Jak przewieźć rower samochodem?

Okres wakacyjny sprzyja dalekim podróżom rowerowym. Nie zawsze jednak chcemy lub możemy dojechać do docelowego miejsca rowerem. W odległe i urokliwe zakątki Polski i Europy możemy wygodnie dojechać samochodem. Jest kilka możliwości, by zabrać ze sobą rowery. Przed zakupem danego rozwiązania, warto zastanowić się jak często będziemy z niego korzystać, ile rowerów będziemy przewozić oraz zastanowić się nad wadami i zaletami, ponieważ niestety każdy ze sposobów nie jest w pełni idealny. Przybliżę Wam najpopularniejsze możliwości przewiezienia roweru samochodem.

Partnerem tego wpisu jest Škoda Polska.

Rower w bagażniku samochodu

Jest to najlepsze rozwiązanie w kategorii budżetowych. W zasadzie nie musimy wydawać w takim przypadku ani złotówki. Aczkolwiek jest kilka sposobów, aby taką formę transportu uprzyjemnić. Bardzo polecam zakup pokrowców na rowery, które po pierwsze ochronią wnętrze auta przed zabrudzeniem, a po drugie przynajmniej częściowo zabezpieczą same rowery. Także dzięki temu rowery jadące „w kawałkach”, nie będą przemieszczać się po bagażniku samochodu. Ale nie każdemu będzie się chciało pakować rowery do pokrowców i układać jeden na drugim. Poza tym możemy mieć problem ze spakowaniem niektórych dużych rowerów do pokrowca.

Skoda bagażnik rowerowy

Ciekawe rozwiązanie oferuje w kilku swoich modelach Škoda. Dzięki uchwytom mocującym, po zdjęciu przednich kół, uda się przewieźć w bagażniku dwa rowery, które będą pewnie zamocowane w bagażniku. Odpadnie ryzyko uszkodzenia delikatniejszych elementów w rowerze.

Zalety:
– można nie wydać ani złotówki, aby przewieźć rowery
– rowery są chronione przed warunkami atmosferycznymi oraz owadami przylepiającymi się do ramy
– jazda z rowerami w bagażniku nie generuje dodatkowego oporu powietrza
– nie zwiększa się ani szerokość, ani wysokość samochodu

Wady:
– oczywiście największą wadą jest dramatyczne zmniejszenie pojemności bagażnika
– często trzeba złożyć siedzenia, aby przewieźć rowery
– jeżeli nie mamy pokrowca, łatwo pobrudzić wnętrze auta
– istnieje ryzyko uszkodzenia roweru, zwłaszcza jeżeli przewozimy go „luzem”
– rozkręcanie i skręcanie rowerów do transportu może być uciążliwe

Bagażnik rowerowy na dach

Jak przewieźć rower na dachu Skoda

To chyba najpopularniejszy sposób przewiezienia roweru samochodem. Montujemy dwie poprzeczne belki na dachu, a do nich specjalne uchwyty na rowery. Belki przydadzą się również do przewiezienia snowboardów, desek surfingowych czy boksu dachowego. Z kilku względów nie jest to rozwiązanie idealne, ale moim zdaniem wypada najkorzystniej w porównaniu tego co otrzymujemy, do kosztów jakie musimy ponieść. Inwestując w belki i uchwyty, warto postawić przynajmniej na produkty ze średniej półki. Na rowery przewożone na dachu działa silny pęd powietrza, a nikt by chyba nie chciał, aby wyrwał on uchwyt z belki.

Zalety:
– nie rysuje lakieru na aucie
– nie zmniejsza widoczności
– nie blokuje dostępu do bagażnika
– belki można wykorzystać do przewozu innych rzeczy

Wady:
– montowanie rowerów może być niewygodne, zwłaszcza jeżeli posiadamy wysokie auto. Tu pewnym rozwiązaniem są bagażniki wysuwane z dachu, ale to podnosi koszt
– zwiększa spalanie
– ogranicza maksymalną prędkość jazdy
– samochód staje się bardziej wrażliwy na podmuchy wiatru
– rowery po dłuższym przejeździe będą „ozdobione” owadami
– trzeba pamiętać, że mamy rowery na dachu, przed wjechaniem do garażu czy parkingu podziemnego

