Skocz do zawartości

Altus M190 - problem z przerzutką czy ze mną? :)


Rekomendowane odpowiedzi

Może zakładają, że jak ktoś ma Deore to już jest pro i wszystko wie, a może w innych systemach się to nie sprawdza ;)

O systemie oznaczeń na najpopularniejszych manetkach (Altus, Acera 3x8) sama dowiedziałam się przypadkiem niedawno i dzięki temu było mi łatwiej wytłumaczyć sposób zmiany biegów mojej rodzicielce ;)

Odnośnik do komentarza

Zaraz zejdę do piwnicy pogmerać w ustawieniach przedniej przerzutki... U mnie sytuacja odwrotna cokolwiek:) Kiedy chce wrzucić z przodu z 1 na 2 lub 2 na 3 to musze tak naciągać spustem, że brakuje mi kciuka (tak głęboko), a i tak bywa, że nie wejdzie wyżej i dopiero drugie krótkie pociągnięcie daje skutek, mimo, żę już za pierwszym wskażnik pokazuje własciwa pozycję. Za co się brać? Całą linkę próbować naciągac, luzować, czy baryłeczka? Zaznaczam, że przerzucam bezpiecznie, na spokojnie, na "dedykowanych" zębatkach kasety, bez przekaszania. Troche to wkurza, ale da się żyć. Jednbak wierzę, że da się to wyregulowac, tylko trzeba się za to zabrać, a nie siadac i jechać:)))

Odnośnik do komentarza

Zacznij regulacje od baryłki, najlepiej w czasie jazdy, jeśli regulacja na barylce się skończy, albo będzie przy końcu to wtedy ją wkręć i naciagnij całą linkę.

Sprawdź też, czy przerzutka jest dobrze zamocowana, tzn czy jest równoległa do tarcz i na odpowiedniej wysokości. Zwróć tez uwagę na stan zębatek korby. Posiadają one specjalne zęby które mają łapać łańcuch. W miarę zużycia korby (ścierania tych zębów), wyższe przełożenia będą wchodzić coraz ciężej

Odnośnik do komentarza

Czy baryłka w Altusach nie jest na stałe związana z obudowa manetki? Zakonczona jest ząbkami, które "zatrybiają" ząbki w mechaniźmie? Stanowi niezależną część? Zdziwiło mnie to troche dzisiaj... albo coś z moją manetką nie halo? I jeszcze pytanie... Jak zaczynam regulację śrubą "low" to śruba "high" ma byc wkęcona na maksa lub wykręcona, czy nie ma to znaczenia dla dalszej regulacji? Czyli tak - ustawienia pozycji przerzutki względem korby po pierwsze. A potem? Zrzucenie na "jedynkę", ustawienie odpowiednie "low" i naciągnięcie linki? Wtedy manetka na maksa wkęcona czy tak ze dwa obroty wykręcona i naciągnięcie linki? Potem już tylko na "zewnętrzne" ustawienie i śrubka "high"? Dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza

Czy baryłka w Altusach nie jest na stałe związana z obudowa manetki? Zakonczona jest ząbkami, które "zatrybiają" ząbki w mechaniźmie? Stanowi niezależną część? Zdziwiło mnie to troche dzisiaj... albo coś z moją manetką nie halo? I jeszcze pytanie... Jak zaczynam regulację śrubą "low" to śruba "high" ma byc wkęcona na maksa lub wykręcona, czy nie ma to znaczenia dla dalszej regulacji? Czyli tak - ustawienia pozycji przerzutki względem korby po pierwsze. A potem? Zrzucenie na "jedynkę", ustawienie odpowiednie "low" i naciągnięcie linki? Wtedy manetka na maksa wkęcona czy tak ze dwa obroty wykręcona i naciągnięcie linki? Potem już tylko na "zewnętrzne" ustawienie i śrubka "high"? Dobrze myślę?

 

środek nocy, czytam, i czuję się jakbyś opisywał językiem fizyko-chemicznym proces rozszczepiania atomu :D 

 

Odniosę się do tego co do mnie dociera.

Czy baryłka w Altusach nie jest na stałe związana z obudowa manetki?

Tak

Zakonczona jest ząbkami, które "zatrybiają" ząbki w mechaniźmie?

Tak

Stanowi niezależną część?

