Polscy producenci rowerów, ram i części

W Polsce sprzedawanych jest ponad milion rowerów rocznie. Swój duży udział w tym rynku, mają firmy z polskim kapitałem. Celowo nie użyłem słowa: „producenci”, ale zrobiłem to tylko z przekory. Wiele osób oburza się, że prawdziwych polskich rowerów praktycznie już nie ma. Że kiedyś to było… A teraz, Panie, z Chin wszystko ściągają i u nas tylko kilka śrubek dokręcą. Cóż, takie są uroki globalizacji. Produkuje się tam, gdzie się to najbardziej opłaca i praktycznie cały świat zleca produkcję na Dalekim Wschodzie. I jeżeli coś jest robione w Chinach czy na Tajwanie, wcale nie jest gorszej jakości. Dostaniemy zazwyczaj tyle, ile za to zapłaciliśmy.

Nie jest tak w przypadku wszystkich polskich producentów rowerów, ale większość z nich dopiero w Polsce dokonuje ostatecznego montażu rowerów. Maluje się ramy, zaplata koła i składa cały rower. Rowery często są u nas projektowane, tak aby trafiały w gusta potencjalnych klientów. A fabryki na wschodzie szykują ramy lub inne elementy na specjalne zamówienie (i pod nadzorem) naszych marek. Także oględnie mówiąc, w Polsce mało jest fabryk rowerów, za to sporo montowni.

Powyższe akapity nie dotyczą wszystkich producentów. Jest w Polsce grupa firm, które produkują np. rowery dla osób niepełnosprawnych, tandemy, riksze, mobilne bary, rowery customowe, zjazdowe, ale także miejskie i inne. Oczywiście oni też często korzystają z ogólnodostępnych części, produkowanych przez największych światowych producentów. Ale sam projekt roweru oraz jego rama jest przygotowywana w Polsce, często na indywidualne zamówienie.

Niedawno w Podgrodziu koło Dębicy powstała fabryka ram rowerowych, z docelowym potencjałem na 400 tysięcy sztuk rocznie. Przybliży nas to do stwierdzenia o całkowicie polskich producentach rowerów :)

Zaktualizowałem na 2023 rok najprawdopodobniej największą listę polskich producentów rowerów. Ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest ona pełna. Wielu producentów pojawia się, próbują swoich sił i znikają z rynku. Jest też wielu z nich, którzy są po prostu mało internetowi (czego w dzisiejszych czasach nie rozumiem) i ciężko ich znaleźć w Google. Jeżeli znacie polskie marki rowerów, których nie ma tutaj na liście, śmiało piszcie w komentarzach – będę ją uzupełniał.

Na końcu tego tekstu znajdziecie także listę polskich producentów ram rowerowych oraz części i akcesoriów.

Polskie rowery
fot. Anne Davis 773

Polscy producenci rowerów

Accent – marka stworzona przez gliwickie Velo. W swojej gamie posiada rowery szosowe, gravelowe, przełajowe, górskie, trekkingowe i młodzieżowe.

Andar Bike – producent z Szubina pod Bydgoszczą. Oferują budżetowe rowery miejskie, młodzieżowe i trekkingowe.

Arkus – rowery produkowane są przez spółkę Arkus&Romet Group. Mają w ofercie rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Baltica Bicycles – jak sami o sobie piszą, produkują miejskie rowery retro. Stalowe ramy spawane są we Włoszech, a rowery składane w Gdyni. W ofercie znajdziemy typowe rowery miejskie, typu single speed oraz gravelowy model Baltica Sopot.

Cossack – marka z Nowogrodu Bobrzańskiego (jak donosi internet, montażem ich rowerów zajmuje się Sprick ze Świebodzina). W swojej ofercie skupia się na rowerach miejskich, ale są dostępne także modele trekkingowe, typu cruiser oraz dziecięce.

Creme Cycles – za tę markę, tak jak w przypadku NS Bikes, odpowiedzialna jest gdańska firma 7Anna. Creme to bardzo stylowe rowery miejskie, urban, szosowe, gravelowe i dziecięce – część z nich także w wersji elektrycznej.

Dallas – polski producent rowerów z Włocławka. Oferują rowery miejskie oraz typu cruiser.

Dartmoor – konstruowaniem tych rowerów zajmuje się gliwicka firma Velo. Są to rowery do enduro, trailu, freeride’u, dirtu, a także BMX-y.

Delta – rowery pod tą marką produkowane są przez Arkus&Romet. Nie ma na ich temat zbyt wielu informacji w internecie, po prostu są dostępne w sklepach, nieraz opisywane jako Arkus Delta. Oferują rowery górskie, trekkingowe, miejskie czy dziecięce.

Ecobike – ten wrocławski producent skupił się na rowerach elektrycznych. W ich ofercie znajdziemy elektyczne górale, trekkingi i mieszczuchy, a także składaki.

Embassy – warszawska firma produkująca oryginalne w formie rowery miejskie i dziecięce biegówki.

Folta – firma z Malborka. W swojej ofercie mają rowery miejskie, crossowe, trekkingowe i szosowe.

Fuzlu – producent z Tomaszowa Mazowieckiego, robiący rowery miejskie oraz dziecięce.

Geobike – producent ze Szczecina. Produkują różne modele rowerów elektrycznych.

Goldie&Oldie – producent stylowych (i stalowych) rowerów z Warty. Charakterystyczne w niektórych modelach są drewniane kierownice oraz błotniki.

Goodman – rodzinna firma z Andrychowa. W swojej ofercie mają rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i młodzieżowe.

Impuls – rowery elektryczne z Dziekanowa Małego spod Warszawy.

Interbike – firma z Sopotu, montuje na terenie Unii Europejskiej rowery elektryczne, w tym trójkołowca z elektrycznym wspomaganiem.

Indiana – marka stworzona przez spółkę TERG, właściciela sklepów Media Expert, Electro.pl oraz Avans. Część rowerów jest (była?) produkowana w Polsce, w fabryce Krossa – ale nie wiem czy nadal się tak dzieje.

Karbon – firma z Pruszkowa/Siedlec oferująca rowery dziecięce oraz biegowe.

KimRide – producentem tych rowerów jest firma Kimet z Wręczycy Wielkiej pod Częstochową. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie, dziecięce, składaki i MTB, a także… sanki :)

Kokkedal – producent z Poznania. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie oraz beach cruisery.

