Skocz do zawartości
lukasz.przechodzen

Amortyzator powietrzny czy sprężynowy

Polecane posty



Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)



Fajnie że zrobiłeś taki odcinek. Obejrzałem cały.  Mamy tu kilka kwestii, które moim zdaniem trzeba dopracować.

Różnice między amortyzatorami popularnymi "dla ludu" w rowerach do ok. 4k. Dobrze byłoby nagrać film z poziomu pracy goleni. I nie porównujący Pike, występujący w rowerach za 10k. Tylko XCT/XCM/XCR sprężynowy z RockShoxem olejowo-sprężynowym, Suntourem XCR Air i RockShoxem powietrznym klasy Judy czy XC30.

W tych rowerach mamy do czynienia z:

1. Atrapami amortyzatorów Suntour XCT/XCM/XCR, w większości nie wymagającymi żadnego serwisu w których znajduje się sprężyna stalowa w nędznej stalowej obudowie. Moim zdaniem (nie wiem czy się zgodzisz) nie jest to żadna amortyzacja tylko udawanie że ona jest. Serwisowanie tego badziewia jest z mojego punktu widzenia bzdurą. Jak by coś w tym padło, wyrzucamy, kupujemy drugi, najlepiej używany, którego koszt raczej nie przekracza 100 zł. Niektóre modele mają blokadę hydrauliczną. Mamy wtedy do czynienia z tłumikiem zamkniętym w kartridżu i to powinno działać trochę lepiej niż goła sprężyna bo przynajmniej nie odbije od razu użytkownikowi w pysk jak w modelach z gołą sprężyną. Preload czyli wstępne naprężenie sprężyny nie działa. Można kręcić na Berdyczów. Trzeba kupić inną sprężynę. Nie reaguje na żadne mniejsze nierówności. Hydrauliczny kartridż blokady kosztuje 150 zł.

2. Amorami olejowo-sprężynowymi. Zwykle RockShox. Ich praca jest liniowa czyli dla niektórych użytkowników w odpowiednim dla tego amora przedziale wagowym, nie gorsza niż praca taniego pseudo amora powietrznego z którym porównujemy i który podobnie kosztuje. Koszty serwisu są związane głównie z czyszczeniem i wymianą oleju. Tak naprawdę taki amor można przeserwisować raz na 3-5 lat a można też nigdy. Jeśli dbamy, degradacja jego pracy rzadko występuje. Dopasowanie do wagi użytkownika przez wymianę sprężyny stalowej. Cena sprężyny 50-100 zł. Pewnie te tańsze to zamiennik.

3. Pseudo amorami powietrznymi Suntour. Na naszym rynku w rowerach w tym przedziale cenowym występują tylko XCR Air i Raidon. Dobrze by było pokazać czy pracują lepiej niż olejowo-sprężynowe czy gorzej. Wykonanie dużo gorsze niż w RockShox czy Manitou. Ponieważ nie są to amory olejowo-powietrzne nie mają pewnych części jak wysokiej jakości uszczelki przeciwkurzowe, gąbeczki nasączające czy lepsze pokrycia goleni. No i nie są zanurzone w oleju. Amory te nie mają tłumienia kompresji. Te które mają oznaczenia LOR (Lockout+Rebound) i RLR (Remote Lockout + Rebound) mają tłumienie powrotu. Nie ma w  środku po ściągnięciu lag żadnego oleju. Tłumik jest nie serwisowalny. Teoretycznie powinien być nasmarowany smarem stałym. W nowym smaru co kot napłakał. Oleju jest ok. 5 ml w komorze negatywnej pod sprężyna powietrzną. Jest to więc amor bezolejowy. Koszt cartridge'a blokady 200 zł. Psują się. Nie jest to więc pełny amortyzator" tylko "pseudo amortyzator.

4. Amory powietrzne RockShox i Manitou. Praca progresywna. Zalecany interwał serwisowy 200h. Z mojej praktyki "mały" serwis co rok ale jak się dba to tylko co 2-3 lata "duży serwis" obejmujący oprócz czyszczenia i wymiany płynów, wymianę uszczelek przeciwkurzowych, gąbeczek i o-ringów. Cena serwisu 170 zł robocizna plus cena zestawu naprawczego. Obecnie zestaw serwisowy RockShox ok. 20 Euro, czyli ok. 80-90 zł. Zestaw do Manitou, np. Markhor Rebuild Kit, 150 zł. Tłumiki są rozbieralne i są zanurzone w oleju.

No i druga kwestia to jak masz do czynienia z firmą Terg, o należałoby ustalić czy odpowiadają na jakiekolwiek maile (bo mi pis z kulawą nie odpowiedział) i czy mają dane dotyczące wagi i geometrii rowerów, które tu na forum polecamy. I jak wygląda obsługa gwarancyjna.

Ceny serwisu i części na podstawie Spider Suspensions i Activia

Udostępnij ten post


Link to postu
3 godziny temu, jajacek napisał:

Dobrze byłoby nagrać film z poziomu pracy goleni. I nie porównujący Pike, występujący w rowerach za 10k. Tylko XCT/XCMXCR sprężynowy z RockShoxem olejowo-sprężynowym, Suntourem XCR Air i RockShoxem powietrznym klasy Judy czy XC30.

Dobrze by było, tylko musiałbym mieć najpierw dostęp do trzech rowerów z takimi amortyzatorami i to najlepiej jednocześnie 🙂

Z resztą wniosków się zgadzam. Generalnie największy "problem" jest w przedziale cenowym 600-700 zł, gdzie można zastanawiać się pomiędzy powietrznym Suntour'em XCR Air/Raidon, a RockShoxem XC30. Poniżej - sprężyna. Powyżej - powietrze.

3 godziny temu, jajacek napisał:

No i druga kwestia to jak masz do czynienia z firmą Terg, o należałoby ustalić czy odpowiadają na jakiekolwiek maile (bo mi pies z kulawą nie odpowiedział) i czy mają dane dotyczące wagi i geometrii rowerów, które tu na forum polecamy. I jak wygląda obsługa gwarancyjna.

Nie kontaktowałem się bezpośrednio z TERG, niestety. Ale zgłaszałem temat braku informacji o geometrii rowerów (od Torpado i Fondriest'a można znaleźć na stronach producentów, Indiany już nie), mają też pomniejsze błędy w opisach niektórych rowerów 😕

Udostępnij ten post


Link to postu

A te Indiany nie masz z Media Expert /TERGa? Jest tam coś jak product manager odpowiedzialny za rowery?

Udostępnij ten post


Link to postu
14 godzin temu, jajacek napisał:

A te Indiany nie masz z Media Expert /TERGa? Jest tam coś jak product manager odpowiedzialny za rowery?

Wszystkie kwestie załatwiałem przez odpowiedzialną za ten temat agencję.

Udostępnij ten post


Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...

×
×
  • Utwórz nowe...