Skocz do zawartości

Koła MTB


Rekomendowane odpowiedzi

PawelGeo

"Jacek, załóżmy że decyzja o dodatkowej parze kół jest podjęta. Jak więc dobrać opony do nich? Jakie kryteria stosować? Na suche warunki, na deszcz, na niedziele i od święta? Kiedy zakładać te koła, czy może traktować nowe koła z fajną oponą jako podstawowe a fabryczne z roweru (sam mam w Focus Cayo M Fulcrum CEX 7.0) na wypadek awarii? Napisz w wolnej chwili jak to sam organizujesz, sam masz 3 pary kół i jak tym zarządzasz?"

Odnośnik do komentarza

Coś w pierwszej chwili mi się skojarzyło że pytasz o koła MTB.

 

U mnie generalnie albo są wykorzystywane koła treningowe albo koła wyścigowe.

 

Dzielę koła z młodym. On ma koła treningowe Fulcrum Racing 7.

Ja mam koła treningowe Campagnolo Zonda.

Na kołach treningowych mamy założone opony treningowe, bardziej wytrzymałe z wkładką antyprzebiciową

Młody dojeżdża różne opony.

Ja w swoich kołach treningowych mam opony specialized Roubaix Pro. Zwykle miałem 700x25. Ostatnio kupiłem 700x28 i na takich lubię jeździć na treningi samemu i z kumplami, którzy za bardzo nie gnają. Albo w góry i za granicę eksplorować nie znane mi tereny. Nie wiem czy tak szerokie by do Twojej ramy weszły.

 

No i mamy jedne koła wyścigowe z karbonowym stożekiem. FFWD F6R. Na tych kołach zwykle jeżdżę na na ustawki z tzw. lokalną koniną. Gdzie ostro napierają i szybkości są duże. Są to bardzo sztywne, mniej komfortowe ale szybkie koła. Daję je młodemu od święta na ważniejsze wyścigi. Na tych kołach mam założone opony wyścigowe. Wcześniej miałem Michelin Pro 3. teraz mam S-Works Turbo 700x24.

 

Ja jeżdżę dla przyjemności. Jak jest deszcze to po prostu nie jeżdżę. Chyba że mnie złapie po drodze. Młody jak startuje w deszcz to stosujemy oldchoolową metodę smarowania opon cytryną. Czy działa nie wiem, ale wielu trenerów to robi więc cholera wie, może coś w tym jest :)

 

Mam jeszcze czwarte koła na czarną godzinę, jakby mi się koło połamało czy coś takiego. DT Swiss. Biorę je jak jadę w góry na dłużej ale tak naprawde nie są mi już potrzbne i muszę się ich pozbyć. Dwie pary, jedna szybsza, wyścigowa, druga gorsza treningowa i na późną jesień, zimę i wczesną wiosnę, wydaje się być w pełni wystarczające.

Odnośnik do komentarza

Jacek, tym razem pytam o koła MTB. Przyjmując aktualne trendy w ogumieniu dla roweru tzn, przód szerszy i bardziej agresywny - czy jest sens w posiadaniu dwóch kół przednich z różnymi oponami? Tzn mam teraz na przedzie Fast Track control szerokości 2.2 i mógłbym jej używać do mieszanych jazd gdzie często jadę po asfalcie. Dla szybkiego przystosowania się do jazdy po miękkich i grząskich leśnych drogach w tym po śniegu mógłbym zainwestować w dodatkowe koło z jakąś agresywną gumą typu Spec Purgatory czy Maxxis High roller i pokusić się o szerokość 2.3?

Czy jest sens w takich podmianach? Czy przy jazdach 4 razy w tygodniu przez minimum godzinę zaobserwuję zużycie opon? Daj, proszę znać, czy sam żonglujesz oponami w MTB?

Odnośnik do komentarza

Ja mam w tej chwili 4 opony, ktore uzywam najczesciej. Wszystkie Spec. FastTrak Control, Ground Control, Renegade Control i Purgatory Control. Latem jak bylo duzo piachow uzywalem FastTrak z przodu i Renegade z tylu. Teraz jesienia i pozna wiosna FastTrak z tylu i Ground Control z przodu. W gorach mialem Purgatory z przodzu i chyba Ground Control z tylu. I tak chyba bede jezdzil w zimie. Kombinowalem z rozmiarami ale koniec koncow wszystkie opony mam teraz 2,3 cala. Moze ciut ciezsze ale przyczepnosc i komfort lepsze

 

Wysłane z mojego SM-T235 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

A jesli chodzi o zuzycie to te ktore maja miekka mieszanke jak Purgatory beda zuzywac sie najbardziej. Te nowe opony MTB Speca z Griptonem wygladaja na zywotniejsze i lepiej zrobione niz te starsze. FastTrak szybko sie zuzywa bo ma bardzo niskie klocki. Ground Control i Renegade wolniej. No i mozna jezdzic 2,1 z tylu i 2,3 z przodu. Lepsza teakcja z przodu, lzejsza napedowa opona z tylu. Ale nie widze w tym zadnej przewagi oprocz wyscigu.

