Skocz do zawartości

Big Nine TFS 300-D - co ulepszyć po 4 latach urzywania?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć Wszystkim 

Na początku chciałem sie przywitać bo jestem nowy na tym forum.  hej. 

I mam pytanie żeby zacząć od czegoś :-)

Jeżdżę Meridą Big Nine, od 4-5 lat ;-) przyszedł czas na zmiany. 

Czyli "tuning" mojej Meridy, lub zakup czegoś innego jeżeli jest sens? Jeżdżę głównie po lesie na czas i z odpowiednim ( dla mnie)  tempem ;-)  i oczywiście czasami się zapuszczę w jakieś bezdroże jak mi się nudzi na leśnych ścieżkach. 

I tu proszę o radę ?  Co zmienić, ulepszyć i czy to się opłaca? Poniżej specyfikacja mojego roweru. 

https://www.rowerymerida.pl/produkt509/big-nine-tfs-300-d-rower-merida.html

Chodzi mi po głowie wymiana amora na gazowy, i kolega też mnie namawia na przerzutki XT, co Wy na to?

 

Pozdrawiam

Burry

Odnośnik do komentarza

W mojej skali nie jest to rower nawet zaczepiający o przyzwoitość. Jeśli go jednak lubisz to jakieś opcje są. Pytanie brzmi może, nie co chcesz wymienić, tylko co chciałbyś osiągnąć? I jakie niedostatki Ci przeszkadzają? Ile rower obecnie waży? Ważyłeś? Jaki amor rozważasz albo w jakim budżecie? Ile sam ważysz? Czy zwracasz uwagę na średnią z jaką jeździsz? Jeździsz wyłącznie sam czy z innymi?

Odnośnik do komentarza

Cześć 

Jestem ciężkim klocem ?  około 100 tki. 

Jeżdzę sam, choć w tym roku Kolega mnie namawia pojeździć na Mazovi ? też.

Tak przyznam prędkość i kontroluje tętno, żeby się nie zarżnąć ? przy mojej wadze.

średnią ze standardowych tras mam  20 a 22km/h,  Przy trasie na czas ( dystans około 30-40km) 

Jeszcze małe sprostowanie danych ( tylna przerzutka to Deore XT) nie wiem czy to standard w nim czy ktoś mienił ale taka jest.

Lubię ten rower, jest to mój najlepszy jaki miałem, ( jak widać expertam nie jestem) ale znosił mnie przez parę tys. kilometów bez awarii ? lekko nie miał. 

jest cały uzbrojony, uchwyty, bajery itd. fakt nie ważyłem go, jutro to zrobię :-)

Pozdro

Burry

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Skoro piszesz Mazovia to zakładam że jesteś z Mazowsza. Z Warszawy? 20-22 to byłaby super średnia przy jeździe wyłącznie terenowej w zróżnicowanym terenie leśnym. Zakładam więc że w takim nie jeździsz. Pytanie więc gdzie zwykle jeździsz? No i nadal nie odpowiedziałeś jakie masz oczekiwania wobec roweru? Chcesz jeździć szybciej? Chcesz mieć lepszą kulturę pracy napędu? Lepszą przyczepność? Ile chcesz na to wydać?

Odnośnik do komentarza

Nie, nie jestem z Warszawy. ale blisko około 60KM 

oczywiście że ta średnia to nie jazda w terenie tylko, głównie leśne mało uczęszczane drogi, koleiny, trawy, błotko, piach, itd. ale generalnie jak jest sucho to spokojnie można jechać w miarę szybko omijając doły i dziury, i czasami gdzieś się wgramolę na górę w typowy teren ale tylko dla frajdy żeby zjechać w dół ? 

wydaje mi sie ze to typowe MTB, ( jak Mazovia MTB w grupie 40+ ? ) 

Oczekiwania: jak na mój rajdowy ( samochodowy nos) to amortyzator przedni to jakiś żart na sprężynie, znaczy nie widzę żeby działał jakoś specjalnie. 

przerzutki owszem, mogłyby działać precyzyjniej, bez dociągania itd. 

oczywiście zdaje sobie też sprawę, że 27 biegów mi nie potrzeba, ale to chyba już grubszy zabieg żeby to zmienić.?

Budżet: 

-  chym jeżeli mam wsadzić w moją Meridę, 2tysie, to wydaje mi się że rozważę zakup nowego roweru, ( w  kwocie około 5tki )

- ale jeżeli Amor + Przerzutki dorzucę 1000 z haczykiem to wydaje mi się że Merida jest na tyle solidna że polata jeszcze rok dwa ? 

