BoczkoOczko Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Witajcie, Mam rower trekkingowy (Romet wagant 3, 2016), zrobiłem na nim około 5 000 km. Jeżdżę głównie do pracy każdego dnia (oprócz zimy). Mam kilka wypadów rowerowych do 50 km oraz jeden dłuższy 3-dniowy wyjazd, gdzie robię jakieś 100km+ każdego dnia). Ogólnie sam staram się serwisować mój rowerek, staram się go smarować raz na 2-4 tygodnie, zależy od tego czy mam na to czas i ile jeżdżę. Chciałbym poprosić o pomoc w ocenieniu, czy to już powinienem wymienić napęd i co powinienem wymienić. Łańcuch jest do wymiany, sprawdziłem to przez włożenie miernika wydłużenia łańcuchów, mam problem z wyregulowaniem przerzutek (tylnych i przednich), aby dobrze się zmieniały, nie hałasowały i nie ocierały się o wózek. Zastanawiam się czy wymienić napęd czy tylko łańcuch. Zastanawiałem się nad 2 opcjami: Korba jednobiegowa + 10 biegów z tyłu: korba: SHIMANO Nexus FC-C6000; 82zł kaseta SHIMANO Deore CS-HG50; 100zł Przerzutka tylna: SHIMANO Tiagra RD-4700; 133zł łańcuch: SHIMANO Deore CN-HG54; 65zł Zestaw 479 zł + piasta SHIMANO Alivio FH-M4050; 80zł Korba trójbiegowa + 8 biegów z tyłu korba SHIMANO Alivio FC-T4010; 145zł łańcuch KMC Z8.3; 40zł kaseta SHIMANO Alivio CS-HG51; 53zł przerzutka przednia SHIMANO Alivio FD-T4000; 73 zł przerzutka tylna SHIMANO Altus RD-M310; 70 zł Zestaw 381 zł + piasta 80 zł Nie wiem czy wkład suportu nie będzie jeszcze do wymiany. Co sądzicie o wymianie napędu w tym rowerze i o inwestowaniu w niego około 500 zł? Proszę o waszą pomoc. Odnośnik do komentarza
pepe Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Moim zdaniem jeżeli wymieniać, to tylko to co zużyte. Masz teraz 8x3 i tego tym się trzymał. Po 5tys. km, najczęściej do wymiany jest tylko łańcuch i kaseta, czyli koszt około 100 - 150 zł. (W przypadku rozciągniętego łańcucha który ma 5 tys. przebiegu konieczna jest też wymiana kasety, jeżeli tego nie zrobisz, nowy łańcuch nie będzie dobrze działał ze starą kasetą i będzie przeskakiwał). Reszty nie ma co ruszać, chyba że są konkretne problemy. Trudności z regulacją przerzutek niekoniecznie wskazują na konieczność ich wymiany, problem może powodować właśnie rozciągnięty łańcuch (ewentualnie brudne lub zużyte linki, to też trzeba sprawdzić). Odnośnik do komentarza
BoczkoOczko Opublikowano 8 Grudnia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Dzięki @pepe za odpowiedź. Jak na moje niewprawione oko widzę, że moje podzespoły są całkiem okej. Ogólnie, to jest już mój trzeci łańcuch, łańcuch który był od nowości szybko się wyciągnął i potem kupiłem jakiś tani łańcuch z decathlonu, który też się szybko dosyć wyciągnął. Wobec tego wypada wymienić do tego jeszcze kasetę na nową? Rzucę okiem jeszcze na linki i je ewentualnie wymienię. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Jeśli jest to rower na dojazdy do pracy, nie jest wart większych inwestycji. Wymieniać tylko to co się zużywa. Jeśli razi Cię brak kultury pracy napędu to dopiero od grupy Tiagra/Deore będzie dobrze. Kupiłeś tani rower w którym producent oszczędził na wszystkim. Proponuję więc zacząć od wymiany pancerzy i linek na przyzwoite bo z pewnością producent zastosował chłam. Sam mam rower do jazdy po mieście na napędzie 7-rzędowym i wszystko działa jak powinno. Warto dopłacić do porządnego łańcucha. Swego czasu na wyprzedaży kupiłem kilka łańcuchów Deore XT 9-rzędowych po 50 zł sztuka i miałem zapas na dłużej. Możesz kupić dowolny łańcuch 9,10 i 11-rzędowy. Gdybyś zdecydował się na jakieś zmiany to pamiętaj że korby 9,10 i 11-rzędowe są kompatybilne i mają identyczne koronki mimo tego co niektórzy próbują wmówić. Bardzo dobre są kompenenty Tiagra Flat bar. Jeśli znajdziesz gdzieś na wyprzedaży to warto kupić. Stare Deore czy Deore LX też było bardzo przyzwoite. Można czasem tanio kupić. Odnośnik do komentarza