 

Wysłane z mojego SM-T235 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

dzięki Jacek za podpowiedź. Mam dalsze pytanie. Czy coś ugram że będę miał lżejsze o 0.5 kg koła? Czy to jest odczuwalne na przestrzeni dwugodzinnego wyścigu? Te pół kilo mniej w wadze kosztuje ponad tysiąc złotych i zastanawiam się czy warto w tę stronę iść. Moja ideą jest jak na razie posiadanie drugiego kompletu kół z różnymi oponami, tak by szybko dobrać komplet odpowiedni do warunków trasy (np. przewaga błota, czy suche szutry).

Co do szerokości to faktycznie pojawia się trend szerokiej opony, widać zresztą jak dobrali sprzęt Twojemu synowi na MP. Spec Stout ma szerokość 25mm. Te Traversy mają 29 mm szerokości wewnętrznej. Według specjalistów taka szerokość obręczy pomaga w lepszym rozłożeniu się szerokiej opony na podłożu i względem samego koła. Powiedziałeś, że szukasz jakiś kół do kilku planowanych startów MTB w przyszłym roku, czy to będzie Twój wybór? Czy jednak postawisz na lekkie karbonowe konstrukcje?

Odnośnik do komentarza

Na pół kilo lżejszych kołach ugrasz. Dla mnie liczą się tylko testy "organoleptyczne". Czuję, nie czuję. Jechałem na lekkich Rovalach 1500 gram i było czuć różnicę. Trzeba tylko się zastanowić co chcemy osiągnać. Startowałem w tym roku w jednym martonie i byłem piąty. Więc jestem w stanie walczyć o pudło. Lżejsze koła by mi w tym pomogły. Ale jestem w innej sytuacji niż Ty bo nie mam roweru na sztywnych osiach tylko QR. Więc na razie nie zainwestuję za dużo w lżejsze koła. Jak zmienię rower na taki ze sztywnymi osiami to kupię koła wyścigowe. Albo lekkie alu ale chętniej karbonowe. Jestem życiowo w przejściowej sytuacji po rozwodzie i muszę uporządkować rózne sprawy więc na razie muszę się wstrzymać z wydatkami ale docelowo będę chciał kupić sobie karbonowego Epica FSR a dla młodego karbonowego Epica HT. No i oczywiście jedne koła wyścigowe karbonowe. Może używane z gwarancją, może nowe ale trochę tańsze. Tymczasem będę polował na koła podobne do tych Roval Traverse. Stosunkowo lekkie i na szerszych obręczach. Ile byłbym w stanie zapłacić za lekkie aluminiowe koła wyścigowe? 1500. Za karbonowe? 3000. Jak się dobrze poszuka to sądzę że się znajdzie. Trzeba zrobić research. Popolować na jakieś wyprzedaże na grupach sprzedażowych na FB, Na Wiggle, Bike24 i tego typu stronach w UE. Kolega, który bardzo dobrze zna się na MTB będzie za chwilę składał swojemu młodemu rower na nowy sezon. Podpytam go na jakich kołach. Poprzednio miał chyba lekkie alu ZTR Crest.

Odnośnik do komentarza

Dzięki Jacek, zaraz siądę do artykułu.

 

Ech życie..  różnie kopie po dupie. Z drugiej strony wspaniale, że dziecko zostało z Tobą i możecie razem dzielić pasję.

 

Wydatki na rower mogą być nieskończone. Jako naprawdę początkujący amator rowerów czuje to bardzo mocno. Jak opiszesz lekkie koła wyścigowe alu 29"? Waga około 1500 gramów, szerokość pod szerokie opony (2.3 - 2.4) i renomowany producent kół (Crest, DT Swiss i Mavic)?  Czy Shimano robi dobre koła?

Odnośnik do komentarza

Specowe kupuję w Cozmo Bike. Mają też Continental

Vittoria/Geax kupowałem w BDC Bike Legionowo

 

Jakbym miał zamówić Bontrager to kupiłbym w skleprowerowy.pl

 

Wszystko co od Shimano i dystrybutorów z Poznania zamówi dla mnie AleRower

Wszystko co od Harfa Harryson i dystrybutorów z Wrocławia zamówi dla mnie Szurkowski

Wszystko co od Velo i dystrybutorów ze Śląska zamówi dla mnie SportSet

 

Mam te wszystkie sklepy w pobliżu 15-20 min drogi rowerem albo 5-10 min samochodem. A że jestem za popieraniem lokalnych zakupów to jeśli różnice w cenie są nieduże to wolę im dać zarobić niż kupować online.

Ale większość z nich nie ma sklepu online.

 

Poczytaj koniecznie blog 1enduro.pl Znajdziesz tam mnóstwo ciekawego info o MTB, takiego bardziej dla nas. Bo nie tylko o enduro on tam pisze.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...