Skocz do zawartości

[około 10tys] gravel. Scott vs Rondo vs Kellys


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, proszę o podpowiedź bardziej zaawansowanych ode mnie co wybrać - ważniejszy carbon czy osprzęt?   

Szukam dla siebie gravela, biorąc pod uwagę dostępność w sklepach w tym dziwnym czasie stanęło na dwóch opcjach (choć jestem otwarty na inne pomysły)

1. https://www.bikesystem.pl/1025411-rower-scott-speedster-gravel-20-2021.html

tańszy, z lepszym osprzętem, marka z większym doświadczeniem i renomą, aluminiowy, raczej bardziej logiczny wybór dla mnie

2. https://www.bikesystem.pl/1025456-rower-rondo-ruut-cf2-2x-2021.html

droższy, gorszy osprzęt, karbonowa rama, serce podpowiada bierz  (tak, przejrzałem forum i wiem że ten argument przy Rondo się przewija zawsze)

 

3. Gdzieś tam pod uwagę biorę jeszcze 

https://www.greenbike.pl/rower-gravel-kellys-soot-50-2021-p-7063.html?gclid=Cj0KCQiA3smABhCjARIsAKtrg6In80_QOXeBYfXgZEu_yVMjVTVslLzIiwnrVFSkA_AD6_j1KxjIvFAaAomDEALw_wcB

jest grx, dla wymiany dla mnie już na starcie kierownica a przynajmniej owijka (po prostu mi nie pasuje) i opony na węższe ,bardziej asfaltowe

 

Nie jestem pro, a wręcz mam nadwagę jednakże myślę, że minimum 5000km w tym roku zrobi, wiadomo że wolę wydać mniej, ale ważniejsza jakość. 

Przeznaczenie - w większości trasy 50-150km , raczej pewnie w większości asfalt, utwardzone ścieżki leśne czy polne ale chcę nie bać się wjechać do lasu głębiej. Nie planuje obwieszenia sakwami itp, aczkolwiek też nie jest to wykluczone choć bardziej na zasadzie jednodniowej długiej wyprawy a nie zapasu sprzętu na tydzień, albo koszyk z pieskiem na bagażniku z tyłu o ile uda mi się go przekonać do jeżdżenia ze mną) 

 Ja sam w sobie ważę ponad 100kg więc sztywność ramy i wytrzymałość osprzętu może mieć znaczenie.

...a tak poza tym wszystkim długo się za to zabierałem (choć kiedyś jeździłem sporo) bo nie było środków więc teraz chodzi o spełnianie marzeń i zdrowie (pozbycie się otyłości)

 

W skrócie : kellys najmniej mi się podoba, wymaga na starcie zmian kilku rzeczy, scott chyba najrozsądniejszy wybór, rondo zobaczyłem w sklepie i skradło moje serce i podk kontem wyglądu i ogólnego trzymania kierownicy/wygody (choć na razie sprawdzałem tylko na sklepie, nie jeździłem) , ale zdaję sobie sprawę że po to rondo stworzone. 

 

 

Z góry dziękuję za podpowiedzi

Grzegorz

Odnośnik do komentarza

Wagę obecnie niestety reprezentuję również słuszną, powyżej 90 i mam trochę podobne potrzeby, również bez objuczania się sakwami ale czasem bikepackingowego wypadu na weekend. Natomiast prezentuję trochę inne podejście uważając że rowery dzielą na terenowe i szosowe. Mamy w domu przełajówkę z której w zasadzie nikt nie korzysta i tak samo byłoby więc pewnie z gravelem. A nasze szosy i mtb są w ciągłym użyciu. Rozumiem natomiast potrzebę roweru szosowego, którym można wjechać w lekki teren. Testowałem dwukrotnie Specialized Diverge w karbonie i moja ocena jest taka że jest to dobry rower na szosę i w miarę przyzwoity na szuter i gruntówkę. Natomiast kompletnie do dupy jeśli chodzi o jazdę po prawdziwym lesie gdzie są korzenie, powalone drzewka, zjazdy i podjazdy, piachy i czasem błoto. A gdzieniegdzie bruki i tłuczeń. Tam mtb jest dużo lepszym wyborem. Na gravelu nie ma dobrej kontroli w terenie na kierownicy szosowej no i kręgosłup piersiowy i nadgarstki strasznie dostają.

Jeśli chodzi o materiał z którego jest wykonany rower to karbon jest materiałem znaczenie wytrzymalszym zmęczeniowo od aluminium, ale mniej wytrzymałym punktowo. Czyli alu nam pęknie jak będziemy je cały czas przeciążać prędzej niż karbon ale karbon prędzej niż alu jeśli w coś uderzymy. Karbon może się odkształcić bez pęknięcia o 1-2% a alu o 10-12%.

Co do samego roweru to jestem zdania że w takim rowerze nic więcej niż GRX400 a najwyżej 600 nie jest potrzebne. GRX800 jest przerostem formy nad treścią. Zarówno 400 jak i 600 pracują bardzo dobrze. 800 wnosi tylko niższą wagę.

