Stopka rowerowa – jaką kupić?

Nigdy w życiu nie spodziewałbym się, że zwykła stopka rowerowa może wywoływać tyle emocji :) W jednym z ostatnich odcinków na Youtube, dzieliłem się z Wami moimi przemyśleniami, na temat poziomu niektórych dyskusji w internecie. Nawiązałem do mojego przypadku, gdy szukając opinii na forach internetowych, jaką stopkę rowerową kupić – zamiast merytorycznych porad, znajdywałem tylko hejt na to akcesorium. Pod odcinkiem, który nagrałem, spora część komentarzy, też dotyczyła stopki, mimo, że to był jedynie podany przeze mnie przykład :)

Rowerowy świat podzielił się na pół. Jedni nie wyobrażają sobie jazdy bez stopki, ponieważ ułatwia postawienie roweru, zwłaszcza gdy jedziemy z ciężkimi sakwami. Dla innych stopka jest zbędna, brzydka i w dodatku utrudnia odchudzanie roweru. Ale ja dzisiaj nie o tym :) Ten tekst jest dla zdecydowanych, aby stopkę kupić. A reszta niech odwraca oczy, jeżeli ich tak bardzo stopki w oczy kłują.

Jaką stopkę rowerową kupić? W sklepach znajdziesz kilka ich typów, różniących się sposobem mocowania. Musisz dobrać je do swojego roweru, ponieważ nie wszystkie będą do niego pasowały. Przestrzegam przed kupowaniem najtańszych modeli, zwłaszcza wtedy, gdy chcesz jeździć z sakwami. Choć najtańsze podpórki można kupić już za kilka-kilkanaście złotych, nie są to modele, które darzę zaufaniem, że wytrzymają większe obciążenie.

Najpopularniejsze sposoby mocowania podpórek rowerowych

Stopka podpórka rowerowa

Stopka mocowana z tyłu roweru

Chyba najpopularniejszy typ rowerowej podpórki. Bardzo uniwersalne rozwiązanie – pasuje do praktycznie każdego typu roweru, a montuje się ją do tylnego trójkąta ramy. Mocowanie może być tylko do dolnej rurki, albo dłuższe, bardziej stabilne, do dwóch rurek ramy. Jeżeli masz hamulce tarczowe, lepszym wyborem będzie stopka z mocowaniem jak na zdjęciu powyżej. Choć na rynku jest dużo stopek uniwersalnych, regulowanych – ja osobiście polecam zakup stopki, idealnie dopasowanej do Twojego roweru. Regulacja to kolejny element, który może się popsuć, a przecież i tak reguluje się ją raz. No chyba, że ktoś używa tej samej stopki w kilku rowerach (jest ktoś taki?).

Podpórka montowana centralnie (boczna)

Jaką stopkę rowerową kupić?
fot. Egan Snow

Mocujemy ją śrubą do specjalnie przygotowanego otworu, który znajduje się na początku tylnego trójkąta ramy (za korbą i pionową rurką). W taki otwór najczęściej wyposażone są rowery miejskie bądź trekkingowe – choć wiele zależy od konkretnego roweru. Jest to według mnie trochę mniej stabilny system. Głównie z powodu mocowania na tylko jedną śrubę, co może prowadzić do luzowania się stopki (jest to domena zwłaszcza tanich podpórek). Na jej plus działa to, że nie odstaje od ramy, co wizualnie lepiej wygląda.

Podpórka montowana centralnie (dwustronna)

Podpórka stopka centralna
fot. Gavin Anderson

Zasadą działania przypomina te z motocykli czy skuterów. Nie podpiera ona roweru z boku, tylko od spodu. Jest to rozwiązanie najczęściej spotykane w rowerach miejskich. Czy to dobry sposób na „parkowanie” roweru? Trudno mi się wypowiedzieć, ponieważ nigdy nie miałem takiej stopki. Przy lekkim rowerze na pewno nie jest to złe rozwiązanie. Pewne wątpliwości miałbym przy rowerze turystycznym, obładowanym ciężkimi sakwami. W internecie można natknąć się na niezbyt pochlebne opinie na ten temat. W przypadku takiej stopki, stawiałbym jedynie na porządne rozwiązania – wydaje mi się, że kupno lichej podpórki, szybko może okazać się złą inwestycją. Stopka ta, tak jak i poprzednia mocowana jest jedną śrubą do otworu w tylnym trójkącie ramy. Na plus podpórki centralnej mogę zapisać fakt, że rower po podparciu stoi pionowo i nie przechyla się.