+ nowe oponki ( bo moja na tyle ma juz powoli dość) hamuce, jeszcze sezon może przejdą, no i mostek chciałem skrócić trochę, ( tak mi się wydaje) 

Moj rower gotowy do drogi, waży 16,1KG z całym wyposarzeniem, jak na zdjęciu. 

https://drive.google.com/open?id=1ydz75QeE9CYIfyGkohrOprkok8X_1N2l

Pozdro

Burry

 

Odnośnik do komentarza

Ludzie inwestują w rower mtb z kilku przyczyn. Jedną jest niezawodność. Drugą chęć szybszej jazdy. Twój rower w obecnej postaci jest bardziej rowerem trekkingowym niż mtb. Ktoś kto chce się ścigać w celu przyjechania jak najszybciej odchudza rower. Bo lżejszy rower będzie szybszy w terenie w którym będzie dużo podjazdów, zakrętów, przyspieszeń i zwolnień. Jeśli to jest Twoim celem to należy pozdejmować z niego nóżki, lampki, założyć lekki amortyzator i lekkie opony. Natomiast z wyglądu roweru nie wydaje się to być celem. Więc jeśli już to bardziej postawiłbym na niezawodność, lepszą amortyzację i lepszą przyczepność. Ale to nie będą małe wydatki. Najtańszy amor, który rzeczywiście zrobi różnicę to powietrzny Suntour Raidon albo olejowo-sprężynowy RockShox. Koszt do 700 zł za nowy. Dadzą znacznie lepszą amortyzację i ok. 1kg mniej wagi. Zmiana przerzutek nie spowoduje jakieś szalonej odczuwalnej różnicy. Minimum, które ma sens to Deore. Musiałbyś wyrzucić pół napędu i wydać minimum 500. Ale nie byłaby to jakąś gigantyczna różnica. Dużo większą da kupno dobrych, lekkich opon, dających lepszą przyczepność lub większą prędkość w zależności od tego co potrzeba. Koszt 200-300 zł.

Natomiast musisz rozważyć czy te inwestycje mają sens bo pamiętaj że nie zwrócą się one przy sprzedaży tego roweru. Tak na oko ma on obecnie wartość w przedziale 600-800 zł. Po dołożeniu lepszego amora ta wartość wzrośnie maks 200 zł. Więc jeśli zamierzasz go sprzedać w najbliższym czasie to albo bym nie dokładał nic albo szukał okazyjnego amora używanego w dobrym stanie za połowę ceny.

Odnośnik do komentarza

Fakt że nie dbałem o wagę, roweru i swoją ? bo jeżdzę głównie dla siebie i przyjemności, a że trochę szybciej niż spacer, no coż tak mam już. 

w tym roku jest plan na jakieś parę startów w MTB, ale  profesjonalistą nie jestem i pewnie nie będę ale lubię mieć dobry sprzęt. 

Dzięki za podpowiedź wnioski pewnie mi się nasuną same. ale póki co mam jeszcze dwa dwa pytania jako laik. 

- jeżeli wybrałbym opcję modyfikacji, czyli amor i opony 

  • to jakie opony polecasz?
  • amory - czy muszą być jakieś konkretene dyddykowane do moejgo roweru, czy same lagi jestem w stanie wymienić? 

- a jezeli zakup nowego roweru to co polecacie w okolicach 5tys. 

Z góry dzięki za rady, na pewno to pomaga poukładać sobie w gowie.

Sławek

Odnośnik do komentarza

Amortyzator jest w miarę standardowym komponentem. Musi być dobrany pod wielkość koła (29 cali) i rodzaj główki rury sterowej. Wygląda że masz prostą a nie poszerzaną (tapered) główkę rury sterowej. Więc amor z prostą rurą a nie poszerzaną.

Opony temat rzeka. Najczęstsza kombinacja używana w mazowieckich maratonach to RaRa+ RoRo. Czyli Schwalbe Racing Ralph + Schwalbe Rocket Ron.
Doktorat na ich temat można zrobić dzięki stronie 1enduro.pl

Nowy rower do ok. 5k, do ścigania i jazdy terenowej, kupiłbym tylko ze sztywnymi osiami, przyzwoitym amore powietrznym i osprzętem od Deore w górę. Kandydaci
Specialized Chisel Comp i Expert
Trek Procaliber 6 i 8
Accent Peak 29 TA SLX
Merida Big Nine Limited
Kellys Gate 50/70/90
Kross Level, chyba od 8.0 w górę
 

Odnośnik do komentarza

cześć 

przejrzałem te propozycje, i wyglądają podobnie dla laika, lecz mam pytanie.

Jak dla dla mnie ilość przełożeń, powinna być większa czy mniejsza? Bo widzę 11sto,  12sto czy  22 przełożenia? 

I drugie pytanie, czy rower z podwójnym amortyzatorem to dobra opcja czy to tylko bajer?

Jacek, a z tych rowerów które podałeś jest najlepszy? tak dla Ciebie, jak fachowca? 

Bo generalnie jak dla ,mnie wyglądają ok. i podobnie jak moja Merida, ale jeżeli chodzi o wytrzymałość serwis, i ew. modyfikacje dostępność części itd? 

Pozdr

Sławek

 

Odnośnik do komentarza

Przede wszystkim ważne jest który z tych rowerów jest najbardziej odpowiedni dla Ciebie a nie który ja uważam za najlepszy. Dla mnie najbardziej odpowiedni wydaje się Specialized Chisel Expert 2x, który można wyprzedażowo kupić za ok. 6 tys. I który dwukrotnie testowałem. Dlaczego? Dlatego że jest z nich najlżejszy, ma nowoczesną geometrię, ma bardzo elastyczny napęd 2x i dobry amortyzator. Jak przeszukasz to forum to znajdziesz kilku użytkowników, który go nabyli. Trochę niższa wersja Chisel Comp też mu dużo nie ustępuje.