pepe Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 No, ale kolega ma zdaje się napęd 8s, łańcuch ma szersze ogniwa, niż w 9,10 czy 11s. Natomiast kupowanie tanich łańcuchów nie ma wg mnie żadnego sensu. Kupiłem raz na próbę HG40 za jakieś 30 zł i rozciągnął się już po 300 km przy normalnej jeździe. Jeżeli Shimano to minimum HG-71 : https://allegro.pl/oferta/lancuch-shimano-cn-hg71-5-6-7-8-rzedowy-7491136133 . Ja używam Connexów 8 rzędowych i one wytrzymują co najmniej 2-3 tys. km (https://allegro.pl/oferta/connex-808-lancuch-8-7-6-rzedowy-7800528337) . Widziałem też pozytywne opinie KMC, ale też tych droższych (KMC X8). Odnośnik do komentarza
BoczkoOczko Opublikowano 8 Grudnia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Dziękuję wam za pomoc. Chyba z decyduję się na wymianę tylko łańcucha, jak korba nie będzie działać za dobrze, to również ją sobie wymienię. Rzucę dodatkowo na linki i pancerzyki, tam też powymieniam, jak będzie trzeba. A co do łańcucha to wiem, że na pewno mam tej firmy Connex. Teraz chciałbym spróbować łańcuch bez spinki, tylko na pin i skuwacz. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Do napędu 8s można stosować bez problemu łańcuchy 9, 10 i 11-rzędowe. Kupiłbym ze 2 takie:https://www.sbike.pl/ancuch-shimano-cn-hg93-deore-xt-ultegra-9-speed-o_858.html Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Panowie, obawiam się że jesteście niedoinformowani czym łańcuchy różnią się między sobą. Na poniższym zdjęciu pierwsze 4 łańcuchy od lewej to: Campagnolo 11-rzędowy, SRAM 10-rzędowy, Shimano 9-rzędowy, SRAM 6-7-8-rzędowy. Różna jest tylko grubość zewnętrznych blaszek i sworzni. Rolki są tej samej grubości. Więc te z cieńszymi blaszkami np. 11-rzedowe, bez problemu można stosować z 6-rzędowych napędach. A wyciąganie się łańcucha dotyczy rolek i sworzni je łączących. Odnośnik do komentarza
pepe Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Ciekawe, nie próbowałem takiej kombinacji. Zwykle mogłem taniej kupić łańcuch 8s niż 9-11s, więc nie było też potrzeby. @BoczkoOczko : po 5 tys. raczej nie będzie jeszcze potrzeby wymiany korby. Większa szansa, że kaseta będzie do wymiany. Linki i pancerze jeżeli są niskiej jakości, najbardziej wpływają na zmianę biegów. Nie wiem, czy od razu nie warto wymienić. Dodatkowo w przypadku tylnej przerzutki po 5 tys. jest spora szansa, że wytarły się kółeczka. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 8 Grudnia 2019 Tak, stan kółeczek warto pilnować, czyścić i wymieniać jak zaczynają wyglądać jak zęby rekina. Co do łańcuchów robiono badania wytrzymałościowe z których wynikło że łańcuchy 11 wytrzymują dłużej niż 10s bo są produkowane w jakiejś nowej, lepszej technologii. Jak znajdę to podrzucę link. Wymiana korby jest bardzo rzadko potrzebna i bardzo rzadko uzasadniona. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się