domino Opublikowano 16 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2019 Witam, Mam rower trekingowy z napędem 3x8. Wymieniłem kasetę i łańcuch, ale łańcuch nadal trochę przeskakuje, więc chcę wymienić korbę. Fabrycznie był zamontowany zestaw: - wkład suportu: Truvativ BB-06-PSPL-113/68 – z tego co znalazłem jest to rodzaj mocowania PowerSpline, - mechanizm korbowy Truvativ x-flow FL6EAA (nie wiem, czy to jest model, ale taki napis jest na wewnętrznej stronie ramion), 28x38x48T, ramiona 170 mm. Teraz mam: - wkład suportu Shimano BB-UN55 68/122 BSA, na kwadrat, - mech. korbowy FC-M131 28x38x48T, 170 mm. Wiem, że nie jest to zbyt dobry osprzęt, ale jak się człowiek nie znał, to musiał brać co było w sklepie L. Muszę teraz wymienić mechanizm korbowy i szukam takiego z takim samym stopniowaniem, czyli 28x38x48. Myślę też nad takim z mniejszą największą zębatką, np. 40, 42 lub 44 zęby. Przy mojej jeździe i tak nigdy nie wykorzystuję najtwardszego przełożenia. Max to 3x6, dwa razy w roku (dosłownie) 3x7. Wydaje mi się, że jak bym zmienił największą zębatkę na mniejszą częściej bym korzystał z twardszych przełożeń. A może średnią też dać mniejszą, np. 34/36. I wtedy największą 40-44? Najmniejsza zębatka 28 jest dobra, może zostać. Przełożenia kasety: 11x13x15x18x21x24x28x32. Aktualnie znalazłem tylko mechanizm korbowy Shimano FC-M361 z przełożeniami 22x32x42 lub 28x38x48. Średnia zębatka 32T wydaje mi się, że będzie trochę za mała. Ale może się mylę i takie przełożenia się sprawdzą? Wiem, że można też wymienić którąś tarczę, ale wolałbym kupić komplet. Może ktoś zmieniał z 28x38x48 na coś innego i może się wypowiedzieć, czy jest Mu lepiej jeździć. Chodzi mi o to, żeby nie zużywać jednej zębatki z przodu i trzech/czterech z tyłu, tylko skakać też po innych, żeby napęd równiej się zużywał, a może przy okazji da radę jeździć trochę szybciej. Aktualnie średnia to 18-22 km/h z tras 20-50 km. Czy ktoś wie gdzie i jaki mechanizm korbowy kupić, bo nie znalazłem nic innego. Może być do starego lub nowego wkładu suportu. Czy takie zużycie środkowej tarczy może być przyczyną przeskakiwania łańcucha? Okrągłe elementy zaznaczone na czerwono są powycinane w miejscu gdzie stykają się z łańcuchem. Czy wytarcie tych elementów można uznać za zużycie tarczy? ? Odnośnik do komentarza
lukasz.przechodzen Opublikowano 16 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2019 Korba FC-M131 kosztuje na Allegro 62 zł z wysyłką gratis, więc nie ma się co nad nią rozwodzić, to plastelina. Tarcz w niej nie wymienisz, bo są przynitowane. Jeżeli chodzi o przełożenia, to jeżeli będziesz miał mniejszą dużą tarczę, to automatycznie pozostałe też będą mniejsze. Można oczywiście coś kombinować, wymieniać tarcze pod siebie, ale to już trzeba nad tym posiedzieć, popatrzeć jaki jest rozstaw śrub itd. Moja propozycja to korba Shimano Alivio FC-M4060 48/36/26, na Allegro da się ją kupić za 240 zł z suportem w zestawie. A będzie dużo, dużo porządniejsza i sztywniejsza od tego co miałeś teraz. Jest co prawda pod 9. rzędowy napęd, ale powinna śmigać z 8. rzędowym łańcuchem i przerzutką. Odnośnik do komentarza
domino Opublikowano 17 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2019 Tak jak napisałem, nie znałem się, więc wziąłem to co było w sklepie. A raczej to co mi zaproponowali. Teraz już wiem, że nie mają w tym sklepie droższych/lepszych rzeczy, ale wszystko najtańsze. A o wymianie tarczy pisałem w kontekście nowej korby. Wiem, że w tej nie da się wymienić. Dzięki. EDIT: obecny wkład suportu Shimano nie ma osi 113 mm tylko 122 mm. Pomyliłem się. Odnośnik do komentarza