Konwa Bike – firmę prowadzi zawodnik MTB Marek Konwa. Można u niego poskładać rower górski z wybranych elementów bądź kupić samą ramę (także przełajową/gravel). Sklepowi internetowemu brakuje kilku funkcjonalności (chociażby podanych cen przy poszczególnych produktach), ale za to, jestem pewny, że otrzymamy profesjonalne wsparcie i podpowiedzi, przy zamawianiu roweru.

Kozzak – marka z miejscowości Kozaki w woj. lubelskim. Firma ma w swojej ofercie ramy rowerowe i różne części sygnowane logiem Kozzak (w tym koła). Składają także rowery pod klienta na swoich ramach, o czym za bardzo nie chwalą się na stronie, ale pokazują swoje projekty na Facebooku. Mogliby częściej informować o cenach tych rowerów, zamiast się z tym kryć :)

Kross S.A. – jeden z dwóch (razem z Rometem) największych producentów rowerów w Polsce. Posiadają swoją montownię w Przasnyszu, skąd wyjeżdżają różne typy rowerów, nie tylko górskie, urban i trekkingowe, ale także szosowe, fitnessowe, gravelowe czy triathlonowe.

Le Grand – marka stworzona przez Krossa, produkuje i sprzedaje rowery miejskie.

Loca Bikes – manufaktura rowerowa z Wrocławia. W swojej ofercie mają rowery typu ostre koło/single speed oraz stylowe rowery miejskie. Są otwarci na dostosowanie roweru pod indywidualne oczekiwania klientów.

Majdller  rodzinna firma z Wielunia, założona przez Jana Majchrowskiego. Od 2004 roku produkują rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i dziecięce pod marką Majdller.

Maltrack – tajemnicza marka budżetowych rowerów, pojawiających się także w marketach. Krótkie śledztwo doprowadziło mnie do firmy Malis z Poznania, importera zabawek i elektrotechniki z Chin.

Maxim – rowery produkowane przez firmę Zasada Bikes z Wielunia, którą prowadzi Jan Zasada. W swoim portfolio posiadają rowery miejskie, crossowe, górskie oraz elektryczne. Bardzo ciekawy jest fakt, że część napędów elektrycznych oparta jest na ich autorskim pomyśle, wspartym przez naukowców z Politechniki Łódzkiej. Także baterie są produkowane w Polsce.

Mexller – producent rowerów z Częstochowy. Skupiają się głównie na rowerach miejskich i dziecięcych.

Northtec – od 2007 roku firma Artex z Czechowic-Dziedzic produkuje rowery marki Northtec. Mają bardzo fajną politykę, jeżeli chodzi o wyposażanie rowerów – w większości modeli unikają czegoś takiego jak „mit tylnej przerzutki„, o którym opowiadałem w jednym z odcinków na YouTube. Jeżeli w nazwie roweru jest XT, to faktycznie rower ma sporą część osprzętu Shimano XT, a nie tylko tylną przerzutkę. W ich ofercie oprócz rowerów górskich, znajdziemy także trekkingi, crossy, rowery szosowe, miejskie i dziecięce.

NS Bikes – marka ta jest znana na całym świecie. W środowisku zjazdowców, streetowców i dirtowców uznawana jest za kultową. A stoi za nią… Szymon Kobyliński wraz z żoną Anną, którzy prowadzą w Gdańsku firmę 7Anna. Wszystkie projekty rowerów, a także części i akcesoria są projektowane w Polsce, przez specjalny zespół.

Octane One – kolejna marka od gdańskiej firmy 7Anna. Octane One oprócz ram rowerowych, oferuje także gotowe modele gravelowe, urban, dirt oraz ścieżkowce.

Onilus – siedlecka firma, która oferuje przystępne cenowo rowery miejskie, trekkingowe, crossowe i dziecięce.

Pafaro – Pafaro to bydgoska marka rowerów, która powstała tuż po wojnie. Współcześnie została wskrzeszona przez Marcina Nowaka z Dębicy (jest on również właścicielem marki Vellberg). Pafaro w ofercie posiada rowery górskie, szosowe i gravelowe. Wszystkie są malowane pod konkretnego klienta, można również wybrać własną specyfikację roweru.

Plumbike – warszawski producent rowerów miejskich i typu beach cruiser. Świetną sprawą jest możliwość skonfigurowania kolorystyki każdego z modeli pod siebie. Możemy wybrać kolor w zasadzie wszystkich elementów w rowerze.

Polka Bikes – po kilku latach przerwy, marka rowerów Polka Bikes została reaktywowana. W ofercie posiadają stylowe rowery miejskie dla pań i panów – każdy z modeli zbudowany jest na ramie ze stali chromowo-molibdenowej i poza tym, że wyglądają ładnie, to są do tego relatywnie lekkie.

Qark – producent rowerów mający siedzibę w Gniewie, sprzedają rowery górskie oraz miejskie/urban. Na stronie widnieje informacja o przygotowywaniu rowerów pod zamówienie klienta, niestety brak na ten temat szczegółowej informacji. W sieci znajdziecie ich także na Facebooku, gdzie jest więcej zdjęć. Aha, szukając tej firmy w Google, zwróćcie uwagę, że nie nazywa się ona Quark, a Qark (bez 'u’).

Rayon – rowery tej marki (a także marki Extero) produkuje firma Showa Industrial z Poznania. W ofercie mają rowery górskie, crossowe, miejskie, trekkingowe i dziecięce.

R-Land – producent z Broszkowic pod Oświęcimiem, w swojej ofercie posiada rowery miejskie, MTB, dziecięce oraz trekkingowe.

Roko.bike – firma z Wisły specjalizująca się w produkcji bardzo lekkich i dobrze wyposażonych rowerów dziecięcych.

Romet – marka wspominana przez wiele osób z sentymentem. W swojej ofercie Romet trzyma nadal model Wigry oraz Jubilat, na którym jeździł chyba każdy, kto urodził się przez 1990 rokiem :) Pozostałymi modelami Romet odcina się od PRL-owskich czasów, oferując rowery górskie, szosowe, gravelowe, trekkingowe i miejskie.

Rondo – kolejna marka rowerów, przygotowana przez firmę 7Anna. Rondo w swojej ofercie posiada rower typu urban, rowery gravelowe oraz aerodynamiczne szosy (do których da się założyć koła 27,5 cala z szerszymi oponami).

RoyalBi – toruńska firma, zajmująca się składaniem rowerów z ramą typu beach cruiser. Oprócz zakupu gotowego roweru, jest także możliwość zaprojektowania własnej kolorystyki.

Saveno – polska marka z Warszawy, która produkuje rowery na terenie Unii Europejskiej. W swojej ofercie, oprócz tradycyjnych rowerów, mają także elektryczne modele.