Bagażnik rowerowy na tylną klapę

Bagażnik na klapę Skoda Octavia

Jeżeli nie mamy możliwości zamontowania rowerów na dachu, istnieje opcja montażu bagażnika na tylną klapę auta. Gdy belki i uchwyty rowerowe na dach są w miarę uniwersalne (jeden bagażnik pasuje do dużej grup różnych samochodów), tak znalezienie bagażnika na klapę jest już trochę trudniejsze. Nie do każdego samochodu da się też zamontować taki bagażnik, wszystko zależy od ograniczeń konstrukcyjnych. Kupując bagażnik tego typu, trzeba koniecznie zwrócić uwagę czy zamontowane rowery nie zasłonią nam świateł oraz tablicy rejestracyjnej. Jest to najmniej polecany przeze mnie sposób na przewożenie rowerów. Bagażniki na klapę można kupić od 150 złotych, ale jeżeli już, polecam wydać trochę więcej.

Zalety:
– rowery zamontowane w ten sposób nie stawiają takiego oporu powietrza, jak te zamontowane na dachu
– nie inwestujemy w belki dachowe czy montaż haka

Wady:
– łatwo porysować lub wgnieść klapę
– zwiększa spalanie samochodu
– ogranicza widoczność do tyłu
– blokuje dostęp do bagażnika
– w wielu przypadkach dość uciążliwy sposób montażu bagażnika

Bagażnik rowerowy na hak

Bagażnik na hak Skoda

Posiadając w samochodzie hak, możemy zamontować na nim specjalną platformę, na której stawiamy rowery. Tego typu bagażnik często stosowany jest w samochodach terenowych oraz SUV-ach, w których bagażnik dachowy byłby zamontowany zbyt wysoko, by do niego wygodnie dosięgnąć. Jego główną wadą jest konieczność posiadania haka holowniczego, którego założenie nie należy do najtańszych. Same bagażniki na hak też są droższe od tych na dach czy klapę (można kupić też tańszą wersję, gdzie rowery wieszamy na bagażniku, ale nie podpieramy na dole – ale nie jestem przekonany do tego typu bagażników). Moim zdaniem solidny bagażnik na hak to najlepszy sposób na przewożenie rowerów – zwłaszcza jeżeli będziemy robić to częściej niż dwa razy w roku.

Zalety:
– zwykle wygodny i szybki montaż bagażnika oraz rowerów (w najtańszych modelach nie zawsze jest to prawdą)
– odchylane modele (w które warto zainwestować) dają możliwość otworzenia bagażnika
– nie rysuje klapy
– nie stawia takiego oporu powietrza, jak rowery zamontowane na dachu
– bagażniki są uniwersalne i można je stosować w różnych samochodach
– hak można wykorzystać do innych celów

Wady:
– zasłania światła (ale bagażnik musi mieć swoje oświetlenie, które wpinamy w instalację elektryczną haka) oraz tablicę rejestracyjną (na szczęście od stycznia 2016 można i trzeba wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną, a bagażnik musi mieć na nią miejsce)
– zasłania tylną szybę, co ogranicza widoczność
– jest to dość drogie rozwiązanie, trzeba dobrze skalkulować czy się nam opłaci

Przyczepa samochodowa

Przyczepa z plandeką

Posiadając hak, możemy również użyć przyczepy. Oprócz typowych bagażówek, można również kupić specjalną przyczepę do przewożenia rowerów, choć będzie to mniej uniwersalne rozwiązanie. Jazda z przyczepą wymaga także wprawy, zwłaszcza parkowanie nie należy do najłatwiejszych. Sam zakup porządnej przyczepy nie należy do tanich, trzeba mieć również miejsce do jej przechowywania. Ale w tym wypadku z pomocą przychodzą wypożyczalnie przyczep.

