budowie szczęki.
Dzięki za wpis, przyda się!
Hej! Mam dwa pytania. Czy ten poradnik pojawi sie w formie video? :) Drugie pytanie to czy jest jakis sposob, zeby wykrecic srubke, ktorej gwint sie wyrobil przy pierwszym podejsciu? Tak sie stalo z moja srubka spinajaca obie szczeki.
Pozdrawiam
Cześć,
wideo być może kiedyś się pokaże, jeżeli będę miał dostęp do roweru z takimi hamulcami.
Jeżeli chodzi o odkręcenie śruby z jak się domyślam wyrobionym gniazdem na klucz, a nie gwintem, to musisz poszukać w Google pod hasłem „jak odkręcić śrubę z wyrobioną główką”. Jest kilka sposobów ze sporą dawką kombinowania.