Bagażnik rowerowy na hak, a gniazdo 7- lub 13- pinowe

Dzisiejszy temat wydaje się mało rowerowy, a wybór rodzaju gniazda montowanego obok haka holowniczego w samochodzie, mało istotny. A jednak to ważna sprawa. Po kilku latach doszedłem do wniosku, że przewożenie roweru we wnętrzu samochodu, zaczyna mnie ograniczać. Nie chciałem kupować bagażnika na dach, a już tym bardziej na klapę bagażnika. Pozostała moim zdaniem najwygodniejsza, choć niestety najdroższa opcja – bagażnik na hak (w tym wpisie przeczytacie więcej o tym jak przewieźć rower samochodem).

Skontaktowałem się z mechanikiem, który miał mi założyć hak i pojawiło się pytanie – „a gniazdko od wiązki ma mieć siedem czy trzynaście pinów”? Nigdy mnie ten temat nie interesował, ale szybko nadrobiłem braki :) Sam monter przekonywał, że warto wybrać gniazdo z siedmioma bolcami, bo niby popularniejsze w Polsce. Ale dobrze, że poczytałem na ten temat i jednak poprosiłem o montaż wersji z trzynastoma pinami. Dlaczego?

Bagażnik na hak 7- czy 13- pin

Od stycznia 2016 w Polsce wreszcie mamy możliwość wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej, dzięki czemu unormował się temat bagażników rowerowych na hak. Innymi słowy – stały się one legalne. A gdy zajrzymy do Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, dowiemy się, że:

„W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy (chodzi o zasłanianie świateł i tablicy rejestracyjnej), bagażnik powinien być wyposażony w:

1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14  (…)
2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej (…)”

Czyli w momencie gdy bagażnik zasłania światła i tablicę rejestracyjną (co podczas przewożenia rowerów, dzieje się w większości przypadków), musimy na bagażniku mieć: kierunkowskazy, światło STOP, oświetlenie rejestracji, pozycyjne, przeciwmgielne oraz cofania.

Bagażnik rowerowy na hak

I to właśnie w światłach cofania tkwi cała różnica. Gniazdo 7-pin nie obsługuje tego światła, natomiast 13-pin już tak (są dwie wersje tego gniazda – UNI8 z 8 przewodami i UNI13 z 12 przewodami).

Dodatkowo światło cofania jest wymagane, w przypadku holowania przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg, zarejestrowanej po raz pierwszy po 1 sierpnia 2009. Tak więc gniazdo 13-pin powinno być już w zasadzie standardowo montowane w samochodach. Chyba, że ktoś będzie holował jedynie lekkie przyczepki. Co na marginesie jest zabawne, bo taka przyczepka też może zasłonić światła cofania w samochodzie.

Gniazdo 13-pin (w rozbudowanej wersji UNI13 z 12 przewodami) przydaje się także przy podłączaniu przyczepy kempingowej, ponieważ daje możliwość stałego zasilania, zamontowanego w niej dodatkowego akumulatora czy np. lodówki.

Nawet jeżeli dziś nie planujesz montowania bagażnika rowerowego, moim zdaniem warto założyć gniazdo 13-pin. Bez problemu można dostać adapter na 7-pin, tak aby podłączyć przyczepę wyposażoną w takie złącze. A odwrotna operacja (podłączenie 13-pin do 7-pin w samochodzie), choć możliwa z adapterem, nie spowoduje, że światło cofania w przyczepie czy na bagażniku zacznie działać.

Uważajcie także na niektóre oferty sprzedaży bagażników rowerowych z gniazdem 7-pin. Od dwóch lat nie powinno być ich już w sklepach. Przy odrobinie samozaparcia lub dostępie do części zamiennych, można taki bagażnik wyposażyć w światło cofania i gniazdo 13-pin. Ale jeżeli dopiero kupujesz bagażnik – kup taki z wtyczką 13-pin. I taką samą zamontuj w aucie. Będziesz mieć święty spokój w razie kontroli drogowej.

  • RaV

    13 pinowa wtyczka obsługuje, oprócz świateł cofania, chyba również przeciwmgłowe. Tak mi wyjaśnił sprzedawca 9 lat temu. Wtedy to była ekstrawagancja bo mało który samochód obsługiwał 13 pinową wtyczkę, w nowszych musi to być zintegrowane z elektroniką żeby np. komputer wyłączył czujniki cofania na zderzaku. Tak jak wspomniałeś, zawsze przecież można użyć reduktora 13->7.

    Oprócz wtyczki zwróciłbym też uwagę na możliwość odchylania (albo wyjeżdżania do tyłu na szynach) zamontowanego bagażnika z przymocowanymi rowerami. Przydaje się gdy chcemy się dostać do bagażnika w trakcie podróży, warto za to dopłacić.

