Bagażnik rowerowy na hak, a gniazdo 7- lub 13- pinowe

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Dzisiejszy temat wydaje się mało rowerowy, a wybór rodzaju gniazda montowanego obok haka holowniczego w samochodzie, mało istotny. A jednak to ważna sprawa. Po kilku latach doszedłem do wniosku, że przewożenie roweru we wnętrzu samochodu, zaczyna mnie ograniczać. Nie chciałem kupować bagażnika na dach, a już tym bardziej na klapę bagażnika. Pozostała moim zdaniem najwygodniejsza, choć niestety najdroższa opcja – bagażnik na hak (w tym wpisie przeczytacie więcej o tym jak przewieźć rower samochodem).

Skontaktowałem się z mechanikiem, który miał mi założyć hak i pojawiło się pytanie – „a gniazdko od wiązki ma mieć siedem czy trzynaście pinów”? Nigdy mnie ten temat nie interesował, ale szybko nadrobiłem braki :) Sam monter przekonywał, że warto wybrać gniazdo z siedmioma bolcami, bo niby popularniejsze w Polsce. Ale dobrze, że poczytałem na ten temat i jednak poprosiłem o montaż wersji z trzynastoma pinami. Dlaczego?

Bagażnik na hak 7- czy 13- pin

Od stycznia 2016 w Polsce wreszcie mamy możliwość wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej, dzięki czemu unormował się temat bagażników rowerowych na hak. Innymi słowy – stały się one legalne. A gdy zajrzymy do Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dowiemy się, że:

„W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy (chodzi o zasłanianie świateł i tablicy rejestracyjnej), bagażnik powinien być wyposażony w:

1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14  (…)
2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej (…)”

Czyli w momencie gdy bagażnik zasłania światła i tablicę rejestracyjną (co podczas przewożenia rowerów, dzieje się w większości przypadków), musimy na bagażniku mieć: kierunkowskazy, światło STOP, oświetlenie rejestracji, pozycyjne, przeciwmgielne oraz cofania.

Bagażnik rowerowy na hak

I to właśnie w światłach cofania tkwi cała różnica. Gniazdo 7-pin nie obsługuje tego światła, natomiast 13-pin już tak (są dwie wersje tego gniazda – UNI8 z 8 przewodami i UNI13 z 12 przewodami).

Dodatkowo światło cofania jest wymagane, w przypadku holowania przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg, zarejestrowanej po raz pierwszy po 1 sierpnia 2009. Tak więc gniazdo 13-pin powinno być już w zasadzie standardowo montowane w samochodach. Chyba, że ktoś będzie holował jedynie lekkie przyczepki. Co na marginesie jest zabawne, bo taka przyczepka też może zasłonić światła cofania w samochodzie.

Gniazdo 13-pin (w rozbudowanej wersji UNI13 z 12 przewodami) przydaje się także przy podłączaniu przyczepy kempingowej, ponieważ daje możliwość stałego zasilania, zamontowanego w niej dodatkowego akumulatora czy np. lodówki.

Nawet jeżeli dziś nie planujesz montowania bagażnika rowerowego, moim zdaniem warto założyć gniazdo 13-pin. Bez problemu można dostać adapter na 7-pin, tak aby podłączyć przyczepę wyposażoną w takie złącze. A odwrotna operacja (podłączenie 13-pin do 7-pin w samochodzie), choć możliwa z adapterem, nie spowoduje, że światło cofania w przyczepie czy na bagażniku zacznie działać.

Uważajcie także na niektóre oferty sprzedaży bagażników rowerowych z gniazdem 7-pin. Od dwóch lat nie powinno być ich już w sklepach. Przy odrobinie samozaparcia lub dostępie do części zamiennych, można taki bagażnik wyposażyć w światło cofania i gniazdo 13-pin. Ale jeżeli dopiero kupujesz bagażnik – kup taki z wtyczką 13-pin. I taką samą zamontuj w aucie. Będziesz mieć święty spokój w razie kontroli drogowej.