Przednia stopka rowerowa (do bagażnika typu low rider)

Przednia stopka podpórka low rider

Jeżeli wybierasz się na długi, daleki wyjazd rowerowy, być może rozważasz założenie przedniego bagażnika na widelec/amortyzator. To pozwoli zabrać więcej bagażu, ale jednocześnie sprawi, że rower będzie cięższy i mniej stabilny. Oprócz założenia tylnej podpórki, warto zamontować także przednią stopkę, mocowaną do bagażnika. To pozwoli na bezstresowe i stabilne podparcie roweru.

Stopka rowerowa w pedale

Pedały ze stopką

Przeczesując internet znalazłem również ciekawostkę. Stopkę zintegrowaną w pedale rowerowym Wellgo C-193. Stopka podczas jazdy ukryta jest w lewym pedale, a wyjmujemy ją jedynie wtedy, gdy chcemy podeprzeć rower. Producent zapewnia, że pedały są wykonane z najwyższej jakości materiałów, a ich waga wynosi jedyne 280 gramów za parę. Jedynym zgrzytem może być cena, w Polsce pedały kosztują ok. 250-280 złotych. Nie jest to zatem tania zabawa. Bardzo trudno jest mi wypowiedzieć się o jakości tych pedałów, ponieważ nawet w internecie ciężko znaleźć o nich opinię. Traktuję je jako ciekawy gadżet.

 

A Wy? Używacie stopki? Ja kupiłem ostatnio podpórkę Pletscher Multi, ponieważ irytowało mnie na wyjazdach z sakwami szukanie miejsca, gdzie mógłbym oprzeć rower. A wierzcie mi, nie zawsze da się takie miejsce znaleźć, zwłaszcza w przydrożnych krzakach :) Plan mam taki, żeby zakładać ją tylko na wyjazdy, na co dzień aż tak jej nie potrzebuję. Ale gdy tylko będę miał już wyrobione zdanie na jej temat, na pewno przygotuję test tej stopki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

65 komentarzy

  • Hej, jaką stopkę polecicie do Wheelera Protron 5.7 (27.5) ? Już jedną musiałam odesłać, bo nie pasowała :< Będę bardzo wdzięczna za pomoc :)

    Nie wiem, czy poniższe zdjęcia jakkolwiek pomogą:

    https://wheeler.com.pl/pol_pl_ROWER-WHEELER-PROTRON-5-7-Kolekcja-2018-646_1.jpg

    https://drive.google.com/file/d/1cAy3XYPr8rvXoZbn9mpwJQzUjE9T7aMF/view?usp=sharing

    • Cześć,
      nie wiem jaką stopkę miałaś i dlaczego nie pasowała. Czy kształt rurek ramy przeszkadza? Czy jest jakaś inna przyczyna? Najlepiej byłoby wybrać się do sklepu rowerowego i przymierzyć.

  • Witam

    Dzisiaj kupiłem rower Romet Rambler R9.3 i Pan w sklepie poinformował mnie,że do tych rowerów nie pasuje żadna stopka?
    Proszę sprawdzcie czy jest jakaś ,która pasuje.

    pozdrawiam
    Sławek

    • Cześć,
      a mówił dlaczego miałaby nie pasować? Może chodziło mu o stopki, które ma u siebie w sklepie :) Musisz szukać czegoś uniwersalnego na obejmę, która złapie dolną rurkę: https://allegro.pl/oferta/kross-crane-ii-uniwersalna-podporka-stopka-rowerow-10151547429

      Niemniej rurki te mają różny kształt i średnicę, więc najlepiej byłoby podjechać może do innego sklepu i może oni coś będą mieli żeby przymierzyć.