    Jeśli chodzi o marki bagażników na hak to fachowcy mówią, że najlepsze Thule, Atera, długo nic a potem dopiero dużo gorsze Mont Blanc.

    • Wtyczka z 7 bolcami także obsługuje światła przeciwmgielne. https://uploads.disquscdn.com/images/908b9d30b103118335c541d978a3773b6af404b51e43e63aea3cb3e88fbdfc5d.jpg

      A co do odchylania bagażnika na haku, to była jedna z ważniejszych rzeczy na którą patrzyłem :)

    • @28cali

      Fachowcy mówią też że asteroida się zbliża i że można ciąć stare buki w puszczy. Może mniej „fachowców” a więcej własnego doświadczenia??

      • Sholay

        Trudno pewnie znaleźć kogoś, kto używał i Atery i Thula i jeszcze MąBlanka i innych firm. Ja – jak piszę poniżej – mam Aterę. Jest w porządku, ale niczego z jakością poniżej bym jednak nie kupił. No i odchylanie moim zdaniem jest niezbędne jeżeli zakłądamy wycieczki dalsze niż 1-2 godzny jazdy.
        &

  • Radek

    Temat ciekawy, ale spóźniony kilka tygodni :-)
    Akurat na początku sierpnia kupowałem platformę rowerową na hak. Co prawda w moim przypadku nie było zastanawiania się nad końcówkami, bo hak już mam w samochodzie, niestety 7 pinowy. Platformę wybrałem Peruzzo Parma, która ma złącze 13pinowe.
    A z ciekawości, którą platformę kupiłeś Łukasz?

  • Sholay

    Mnie powiedzieli, ze wybór zależy od modelu samochodu. W każdym razie pytanie z innej beczki: mam od niedawna Aterę Stradę Sport na 4 rowery. Bagażnik co prawda siedzi sztywno na haku, ale na Bieszczadzkich wybojach rowery skakały tak, ze jeździłem 40 km/h.
    A jak to u Was wygląda?

    • Ale jaki wybór? Bagażniki na hak są uniwersalne (jedynie przy kole zapasowym zamocowanym z tyłu, trzeba poszukać pasującego bagażnika). A co do wyboru 7- czy 13- pin to sugeruję 13- pin jeżeli chce się wozić bagażnik rowerowy.

      Co do mocnego bujania, myślę, że do sprawdzenia są te rzeczy:

      – czy ustawiałeś rowery od najcięższego do najlżejszego, patrząc od strony samochodu

      – czy nie przekroczyłeś ładowności bagażnika oraz pojedynczego roweru

      – czy nie przekroczyłeś dopuszczalnego nacisku na hak

      Rowery na bagażniku na hak będą zawsze trochę się bujać, nie może to być zamontowane na 100% sztywno, bo od wibracji w końcu coś by pękło. Tym bardziej przy 4 rowerach. Jazda po nierównościach także sprawia, że rowery będą się bujać, większe prędkości rozwijałbym jedynie na dobrych jakościowo drogach.

      • Sholay

        Trochę późno, ale…
        Wybór między 7 a 13 pin zależy od instalacji elektrycznej samochodu. Przytłaczająca większość ma teraz 13 pinów.
        Przynajmnije taką spójną opinię wyrażało kilka warsztatów do których robiłem podchody. Zakladam, że to raczej nie spisek elektryków ;)

        Co do reszty:
        – rowery mniej więcej podobnej wagi, zaczynałem od najcięższego
        – ładowności nie przekroczyłem
        – nacisku nie przekroczyłem

        Podsumowując przypuszczam, że w osobówce przy czterech rowerach trzeba się liczyć z tym, że na wybojach 50 km/h to zdecydowanie za szybko.

        &

  • Mirek

    A jeśli mam fabrycznie zamontowany i wbity w dowód HAK a wejście ma 7 PINów i mam bagażnik rowerowy czy muszę to przerabiać..? Czy jeśli jest oryginalny i wbity w dowód to nie muszę?? bo tylko dla nowych osób montujących HAK dotyczy posiadanie 13 Pinowego gniazda

    • Hej, pierwsza sprawa – nie ma obowiązku montowania 13 pinowego gniazda, jeżeli nie będziesz podłączał ciężkiej przyczepy czy bagażnika rowerowego (choć tak czy owak, polecam jednak zamontować 13-pin, nawet gdyby mechanik odradzał).

      Natomiast jeżeli już masz wtyczkę 7-pin… niestety nie jestem w stanie powiedzieć, jak zinterpretuje to policjant w przypadku drobiazgowej kontroli. Bo nie oszukujmy się, musiałbyś trafić na wyjątkowego służbistę, który się tym zainteresuje.