Spartacus – pochodzą ze Straszęcina, w ofercie mają rowery górskie, trekkingowe, miejskie i crossowe.

Storm – tajemniczy producent z miejscowości Muchy pod Kaliszem. Dlaczego tajemniczy? Na swojej stronie nie chwalą się, skąd są, ani kto jest właścicielem firmy (wiadomo tylko, że to pan Adam). W swojej ofercie mają rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Tabou – producent rowerów ze Szczytna. W swojej ofercie mają rowery crossowe, górskie, trekkingowe, gravelowe, miejskie, młodzieżowe oraz dziecięce.

Tosa Bikes – marka rowerów z Rybnika. Tosa w swojej ofercie posiada rowery elektryczne – enduro, all-mountain oraz trekkingowo-terenowy. Wszystkie rowery zbudowane są na ramie wykonanej z włókna węglowego.

Trans Rower – produkują rowery pod takimi markami jak Kands, Lazaro, Laguna. Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, ponieważ są one w wielu przypadkach bardzo do siebie podobne. Chyba lepiej na początku zbudować świadomość jednej marki. Swego czasu niektóre ich modele były określane mianem „króla Allegro”, dzięki bardzo dobremu stosunkowi jakości do ceny. Dziś na tym rynku zrobiło się trochę tłoczniej :) Oferują rowery górskie, trekkingowe, crossowe, miejskie, elektryczne, szosowe czy gravelowe.

Turbo – rowery częstochowskiej firmy Artpol, produkującej je od 1986 roku. Oferują przede wszystkim rowery dziecięce i młodzieżowe, a do tego trójkołowe rowery rehabilitacyjne. Poza rowerami, w ofercie posiadają także własnej produkcji kółka podporowe, chwyty kierownicy, a także drążki do prowadzenia.

Unibike – producent z Bydgoszczy, który działa od 1990 roku. W ich ofercie znajdziemy rowery górskie, crossowe, trekkingowe, miejskie i dziecięce. Podobają mi się ich rowery – mają w wielu przypadkach bardzo fajnie dobrany osprzęt.

Vellberg – marka rowerów powstała w Dębicy. W swojej ofercie posiadają modele trekkingowe, crossowe oraz miejskie.

Zeger – producent rowerów z Pajęczna. W swojej ofercie mają rowery miejskie oraz dziecięce.

Zumbi – myślenicka firma, założona przez entuzjastę rowerów zjazdowych, Pawła Matuszyńskiego. Ramy do oferowanych rowerów (ścieżkowce, enduro i downhill) są produkowane w Polsce.

Polscy producenci rowerów
fot. John Loo

Manufaktury rowerowe produkujące na zamówienie

Antymateria – warszawska firma, projektująca i montująca swoje customowe rowery na miejscu. Specjalizują się w rowerach szosowych, przełajowych i ostrych kołach.

Baluma – firma z Augustowa przygotowująca oryginalne rowery pod zamówienie klienta.

Bikes With Benefits – producent fatbike’ów ze śląskiego Knurowa. Adrian Badura przygotowuje rowery pod zamówienie klienta, co ciekawe może przygotować wzmocnioną wersję dla osób ważących nawet 200 kilogramów.

City Surfer – Aleksander Kubiak z Łodzi, założyciel firmy, zajmuje się produkcją ram rowerowych. Ale także składa całe rowery według projektu ustalonego z kupującym. Różne projekty można obejrzeć na Facebooku firmy.

Custom Bikes – firma produkuje ramy oraz rowery customowe, dopasowane w najdrobniejszym szczególe do wizji kupującego. Firmę w Białymstoku prowadzi Adrian Łucejko.

FBN Customs – producent z Rawy Mazowieckiej. Firmę prowadzi Fabian Skoneczny, przygotowujący customowe ramy rowerowe i całe rowery.

Fera Bikes – manufaktura rowerowa z podwarszawskiego Józefowa. Oferują rowery miejskie, ostre koła i inne, mniej typowe modele. Istnienie możliwość złożenia roweru pod własne wymagania, także z bambusową ramą (własnej produkcji).

Hultaj – wrocławska manufaktura tworząca rowery na indywidualne zamówienie – projektują ramę, spawają, malują i składają rower pod klienta.

JAAN Bikes – firma prowadzona przez Jana Antkowiaka, byłego kolarza przełajowego, obecnie trenera. Buduje on wyścigowe rowery szosowe oraz górskie (na swoich karbonowych ramach), na dowolnie wybranym osprzęcie.

Kahaki – firma z Krakowa, zajmująca się produkcją customowych ram oraz rowerów typu cruiser.

Kajak Custom – za firmą stoi Kamil Uścieński z Wrocławia. Produkuje ramy na indywidualne zamówienie oraz składa całe rowery. Wszystko skrojone idealnie pod potrzeby kupującego.

Kamilos Kuztom Kreationz – tę firmę prowadzi Kamil Stysiak i działa w… (co za niespodzianka) Białymstoku :) Białystok wyrósł na stolicę polskich rowerów customowych.

Karamba Bikes – rzeszowska manufaktura, przygotowująca ramy (i całe rowery) pod konkretne zamówienie. Geometria ramy jest ustalana wspólnie z przyszłym użytkownikiem (może zostać przeprowadzona sesja bike fittingu), a sama rama wykonywana jest ze stali od Columbusa.

Lopato Bike – manufaktura rowerowa z Łodzi – przygotowują na zamówienie rowery typu single-speed.

Mad Bicycles – rowery na zamówienie, od zera projektuje i wytwarza Adam Zdanowicz z Białegostoku.

Manutra – tworzą ciekawe i fantazyjnie gięte ramy rowerowe z drewna (a także składają całe rowery).

Woo Hoo Bike – sklep rowerowy z Raciborza, gdzie chłopaki tworzą rowery na zamówienie, także pod własną marką Woo Hoo. Specjalizują się w ostrych kołach.

Rowery „nietypowe”

AT Instytut – łódzki producent riksz, rowerów towarowych, rowerów do przewozu niepełnosprawnych, a także typu beer bike.

Bicykle – skupiają się na produkcji bicykli czyli rowerów z wielkim przednim kołem. W ofercie mają także trycykle, czyli coś na kształt rikszy, ale z dużymi kołami tylnymi i małym przednim. Swoją siedzibę mają w Kwiatkowicach Lesie pod Łodzią.

Buzzy Bike – ten wrocławski producent skupia się na ciekawych w formie rowerach elektrycznych, które mogą być wyposażone w silniki i akumulatory o różnej mocy/pojemności. Dostępne są rowery ze stałą ramą, składaki, a także w planach jest wprowadzenie roweru cargo (transportowego).