pepe Opublikowano 17 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2019 Jeżeli nie używasz najtwardszych przełożeń możesz zamienić korby na 42/32/22 . Plusem będzie głównie uzyskanie lżejszych przełożeń na zębatcce 22. Sam wykonałem podobną zmianę i było ok. Napęd lepiej się sprawdzał do jazdy w górach i w terenie. Na zębatce 32 można jechać z prędkością do około 30 km/h. Jeżeli nie chcesz za dużo inwestować to wg mnie wystarczy tańsza korba https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-acera-fc-m361-pd921/ . Odnośnik do komentarza
Darius Opublikowano 17 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2019 Fajna, niedroga korba. Mam taką, tylko przerobioną na jeden blat 40T. Będę ją montował w "zimówce". Sztywna oś i wymienne tarcze. W dwóch wersjach: 44-32-22T, 40-30-22T. https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/acera-m3000/FC-MT300-3.html Odnośnik do komentarza
domino Opublikowano 17 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2019 6 godzin temu, Darius napisał: Fajna, niedroga korba. Mam taką, tylko przerobioną na jeden blat 40T. Będę ją montował w "zimówce". Sztywna oś i wymienne tarcze. W dwóch wersjach: 44-32-22T, 40-30-22T. https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/acera-m3000/FC-MT300-3.html To jest korba do napędów 3x9 i do wkładu suportu z łożyskami zewnętrznymi, więc odpada. Odnośnik do komentarza
domino Opublikowano 17 Września 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2019 W dniu 17.09.2019 o 12:38, pepe napisał: Jeżeli nie używasz najtwardszych przełożeń możesz zamienić korby na 42/32/22 . Plusem będzie głównie uzyskanie lżejszych przełożeń na zębatcce 22. Sam wykonałem podobną zmianę i było ok. Napęd lepiej się sprawdzał do jazdy w górach i w terenie. Na zębatce 32 można jechać z prędkością do około 30 km/h. Jeżeli nie chcesz za dużo inwestować to wg mnie wystarczy tańsza korba https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-acera-fc-m361-pd921/ . Zębatka 22 mi nie potrzebna. 28 w zupełności wystarcza, a i tak rzadko jej używam, bo w górach nie jeżdżę. Największe górki to wiadukty. Tak jak napisałem, mam tę korbę fm-m361 na oku, ale wydaje mi się, że 32T będzie za mało i będzie mi brakowało przełożenia pomiędzy 32T i 42T. Zmieniłeś na korbę 42/32/22 z korby 48/38/28? Odnośnik do komentarza
pepe Opublikowano 18 Września 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Września 2019 16 godzin temu, domino napisał: To jest korba do napędów 3x9 i do wkładu suportu z łożyskami zewnętrznymi, więc odpada. Jeśli chodzi ci o to, że nie będzie pasować, to na 90% jednak będzie. Pytanie czy się opłaca, bo wychodzi około 300 zł. 16 godzin temu, domino napisał: Zębatka 22 mi nie potrzebna. 28 w zupełności wystarcza, a i tak rzadko jej używam, bo w górach nie jeżdżę. Największe górki to wiadukty. Tak jak napisałem, mam tę korbę fm-m361 na oku, ale wydaje mi się, że 32T będzie za mało i będzie mi brakowało przełożenia pomiędzy 32T i 42T. Zmieniłeś na korbę 42/32/22 z korby 48/38/28? Tak, zmieniłem z 48.38.29 na 42/32/22. To czy środkowa tarcza jest 32 czy 38 nie ma aż takiego znaczenia. Na 32 można się rozpędzić do około 30 km/h . A jeśli chcesz więcej, to wrzucasz na 42. Ale jeśli Tobie nie są potrzebne miększe przełożenia, to ta będzie dobra: https://allegro.pl/oferta/korby-shimano-acera-fc-m361-48x38x28-czarne-170-7630016511 . Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się