Skocz do zawartości

Proszę o pomoc kupna Gravela


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, jestm tu calkiem nowy i chcilabym poprosic o pomoc znawcow tematu. Mianowicie chodzi mi poglowie kupno gravela( jezdze na kross vento1) i jest ok ale chcilabym zjechac czasem z asfaltu, planuje wycieczke tygodniowa z rodzina( skawy, przyczepka dzicieca) i czytam od 2 tygodni o rowerach i wiem chyba mniej niz na poczatku  :( Budzet jaki przenzaczylem to 4500 -5000 zł. Nie bardzo wiem co za takie pieniadze mozna kupic, wiem( tak mi sie wydaje ) czego nie chce. Wiec tak, ramy carbonowej( boje sie wyrotki i rozwarstwienia ramy- jezdze rowerem pol roku) jednego blata czyli 1x 10 ( skawy plus dziecko w przyczepce lub jakis lasek ) hamulcow hydraulicznych( drogi serwis, co gdy bedzie awaria a ja na jakiejs wsi) .  Ogladalem  rowery Trek checkpoint Al 3, specialized diverge e5 sport, author Aura xr 4. ponizej linki :

 1.   https://sprint-rowery.pl/rower-szosowy-specialized-diverge-e5-sport-2018?utm_product_id=9304&gclid=Cj0KCQiAjZLhBRCAARIsAFHWpbGYb3yZX6y_E78HL4HS1kG5Fw0Qo8Kd3_HgXmHM9sEuVhpJTIqS98QaApqxEALw_wcB

2.      https://rowery-colex.pl/szosowe/1843-4789-rower-trek-checkpoint-al-3-2019.html

3.    http://pl.author.eu/szosowe/rowery/author-aura-xr-4-2019-ua42912402-6404

 

Bardzo prosze forumowiczow o uwagi odnosnie moich przemyslen, moich " czego nie chce i dlaczego" jak i na temat tych ( a moze podobnych rowerow) z gory dziekuje Wam za pomoc.

Odnośnik do komentarza

Jak planujesz sakwy i jeszcze przyczepkę, to zwróciłbym uwagę również na najlżejsze przełożenie jakie uda się uzyskać. Oblicza się poprzez podzielenie ilości zębów najmniejszej zębatki z przodu przez ilość zębów największej z tyłu. Im wyjdzie mniej, tym lepiej w tym przypadku. Czyli mp. dla Treka Checkpoint z linka, będzie to 34/32 = 1,06, trochę dużo. Jeździłem na tygodniowej wyprawie z sakwami w tym roku w górach i zakres mojego crossa, czyli 28 z przodu i 32 z tyłu okazał się za mały na większe podjazdy, a współczynnik przełożenia wychodzi : 28/32 = 0,875. Chyba że planujesz jazdę głównie po płaskim, to nie powinno mieć znaczenia. Czytałem  opinie ludzi którzy kupili rower Author Ronin z kompaktową korbą 50/34, bardzo często później ją wymieniali na mniejszą.  Przykład ze strony http://damiandrobyk.pl/author-ronin-2018-test-roweru/ :

Cytat

Gravela napędza osprzęt oparty jest na niezłej grupie Shimano Tiagra. Dwurzędowa korba Compact posiada blaty o 34 i 50T zębach. Kaseta ma dziesięć rzędów o indeksacji: 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34....

Napęd Ronin’a dedykowany jest na niezbyt strome podjazdy. Kiedy rower zostanie obciążony sakwami i przyczepką, tak jak na mojej wyprawie zdecydowanie robi się zbyt twardo i bardzo brakuje przedniej zębatki w rozmiarze 22-24T. 

Możesz też rzucić okiem na Fuji, które są lepiej dostosowane do jazdy wyprawowej np.  https://rower.com.pl/fuji-jari-1-5-1764692 Napęd jest miększy, 30/34 = 0,88 do tego szersze opony, dużo mocowań, w tym możliwość zamocowania koszyków na bidony na widelcu.