Czy to jednak będzie optymalny wybór dla Ciebie? Nie wiem. Poprzednio miałem rower podobny do Twojego. 29 cali, pseudo-amortyzator Suntour XCT, miks Shimano  Alivio/Acera/Altus. Waga 14,5 kg. Teraz mam rower Specialized Crave Pro 2014. Waga 11.7kg, amortyzator powietrzny Fox, napęd miks SLX/XT/XTR.

Jaka jest różnica między tymi rowerami? Kosmiczna. Każdy element jest lepszy począwszy od malutkich kółeczek przerzutki aż do ramy i amortyzatora. Taki rower jedzie łatwiej, szybciej, ma lepszą przyczepność i lepiej amortyzuje nierówności drogi.

Nie jestem zwolennikiem napędu 1x do codziennej jazdy. Został on wymyślony dla wyścigów górskich na krótkiej pętli i dużą ilością podjazdów (XC). Czyli jak najlżejszy i prosty w obsłudze. ale taki napęd ma swoje wady. Szybciej zużywa się napęd bo jeździ się dużo na przekosach. Napęd nie jest dobrze zestopniowany. Czyli biegi nie są co jedną koronkę tylko co dwie a czasem co cztery.  Może się też okazać że czasem musisz zmienić przedni blat na inny pod dany teren. To są dla mnie niedopuszczalne aspekty i dlatego wolę 2x. A czy 2x10 czy 2x11 to nie ma aż takiego znaczenia. Ja mam 2x10 i nie odczuwam potrzeby mieć 2x11. Ale jak producent daje to nie odmówię ?

Rower z podwójnym amortyzatorem to masz jak rozumiem na myśli rower typu full. Czyli z pełnym zawieszeniem. Taki rower niestety jest bardzo drogi w utrzymaniu (zwykle od 1000 w górę rocznie) i odradzam jego zakup.

Pamiętaj też że im lepszy rower kupisz, tym droższe jego utrzymanie. Jak z samochodem. Pełny serwis amortyzatora powietrznego RockShox czy Manitou kosztuje 300 zł. Powinno się go dokonać raz w roku. Być może powinieneś rozważyć tańszy model. Np Cube Attention. Ma już dobry napęd Deore i przyzwoity amor olejowo-sprężynowy, którego serwis jest bardzo tani. Nie ma żadnego problemu z dostępem części do tych rowerów. Attention nie jest tak szybki jak te droższe i tak wygodny ale różnica między nim a Twoim rowerem jest nadal znaczna.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

cześć Wam

dziś zajechałem do Decatlona po oponkę do swojej starej Meridy i zobaczyłem  takie coś, podobno dobry wg. sprzedawcy ? ale wiemy jak to jest. 

https://www.decathlon.pl/rower-mtb-xc-500-29-id_8518393.html

co myślicie o takiej opcji? jest to alternatywna do? :

  1. Kellys Gate 90 29 2019

  2. MERIDA BIG NINE LIMITED 2019

te wybrałem z sugesti Jacka, dzięki mu za to piwo może kiedy wypijemy :-)  

Pozdr

Burry

 

Odnośnik do komentarza

Z pewnością będzie to bardzo atrakcyjny rower.

Ma bardzo dobry amor, dosyć lekką ramę z dożywotnią gwarancją. Co prawda specyficzną o dziwnym kształcie tylnych widełek dzięki czemu mają one pomieścić opony 27,5+. Rama ze stopu alu 6013 o którym nie słyszałem. Nie wiem czym się charakteryzuje.

Bardzo dobra waga 11,5kg, dobry napęd 1x12 SRAM GX Eagle i dobre hamulce SRAM Level T.

Koła jak znam życie badziewiaki jak u prawie każdego producenta. Opony Hutchinson, francuskiej firmy których produktów nie dotykam.

Na papierze wygląda jak hit sprzedaży. Z pewnością kasuje Kellys Gate 90 i Meridę Big Nine Limited. Ale trzeba by się przejechać.

Odnośnik do komentarza

Mam 173cm, i dość krępęj budowy ciała. 

Właśnie zorbiłem sobie test 

https://drive.google.com/file/d/1v1JgBI1PJonkSBXjUayEkS_FW05qfU5R/view?usp=sharing

i wychodzi na to że mój obecny troche jest za długi ? , zresztą czułem to bo planowałem skrócić mostek. 

Wg. Meridy moja rama to 17" cali. 

https://drive.google.com/file/d/1ztszbrlZO9Wg0AzxOJRjrFTV1Bn7Hw47/view?usp=sharing

ROCKRIDER, maja tylko rozmiary do wzrostu. 

S: od 150 cm do 164 cm;
M: od 165 cm do 174 cm; wydaje mi się że na próbę zamówię  M 
L: od 175 cm do 184 cm; ale L też byłabym dobra do przymiarki.
XL: od 185 cm do 195 cm.

Pozdro 

Burry

Burry

 

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...