      • Tak twierdził sprzedawca ze sklepu w Lesznie euro rower .Niby różne przymierzali i nic nie pasuje…

  • Witam, Panie Łukaszu. Czy mógłby mi Pan podpowiedzieć jaką stopkę kupić do roweru Scott Sub Cross Lady 20? Nie znam się na tym, a bez stopki źle mi się jeździ. Mieszkam w małym miasteczku, więc sklepów rowerowych nie mam zbyt blisko.
    Będę wdzięczna za pomoc :) Pozdrawiam!

    • Cześć,
      żaden ze mnie pan, po prostu Łukasz :)

      Na początek popatrz czy na ramie nie masz dedykowanego miejsca do przykręcenia stopki. Szukaj go z lewej strony roweru na dole, bliżej tylnego koła. Otwory do przykręcenia stopki będą dwa w bliskiej odległości od siebie. Przykład znajdziesz na tym wideo: https://youtu.be/u3THjeYtTws?t=807

      Otwory mogą być też zlokalizowane po wewnętrznej stronie (bliżej koła). W każdym razie jeżeli w ogóle są, na pewno je z łatwością znajdziesz. Jeżeli będą – trzeba zmierzyć rozstaw otworów i wystarczy poszukać stopki, która będzie pasowała do mocowania.

      Jeżeli nie masz takich otworów, trzeba będzie poszukać czegoś, co mocowane jest do dolnej rurki tylnego trójkąta ramy. Przez zacisk hamulca nie uda się niestety założyć stopki mocowanej do dwóch rurek ramy.

  • Mała przestroga dla innych w kwestii obciążania stopki. Mój model boczny mocowany centralnie mimo, że dotąd działał niezawodnie teraz raczej już do niczego się nie nadaje chyba, że uda mi się go zmodyfikować. Sam jestem sobie winny, ponieważ obciążyłem bagażnik na tyle, że podczas krótkiego podparcia coś w stopce uszkodziło się (wyciągnęła się sprężyna w mechanizmie w środku?). Teraz rower bez bagażu niby mogę oprzeć na stopce, ale jest pod większym kątem względem podłoża niż wcześniej, a z sakwami ma sporą szansę na upadek na bok mimo, że wcześniej wszystko było ok. Wystarczyło raz zapakować trochę cięższych zakupów do transportu i na moment obciążyć stopkę. Nie udało mi się ustalić modelu jaki mam, a jedynie znam markę, którą jest Ursus. Nie polecam ładować na bagażnik ciężarów, bo potem może tak to się skończyć.

  • Luźne obserwacje. Stopka z tyłu, zalety: lepsza przy sakwach lub dziecku na foteliku (oczywiscie nie odchodzimy ale rece mozna na chwile oderwac i sie nie przewraca), można bez skladania cofac rower i nie koliduje z pedalami, trudno zahaczyc nogą w czasie jazdy. Wady: drapie ramę w miejscu mocowania, za bardzo wystaje do tyłu i mozna sie nadziać. Centralnie mocowana klasyczna. Zalety: ladnie podpiera rower bez bagażu, malo inwazyjne mocowanie, nie odstaje z tylu i nie psuje wyglàdy aż tak bardzo. Wady: koliduje z pedalami przy cofaniu, słabo wypata z tylnym bagażem, łatwiej zahaczyć nogą w czasie jazdy.

  • Cześć! Dotąd zawsze używałam podpórki montowanej centralnie z boku i takie rozwiązanie najbardziej mi odpowiada. W nowym rowerze stopki nie było wcale. Obywam się bez niej od dwóch lat, ale… jednak wolałabym ją mieć. Problem w tym, że nie wiem jaką powinnam dobrać, gdzie ją zamocować. Może mógłbyś mi poradzić? Mój rower to Kellys Phutura 30: https://www.rowerzysta.pl/rowery-crossowe/rower-crossowy-kellys-phutura-30-grey-2017-17cali-24989.html
    Pozdrawiam

    • Cześć,
      nie wiem czy Phutura ma otwór w ramie do montażu stopki centralnej. Możesz zerknąć czy coś takiego tam znajdziesz, niemniej najlepiej byłoby podjechać do dobrego sklepu rowerowego, żeby coś dobrali i przymierzyli czy będzie pasować.

