Skocz do zawartości

MTB do 5000 zł - maratony, treningi, wypady rowerowe


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Potrzebuję kupić rower na maratony MTB.

 

Wymagania techniczne

  1. Rama - aluminium, pozycja sportowa jak do XC, rozmiar ok. 19"
  2. Osprzęt - minimum Deore, celuję w XT, ewentualnie coś ze stajni SRAM
  3. Koła - 29" szer. 2.1" lub 2.2"
  4. Widelec - skok min 80, powietrzny, blokada manetką, RockShock Reba lub inny tej klasy
  5. Biegi - 3x10, 2x11, 1x11 lub 1x12 (pomóżcie mi wybrać)
  6. Hamulce - hydrauliczne tarczowe
  7. Waga - max 12 kg
  8. Piasty - z uszczelnieniem odporne na wilgoć i błoto
  9. Opony - warunek konieczny to wkładka antyprzebiciowa
  10. Opcjonalnie - możliwość montażu bagażnika i 2 koszyków na bidon

Przeznaczenie

  1. Maratony MTB - najważniejsze przeznaczenie i na tym chcę się skupić
  2. Treningi - głównie kondycja po asfalcie, czasami technika w terenie
  3. Wypady rowerowe - rekreacja

Nawierzchnia

  1. Teren - piach, żwir, błoto, kamienie, gleby górskie, korzenie [...]
  2. Asfalt - na chwilę obecną nie posiadam roweru szosowego do treningu wytrzymałości

Najważniejsze cele

  1. Płynna praca napędu i przerzutek - im rzadziej trzeba regulować, tym lepiej
  2. Duży zakres przełożeń - jeśli 1x to zapewni to OK, jeśli nie, to lepiej 2x lub 3x
  3. Odporność na warunki atmosferyczne
  4. Pozycja na rowerze, zwrotność, stabilność w terenie
  5. Najważniejsza jest rama - na tym nie chcę oszczędzać

Dotychczasowe doświadczenie

 

Jeżdżę na rowerze od niedawna, a trenuję dopiero od 2 lat, więc mam małe doświadczenie w temacie. Aktualnie ścigam się rowerem crossowym (jedyna zmiana to terenowe opony 29x1.9 na miejsce trekkingowych 28x1.65). Na osprzęt nie narzekam. Szeroka gama przełożeń 3x10 umożliwia szybszą reakcję na zmianę nachylenia terenu. Jest stromy podjazd, a po nim zjazd. Zmęczony młynkiem (szybkim pedałowaniem) wbijam 3 na korbę i cisnę w dół. Rywale zostają w tyle. Na podjazdach co inni nie podjadą, jestem w stanie podjechać. Ale napędy 3x10 stały się passé na rzecz 2x10, potem 1x11. Najczęściej pada argument, że dublujemy biegi. Nieprawda. Natomiast rozumiem argument, że likwidacja przedniej przerzutki zmniejsza wagę roweru. No i tu mam problem.

 

Moje doświadczenie z 1x11. Wypożyczyłem "grubasa" Rose The Tusker na lokalny wyścig cross-country. Osprzęt SRAM, jednoblat. Górki były dość strome, mimo to 1x11 wszystko dało się podjechać i zjechać. Ale są też wady. Był zjazd, jest podjazd. Nie "ruszę z kopyta" jak w 3x10, tylko muszę się naklikać manetką. I na odwrót. Był zjazd, nagle podjazd. Trzeba odpowiednio wcześniej zacząć redukcję biegu. Na maratonach MTB zdarzają się jednak bardzo strome podjazdy oraz zjazdy, gdzie można pocisnąć. Niestety nie miałem okazji przetestować napędów 2x oraz 1x w takich warunkach.

 

Dlaczego nowy rower

 

Rower kupuję z myślą o startach w maratonach MTB. Obecnie na maratony jeżdżę crossem. Ten pomimo wysokiej klasy podzespołów nie nadaje się do ścigania. Po pierwsze - zbyt wyprostowana pozycja. Po drugie geometria - rower nie jest zwrotny. Po trzecie - nie włożę grubszej opony niż 1.9" i nie produkuje się opon MTB do crossów (wyjątki to Schwalbe i Kenda). Jedynie węższe pod przełaj. Po czwarte - to rower turystyczny i brak rozwiązań pod MTB (mały skok amora, brak blokady manetką).

 

Pierwsza opcja to złożenie roweru samodzielnie według potrzeb. Druga to zakup gotowca i prawdopodobnie wyjdzie taniej.

 

Osprzęt

 

W crossie tylna przerzutka to XT, przednia Deore. Zmiana biegów jest płynna i prawie nieodczuwalna. Obecnie w budżetowych rowerach maratonowych najczęściej spotyka się Deore i SLX. Czy oszczędzać na klasie osprzętu? Co zyskam, co stracę?

 

Podsumowanie

 

Potrzebuję roweru na maratony MTB. Jestem początkujący, dopiero się uczę, ale sprzęt zaczyna mnie ograniczać. Największy dylemat mam przy wyborze przełożeń - 3x10 daje więcej możliwości, 1x12 jest prostszy, lżejszy i trendy. Co do reszty - na co zwracać uwagę?

