Skocz do zawartości

Wymiana łańcucha


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

Sprawdzałem dzisiaj stan łańcucha w rowerze i przymiar pokazuje różne wartości w różnych miejscach łańcucha, w niektórych nawet 0,7 nie wpada w oczku, w innym wpada 1.

 

LInki do zdjęć:

https://drive.google.com/file/d/1v7ytfyGAXhF-UPZnlqvjDroUEt1z3j25/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1K2-akaFjGPswYme7Qfa2i8PXt0czPr8x/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1F04bgQertIlExLBiZsbT1XX64sk4kfmo/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1y17CR8UomBGOATUcQ02eP56Q7Oe6tLZm/view?usp=sharing

 

 

Czy łańcuch jest już do wymiany ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli przymiar wpada na 1% to łańcuch zdecydowanie do wymiany. Ale może zdarzyć się tak, że kaseta nie przyjmie nowego łańcucha, bo jest już podniszczona starym.

 

Rozumiem, że jeśli w przypadku wybranego krótkiego odcinka przymiar wpada do jedynki, łańcuch jest do wymiany ? W pozostałych fragmentach wpada tylko 0,7, jedynka nie.

Odnośnik do komentarza

0,7 to już też jest "wpół do wymiany" i lepiej nie czekać, bo tak jak Ci napisał @NoOnesThere, możesz mieć kłopot z kasetą, która nowego łańcucha nie przyjmie. Chociaż akurat z tym to zawsze jest loteria - kilka razy spotkałam się już z przypadkami, gdzie mimo wymiany mało zużytego łańcucha, kaseta i tak chrobotała, choć wyglądała idealnie.

Odnośnik do komentarza

Ja wymieniam łańcuch jak przymiar zaczyna wpadać na 0,75%. Mam kasetę, która ma obecnie najechane około 19,2tys.km. Jest na niej trzeci łańcuch (który ma już ponad 6,5tys.km). 

Ja rozumiem, że jak wpada na 0,75% to łańcuch jest do wymiany. W przypadku mojego łańcucha w jednym miejscu 0,75 nie wpada, w drugim wpada, a w trzecim np. wpada 1. Powyżej zamieściłem zdjęcia. Więc moje pytanie: czy jeśli w jednym miejscu łańcucha wpada np. na 0,75 (a w pozostałych nie) to oznacza, że łańcuch jest już do wymiany ? Podczas wcześniejszego sprawdzenia (jakieś 1000km wstecz) sprawdziłem przymiarem tylko w jednym miejscu. 0,75 nie wpadało więc uznałem, że stan łańcucha jest OK. Teraz przy 2 kkm sprawdziłem w kilku miejscach i jest różnie wyciągnięty.

 

Dzięki z góry za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza

Przymiar to za mało aby stwierdzić, że czas łańcucha nadszedł - należy zerknąć i posłuchać jak toto chodzi po zębatkach czy nie strzela przy szczególnie szybkich zmianach w dół (z dużych zębatek na mniejsze), a po 2, 3 wymianie obejrzeć zębatki - być może się wyrobiły zanadto i i psują rolki. Nie ma złotej zasady wg mnie na zmiany że po 5 tys się wywala a po 15 tys. leci cała kaseta - 3-5 tys (z jazda w terenie miejskim i lekko brudnym szutrowym) to nadto aby wymieniać - przymiar pomaga ocenić  "wyrobienie" rolek. W terenie bardzo brudnym i z olbrzymią siła w nogach wystarcza czasem i 300-500 km aby wywalić "prawie nowy" łańcuch.

Odnośnik do komentarza

Przymiar to za mało aby stwierdzić, że czas łańcucha nadszedł - należy zerknąć i posłuchać jak toto chodzi po zębatkach czy nie strzela przy szczególnie szybkich zmianach w dół (z dużych zębatek na mniejsze), a po 2, 3 wymianie obejrzeć zębatki - być może się wyrobiły zanadto i i psują rolki. Nie ma złotej zasady wg mnie na zmiany że po 5 tys się wywala a po 15 tys. leci cała kaseta - 3-5 tys (z jazda w terenie miejskim i lekko brudnym szutrowym) to nadto aby wymieniać - przymiar pomaga ocenić  "wyrobienie" rolek. W terenie bardzo brudnym i z olbrzymią siła w nogach wystarcza czasem i 300-500 km aby wywalić "prawie nowy" łańcuch.

 

Szczerze myślałem, że wymiana łańcucha (określenie czasu wymiany) będzie prostsze. Napęd chodzi prawie jak nowy. Sporadycznie słychać "strzał" z kasety (tak jakby łańcuch nie mógł się z nią zgrać, nie wiem jak to dobrze opisać). Nie jestem w stanie określić, czy łańcuch już w dużym stopniu zużył kasetę czy korbę, więc Mociumpel, trochę mi skomplikowałeś ;)

Odnośnik do komentarza

Nie ma złotych zasad - wprawdzie da się uogólnić pewne rzeczy a przymiar powinien być kryterium istotnym bo prostym - tyle że proces zużycia rolek jest czymś co zachodzi w czasie i po zauważeniu magicznego 0,75 masz na wymianę powiedzmy coś między 200-500 kolejnych km - chodzi o uchwycenie momentu - tu masz metody różne https://bikeground.pl/porady/artykul/mierzenie-zuzycia-lancucha-rowerowego/

Sam łańcuch stanowi jeden z elementów - najtańszy mechanizmu zespolonego-> zęby przednie - łańcuch - kaseta; stąd lepiej wymieniać elementy najtańsze aby te droższe - szczególnie kaseta na tyle, "nie poległa" przez "najsłabsze ogniwo".

Zresztą  - co ja mam powiedzieć gdy łańcuch mój jeden to 3 łańcuchy a czas wyrobienia się to 15000 km ;) ...

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...