  • Witam!! mam problem, z którym borykam się już dłuższy czas….pytam w różnych sklepach rowerowych i nikt nie potrafi mi doradzić… na odpowiedź z Krossa wciąż czekam i czekam… Jaką podpórkę kupić do roweru Kross Esker 2.0 ??
    pozdrawiam

    • Cześć, myślę, że najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie montaż do dolnej rurki tylnego trójkąta. Pozostając przy Krossie, mają w ofercie stopkę Crane II: https://www.kross.pl/pl/akcesoria/komponenty/podporki/crane-ii-2

      No chyba, że w środku dolnej rurki masz dwa otwory do montażu stopki w systemie Direct Mount, choć nie wydaje mi się, aby Kross stosował je w swoich gravelach.

  • Panowie, a co powiecie na amerykańską demontowalną nóżkę z lekkiego karbonu (UpStanding Bicycle) Do szosy, endurance czy gravela jak znalazł.

  • Stopka mocowana z tyłu roweru – chyba najpopularniejszy typ rowerowej podpórki. Bardzo uniwersalne rozwiązanie – pasuje do praktycznie każdego typu roweru, a montuje się ją do tylnego trójkąta ramy. Mocowanie może być tylko do dolnej rurki, albo dłuższe, bardziej stabilne, do dwóch rurek ramy – miałem porządną stopkę taką do jednej częsci ramy, kosztowała chyba 50 zl – po kilkuset km nie nadaje się do niczego, łapie luzy. Ale przez to, że guma która trzyma stopkę kręci się pod wpływem ciężaru roweru nie ważne jak ustawić ją. Teraz szukam mocowaną do dwóch rórek tylnych. A stopka się przydaje zamiast kłaść roweru

    • Miałem kiedyś stopkę marki PLETSCHER. Nie była tania, ale bardzo mocna i świetnie wykonana. Niestety po przejściu na rower z hamulcami tarczowymi, nie da się jej już założyć do ramy. Niemniej tę markę bardzo polecam.

  • W ciągu ostatnich lat coraz bardziej zmierzam w kierunku 100% przesiadki na rower jako główny środek transportu po mieście.
    Za tym idzie wiele zmian, m.in. dorobienie wspomagania elektrycznego, zwiększenie masy (zarówno w skutek zamontowania silnika jak i w skutek większego obciążenia frachtem co jest naturalnym skutkiem mocniejszego wykorzystywania roweru), a co za tym idzie – stopka!
    Musi być nowa, mocniejsza, lepsza, stabilniejsza.

    Trafiłem na ten artykuł w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie jaką wybrać, ale odpowiedź znalazłem … nie do końca, bo Autor (z Całym szacunkiem Łukaszu, za kawał dobrej roboty) otwarcie przyznaje, że ze stopkami centralnymi miał niewiele do czynienia. Sugeruje też, że to rozwiązanie nadaje się raczej do lekkich rowerów.

    W moim odczuciu było raczej odwrotnie.
    Postanowiłem zaryzykować.
    Kupiłem stopkę centralną i okazało się, że … rzeczywiście!
    Jeśli rower ma być ciężki, a działanie stopki nie ma polegać na tym że za każdym razem kombinujemy i cudujemy jak ustawić np. kierownicę, żeby ten cały p!3rd0ln!k nam się nie wywrócił to musi to być właśnie stopka centralna, podwójna symetryczna (dawniej nazywałem to stopką motocyklową, bo takie kojarzyły mi się z motocyklami)
    Co do jakości stopki – na razie się nie wypowiadam. Kupiłem stopkę za niecałe 50 złotych – raczej nie jest to najwyższa półka.
    Tym niemniej wygląda w miarę porządnie.

    Jest aluminiowa – to wada, to zaleta. Wada, bo trwałość może być taka sobie. Zaleta – bo jest lekka.
    Zobaczymy ile z niej zostanie za rok.
    Na razie sprawdza się super – chcę postawić rower to go po prostu stawiam i cześć.

    Piszę ten komentarz w żadnym razie nie jako polemikę do artykułu, lecz raczej jako uzupełnienie jego treści – po prostu kolejna opinia, która komuś może się okazać pomocna.

