Kierownica rowerowa – budowa i rodzaje

Kierownice rowerowe możemy podzielić według budowy na dwie główne grupy: proste oraz gięte. Materiały z jakich produkowane są kierownice rowerowe, to najczęściej aluminium, stal oraz karbon. Aluminium to najpopularniejszy materiał, kierownice są całkiem wytrzymałe i lekkie (zwłaszcza wycieniowane). Dobra (mocna) stal jest stosowana w BMX-ach, tańsza stal pojawia się w tanich kierownicach, zakładanych w tanich rowerach. Warto zwrócić uwagę czy stal jest nierdzewna, ponieważ w tanich kierownicach może być problem po jakimś czasie, z pojawiającym się rdzawym nalotem. Karbon jest dobrym wyborem dla osób maksymalnie odchudzających rower. Warto pamiętać, że włókno węglowe jest mniej odporne na uderzenia.

Kierownica MTB

Kierownice proste – są praktycznie proste (stosuje się niewielkie wygięcie rzędu 5 stopni), lekkie – ponieważ używa się w nich mniej materiału niż w giętych oraz najbardziej wytrzymałe konstrukcyjnie.

Kierownica baranek

Kierownice gięte – do tej grupy zaliczamy kilka rodzajów kierownic: turystyczne, zjazdowe, do rowerów typu BMX, do rowerów szosowych (tzw. baranek). Każda z tych kierownic jest w odpowiedni sposób powyginana – by ułatwić jazdę na rowerze.

Długość kierownicy: jest to sprawa indywidualna, zależy w dużym stopniu od rozpiętości ramion danej osoby, a także osobistych preferencji. W rowerach górskich kierownice mają najczęściej 56-66 centymetrów długości, w rowerach szosowych kierownice mają zwykle 40-44 centymetry długości.
Wszystkie kierownice poza szosowymi można spokojnie skracać.

Średnica kierownicy: kierownice najczęściej mają średnicę (tzn. zwykle tylko ich środkowa część, którą mocujemy do mostka): 25,4 mm lub 31,8 mm. Coraz częściej w rowerach górskich zaczyna pojawiać się też średnica 35 mm. Inne średnice są rzadziej spotykane i lepiej wystrzegać się mostków i kierownic z inną średnicą.

A jeżeli masz problem ze zdjęciem chwytów kierownicy (tzw. rączek) – zajrzyj do wpisu na blogu na ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

14 komentarzy

  • Witam, chciałbym się zapytać o kierownice szosową z flarą bo słabo się na tym znam czy klamkomanetki mogę ustawić tak samo w kierownicy klasycznej bez flary jak i z flarą? czy to rozgięcie we flarze nie powoduje innego ustawienia klamek jak i dłoni w górnym chwycie?

    Obecnie jeżdżę na zwykłej szosowej bez flary zastanawiam się nad zmianą na taką z flarą która ma ok.18 stopni rozgięcia i zastanawiam się czy będę mógł ustawiać klamki tak samo jak w obecnej kierownicy klasycznej bez flary?

    • Cześć, w przypadku kierownicy z flarą klamkomanetki ustawiasz wzdłuż rurek dolnego chwytu. Jeżeli ustawisz je inaczej, stracisz trochę z aerodynamiki, ale przede wszystkim, jadąc w dolnym chwycie nie będziesz mógł ani hamować, ani zmieniać biegów. A to nie będzie ani wygodne, ani bezpieczne.

      • Teraz klamki mam ustawione równo na wprost. Czyli w kierownicy z flarą nie mogę tak samo ustawić klamek tylko muszą być skierowane bardziej do środka tak jak jest rozgięta flara? Tylko nie wiem czy tak ustawione klamki pod kątem będą wygodne w trzymaniu w górnym chwycie? Dolnego chwytu i tak rzadko używam.

        • Hmmm, ale przecież kierownicę z flarą montuje się właśnie po to, aby było wygodniej jeździć w dolnym chwycie. Do jazdy w górnym chwycie flara nie jest do niczego potrzebna.