      Według przepisów, powinieneś zmienić instalację na 13-pin, umożliwiającą podłączenie światło cofania. A w rzeczywistości… wiadomo jak jest.

  • Yossarian

    Wiecie że rowery mocowane z tyłu za samochodem powodują większe opory powietrza niż na dachu?

    • Hmmm, masz link do jakichś testów? Według mnie, jednak rowery na dachu będą stawiać większy opór.

  • Marcin Pajewski

    Cześć, z tej strony Marcin ze sklepu DobreHaki.pl Zauważyłem, że stosujesz naszą kodyfikację wiązek zwykłych :-) Nasze wiązki elektryczne, te uniwersalne, mają numery katalogowe UNI7 (wersja 7-pin), UNI8 (wersja 13-pin z 8 przewodami) i UNI13 (wersja 13-pin z 12 przewodami, jeden pin zgodnie z normą pusty). Ale to fakt, teraz większość osób, które szukają haka decyduje się na wiązkę z gniazdem 13-pin plus ewentualnie dorzucamy adapter 13>7. Wtedy nic człowieka nie zaskoczy. Niestety w drugą stronę adapter niewiele pomoże, jeśli ktoś ma gniazdo 7-pin to adapter nie wyczaruje przewodu odpowiedzialnego za światło cofania. Kiedy już ktoś ma takie gniazdo starego typu to sugerujemy je odkręcić i kupić całkiem niedrogie nowe gniazdo 13-pin, dołożyć przewód do cofania, podłączyć. Wcześniej trzeba sprawdzić, czy operacja będzie możliwa, bo tam gdzie jest moduł haka może się to nie udać. Wszędzie tak, gdzie instalacja haka hula bez modułu – nie ma żadnego problemu z taką przeróbką.

    • Fakt, podpatrzyłem u Was jakie są rodzaje, myślałem, że to oznaczenie jest ogólnie przyjęte. Zawsze mogę je zmienić :)

      Dziwi mnie to wpychanie przez niektórych elektryków gniazd 7-pin, biadolą, że potem trzeba mieć przejściówkę itd. Jakby to był wielki problem, wrzucić taką do bagażnika w razie czego.
      A jak powiesz o bagażniku rowerowym, to będą mówić, że po co światło cofania, przecież policja nie sprawdza. Czasami ręce opadają.

      • Marcin Pajewski

        Nie zmieniaj, tylko podaj źródło w ramach podziękowania ;-) Przejściówka, czyli adapter gniazda to wydatek 15 zł u nas, ale różne Castoramy potrafią za to skroić nawet 50 zł, porządne mają marże… Może orientujesz się co ludzie mają robić z bagażnikami starszego typu, gdzie jest instalacja 7 biegunowa? Przerabiać czy kierować się zasadą „prawo nie działa wstecz”?

        • Ad. 1 https://roweroweporady.pl/polityka-komentarzy/

          Ad. 2 Ta zasada w tym wypadku nie obowiązuje. Bagażnik na hak można w Polsce legalnie montować dopiero od stycznia 2016. Wcześniej nie można było wyrobić trzeciej tablicy rejestracyjnej, a ta na aucie była zasłonięta, a nie można jej zdjąć. Także wszyscy, którzy jeździli z bagażnikami – robili to nielegalnie według przepisów.

          Odkąd wprowadzono możliwość wyrobienia trzeciej tablicy, pojawiły się też wymagania odnośnie bagażnika rowerowego. Także nie można podpierać się faktem, że został on kupiony wcześniej – tak jak zezwalają przepisy w przypadku przyczep z DMC większym niż 750 kg, gdzie światło cofania muszą mieć modele zarejestrowane dopiero po 1 sierpnia 2009.

          Inną sprawą jest, że po prostu warto dla bezpieczeństwa mieć światło cofania na bagażniku.

          • Marcin Pajewski

            Ad. 1. Chyba nie przesadzam, sam podpierałeś się naszymi materiałami i nikt nie ma za złe. Zapraszam do współpracy na Priv :-)
            Ad. 2. Na pewno warto mieć światło cofania za rowerami. Problem z tym i to sprawdziliśmy, że trudno jest dokupić takie małe lampy już ze światłem cofania do tych starszych bagażników, czyli wymienić same lampy na nowe i dodać przewód światła cofania. Zazwyczaj te lampy są już większe i nie chcą pasować tej listwy.

            • Hmmm… może można dokupić samo światło cofania.

              • Marcin Pajewski

                Rzeczywiście można, są takie uniwersalne światła nawierzchniowe, osobna mała lampa biała. Zastawiam się, czy nie zrobimy takiego gotowego kitu pt. „Dostosuj swój bagażnik do nowych przepisów”, czyli Światło Cofania + Przewód + Wtyczka 13-pin.