  • Czy ktoś wie jaki to model przedniej stopki (do bagażnika typu low rider) jest na zdjęciu w artykule?
    Z góry dziękuję.

    • ciekawym rozwiązaniem jest nóżka wożona osobno i rozkładana jak scyzoryk. zakłada się ją na jakieś, myślę, że tylko konkretne, pedały.
      to produkty topeaka, a tu link do googlowskiej grafiki:
      https://www.google.com/search?q=Topeak+flash+stand+fat&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi8gvPv5K_hAhXSlIsKHVC_C7AQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=768&bih=1024
      problem z tym, że trzeba to jakoś przenosić z plecaka czy jakiejś torby rowerowej na pedał za każdym razem, ale to kompromis między niepokalanym rowerem a „skazitelną” funkconalnością.
      mnie nie irytuje łatwe, szybkie i skuteczne stawianie nóżki, ale po iluś razach irytuje to, że się wyciera, traci dziewiczość nówki. myślę, że warto okleić czarną nóżkę samochodową folią (okleiną) tunkingową i co jakiś czas ten kawałek naklejki wymieniać okręcając ze 3 razy to cudo techniki.
      a’propos nazwy. funkcjonuje pojęcie nóżka i stopka rowerowa. jestem zwolennikiem nazywania tego czegoś nóżką, ponieważ to coś jest zakończone… stopką! a zatem jak u człowieka stopa jest końcem dolnym nogi, stopa nie jest nogą. ?

    • innym interesującym rozwiązaniem jest niezbyt rzucająca się w oczy podpórka rowerowa montowana na lewym ramieniu korby o nazwie
      gearoop coolstand
      https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&q=gearoop+coolstand#scso=_JISiXISjOsnIrgTo1rngBQ11:15
      mnie się to nawet podoba. tylko, by nie zgubić dokręcanych i regulowanych części, wypada użyć kleju albo, po uregulowniu nóżki dla roweru X, objechać ją wokół folią tuningową, ewentualnie taśmą izolacyjną, to jej nie powinniśmy stracić podczas jazdy. kwestia do rozważenia to wytrzymalość na nacisk roweru, ale na filmach wygląda, że wytrzymuje i jakoś stabilnie rower stoi. pytanie tylko, do których rozmiarów kół i ram ta regulacja jest przydatna, bo podpórka jest mocno ukośna, a regulacja raczej ograniczona.
      nota bene to jest podpórka rowerowa lub podwójna nóżka ze… stopkami Eskimoski lub Pigmejki (nie mylić z małpką!), bo takie małe. ?

  • https://uploads.disquscdn.com/images/eb6d653e7d6974cb0911491b0cb2bca38b04ab691648869b078936784e4b66cf.jpg Posiadam rower „ciężarowy”. To góral 26″ z marketu, ale przerobiony na potrzeby listonoszowania. (swego czasu miał trzy kosze), Praca na poczcie to już przeszłość, ale rower pozostał w dawnym kształcie nie licząc zdemontowania tylnego kosza. Wykorzystuję go jako rower miejski – środek transportu do pracy – i turystyczny, pozwalający obyć się bez sakw. Przeróbki zwiększyły jego wagę, dlatego myślę o zastosowaniu jakiegoś podparcia na przód (bagażnik z przodu, dwa kosze z ładunkiem, podwójna kierownica, plus trzy bidony na sterze trochę ważą. Czy można gdzieś kupić podparcie na przednie koło? Albo może ktoś zna jakiś ciekawy patent na solidne podparcie i usztywnienie, blokowanie przodu?

    • Można kombinować z dodatkową stopką, jak często ją mają rowery wyprawowe. Inne rozwiązanie, to stopka centralna, podwójna (symetryczna) + blokada na kierownicę, lub stabilizator:
      https://www.rowerystylowe.pl/p-2118/stabilizator-kierownicy-hebie-695

    • Czy podpórka mocowana centralnie dwustronna, nie będzie zawadzać o łańcuch w rowerze z przerzutkami? Mam problem z podpórkami gdy jeżdżę z dzieckiem w foteliku z tyłu.