  • RaV

    13 pinowa wtyczka obsługuje, oprócz świateł cofania, chyba również przeciwmgłowe. Tak mi wyjaśnił sprzedawca 9 lat temu. Wtedy to była ekstrawagancja bo mało który samochód obsługiwał 13 pinową wtyczkę, w nowszych musi to być zintegrowane z elektroniką żeby np. komputer wyłączył czujniki cofania na zderzaku. Tak jak wspomniałeś, zawsze przecież można użyć reduktora 13->7.

    Oprócz wtyczki zwróciłbym też uwagę na możliwość odchylania (albo wyjeżdżania do tyłu na szynach) zamontowanego bagażnika z przymocowanymi rowerami. Przydaje się gdy chcemy się dostać do bagażnika w trakcie podróży, warto za to dopłacić.

    Jeśli chodzi o marki bagażników na hak to fachowcy mówią, że najlepsze Thule, Atera, długo nic a potem dopiero dużo gorsze Mont Blanc.

  • Radek

    Temat ciekawy, ale spóźniony kilka tygodni :-)
    Akurat na początku sierpnia kupowałem platformę rowerową na hak. Co prawda w moim przypadku nie było zastanawiania się nad końcówkami, bo hak już mam w samochodzie, niestety 7 pinowy. Platformę wybrałem Peruzzo Parma, która ma złącze 13pinowe.
    A z ciekawości, którą platformę kupiłeś Łukasz?

  • Sholay

    Mnie powiedzieli, ze wybór zależy od modelu samochodu. W każdym razie pytanie z innej beczki: mam od niedawna Aterę Stradę Sport na 4 rowery. Bagażnik co prawda siedzi sztywno na haku, ale na Bieszczadzkich wybojach rowery skakały tak, ze jeździłem 40 km/h.
    A jak to u Was wygląda?

    • Ale jaki wybór? Bagażniki na hak są uniwersalne (jedynie przy kole zapasowym zamocowanym z tyłu, trzeba poszukać pasującego bagażnika). A co do wyboru 7- czy 13- pin to sugeruję 13- pin jeżeli chce się wozić bagażnik rowerowy.

      Co do mocnego bujania, myślę, że do sprawdzenia są te rzeczy:

      – czy ustawiałeś rowery od najcięższego do najlżejszego, patrząc od strony samochodu

      – czy nie przekroczyłeś ładowności bagażnika oraz pojedynczego roweru

      – czy nie przekroczyłeś dopuszczalnego nacisku na hak

      Rowery na bagażniku na hak będą zawsze trochę się bujać, nie może to być zamontowane na 100% sztywno, bo od wibracji w końcu coś by pękło. Tym bardziej przy 4 rowerach. Jazda po nierównościach także sprawia, że rowery będą się bujać, większe prędkości rozwijałbym jedynie na dobrych jakościowo drogach.

  • Mirek

    A jeśli mam fabrycznie zamontowany i wbity w dowód HAK a wejście ma 7 PINów i mam bagażnik rowerowy czy muszę to przerabiać..? Czy jeśli jest oryginalny i wbity w dowód to nie muszę?? bo tylko dla nowych osób montujących HAK dotyczy posiadanie 13 Pinowego gniazda

    • Hej, pierwsza sprawa – nie ma obowiązku montowania 13 pinowego gniazda, jeżeli nie będziesz podłączał ciężkiej przyczepy czy bagażnika rowerowego (choć tak czy owak, polecam jednak zamontować 13-pin, nawet gdyby mechanik odradzał).

      Natomiast jeżeli już masz wtyczkę 7-pin… niestety nie jestem w stanie powiedzieć, jak zinterpretuje to policjant w przypadku drobiazgowej kontroli. Bo nie oszukujmy się, musiałbyś trafić na wyjątkowego służbistę, który się tym zainteresuje.

      Według przepisów, powinieneś zmienić instalację na 13-pin, umożliwiającą podłączenie światło cofania. A w rzeczywistości… wiadomo jak jest.