          Jest jeszcze opcja poszukania kierownicy, która ma małą flarę, ale za to ma większy „outsweep” (nie wiem jak to po polsku się tłumaczy w przypadku kierownicy). Wygląda to tak, że cały baranek jest tylko lekko pochylony, a bardziej odginają się jedynie końcówki:

          https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2019/09/Zipp-Service-Course-outsweep-vs-flare.jpg

          wtedy klamki montujesz w miarę tradycyjnie, albo jedynie z niewielkim odgięciem, a dół odgina się do wygodniejszej jazdy w dolnym chwycie.

  • Cześć:) szukam informacji na temat wzniosu kierownicy. Jak się go mierzy i jakie są typowe wzniosy w różnych typach kierownic? A może już pisałeś o wzniosie na blogu, a ja przeoczyłam? Pozdrawiam!

    • Cześć, ciekawie na ten temat napisał Michał u siebie na blogu: https://www.1enduro.pl/wysokosc-kierownicy-najbardziej-niedoceniany-skladnik-geometrii/

      Co prawda on pisze głównie o rowerach enduro, niemniej z tego tekstu każdy może sporo wyciągnąć dla siebie.

  • Dzień dobry. Mojemu rowerowemu koledze pękła dzisiaj kierownica. Dobrze, że już praktycznie zsiadał, bo byłoby nieszczęście.U majstra rowerowego dowiedział się, że dwa dni temu też ktoś miał taki przypadek. Mam pytanie – co mogło być przyczyną takiej awarii i jak się tego ustrzec. Czy są jakieś terminy gwarancji na kierownicę, czy trzeba po jakimś ,,przebiegu,, kierownicę wymieniać, jakie trwalsze – aluminiowe, czy stalowe itd. Będę wdzięczna za rozwianie moich wątpliwości. Pozdrawiam.

    • Cześć, nie napisałaś jakim rowerem jeździ Twój kolega i w jaki sposób go wykorzystuje.

      Generalnie, dobra kierownica (jeżeli nie ma wady fabrycznej), jeżeli nie skaczemy na rowerze, powinna wytrzymać długie, długie lata.

      Wystarczy nie kupować kierownic za 20 złotych, tylko wydać te 40-50 zł przynajmniej. A do ostrej jazdy – coś jeszcze lepszego.

  • Która średnica jest lepsza 25.4 mm czy 31.8 mm, ostatnio moda jest na 31.8 ja mam 25.4 czy warto przechodzić na 31.8 ?

  • Co sądzicie o kierownicach rowerowych prostych w przedziale cenowym 10zł do 25zł. Na allegro jest tego sporo.
    Jeszcze jedno pytanie,z jakiego materiału kupić kierownice stal czy alu?

    • Hej, kierownica jak kierownica, byleby była markowa. Te tańsze są po prostu cięższe. I polecałbym jednak aluminiowe, mam takie sobie doświadczenia z rdzewieniem tych stalowych.

  • Cześć. Kupiłem Rometa Mistral Urban, który ma bardzo szeroką kierownicę tj 680mm. Czym ją skrócić – szlifierka, piłka? Czy może sprzedać taką jaka jest i kupić nową krótszą?

    • Spokojnie szlifierką z tarczą do metalu pójdzie :) Piłką nie polecam, chyba, że masz jakąś bardzo dobrą, a potem papierem ściernym wyrównasz zadziory.

  • Na ramie nie będzie wybitego żadnego kraju produkcji. Nie trzeba się specjalnie wybierać do sklepu rowerowego, aby o tym wiedzieć. Ale to tylko taka informacja na marginesie. Poza tym masz całkowitą rację, nikt nie produkuje ram u siebie w kraju, a na pewno nie największe firmy. Nie ma to żadnego ekonomicznego uzasadnienia. I nie ma znaczenia czy mówimy o polskiej marce, czy niemieckiej, brytyjskiej, francuskiej, włoskiej itd. Wszyscy importują.

    Natomiast rower to coś więcej niż tylko rama i przykręcone do niej elementy. Pomimo tak wielu firm zajmujących się produkowaniem/projektowaniem/składaniem/montowaniem/importowaniem, każdy rower jest inny. I dlatego powstało to zestawienie. Pisząc w dużym uproszczeniu: nie musisz produkować mąki, aby mieć piekarnię.