Skocz do zawartości

Zmiana osi pełnej na drążoną w piaście z wolnobiegiem.


IgorK

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

pytanie jak w temacie, przy czym:

- dotyczy piasty tylnej;

- piasta modyfikowana, łożyskowana jest na łożyskach tocznych krytych, pot. nazw. "maszynowymi". I stąd moja obawa: czy mogę oś pełną (koło skręcane śrubami) zamienić na oś przelotową z szybkozamykaczem? Czy będzie problem z osadzeniem łożysk? Bieżnia wewnętrzna musi zostać osadzona na powierzchni walcowej a oś przelotowa którą posiadam pochodzi z piasty gdzie zastosowano łożyska otwarte (tj. kulki) i na jej prawie całej długości jest gwint.

Odnośnik do komentarza

W piastach typu planetarka nikt (tzn. żaden z producentów) nie przewidział takiej mozliwości - ani SHimano 3,7,8,11, ani Rohlof ani inni nie maja w swojej ofercie tego typu wynalazka - po mojemu jest to problem materiałowy - ośka pełna robiona z dobrej stali jest odpowiednio wytrzymała do przenoszenia momentów działających na tylne koło.
Ale możesz spróbować - widziałem taką próbę ale nie wyszła - ścięto ośke pod wymiar rozstawu tylnego rozwarcia i próbowano przewiercić - niestety po dwukrotnej próbie ... została zakupiona oryginalna ośka i sprawę zakończono - próba momentem (w sensie symulacja nacisku na pedały nie powiodła się - układ w pewnym momencie zaczął pracować z kołem w sensie obracać się).

Sam posiadam Nexusa 8 w nietypowym rowerze i nie widzę problemu w zmianie opony - po 2-3 próbach (treningu na sucho) jestem w stanie w terenie byle na równym zmienić oponę w 3-5 minut - więcej zajmuje pompowanie.
A sklejanie dętki to 1 minuta - po prostu trzeba znac technikę sklejania otwora bez zdejmowania koła - spuszcza sie powietrze, zrzuca poza kanty oponę, obraca kołem szukając dziury, sliniąc dla pewności w miejscu przebicia, szoruje drapakiem klei, ściska, pompuje i jedzie dalej.
Ewentualnie ostateczna broń to opona z wkładka antyprzebiciową - ale wysokiej klasy bo te proste najtańsze opony to tragedia i strata energii zauważalna ...

Chyba że chodzi o zwykła ośkę - wtedy da się.

Odnośnik do komentarza

Nie chodzi o piastę z przekładnią planetarną (np. Nexus, Alfine itp.)  ale o zwykłą piastę.Taką na którą nakręca się wolnobieg. W przeszłości, zmieniłem bez problemu pełną oś (koło przykręcane nakrętkami) na przelotową (koło przykręcane szybkozamykaczem), zarówno w kole przednim i tylnym, ale tam były łożyska "rowerowe", czyli zwykle kulki. Interesuje mnie, czy osie przelotowe (zwykłe 9mm) w miejscach osadzenia łożysk tocznych ("maszynowych") mają szlifowane powierzchnie. No bo raczej nie wyobrażam sobie, że bieżnia wewnętrzna łożyska osadzana jest na gwincie, który w osiach przelotowych zajmuje prawie całą długość tej osi.

 

A jeszcze gwoli ścisłości: "... ośka pełna robiona z dobrej stali jest odpowiednio wytrzymała do przenoszenia momentów działających na tylne koło..." 

Ta oś poddana jest przede wszystkim zginaniu. Naprężenia zginające które ją obciążają, obliczane są jako iloraz momentu gnącego i wskaźnika wytrzymałości  przekroju na zginanie, który dla przekroju kołowego zależny jest też od jego średnicy podniesionej do 3 potęgi. Także wiemy już dlaczego w nowoczesnych kołach zwiększono średnice osi na których są osadzane. Kwestia materiału też ma znaczenie, ale nieco inne. 

To resztki wiedzy ze studiów: Politechnika Wrocławska, Wydział Mechaniczny, Mechanika i budowa maszyn :):):) 

   

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...