      • Cześć,
        nie wiem, trzeba byłoby przymierzyć. Ale może zainteresować Cię taka stopka, która po złożeniu składa się na jedną stronę: https://www.rowerystylowe.pl/p-607/nozka-dwustronna-pletscher-twin-28/w-356/czarna

  • Cześć.
    W domu muszę niestety stawiać obecnie rower tymczasowo i szukałem stopki. ale do jazdy jej nie potrzebuję więc może stojak? Przy okazji przydałby mi się podczas wymiany supportu, kasety, łańcucha, korb…
    czy może mi ktoś polecić taka niedrogą i łączącą te dwie zalety-stojak w domu i stojak pomagający podczas prac przy rowerze-choćby żeby zakręcić kołem?
    Pozdrawiam

    • Ja mam coś takiego:
      https://www.bol.com/nl/p/icetoolz-etalage-standaard-p643-stand-by-me/9200000040076745/

      Używam czasem zamiast stopki i do czyszczenia łańcucha, regulacji hamulca itp. (gdzie mi zależy na podniesieniu tylko tylnego koła). Nie wiem ile teraz kosztuje, ale pewnie 50-60 złotych.

      Do wymiany supportu itp. to i tak najwygodniej odwrócić rower do góry kołami, chyba że masz jakiś porządniejszy stojak serwisowy (dużo osób jest zadowolonych z tego z Lidla).

      • Dzięki za linka. fajny, ale czy nie niszczy lakieru ramy? Te uchwyty są gumowane jakoś?
        Znalazłem coś takiego jeszcze:
        https://allegro.pl/praktyczny-stojak-rowerowy-na-tylne-kolo-12-28-i6819730767.html
        Do 50-60zł właśnie chciałbym wydać, nie więcej…

        • Uchwyty są gumowane i nie powinny uszkodzić lakieru.

          Z drugiej strony, jak kupiłem drugi rower na stalowej, lutowanej ramie, której mi by było bardzo szkoda zarysować (długo na niego polowałem), to dodatkowo owinąłem uchwyty kawałkiem gumy z starej dętki, choć chyba przesadzam. :-)

          Chyba tutaj kupiłem:
          https://www.rowerystylowe.pl/p-5899/stojak-serwisowy-icetoolz-p643-stand-by-me

          Mam go z 2 lata, jak nie używam, to go rozkręcam i chowam. Dodałem sobie do niego kawałek sznurka, którym przywiązuje przednie koło do ramy (aby skręcało podczas serwisowania roweru).

          Widziałem podobne stojaki jak ten z allegro, ale różnie bywa z kompatybilnością z śrubami tylnego koła. Ja mam piasty na Nexusach i bym miał problem.

          • Jak gumowane to faktycznie ok. Jakby co to można „dogumować” jak Ty :-).
            A o co chodzi z tym sznurkiem, który dodałeś?

            Ja mam piastę tylną deore shimano z tym szybkim zatrzaskiem i nie wiem jak ten stojak z allegro ma sie do tego… Musiałbym podjechać do sklepu i zobaczyć na miejscu chyba czy sprawdziłby się…

          • „A o co chodzi z tym sznurkiem, który dodałeś?”

            Podnosząc tylne koło i stawiając je na stojaku przód (który nadal ma styczność z podłożem) lubi skręcać w którąś stronę, przez co rower potrafi się lekko pochylić. Gdy tylko używasz stojaka do postawienia roweru — nie ma problemu. W przypadku gdy grzebiesz przy rowerze, to trochę przeszkadza.

            Profesjonalne stojaki serwisowe często mają dodatkowe ramię lub uchwyt na przednie koło. Ja zrobiłem prowizorkę owijając sznurkiem koło (obręcz) oraz ramę, aby się nie ruszało na boki. W drobnych akcjach serwisowych wystarcza.

          • A mam jeszcze pytanie. Ten stojak z linka, który podałeś to nie widzę by miał na końcach zaślepki gumowe czy plastikowe dla zabezpieczenia powierzchni na której jest oparta podstawa…. Czy nie kaleczy on powierzchni np. paneli jak bym w domu stawiał rower?

          • W sumie mam parkiet i nie zauważyłem problemu. Zaślepki są, ale czy faktycznie coś zmieniają, to nie wiem; nie zastanawiałem się nad tym.