Carbon Bike (Magnus) – firma z miejscowości Skierdy pod Warszawą. Produkują rowery typu hand bike (napęd ręczny) oraz trój- i czterokołowe. W swojej ofercie posiadają modele dla dzieci, dla początkujących, a także profesjonalne maszyny do ścigania się.

Carbon-Project LTD – producent z Sanoka przygotowujący wykonane z włókna węglowego rowery hand bike. Na ich rowerach jeździ wielu zawodników i zawodniczek na paraolimpiadach czy Mistrzostwach Świata.

Dekers – producent z Paradyża. Specjalizuje się w elektrycznych, trójkołowych rowerach poziomych, także dopasowywanych pod potrzeby klienta.

EV4 – warszawska firma prowadzona przez Jacka Kopińskiego, który zaczynał od budowy ultralekkich samolotów. Obecnie w swojej ofercie posiada także oryginalne pojazdy elektryczne, w tym rower trójkołowy i poziomy czy pojazd terenowy dla osób niepełnosprawnych.

FlexiCargoBike – swoją siedzibę mają w Ząbkach. Zajmują się produkcją rowerów towarowych (cargo bikes) i riksz.

Hazay – w Poznaniu produkują elektryczne rowery cargo. W ofercie posiadają rowery w wersji do przewozu dzieci, zwierząt czy zakupów, ale także służące profesjonalnemu transportowi.

Kamrad – producent rowerów trójkołowych z Kuźni Raciborskiej.

Manufaktura Rowerowa – krakowska firma zajmująca się produkcją rowerów towarowych.

Matix Bike – ten producent skupia się w dużej mierze na trójkołowych rowerach poziomych (także poziomych tandemach). Swoją siedzibę mają w Chotowej pod Dębicą.

MaxPro – rodzinna firma z Wałbrzycha, specjalizująca się w obróbce skrawaniem CNC. Na polskiej stronie wspominają o rowerach tylko w jednym miejscu i zaznaczają, że 100% produkcji idzie na eksport. A wytwarzają riksze oraz rowery typu cargo, o czym można przeczytać na anglojęzycznej witrynie internetowej.

MPX4 – w podkarpackiej miejscowości Frysztak swoje rowery trój- i czterokołowe (także elektryczne) produkuje Piotr Mikuszewski. Jego projekty można obejrzeć na stronie internetowej, a także na profilu Facebookowym.

Pima VeloBike – producent ze Zgłobic pod Tarnowem, produkują „cab bike’i” (nie wiem czy jest na to jakieś określenie po polsku) czyli zabudowane rowery poziome, swoim kształtem przypominające mikrosamochody. Cab bike może być napędzany tradycyjnie lub możemy domówić opcjonalny silnik elektryczny. Prima oferuje także przyczepki i akcesoria o czym napiszę w odpowiednim dziale.

Rowery Nietypowe TROP – ta firma ze Staniszewa zajmuje się, jak sama nazwa wskazuje, produkcją rowerów nietypowych. Są skrojone pod potrzeby kupujących, w dużej mierze osób niepełnosprawnych. Trop produkuje także tandemy, riksze, rowery poziome, transportowe i wiele, wiele innych.

Rowery Jasid – ten lubelski producent skupia się na produkcji tandemów, także składanych, nietypowych i z napędem elektrycznym.

Sport On – firmę założył Jarosław Rola z Bukowca. Prawie 10 lat temu stracił obie nogi w wypadku. Nie przeszkodziło mu to w dalszym realizowaniu sportowej pasji. Najpierw przygotował dla siebie wyczynowy rower górski, napędzany ręcznie (hand bike), którym wjechał m.in. na Śnieżkę i Kilimandżaro. Później swoje doświadczenie przekuł w firmę, która produkuje dziś rowery ręczne: górskie i szosowe.

Stork Cargo Bike – poznańska firma założona przez pasjonatów rowerów cargo. Podglądali zagraniczne konstrukcje i ostatecznie wypuścili własny, ulepszony produkt. Dostępny jest model tradycyjny oraz ze wspomaganiem elektrycznym. Oba przewiozą kierowcę do 100 kg, a w skrzyni bagaż lub małych pasażerów o łącznej wadze do 80 kg. A stork to po angielsku bocian :)

Tolek – firma produkuje w Choceniu rehabilitacyjne rowery trójkołowe, także elektryczne. W swojej ofercie posiada akcesoria, dzięki którym można dopasować rower do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Urvis – polska marka rowerów transportowych, która należy do olsztyńskiej spółki Bike Idea. Rama do ich elektrycznego roweru cargo jest spawana w Polsce, a sam rower oferuje udźwig do 150 kilogramów i zasięg wspomagania do 70 kilometrów.

Velogic – producent rowerów poziomych z Oławy. Obecnie w ofercie posiadają rower na kołach 20″, wyposażony w hamulce tarczowe i z możliwością założenia bagażnika.

Polscy producenci ram rowerowych

Na liście wymieniłem tylko firmy, które produkują ramy w Polsce. W większości przypadków można zamówić ramę pod siebie, włącznie z malowaniem (niejednokrotnie także złożenie całego roweru na tej ramie). Na pewno brakuje tu kilku producentów, niemniej zanim w komentarzu zapytacie – a gdzie Iksiński Frames?! Sprawdźcie najpierw czy ta firma jeszcze działa. Niestety sporo producentów, którzy kiedyś byli kultowi i powszechnie znani, obecnie już nie dają znaku życia.

W poszukiwaniu ramy do roweru koniecznie zajrzyjcie też wyżej, do kategorii „Rowery nietypowe” oraz „Manufaktury rowerowe„. W większości przypadków firmy te produkują ramy do swoich rowerów, a często także na zamówienie klienta.

AG Motors – pierwsza polska, współczesna fabryka ram rowerowych (działająca na dużą skalę) powstała w Dębicy, tuż obok montowni rowerów Romet oraz Arkus. Docelowo mają produkować 400 tysięcy ram rocznie.

Antidote Bikes – butikowy producent z Krakowa zajmujący się ręczną produkcją karbonowych ram zjazdowych.

Bio Bike – firma posiadająca zakład produkcyjny w Chełmży pod Toruniem. Zajmują się budową ram i rowerów szosowych, triathlonowych, tandemów oraz typu handbike.

Dragon Bike – oprócz części rowerowych, ta bielska firma produkuje ramę rowerową do ścieżkowego sztywniaka MTB.

Gromada – w Warszawie działa Paweł Gromada, który buduje, naprawia i restauruje stalowe ramy.

