Pawelkryst Opublikowano 25 Listopada 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2019 Witam Chodzi mi o amortyzatory powietrzne. Jakie są zalety to z grubsza wiem. Każdy pisze, że powietrze lepsze. Ale wyczytałem w necie co nieco o ich wadach (w stosunku do sprężynowych) i chciałbym prosić o ich weryfikację. Najczęściej wymieniane są następujące: 1) gorzej od sprężyny wybierają małe nierówności, ponieważ uszczelki w nich są bardzo ciasno założone, bo mają trzymać powietrze i stąd mniejsza czułość amortyzatora (np na ścieżkach leśnych) 2) im większe ugięcie tym większa kompresja powietrza, więc w miarę uginania staje się coraz twardszy, natomiast sprężyna działa liniowo, stad też w przypadku sprężyny lepsze wybieranie małych nierówności. 3) trudno idealnie ustawić poziom ciśnienia, bo jak za twardo to słabo wybiera, jak za miękko to łatwo dobić (chociaż to chyba najsłabszy argument), 4) w razie awarii nie da się jechać (np. gdy uleciało powietrze), w przeciwieństwie do sprężyny, 5) znacznie droższy i częstszy serwis, 6) wymaga większej dbałości, 7) mniej trwały od sprężynowego, 8. bardziej awaryjny. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 25 Listopada 2019 Udostępnij Opublikowano 25 Listopada 2019 Ad 1. Nieprawda. Sprężyna powinn być dobrana pod wagę użytkownika. Dobór jest "z grubsza". +/-10 kg. Więc nigdy nie jest idealny. Kręcenie sprężyną przez preload też nie wiele wnosi. Nastawy w amorze sprężynowym są bardzo ubogie. Mój Fox wybiera małe nierówności zajebiście. A moja Reba kiepsko. Ad 2. Teoretycznie tak. W praktyce to zależy. Jest to układ sprężyny powietrznej i tłumika. a także ilości oleju w drugiej goleni. Zależy więc jak ze sobą pracują te dwa elementy. Ja ustawiam bardzo miękko i amor 100 mm pracuje w zakresie 0-9 cm. 3. Tak trudno. Wymaga to trochę doświadczenia i chęci do eks. Zdperymentowania. Jest kilka elementów do zgrania ze sobą. Ciśnienie w komorze, ilośc i typ oleju, kontrola kompresji, kontrola powrotu tłumienia. 4. W zasadzie tak. Ale po płaskim, po asfalcie można. Nie należy po off-roadzie po można uszkodzić tłumik. 5. Zdecydowanie tak 6. Tak 7. Nie. Znam 10-letnie Foxy i nic im nie dolega. 8. Teoretycznie tak. Ale jakoś nie spotkałem żadnej awarii Foxa, RockShoxa czy Manitou w praktyce. Suntour oczywiście tak ale to jest pseudo amortyzator. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się