            Z tym że w przypadku serwisowania roweru na podłodze zawsze ląduje kawałek wykładziny — głównie nawet nie przed obawą o zarysowanie, ale o zniszczenie podłogi jakby mi coś cięższego wyleciało z ręki. Ale jak masz obawy o porysowanie podłogi, to albo coś byś musiał podłożyć pod stojak (i z resztą warto pod cały rower), albo poszukać stojaka, który ma jakieś gumy.

  • Kiedy jeździłem z bagażami na wycieczki wielodniowe, po prostu wyrzuciłem stopkę, bo żadna i tak nie utrzyma roweru z obciążeniem. Teraz w rowerze trekingowym (używanym także do jazd miejskich) używam takiej z tyłu. Stopka w środku uniemożliwia cofanie roweru, bo przy cofaniu pedały kręcą się (taka właściwość wolnobiegów :)) i blokują się na stopce. Zatem stopka tylko przy tylnej osi, mimo nieco mniejszej stabilności roweru. Stopka musi być stabilna, więc lepsze są te nieregulowane, ale wytwórcy jakoś nie chcą robić osobnych do kół 26 i osobnych do 28. To źle. Stopka musi być bardzo porządnie zamocowana do tylnego widelca (niedobre są stopki używające mocowania tylnej osi). Ale – im więcej punktów doczepienia, tym stopka toporniejsza i cięższa. Jeszcze nie natrafiłem na stopkę idealną, lecz ponieważ używa się jej wyłącznie na postoju, a podczas jazdy jedynym wymogiem jest nie dzwonić, to niespecjalnie się stopkami jaram.
    Do szosówki, z wiadomych względów stopki się nie montuje:)

  • z całym szacunkiem dlaczego posiadanie stopki rowerowej jest takie pase zatrzymujesz się stopka w dół i rower stoi co w tym złego ot wygoda i praktyczność po co opierać rower kołem bądź gripami o ścianę wtedy jest super :( Ja posiadam i jestem zadowolony nie masz ochoty zakładać jej to tego nie rób ale nie wymyślajcie jaka to niewygoda . Pozdrawiam Rowerowe Porady i Wesołych Świąt

  • Słyszałem że jest takie urządzenie do pomieszczenia, do którego dostawiamy (montujemy?) nasz „normalny” rower, i w ten sposób mamy rower stacjonarny. Czy rzeczywiście jest coś takiego?

        • „Artykulik” jest już na blogu od ponad 6 lat: https://roweroweporady.pl/trenazer-rowerowy-jaki-kupic/

          Ale muszę kiedyś usiąść i przygotować porządny tekst na ten temat.

          • Mam pytanie o fachową nazwę (lub od razu link) do centralnej podpórki rozkładanej pod tylnym kołem w klasycznych holendrach. Ramka którą rozkłada się za bagażnikiem za i pod koło. Szukam czegoś co pozwoli mi bezpiecznie usadzic dwójkę dzieci w foteliku przednim i tylnym jednocześnie w klasycznej holenderskiej damce.

          • Chyba wiem o co może Ci chodzić, kojarzę skądś takie stopki. Napisz do sklepu Rowery Stylowe i np. Holender Info, może coś takiego by mieli albo mogli ściągnąć.

  • Minus stopki centralnej bocznej: uniemożliwia kręcenie pedałami po postawieniu, czyli do prac serwisowych potrzebny jest stojak. Dodatkowo najtańsze modele (tego typu co w starych składakach itp) po jakimś czasie opuszczają się na wybojach (niecałkowicie, ale wystarczy tylko trochę od górnego położenia) i zahaczają i korbę.
    Stopka centralna dwustronna: wersja bez blokady sterów bywa dość kłopotliwa, gdy po postawieniu przednie koło ucieka na boki i np. wygina przednią lampkę.

    • O faktycznie, o tym zapomniałem, że taka centralna nie pomaga przy zakręceniu pedałami. Tak czy owak, stopki nadają się do bardziej awaryjnego grzebania przy napędzie. Do regularnego serwisu i tak lepszy jest stojak.