Karpiel – to kultowa marka ram do downhillu, stworzona przez Jana Karpiela. Tu znajdziecie opisaną bardzo ciekawą historię pana Jana, a z różnych internetowych źródeł można wywnioskować, że Karpiel nadal produkuje swoje ramy na małą skalę.

Kross – oprócz montowania dziesiątek modeli rowerów, Kross zajął się także produkcją ram – obecnie w Przasnyszu powstają ramy z włókna węglowego.

Lisiecki – projekty Piotra znajdziecie na Facebooku oraz Instagramie. Z tego co widać na zdjęciach, skupia się na tworzeniu ram (i całych rowerów) do rowerów szosowych, gravelowych oraz urban.

Omen Racing – manufaktura z Radzionkowa, tworząca ramy zjazdowe, także z geometrią dostosowaną do użytkownika.

Orłowski – producent stalowych ram (być może robią też inne), specjalizujący się w rowerach szosowych, wyprawowych, górskich i fixie (a przynajmniej głównie takie pokazują na Facebooku).

Rychtarski – rodzinna firma ze Szczecina, prowadzona przez Lecha Rychtarskiego. Przygotowują ramy (ulubiony materiał to stal Columbus) oraz widelce rowerowe, a także zajmują się naprawą ram karbonowych.

True Love Cycles – za tą marką stoi dwóch panów z Warszawy – Jan Lutyk oraz Konrad Ippohorski. Produkują stalowe ramy dostosowane pod wymagania klientów. W swoim portfolio mają przygotowane kilka bazowych modeli do adaptacji pod konkretne wymagania.

Velove – producent z Michałowic, w swojej ofercie ma ramę Torro (typu ostre koło/tor). Zajmują się także odnawianiem rowerów i samych ram (posiadają profesjonalną lakiernię).

Zumbi – myślenicka firma wykonująca ramy (a także składająca rowery) z aluminium lotniczego (stop 7020) do enduro i downhillu.

Polscy producenci części i akcesoriów rowerowych

Tu najbardziej czekam na Wasze podpowiedzi, odnośnie produkowanych w Polsce części i akcesoriów (pomyślę też nad późniejszym rozbudowaniem tekstu o firmy odzieżowe). Na liście staram się zamieszczać firmy, które stawiają na produkcję w Polsce.

Abi – producent siodełek rowerowych – swoją siedzibę mają w Legionowie, a zakład produkcyjny w Siennicy.

absoluteBLACK – znany na całym świecie producent zębatek rowerowych, a także m.in. chwytów kierownicy czy piast. Firma siedzibę ma w Londynie, ale założycielem jest Polak i większość produkcji odbywa się w Polsce.

Antidote Bikes – oprócz karbonowych ram, oferują także kierownice, mostki i trochę akcesoriów dedykowanych rowerom zjazdowym.

Banless – śląski producent okrągłych i owalnych zębatek do korb wykonanych z aluminium.

Bikepack – lubelski producent toreb do bikepackingu. Szyją także torby pod wymiar.

Bitul – producent narzędzi, wieszaków i stojaków rowerowych. W swojej ofercie ma całkiem sporą ich liczbę.

Blahol – w swojej ofercie mają np. torby kurierskie, plecaki, torebkę podsiodłową, osłonę na ramę, pokrowiec na narzędzia. Wszystko szyte ręcznie w Polsce.

Brador – łódzka firma produkująca m.in. sakwy rowerowe. Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że szyte są w Polsce.

Crosso – białostocki producent sakw rowerowych. Z dumą podkreślają, że sami przygotowują swoje produkty, nie zlecając tego na zewnątrz.

Dagabum – Łukasz, właściciel firmy, sam szyje torby i worki transportowe do bikepackingu. Dodatkowo w swojej ofercie posiada koszyki i uchwyty transportowe, które też są rodzimej produkcji.

Dragon Bike – producent z Bielska-Białej, posiada w ofercie zębatki rowerowe, napinacze łańcucha i  inne części.

ExtraWheel – w Harklowej koło Nowego Targu powstają znane na całym świecie, jednokołowe przyczepki rowerowe, wymieniane jednym tchem obok takich marek jak Burley czy BOB. Poza tym produkują także sakwy rowerowe oraz worki transportowe.

GB Leather – patrząc na nazwę, myślałem, że chodzi o producenta z Wielkiej Brytanii :) Ale GB to inicjały właściciela pracowni, gdzie tworzy m.in. skórzane owijki kierownicy, siodełka, torby na narzędzia i inne.

Green Cell – polska firma znana z produkcji akumulatorów do przeróżnych urządzeń, oferuje także baterie do rowerów elektrycznych, a są one produkowane w podkrakowskich Balicach.

HCC Components – produkują zębatki do korb rowerowych. Poza anodowaniem, cały proces produkcji przeprowadzany jest w ich własnym zakładzie w Osielsku pod Bydgoszczą.

Hell’o MTB – producent zębatek do korb oraz do kaset. Produkty mają na sobie wyraźny grawer – Made in Poland albo Wyprodukowane w Polsce.

Mack – producent lekkich piast rowerowych do MTB, na szosę, a także do rowerów torowych.

Mozartt – w dobrze wyposażonym garażu w Kochanowicach, Mateusz Domagała konstruuje napinacze i prowadnice do łańcucha, używane przez zawodników i zwykłych riderów na całym świecie.

Pima VeloBike – opisywany wyżej producent rowerów cab bike, w swojej ofercie mają także zabudowane, wodoszczelne przyczepki rowerowe o opływowych kształtach.

Renol – firma produkująca artykuły metalowe, w tym także stopki rowerowe i stojaki.

Ron Wheels – polski producent aerodynamicznych dysków szosowych, w swojej ofercie mają także inne koła aero. Swoją siedzibę mają w Środzie Wielkopolskiej.

Saiko – w Złotkowie pod Poznaniem produkują obręcze oraz składają koła rowerowe.

Simpla – swoją siedzibę oraz zakład produkcyjny mają w Nysie. Oferują błotniki rowerowe, koszyczki na bidon i osłonki na ramę.

Soul Kozak – producent ze Świdnika, dysponujący własnym parkiem maszynowym. Najbardziej znani są z lekkich piast rowerowych.

Spółdzielnia Inwalidów im. H Derdowskiego – zakład pracy chronionej z Chojnic, gdzie produkują m.in. bagażniki rowerowe, błotniki, koszyczki na bidon, skrzynki na narzędzia czy stojaki rowerowe. 50% ich produkcji jest eksportowana do innych krajów Unii Europejskiej.