 

Ostatnio w sklepie rzucił mi się w oczy GT Zaskar 29 Elite (albo podobny). Co sądzicie o marce i tym modelu?

 

Jaki rower do max 5000 zł spełni moje potrzeby? Może nieznacznie przekroczyć budżet w uzasadnionych przypadkach.

Odnośnik do komentarza

Albo maratony albo bagażniki. Jedno z drugim się wyklucza. Chyba że rower typu rekreacja plus do sporadycznych maratonów i z bagaznikiem od czasu do czasu. Takie są.

 

Cube Attention SL

Rose Count Solo 1 i 2,

Focus Black Forest LTD,

Ghost Tacana X6

Trek X-Caliber 8
Canyon Grand Al 5.0
Kellys Gate 50/70
Merida Big Nine 500/600
Merida Big Nine Lite
 

 

A do ścigania Accent Peak SLX, Specialized Epic Base 2017 jeśli znajdziesz (chodzi po ok. 5600), Specialized Chisel, lub Trek Procaliber. Ale ostatnie dwa to juz trochę większe pieniądze.
Ten Zaskar w porządku tylko hamulce za stówę do wymiany. Chociaż ja preferuję napęd 2x. No i w tej cenie oczywiście rama alu a nie karbon.

 

Na co zwracać uwagę  przy rowerze za 5k? Amor powietrzny minimum RockShox Recon lub Manitou. Reba za 5k będzie rzadko. Osprzęt jeśli do ścigania minimum SLX. Hamulce najchętniej minimum Deore a najchętniej SLX. Waga do 12kg. Preferowane sztywne osie.

Odnośnik do komentarza
  • 6 miesięcy temu...
Dnia 13.07.2018 o 00:06, jajacek napisał:

Albo maratony albo bagażniki. Jedno z drugim się wyklucza. Chyba że rower typu rekreacja plus do sporadycznych maratonów i z bagaznikiem od czasu do czasu.

Na chwilę obecną warunki mieszkaniowe uniemożliwiają trzymanie kilku rowerów. Już teraz trzymam 2 rowery w pokoju, co budzi niezadowolenie właścicieli. Jeden to wspomniany wyżej cross, drugi to budżetowy góral na Tourneyu, który kiedyś służył do treningów, a obecnie tylko jeżdżę nim do pracy i niedługo niestety pójdzie pod młotek. Dziury na bagażnik ma tylko cross. Dotychczas go nie montowałem, ale w nadchodzącym sezonie planuję kilka dłuższych wypadów i sakwy mogą się przydać. Nie lubię jeździć z plecakiem, tak więc zamiast wozić zapasy ze sobą, zatrzymuję się w trasie pod sklepami. Rozwiązania są 2 - kupuję "maratończyka" z dziurami na bagażnik albo trzymam dalej 2 rowery (crossa + nowy rower MTB).

Tak naprawdę to mało istotna opcja. Będzie - dodatkowy plus. Nie będzie - żadna strata.

Rower ma służyć głównie do maratonów. Taki jest cel tego zakupu. To ma być rower na maratony.

Wracam do tematu. Przełożyłem zakup na ten rok i to ostateczna decyzja. Chciałbym zacząć nowy sezon na nowym rowerze, więc zakup przydałoby się zrealizować najpóźniej na wiosnę. Wszystko, co napisałem w pierwszym poście, dalej jest aktualne, ale zmieniły się priorytety.

Rama - chyba pozostanę przy aluminium, choć znajomi namawiają na karbon. Mogę dołożyć 2 kafle do karbonu, ale czy dużo na tym zyskam? Czy raczej wepcham się w koszty? Technika u mnie do bani i gleby na bank będą, a więc możliwość uszkodzenia ramy.

Osprzęt - jeśli jednoblat, to minimum 1x12. Zaczęły pojawiać się 1x13, ale nie czytałem jeszcze testów. Powstaje kwestia krzyżowania łańcucha przy tak dużym zakresie przełożeń. Poza tym nowość = wysoka cena. Tak więc raczej 1x12. Druga opcja to 2x10/2x11 lub 3x10 jak obecnie. Szeroka gama przełożeń na stromiznach pozwala pozostawić przeciwników daleko w tyle. Mając 3x10 gdy podjazd zamieniał się w zjazd, wrzucałem 3 na korbę i szybciej uciekałem. Na zjazdach można przyspieszyć szybciej. Chyba żaden jednoblat nie wygra z 3x10. Z drugiej strony jednoblat to mniejsza waga, łatwiejszy serwis... Na większości maratonów MTB wystarczy. Pomóżcie mi wybrać. Osprzęt klasy minimum XT (Shimano lub SRAM).

Czy warto czekać na nowości?

Przejrzę w wolnym czasie podane wyżej propozycje rowerów i skomentuję.

Zakup to jedna rzecz, serwis to druga. Mimo że większość sklepów serwisuje rowery kupione gdzie indziej, to prawdopodobnie kupię tam, gdzie dobry serwis. Czyli na chwilę obecną GT, Cannondale, ewentualnie Kross, Kellys, Cube, Rose.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...