Skocz do zawartości

Olej do pily spalinowej lub smar grafitowy


Rekomendowane odpowiedzi

Smar grafitowy sobie daruj, wazelinowy też. Są zbyt lepkie, więc łańcuch będzie oblepiony piachem. Olej do łańcuchów pilarek ostatecznie ujdzie, ale dedykowane coś do rowerów kosztuje pewnie ze 20-30 zł i buteleczka starczy na bardzo długi czas, zależnie od tego ile jeździsz. 

Odnośnik do komentarza

Niektórzy stosują smary gotowe lub samoróbki na bazie parafiny, wosku.

 

 

 

Sam kręcę zbyt mało i w dość sterylnych warunkach by bawić się i eksperymentować oraz móc zaobserwować konkretne różnice w krótkim przedziale czasowym. Nie będąc oryginalnym używam więc dedykowanego (jednego z popularnych) oleju do łańcucha rowerowego. Stosowałem też jakąś próbkę innego oleju i było mniej mokro ale jakby szybciej wymagał kolejnej dawki. Gdybym jeździł więcej i różnych trudniejszych warunkach oraz miał chęć na większe pucowanie łańcucha to dla testu użył bym nawet oleju do łańcuchów pił spalinowych bo piłę i olej posiadam.

 

Podobne tematy już były:

https://roweroweporady.pl/f/topic/386-slow-kilka-o-smarowaniu-i-serwisach/page-2?hl=smarowanie

https://roweroweporady.pl/f/topic/321-nadmierne-oddawanie-smaru-przez-lancuch/?hl=smarowanie&do=findComment&comment=3575

ale twój konkretnie w tytule tematu wskazuje na olej do piły i grafit. Łatwiej znaleźć.

Odnośnik do komentarza

Zdarzyło mi się raz z ciekawości zawoskować łańcuch, sporo roboty przy tym, rzeczywiście czysty, w ogóle nie łapie brudu, bo w zasadzie nie ma co się tam lepić, trwałość dyskusyjna, a relacja łańcuch - korba - kaseta to diabli wiedzą, po kilkudziesięciu km zacząłem normalnie smarować i tyle z tego wynalazku :)

 

Może na górala na ciężkie warunki, błoto itd ma to sens, ale przy szosie to bezsensu :)

Odnośnik do komentarza

Do łańcucha nie stosuje się smaru stałego poza tymi wersjami z parafiną, woskiem. Sam pamiętam jak lata temu ludzie smarowali czym popadnie a smar grafitowy to było przez moment niczym jakieś objawienie. Bywa, że nadal to robią ale w rowerach bez przełożeń zewnętrznych i służą jako woły robocze. Obecnie stosuje się oleje. W zależności od producenta i przeznaczenia względem warunków mają różną gęstość i są w nich często różne dodatki. Powoduje to też różne stopnie zabrudzenia oraz potrzebę częstszego lub rzadszego ponownego smarowania.

 

Jak dla mnie to można zastosować nawet olej do łańcuchów pił które zapewne też różnie się sprawują. Bardziej istotne jest niedoprowadzanie do nadmiernego i długotrwałego zabrudzenia oraz braku smarowania. Nie koniecznie trzeba go prać i to zbyt często a jeżeli już to nie w jakimś jakby Omo po którym ślady po jajkach znikają. Naszym celem nie jest odtłuszczanie. Jak dla mnie wystarczy zwykła benzyna czy nawet ropa (ON) Po praniu naprawdę dobrze wysuszyć i nasmarować początkowo częściej. Wiele zależy od rodzaju smarowidła oraz warunków zewnętrznych typu piach, błoto, woda np. z deszczu. Warto też jakimś wkrętakiem płaskim, kawałkiem plastiku ściągnąć osad z kółeczek przerzutki o raz czym kto lubi z zębatek.

 

Po mniej lub bardziej fikuśnym czyszczeniu i osuszeniu łańcucha kapiemy po kropelce olejem na piny/ogniwa. Robimy przekos. Kręcimy korbą kilka razy i zmieniamy przekos na przeciwny ponownie kręcąc korbą. Możemy sobie naoliwionym łańcuchem polatać trochę po wszystkich zębach.  Jeżeli mamy czas zostawiamy rower na kilka godzin i jeżeli jest możliwość to można jeszcze czasem zakręcić korbą lub przed samym już wycieraniem szmatką łańcucha. Łańcuch ma być naoliwiony w środku na pinach spinających z delikatną powłoką na zewnątrz której i tak nie raczej unikniemy. Zarówno nadmiar jak i niedomiar są szkodliwe. Napisze do producenta i może powiedzą czym smarowali fabrycznie. Myślę, że to miało w składzie parafinę, teflon. Łańcuch był jakby prawie suchy ale z powłoką która stawiała spory opór szmatce. Łańcuch nie łapał nadmierni brudu. Nie robił się czarny.

Odnośnik do komentarza

Napisałem do producenta mojego roweru z pytaniem czym smarują.

 

Witam. W naszych rowerach stosujemy łańcuchy KMC , smarowane są one fabrycznie w momencie produkcji samego łańcucha. Niestety nie mamy w tym udziału.
Polecamy jednak smary SKS - http://detal.unibike.pl/produkt/25152/smar-sks-lube-your-chaindo-lancucha które stosujemy w naszym serwisie.
Pozdrawiam / Best regards
Marcin Augustynowicz

 

Teraz trzeba się dowiedzieć czym smaruje KMC.

 

Póki co znalazłem ich zalecenia wobec łańcuchów i to po Polsku. Przy okazji nie zalecają odtłuszczania łańcucha poza pewnymi przypadkami. Więcej też o tym w opisie wosku poniżej. O rodzaju smarowidła niestety tylko po Angielsku ale wychodzi po mojemu, że to jednak jakiś wosk i może chodzić o takie coś lub podobne.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...