Totka – wrocławska manufaktura szyjąca torby, plecaki, torebki, nerki, generalnie różne akcesoria do pakowania się na rower.

Triglav – szczecińska manufaktura Dawida Szewczyka, który szyje torby do bikepackingu. Właśnie tworzy nową stronę internetową, ale ofertę można podejrzeć np. tutaj.

Wamtechnik – przedsiębiorstwo z Piaseczna od wielu lat produkujące akumulatory do różnych urządzeń. Produkują także dla wielu zewnętrznych marek, m.in. Panasonic czy czy Samsung. Ich baterie znajdziecie m.in. w rowerach Maxim.

Zasada Bikes – ten wieluński producent rowerów w niektórych elektrycznych modelach montuje silniki i sterowniki własnej produkcji, natomiast akumulatory pochodzą od innego polskiego producenta (Wamtechnik).

Zator – firma ze Zgierza szyjąca pokrowce do transportowania rowerów oraz kół.

Firmy zagraniczne, które montują rowery i produkują części w Polsce

Bafang – popularny producent osprzętu do rowerów elektrycznych jedną ze swoich europejskich fabryk otworzył w Bielanach Wrocławskich.

EcoRide – rowery elektryczne produkowane przez szwedzką spółkę Pronordic Group w Pruszczu Gdańskim.

Garbaruk – znany ukraiński producent zębatek rowerowych, a także kaset i akcesoriów. W 2019 firma przeniosła swoją siedzibę oraz produkcję do Krakowa.

Ideal Europe – międzynarodowa firma składająca rowery w Kutnie. Składają m.in. rowery górskie, szosowe i trekkingowe.

Jobobike – chińskie przedsiębiorstwo Jinhua JOBO Technology otworzyło swoją europejską montownię w podwarszawskim Sokołowie. W swojej ofercie posiadają różnego rodzaju rowery elektryczne.

Merida – ten producent pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich.

Skilled Bike – firma z włoskim właścicielem, ale swoją siedzibę ma w Podegrodziu/Olszance. Produkują rowery pod marką SKL – górskie, miejskie i crossowe.

Sprick – zakład produkcji rowerów w Świebodzinie. Spółka z niemieckim kapitałem jest zarejestrowana w Polsce i daje pracę naszym pracownikom. Składają ponad 300 tysięcy rowerów rocznie pod różnymi markami. Specjalizują się w rowerach miejskich i trekkingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

337 komentarzy

  • Fajnie się to czyta. Przy tej okazji jako nieznawca tematu. Gdzie mogę znaleźć ramę rowerową dla mojego Kellys cliff30 potrzebuje rozmiar dla mnie czyli dla wzrostu 183 cm i mam problem ze znalezieniem. Czy możesz mi doradzić w tej kwestii do kogo się zwrócić?

    • Cześć,
      zacznij od nakreślenia sytuacji – jaki masz teraz rozmiar ramy? Jest na Ciebie dobra, tylko się uszkodziła? Czy jest za mała/za duża i chcesz zmienić ją na inną?

      Napisałbym do tego sprzedającego, bo ma w ofercie ramy Kellysa: https://allegro.pl/oferta/rama-kellys-cliff-90-do-kol-28-cross-trekking-7797713880

      czy miałby wersję pod hamulce V-Brake. Inna opcja to założenie ramy innego producenta, np. Accent Nordkapp czy Accent Shannon.

  • Hey, Łukasz

    Mam pytanie z innej beczki i nieadekwatne do tematu, z góry przepraszam, chciałem w ten sposób zwiększyć szansę na uzyskanie porady, będę wdzięczny.

    Który rower jest wg Ciebie lepszym wyborem

    Canyon Spectral AL 6.0 vs Spectral AL 5.0

    Spotkałem się z rożnymi opiniami i mam mętlik w głowie, chciałem poradzić się eksperta.

    Dzięki serdeczne

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      na blogu odpowiadam na wszystkie pytania, czasem tylko trzeba trochę poczekać :)

      Jeżeli chodzi o Spectrala, to polecam zajrzeć do (większego eksperta w kwestii enduro ode mnie) Michała z 1Enduro, poczytasz ciut o AL 5.0 tu: https://www.1enduro.pl/rowery-enduro-trail-do-10000-zl-2020/
      O AL 6.0 będzie jedno zdanie przy okazji modelu Strive: https://www.1enduro.pl/rowery-enduro-trail-do-12000-zl-2020/

      A według mnie: oba Spectrale mają tę samą ramę, więc najważniejsza kwestia jest ta sama. Amortyzacja – cóż, w swoim Giancie mam FOX-y (z przodu 34 Rhytm), jestem zadowolony. W swoim Krossie moja Monika ma Rock Shoxy (z przodu też Pike) – też jest bardzo zadowolona.
      Napęd – w 5.0 Canyon trochę poskąpił i dał kasetę SRAM 11-50 zamiast 10-50, sama kaseta to nie problem, a w przypadku chęci zmiany na 10-50 trzeba będzie wymienić bębenek piasty, kwestia czy jest dostępny. A jednak 10-50 da większy zakres i większe pole do popisu w kwestii doboru tarczy z przodu pod kątem cięższych/lżejszych przełożeń. W 6.0 jest SLX 10-51 czyli jest większy zakres, no i dla mnie osobiście napęd Shimano pracuje przyjemniej niż SRAM (z grupy NX), ale to już kwestia osobistych preferencji. Hamulce też raczej na plus dla 6.0

      Koła DT Swiss zdecydowanie na plus w 6.0.

      Czy warto dopłacać 1700 zł? Już 5.0 to bardzo dobrze wyposażony rower i to jest tak, że każdy oczko wyższy będzie miał coś ciekawszego :)

    • Cześć,
      dyskutowałem już na ten temat z Antonim w komentarzach i jeszcze na FB była dyskusja – na liście części i akcesoriów zamieszczam firmy, które na tyle, na ile to możliwe, produkują je w Polsce.
      NL sami otwarcie piszą (za co im chwała), że używają obręczy produkowanych na Tajwanie i w innych miejscach na świecie.

    • Idąc tym tokiem myślenia 80% firm widniejących w tym zestawieniu nie powinno się znalesc w zestawieniu :) znasz jakąś firme produkująca w Europie obręcze do swoich kół ?NL jest polską firmą sklada koła w Polsce płaci podatki ect a chyba l to chodzi w tym zestawieniu ?