Zalety:
– pozwala na załadowanie dodatkowych bagaży
– może się przydać nie tylko do przewozu rowerów
– nie ogranicza dostępu do bagażnika
– specjalne przyczepy rowerowe pozwalają zabrać dużo większą liczbę rowerów niż bagażniki (25 vs 4 rowery)

Wady:
– utrudnia parkowanie samochodu
– zakup przyczepy nie jest tani, warto skalkulować opłacalność, ew. wypożyczyć
– rowery trzeba dodatkowo zabezpieczyć przed przemieszczaniem się po przyczepie
– wyraźnie zwiększa spalanie samochodu

 

Jak widzicie, jest kilka możliwości do wyboru. Żadne z tych rozwiązań nie jest idealne i będzie stanowiło pewien kompromis. Ja wybrałem bagażnik na hak, ponieważ nie ma ryzyka uszkodzenia klapy bagażnika, a rowery montuje się w bardzo wygodny sposób. Kiedyś, nie mając haka, przewoziłem rowery w samochodzie, ale nie zabieram ze sobą większej grupy osób, ani nie przewożę większych bagaży. Gdyby tak było, a nadal nie miałby haka, wybrałbym bagażnik dachowy. Ale gdybym był niezbyt wysoką, drobną osobą i miał do przewiezienia np. cztery rowery, wybrałbym bagażnik na klapę, ponieważ o wiele łatwiej zamontować na nim rowery.

Ta wyliczanka dobitnie pokazuje, że warto dobrze zastanowić się przed zakupem, tak aby dane rozwiązanie pasowało do naszych oczekiwań i możliwości. Jeszcze raz podkreślę, że warto stosować dobre rozwiązania. Niekoniecznie najdroższe, ale sortowanie według ceny od najniżej, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Taniutkie bagażniki nie dają gwarancji, że przewóz rowerów zawsze przebiegnie bezproblemowo. A właśnie takiego przewożenia rowerów Wam życzę. Warto od czasu do czasu zabrać swoje dwa kółka tam, gdzie normalnie byśmy się nie wybrali.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

69 komentarzy

  • Cześć,
    przymierzam się do zakupu bagażnika rowerowego na hak i prosiłbym o poradę który wybrać z racji tego że na tą chwile potrzebuje na 2 rowery lecz cena na 4 jest minimalnie wyższa zdecydowałem się na 4, wyjazdy na weekend ze znajomymi w niedalekiej przyszłości pewnie jakieś dzieciaki więc ma to też swoje plusy;), z racji tego że trzeba wspomagać polski rynek mam takie typy:”
    https://allegro.pl/oferta/storm-4-bagaznik-uchwyt-rowerowy-na-hak-4-rowery-8204036474?reco_id=cc996f5d-7a19-11ea-b2c1-b02628c81940&sid=214dee23af5dacba6db9ec985d2421ccbc3b0218e9654c1f9eeca650c7d606e7
    https://allegro.pl/oferta/bagaznik-rowerowy-na-4-rowery-inter-pack-quattro-8991698240 – Gdzieś na wyprzedaży udało mi się znaleźć za 1050zł więc cena kusząca
    https://allegro.pl/oferta/uchwyt-rowerowy-do-samochodu-na-hak-4-rowery-9014590501 – Niby tani ale nie wiadomo jak z jakością
    https://allegro.pl/oferta/uchwyt-rowerowy-bagaznik-samochodu-na-hak-4-rowery-9036440852 – Również tani i niemarkowy
    https://allegro.pl/oferta/bagaznik-rowerowy-na-hak-siena-4-rowery-odchylany-7251592375 – Chyba nie polski producent
    Proszę o rade, szukam czegoś żeby mi kilka lat posłużyło, w zeszłym roku dostałem tu rade odnośnie zakupu roweru i jestem bardzo zadowolony.

    • Cześć,
      niestety ciężko mi doradzić, nie mam doświadczenia z tymi bagażnikami. Sam od kilku lat używam Thule VeloCompact (made in Poland, choć firma szwedzka) na dwa rowery i nie narzekam.