  • Pletscher robi świetne stopki, pewnie najlepsze dostępne u nas. Potrafią bardzo wiele, ale nie jest niezniszczalna, niestety. W tej chwili mam trzecią, wszystkie poprzednie po prostu pękały w środkowej części po 2-3 latach używania. Ale używania takiego:

    https://uploads.disquscdn.com/images/965670ec90390ea895be52088c43740fdb13987465da25fdc9fa42109a625899.jpg

    Tu rower z sześcioma sakwami stoi na jakichś 15 stopniach pochylenia, gdzieś na szwajcarskim bruku. Bardzo więc polecam :)

  • moje pytanie – mialem zamiar założyć stopkę centralna – ale wydaje mi się ze wtedy linka od przerzutki o nią ociera ( tzn o ten docisk przy śrubie ) wiec nie wiem czy to nie doprowadzi dość szybko do zerwania linki ??

    • Hmmm… a możesz wrzucić zdjęcie jak to u Ciebie wygląda? Na pewno mocowanie stopki czy sama stopka nie mogą ocierać o linkę.

  • Montowana z tyłu jest groźna dla jadących razem. łatwo się na nią nadziać przednim kołem. W razie ostrego hamowania też stanowi groźbę. Jak dla mnie w grę wchodzi tylko centralna pojedzyncza.

    • Są jeszcze stopki centralne, które po złożeniu wyglądają jak pojedyncza, a po rozłożeniu robi się z niej podwójna.

      • Pewnie coś w stylu Pletscher Twin:
        http://www.tamiasoutside.com/
        http://handsonbike.blogspot.fr/2011/10/pletscher-kickstand-review.html

  • A ja z własnego doświadczenia powiedział bym, że stopka mocowana z tyłu roweru jest mniej stabilna od tej bocznej mocowanej po środku (poza śruba są tam jeszcze takie małe górki/nierówności które ładnie trzymają całość w jednej płaszczyźnie bez przekręcania). Po prostu podpiera rower bardziej w jego środku ciężkości podczas gdy ta z tyłu przy nierównościach sprawia, że rower łatwiej może się wywrócić.

    • Dużo zależy od roweru. W elektrycznych, z silnikiem w supporcie i baterią na bagażniku stopka jest zwykle bliżej tylnej osi, ale w tych środek ciężkości roweru wyraźnie przechodzi na tył. W moich mieszczuchach z sakwami spokojnie sprawdza się stopka montowana za supportem. Za wyjątkiem tego co ma przedni bagażnik, gdzie prosi się o stopkę centralną.

  • „Podpórka montowana centralnie (boczna) ”

    Nie bałbym się o trwałość mocowania na jedną śrubę. W miejskich rowerach mają zwykle nośność do 40kg i po kilku latach używania jestem to w stanie potwierdzić. Jedynie warto raz na pół roku dać parę kropel oleju aby lekko chodziła (szczególnie w zimę jak spód roweru pokryje się warstwą soli).

    „Podpórka montowana centralnie (dwustronna)”
    Bardzo popularna w „holendrach”: bardzo stabilna, często rowery mają wtedy ogranicznik blokujący stery przed obracaniem się. Zdecydowanie nie zgodzę się, że jest ona do lekkich rowerów — wręcz przeciwnie: zalety pokazuje w przypadku rowerów towarowych i tych z przednim bagażnikiem czy do przewozu dzieci:
    http://www.bicyclefixation.com/images/gazelle_03.jpg

    Generalnie typ stopki nie ma znaczenia, tylko jej jakość, tanie szybko się psują, droższe wymagają jedynie wyczyszczenia i smarowania. No i łatwiej o części zamienne.

    Do miejskich rowerów polecam stopki marki Ursus czy Humpert. Dla odmiany Pletscher robi je przeciętne (mimo ceny ok 50-60 złotych przeżyła zaledwie dwa lata).

    Z nietypowych nóżek (spotykane w klasycznych holendrach i brytyjskim Pashley),:

    http://www.pashley.co.uk/bikes/bicycles/roadster-sovereign.php

    • Gdzie można kupić taką klasyczną ramę/podstawkę pod tylne koło? Czy otrzyma stabilnie rower z dzieckiem w tylnym foteliku, podczas pakowania drugiego dziecka do przedniego fotelika?