Moi znajomi jeszcze na różnych gravelach. Merida Silex, Kross Esker, Kellys Soot, Cannondale Topstone, Romet Boreas, Specialized Diverge, Canyon Grail. Ja bym postawił na komfort. I nie wiem czy tu z aluminiowych Merida Silex nie jest aby najlepsza. Wizualnie też się bardzo ładnie prezentuje. Z karbonowych oferta na Rondo Ruut jest rzeczywiście atrakcyjna. To czy rower za 10k się podoba ma również istotne znaczenie. Karbon jest zawsze lepszym materiałem na szosie, gdyż lepiej tłumi drgania. A tam będziesz zapewne głównie spędzać czas. Na jakieś off-roadowe wyprawy szutrowe np. typu piękny Alpe Adria Trail można kupić drugi komplet kół albo założyć grubsze opony. Parę dni temu widziałem bardzo fajne Speca, Rhombus 700x42. Zawsze uważałem że 42 to optimum na teren mieszany.

Odnośnik do komentarza

Dzięki Jacku za odpowiedź, docelowo mtb też się pojawi, a całkiem możliwe że wtedy pozbędę się gravela i pojawi sią prawilnie szosa na szosę i mtb do lasu, ale ... na teraz mogę sobie pozwolić na jeden rower. Mimo wielu polnych ścieżek czy czasem nawet singli wyszło mi jednak, że próbując wziąć coś do wszystkiego jednak ważniejsza jest część szosowa i utwardzone ścieżki bo będzie ich znacznie więcej niż część stricte terenowa, a co za tym idzie - rover gravel.  Tak właśnie obstawiałem, że przy moim bardzo nie profesjonalnym jeżdżeniu grx 400 w zupełności wystarczy, o to się raczej nie bałem, prawdopodobnie próbuję sobie znaleźć jakieś wytłumaczenie i usprawiedliwienie żeby wydać 3 tys więcej na rondo które mi się bardzo spodobało choć nie ma to żadnego logicznego sensu. Może się nawet okazać, że jak się przejadę na jednym i drugim to któryś mi bardzo nie będzie pasował pod kontem wygody i odpadnie, na razie nie miałem takiej możliwości. Meride brałem pod uwagę, ale nie znalazłem nigdzie w okolicy do zobaczenia na żywo. 

Odnośnik do komentarza

Z rzeczy ważnych, które teraz odkryłem na korzyść Scotta - ma 2x11 a Rondo 2x10

Prezentuje się to mniej więcej tak – najprościej tłumacząc.

RX400 – napęd 2×10 – można powiedzieć, że taka Tiagra w klasie gravelowej

RX600 – napęd 1×11 i 2×11 – 105 w swojej klasie

RX810 – napęd 1×11 i 2×11 – „odpowiednik” Ultegry

RX810 Di2 – napęd 1×11 i 2×11 – Ultegra Di2

Odnośnik do komentarza

Wszystko się zgadza ale...Przy jeździe rekreacja plus nie ma to żadnego znaczenia. Zaczynałem przygodę z szosą od napędu 10x i się na nim ścigałem i jeździłem po Alpach i nic mi nie brakowało. Teraz mam 11x i nie widzę istotnej różnicy. Napęd GRX400/Tiagra można upgrade'ować do 11x. Przerzutki są kompatybilne z klamkomanetkami 105/GRX600 jkaby co. Oczywiście że 105 jest ciut nowocześniejszy i kompatybilny z większą ilością kaset. Ale zawsze wybiorę rower na karbonowej ramie na Tiagrze niż na aluminiowej na Ultegrze.

Odnośnik do komentarza

Jeszcze raz dzięki za podpowiedzi, byłem sprawdziłem, przejechałem się, decyzja zapadła - Rondo. 

Geometria dużo bardziej agresywna, ale też scott miał wybitnie prostą pozycję, nic tylko brać koszyk piknikowy i 5na godzinę pomykać uliczkami, a ja jednak chcę trochę mocniej pojeździć. Dylemat był finalnie między Rondo L - pozycja dużo bardziej rekreacyjna, ale przy jeździe ostrzejszej na stojąco kolanami uderzałem w ramę, rozmiar M - przy dolnym chwycie miałem wrażenie że kierownica trochę za blisko, ale myślę to do skorygowania siodełkiem, ewentualnie dłuższym mostkiem, w każdym razie w odczuciach (moich subiektywnych - amatora, i kolegi który ze mną był jeżdżącego bardzo dużo na szosie i mtb) wyraźna różnica ogólnie na korzyść rondo, coś jak między samochodem ogólnie dobrym a samochodem premium.

Odnośnik do komentarza

No to fajnie. Rondo miało kiedyś ceny kompletnie od czapy ale w obliczu ostatnich podwyżek pozostałych producentów, zaczęły chyba mieć sens. Nie należy prawie nigdy korygować długości roweru siodełkiem. Powinno się ono znaleźć w optymalnej biomechanicznie odległości od środka suportu. Korekta mostkiem i głębokością i dropem kierownicy. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...