      • Jeżeli chodzi o rowery z pierwszej części wpisu to tak, pewnie i 95% można byłoby wyrzucić. Ale dla nich zrobiłem wyjątek. W kolejnych akapitach (manufaktury i rowery nietypowe) te firmy zwykle same robią ramy, często także inne elementy.

        Tak samo staram się dobierać firmy na liście części i akcesoriów. Musiałem przyjąć jakieś kryterium, tak aby nie utonąć tutaj pod natłokiem firm. Abstrahując od NL, bo nie o nich tu chodzi, ale idąc tym trybem do kategorii producentów kół można byłoby włożyć wszystkie serwisy rowerowe, które oferują składanie kół. Na liście mogłyby się znaleźć też serwisy rowerowe, które składają rowery pod kupującego itd.

        Jeżeli chodzi o firmy produkujące obręcze w Polsce, to na tej liście znajdziesz Ron Wheels, którzy produkują dyski szosowe oraz Saiko, które produkuje obręcze.

  • Sprick składa wszystkie rowery elektryczne dla jednej z dwóch największych marketowo-dyskontowych Marek rowerów: Fischer https://www.fischer-fahrrad.de/unternehmen/

  • Spółdzielnia Inwalidów w Chojnicach producent min. Bagażnikow rowerowych. Firma z ponad 60 letnią tradycją, największy producent bagażników rowerowych w Polsce.

  • Warto dodać firmę bicykle.pl zajmująca się tworzeniem Bicykli i rowerów historycznych i nietypowych. Budują rowery kompletnie od zera w warsztacie pod Łodzią.

    Jeśli chodzi o akcesoria to jest jeszcze łòdzka manufaktura Black Tree robiąca sakwy ze skóry.

  • Matix bike- trójkołowe rowery poziome Grabiny Tarnów
    Pima Velomobile-velomobile inaczej obudowane rowery poziome Mikołajowice Tarnów
    Obydwie firmy mają swoją stronę na Facebooku

  • Coraz częściej zauważam i nie dotyczy to tylko rowerów że marka ,a przede wszystkim jakość nie idą w parze z ceną.

    Mam na to wiele niezbitych dowodów że towar z niską ceną wcale nie musi być gorszy od tego z ceną wysoką.

    Albo bardziej precyzyjnie.
    Jakość towarów z wysokimi cenami nie jest wprost proporcjonalna do jakości towarów o cenach niskich.

    • Wszystko zależy od konkretnego przypadku, choć najczęściej niestety to co jest ekstremalnie tanie – jest też ekstremalnie kiepskie. Pewnych rzeczy się nie oszuka. Ale jasne, że da się znaleźć niedrogie rzeczy o świetnym stosunku cena/jakość.

      Co do tego, że droższe rzeczy nie są wprost proporcjonalnie lepsze od tańszych, to też nic dziwnego, tak jest z absolutnie wszystkim.
      Nikt przecież nie twierdzi, że rower za 5000 zł będzie 2 razy szybszy i wytrzymalszy od roweru za 2500 zł. Ale jednocześnie nie da się ukryć, że ten droższy rower z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie lepiej wykonany, z trochę lepszych materiałów. Czy warto będzie dopłacać to już inna sprawa.

  • Polska młoda firma Goodbax produkuje ramy ze do mocnych rowerów elektrycznych model „Kariwa”
    Wyróżniają się na tle konkurencji jakością i rozwiązaniami. POLECAM

    • Cześć,
      dzięki za podpowiedź, pomyślę nad dodaniem osobnej kategorii, gdzie umieszczę producentów pojazdów elektrycznych tego typu.

      To tylko moje osobiste zdanie (co napisałem już kilka komentarzy niżej), ale tego typu pojazdy to już nie rowery. Możliwość zamontowania do takiej ramy silnika o znacznej mocy sprawia, że taki pojazd staje się bardziej motorowerem. I mam wrażenie, że pedały są dokładane tylko po to, aby nie musieć go rejestrować. Szanuję, niemniej mam dylemat czy wpada on do kategorii rower.

      • Takimi pojazdami jest duże zainteresowanie w Polsce i jeszcze większe w Europie.
        Konstruktorzy sprzedają takie pojazdy jako „ROWER ELEKTRYCZNY NIE DOPUSZCZONY DO RUCHU DROGOWEGO” W kategorii moto tez jest pojazd którym nie można poruszać się po drogach publicznych – jest to cross
        Firma Goodbax wprowadziła też do swojej oferty elektryka „Kariwa S-Lite FAT” dopuszczonego do ruchu drogowego o mocy 250W spełniające wszystkie przepisy.

      • Jestem na etapie szukania dobrego i taniego roweru i dlatego mam wątpliwości co wybrać.
        Eksploatuję i używam dużo sprzętu różnych marek.
        I zawsze mam dylemat ekonomiczny. Co bardziej się opłaci.

        Np. czy kupić tani sprzęt za 200 zł i wymieniać go co roku co po dziesięciu latach da 2 tys zł i ciągle nowy sprzęt.
        Czy kupić od razu markowy sprzęt za 2 tys zł ,który będzie bezawaryjnie pracował dłużej niż ten tani , ale czy wytrzyma 10 lat ?

        A jak jest z rowerami?
        Czy lepiej rower za 800 zł i częsta wymiana na nowy?
        Czy lepiej rower za 2-3 tys.?

        Komfortu jazdy nie biorę pod uwagę bo jeżdżę mało. Dziennie 1-2 km do lasu nad jezioro lub do sklepu
        Żona ma kilka lat damski Mexller za 800 zł i nie ma z nim żadnego problemu.
        Jeździ jak dawne rowery UKRAINA z ZSRR. Nie do zaj….

        • Myślę, że sam sobie udzieliłeś odpowiedzi. Droższy rower może odwdzięczyć się większą bezawaryjnością, a także lepszym komfortem i jakością pracy. Niemniej przy sporadycznym jeżdżeniu nie jest to aż tak istotne.
          Grunt żeby rozmiar ramy Ci odpowiadał i wszystko działało, w przeciwnym razie szybko zniechęcisz się do jazdy.

          PS Odnośnie przykładu czegoś za 200 zł i 2000 zł, to musielibyśmy pogadać o konkretnych produktach. Podałeś skrajny przykład rzeczy 10 razy droższej od drugiej. To jak pralka za tysiaka i za dziesięć tysięcy :)

    • Witam , a jaka firma wypuszcza na rynek rowery o nazwie Vanessa?Chodzi o jedne z najtanszych rowerów miejskich jakie można kupić glownie na allegro.Czy są bezpośrednio ściągane z Chin, czy jest w Polsce ich dystrybutor główny?