      Co mogę poradzić:
      – sprawdź jakie obciążenie wytrzyma Twój hak. Przy czterech rowerach robi się z tego (w zależności od typu roweru) 40-60 kilogramów plus sam bagażnik koło 20 kilo, a to już się może zrobić dobre 80 kilogramów na haku. A nieraz haki mają deklarowany nacisk – 50 kg.
      – nieufnie podchodziłbym do bagażnika, gdzie ramy rowerów są mocowane na paski. Nie używałem, więc może moje obawy są niesłuszne, niemniej łapki wydają się lepszą opcją.
      – przejrzyj opinie o produktach, na Allegro jest trochę opinii.

  • Co do bagażników na dachu to trzeba uważać żeby zwolnić na dziurawej drodze. Rowery się bujają..
    Nie zauważyłem żadnych innych problemów przy jeździe z prędkością do 100 km/h, ani większego spalania ani innych.

  • Dla mnie bagażnik dachowy jest najlepszym rozwiązaniem. Sam mam od firmy boxcars i jestem zadowolony. Ceny w sumie chyba jak wszędzie ale z tej firmy polecił mi sąsiad, który również ma i dobrze, że go posłuchałem bo przynajmneij nie żałuję, że coś nei tak

  • Witajcie,
    czy orientujecie się, czy jest gdzieś określone co wolno przewozić w bagażniku rowerowym? Mam bagażnik na hak Atera Strada Sport M3 (swoją drogą bardzo polecam) i czasami brakuje mi miejsca w samochodzie, coś mógłbym sobie przywiązać właśnie do bagażnika. Albo taki prosty przykład z nadchodzącego miesiąca – czy jak kupię sobie choinkę, to czy mogę ją tam w poprzek między uchwytami na kolejne rowery przyczepić? Jak dla mnie bezpieczniej nawet niż na dach (i tak nie mam belek), mój samochód ma szerokość 1.9m (+30cm może wystawać na boki) to aż z zapasem zostaje. Kwestia, żeby potem nikt się nie przyczepił, że bagażnik jest rowerowy i tylko to można przewozić.
    Pozdrawiam

    • Informację o przepisach znajdziesz np. tutaj:

      Oczywiście bagaż musi być solidnie przymocowany do bagażnika. Teraz pozostaje kwestia czy można coś takiego zrobić z bagażnikiem rowerowym. Cóż, gdybyś wiózł tak choinkę, podejrzewam, że zatrzymałby Cię do kontroli pierwszy napotkany patrol. Według mnie, ale to tylko moje luźne przemyślenia – możesz tak przewieźć coś innego niż rower, byle było dobrze przytwierdzone i odpowiednio oznakowane, jeżeli wymagają tego przepisy. Ale to tylko moje domysły.

      • Panie Łukaszu,
        A co przewożeniem rowerów dziecięcych na dachu? Bo właśnie mierzyłem się z montowaniem na dachu (bagażnik Thule, model chyba 532) roweru Orbea Grow 2 i nie dało się podsunąć uchwytu łapiącego przednie koło tak, żebym mógł je w nim unieruchomić – gdybym to zrobił, to „ramię” chwytające ramę byłoby zbyt długie i nie byłbym w stanie nim złapać roweru…
        pozdrawiam,

        • Cześć, poszukałbym w takim razie uchwytu, który poradzi sobie z dziecięcym rowerem. Myślę, że Thule ma takie w swojej ofercie.

          • dziękuję. Próbowałem szukać w internecie ale póki co nic nie znalazłem. Ale jeszcze popatrzę na stronie Thule.

          • Spróbuj przestawić element trzymający przednie koło, tak aby był za ramieniem od łapania ramy. Zerknij na to zdjęcie, może tak się uda: https://www.roofbox.co.uk/gal/bkc/Thule-FreeRide-bike-rack-TU532-03Z.jpg

    • Można, ważne żeby mieściło się w zakresie dopuszczalnego wystawania poza obrys pojazdu. Do bagażników na hak producenci robią skrzynie. Wygląda to trochę jak w latach 30-tych ubiegłego wieku, ale takie patenty są :)

  • Kiedyś przewoziłam rowery na tylnej klapie i to był największy błąd. ;/
    Porysowany lakier, wygięta klapa.. szkoda słów… poszperałam w internecie i znalazłam boxcars.pl Mają fajne usługi przewożenia rowerów. Korzystałam wiele razy już.