 

Odnośnik do komentarza

Korba compact w rowerze innym niż szosowy to ogólnie kiepski pomysł. Najlepszy zestaw to korba przełajowa 46/34 albo korba turystyczna 48/32.  Ale tę ostatnio mało kto oprócz firmy Praxis Works produkuje.  Korbę Praxis Works Zayante można często dostać na Allegro za 300-400 zł, bo ludzie ją zdejmują z roweru chcąc kupić pełnogrupową. A nie wiedzą że jest to jedna z najsztywniejszych i najlepszych korb na rynku. W każdym razie compact bym zdjął i pozbył się od razu albo bym wymienił blat 50 na blat 46. Są też możliwości techniczne zamontowania górskiej kasety z tyłu za pomocą adaptera przerzutki. Z sakwami po jakikolwiek cięższy podjazd nie jechałbym nie mając przełożenia ok. 1.5. Dawno temu w trekkingach pod sakwy jeździło się z korbą 44-32-22 i 11-36 z tyłu.  Czyli mieliśmy przełożenie 0.6. przy blacie 34 z przodu możemy mieć maks 42 z tyłu czyli 0.8 za pomocą adaptera przerzutki WolfTooth Road Link. Chyba że mamy korbę z blatem 32 to wtedy 0.76. Da się żyć. Jak dla przykładu w mojej szosie do jazdy po górach mam 1,0 i obecnie przerabiam żeby mieć 0,8 bo czasem mi brakowało na ciężkich podjazdach. Kroba 46/32 w Fuji Jari jest wręcz idealna pod sakwy. Mój młody ma u siebie korbę 46/34 i na przełożeniu 46/15 wyciągał na finiszach blisko 60 km/h. Więc w tę stronę więcej nie potrzeba.

Jeśli jest to gravel, który nie akceptuje szerokich opon, minimum 1,75 cala, to będzie ok po asfalcie ale do kitu poza nim. Koleżanka, która ma Speca Diverge ostatnio mi opowiadała że bardzo szybko zajechała tylne koło, które miało tylko 28 szprych i nie wytrzymywało obciążenia ona plus sakwy. Musiała je wymienić na 32-szprychowe, mocniej zbudowane.

Odnośnik do komentarza

Przyjrzałem się temu Jari w nowej wersji i jest to zarąbisty rower. W tej konfiguracji nawet nie wiem czy nie lepszy niż Spec Diverge. Lepsza korba, sztywne osie, dobry napęd, dobre koła. Heble być może do wymiany ale każde tarczówki mechaniczne działają podobnie. Mogli chociaż dać TRP Spyre. Producent podaje że maksymalna szerokość opon to 700x42 albo 650x2.0 co ma ręce i nogi. Do tego ta udziwniana kierownica gravelowa tzw. flare. 3 mocowania na bidony, silikonowane wykończenie dolnej części górnej rury żeby można było ją nosić na ramieniu jak przełajówkę. Bardzo przemyślana koncepcja. Sam bym chętnie przytulił taki rower.

Odnośnik do komentarza

Ja sporo godzin poświęciłem na analizę tematu. Bardziej patrzyłem w stronę rowerów wyprawowych (np. Specialized Sequoia, Trek 920 albo Marin Four Corners), ale nie za bardzo mnie przekonują głównie z powodu dużej wagi. Np. taki Four Corners jest około 2 kg cięższy niż aluminiowy odpowiednik. Niby niedużo, ale pod górę już ma znaczenie. Do jazdy na co dzień też lepiej mieć coś lżejszego. I tu się okazuje, że oferta lekkich rowerów aluminiowych z przeznaczeniem wyprawowym jest niezbyt duża. Typowe gravele średnio się nadają, głównie z uwagi na twarde przełożenia i często niezbyt dużą ilość mocowań na bidony. Można to oczywiście obejść, np. wymieniając elementy napędu i instalując dodatkowe mocowania (ja mam takie https://ctbike.pl/sks-topcage-anywhere-koszyk-rowerowy-na-bidon-czarny.html  , można zamocować czy to na widelcu, czy w dowolnym miejscu ramy) . 

Jak ci waga nie przeszkadza i niezbyt nowoczesne rozwiązania (np. brak sztywnych osi) jak i dość nietypowy wygląd (bardzo wysoka główka ramy) , możesz też rzucić okiem na Marina Four Corners : https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2019-pavement-drop-bar-utilitour-four-corners . 

Odnośnik do komentarza

Jeśli przerzutka jest na hak, to może być problem z prześwitem ponad zębami blatu. Przerzutka musi być tuż nad nim, żeby łańcuch nie spadał przy zmianie blatów i był prawidłowo obsługiwany. Przy przerzutce na obejmę nie ma problemu. No i jest jeszcze temat suportu. Jak wkręcany BSA to raczej wymiana będzie łatwa. Jak inny to może być problem. No i korba mtb ma trochę inną linię łańcucha. Być może trzeba zastosować podkładki żeby wszystko dobrze pracowało. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę pojemność przerzutki. Liczy się ją odejmując blaty. Np 38-24 + 36-11 = 39 . Więc trzeba spojrzeć czy stosowana przerzutka ma zbliżoną pojemność. A druga sprawa czy ma chociaż średniej długości wózek bo jak nie to trzeba kupic adapter Wolf Tooth Road Link za ok. stówę.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...