      • Cześć,
        proponowałbym zadzwonić do jednego ze sprzedających, którzy piszą, że te rowery to polski produkt i ich dopytać :)

  • Firma „DAVEO” zaplatają koła pod zamówienie. Kontaktujesz się z nimi i mówisz jakie koła cię interesują i czekasz za przesyłką. Robią to solidnie. Ostatnio zamawiałem adaptery pod oś przelotową do kół które zaplatali.

    • Superancko, też mam koła od Daveo i jestem z nich bardzo zadowolony, niemniej z tego co wiem, nie mają własnych produktów, po prostu składają koła z ogólnodostępnych części.

      • .. no tak, ale patrząc w ten sposób wielu „producentów” rowerów też nie buduje rowerów a składa z dostępnych komponentów od ram wybranych z katalogu po rączki. Podobnie jak wielu producentów kół nie produkuje NICZEGO a korzysta z innych firm oklejając tylko swoim logo produkty.
        Jest jeszcze delikatny temat producent polski – produkcja u nas, a marka polska – produkcja Chiny, Taiwan.

        Odnośnie listy widzę crosso ale nie widzę pomniejszych: JackPack, Triglav, Bikepack.

        • Wiesz, to już kwestia ustalenia przeze mnie zasad tworzenia tej listy. Tak naprawdę na listę producentów kół można byłoby w takim razie wpisać każdy serwis rowerowy, który ma ludzi znających się na składaniu kół.

          Dlatego uznałem, że w przypadku rowerów rozluźniam te kryteria i wrzucam firmy, które składają u nas rowery nawet z ram z katalogu. Myślę tu o tych z pierwszego działu, bo później w manufakturach i „rowerach nietypowych” raczej są to autorskie produkcje ram.

          Ale w przypadku części/akcesoriów już tak nie robię, za dużo by tego było i mógłbym wrzucać firmy, które tak jak piszesz – kupują kontener towaru w Chinach, jedynie nanosząc własne logo.

          Dlatego właśnie na liście nie ma firmy JackPack. Szacunek dla Jacka, że otwarcie napisał, że torby są szyte w Chinach. Ale w Polsce mamy ogromny potencjał do szycia, wiele firm szyje swoje produkty właśnie w Polsce i staram się pokazywać właśnie takie firmy. Z tego też powodu nie ma na liście wielu innych firm.

          Jeżeli chodzi o Triglav, to wygląda na to, że już nie działają (nie mogę znaleźć ich strony, na FB nic się nie dzieje, w sklepach nie ma ich produktów). Natomiast ze znalezieniem Bikepack mam problem, jeżeli masz jakiegoś linka to chętnie zerknę.

          • Nie wiem jak można nie znaleźć bikepack.pl, już prościej się nie dało ;)
            Co do triglava, chłopaki nie piszą, nie chwalą ale działają cały czas. Wiem bo sam mam ich leniwca od niedawna. Kontaktować się przez fb najszybciej.

            Szacunek za podobne spojrzenie na polskie marki i polskie firmy.

            Z manufkatur nie widzę PI Lisiecki. Na jego insta widać, że pracuje.

            A jeśli na liście dumnei wisi Absolute -nasza Perła w koronie -to równie dobrze może wisieć WildCat – Polak w Szwajcarii. Zaplata koła ale też produkuje superprecyzyjne maszyny do kalibrowanai tensjometrów. Taki level wyżej kołodziejstwa.

          • Widzisz, co wpisywałem bikepack, to mi uparcie poprawiało na bikepacking :) Do Triglav’a napisałem.

            Jeżeli chodzi o Absolute to większość produkcji odbywa się w Polsce, właścicielem jest Polak, więc jak najbardziej na tę listę się kwalifikuje.

            Natomiast w przypadku firm, które założyli Polacy, ale wszystko dzieje się zagranicą, to tu już nie bardzo, bo jakby poszperać, to takich firm jest od groma. I można byłoby powiedzieć, że OVH to w zasadzie polska firma ;)

          • I jeszcze manutra_bike. Nie wiem w jakich ilościach ale produkują bardzo nietypowe za to piękne ramy z drewna/sklejki. Warto zajrzeć na ich konto instagramowe.

  • Arkus –
    Ta witryna nie jest bezpieczna

    Może to oznaczać, że ktoś próbuje Cię oszukać lub ukraść informacje wysyłane przez Ciebie na serwer. Zamknij tę witrynę natychmiast.
    ??? – taki komunikat po kliknięciu w „Arkus”

    • Hej, wygasł im certyfikat SSL, pewnie po Świętach go odnowią. Ale to nie za bardzo moja kwestia :)

  • Jest jeszcze od ponad 25 lat firma Bike Mielec, jeden z pierwszych producentow ram aluminiowych w Polsce , to dzięki niej powstało pare marek które wymienił Pan na liście. Pozdrawiam

    • Miałem umieścić na liście tę firmę, ale patrząc na ich Facebooka (nieaktualizowany) oraz stronę internetową (nie działa i ma wirusa), uznałem, że przestali już działać. Jeżeli ma Pan wiedzę na temat tego, czy pracują, proszę dać znać.

  • A gdzie Cyklonebike? Tak mocne elektryki robią w kilkudziesięciu miejscach na świecie. Dobrze nawet wiedzieć że coś takiego jest u nas, pod Warszawą.

    • Hej, spoko sprawa, ale dla mnie to już są motocykle elektryczne. Jasne, te „rowery” mają pedały, można je też zablokować do przepisowych 250W, ale nie oszukujmy się, nikt nie kupuje e-pojazdu, który może się rozpędzić do 100 km/h, aby jeździć nim 25 km/h :) Tak więc umieszczenie ich w kategorii „rowery” uważam za mocno naciągane.

  • Jeszcze znalazłem markę Qark, firma bodajże z Gniewa
    http://qark-bikes.com/
    https://www.facebook.com/QARKBIKES/
    Informacja o produktach i samej firmie na stronie dość skromna, ale same rowery chyba dość ciekawe

      • Orłowski frames na rynku od 30 lat buduje ramy rowerowe szosowe, torowe,single speed stalowe oraz aluminiowe. Zapraszam na facebooka po wpisaniu orlowskiframes. Konfiguracja standarów setów dowolna pod zamówienie klienta od podstawowych mufowych ram po skomplikowane kształty stykowe lutowane lub spawane. Dużym atutem ram jest wykonanie złączy bez widocznych połączeń w postaci widocznych spoin lub lutowin.

        • Cześć, super, Orłowski jest oczywiście na mojej liście producentów ram rowerowych, którą kiedyś w końcu opublikuję.