Owszem

 

A na serio, jak zaczynasz regulację - warto śrubę dać "w połowie drogi" czy tam te 3 pełne obroty od minimum

patrzysz jak działa. I w zależności czy prowadnik ma problem z wrzuceniem wyżej czy niżej - luzujesz albo podciągasz linkę, jak nie ma efektu i dalej nie wchodzi wyżej to kręcisz odpowiednią śrubę - w lewo, a która jest tą odpowiednią - czy high czy low, tego ci nie powiem bo ni cholery nie mogę zapamiętać która jest która, robię to zwykle metodą radzieckiego uczonego Macajewa :D

 

Nie wiem czy pomogę, ale jak już napisałem to wyślę.

Odnośnik do komentarza

To może jeszcze troche uporządkujmy?:) 1. Zrzucam manetkę na najmniejsza zebatkę korby i największą kasetki (wewnetrzne). 2. Dokręcam baryłkę do oporu. Napinam linkę przy przerzutce jak najmocniej (z czuciem:))). 3 Luzuję baryłke około trzy obroty. Śrubką "low" reguluję skok prowadnicy przerzutki (śruba "high" na razie w ogóle mnie nie interesuje i może być w dowolnej pozycji?). 4. Wrzucam na największą zębatke korby i najmniejsza kasetki (zewnętrzne ustawienie). Reguluję sruba "high". 5. Uśmiecham sie i myję ręce:). 6. Ruszam w drogę ciesząc się ze sprawnie działającej przerzutki.

Odnośnik do komentarza

Inaczej, jak masz małą tarczę z przodu, to nie warto ustawiać mając najmniejszą z tyłu - bo mamy przekos i tak nie jeździmy ;) 

Rozumiem że nie zawsze wchodzi z przodu na wyższą tarczę: z 1 na 2 i z 2 na 3

jeśli linka jest przykręcona do przerzutki to spróbuj zwyczajnie naciągnąć ją, kręcąc baryłką w lewo.

Jak nie jest przykręcona;

1. wkręć maksymalnie baryłkę - w prawo - a następnie odkręć o te 2 czy 3 obroty.

2. przymocuj linkę do przerzutki - tak aby była napiętą

3. myślę że z TYŁU warto wrzucić "środkową" tarczę, i sprawdzić jak przednia przerzutka działa w takim ustawieniu

4. Jak nie wrzuca nada - naciągnąć linę przy pomocy baryłki - kręcimy w lewo

5. Jeśli z 1 na 2 wchodzi jak należy a z 2 na 3 nie to wtedy luzujemy śrubę H (na bank H bo sprawdziłem u Zinna) 

6. Powinno banglać.

7. Sprawdź jeszcze przy działa przy pozostałych kombinacjach - inne biegi z tyłu. Chyba warto dodać że na przekosach nie musi działać idealnie.

Odnośnik do komentarza

Z przekosami jasna sprawa i pisząc nie miałem tego na mysli oczywiście. Po wczorajszej wyprawie (może słonce było tego przyczyną:))) najpierw zrzucając przody z 3 na 2, wskakiwało od razu na jedynke i musiałem podciągac do 2. Po 20 kilometrach zrzucając z 3 na 2 szło dobrze, ale nie można było już zrzucić na 1... A góry były przede mną solidne:)))) Dałem rade:) Chyba zabiorę się od zera za ustawianie tego. Ale nadal nie wiem, czy ma znaczenie jakieś pozycja wyjściowa śrubek L i H? Pociągniecie kciukiem manetki przy podnoszeniu z 1 na 2 jest takie baaardzo szerokie (normalnie brakuje mi kciuka trzymając kierownicę, a rekę mam raczej normalną:))), czy od czegos zależy?

Odnośnik do komentarza

Śrubki L i H określają maksymalne wychylenie przerzutki (L-dół, H-góra) tak żeby łańcuch nie spadał.

 

Ja zawsze reguluję tak, żeby na środkowym blacie obsłużyło całą kasetę bez ocierania, a dwa skrajne blaty działały dobrze mały w zakresie górnym kasety, a duży w zakresie dolnym (bez przekosów).

 

Jeśli działało poprawnie pomiędzy 2 a 3 blatem, a nie spadało na najmniejszy, to prawdopodobnie trzeba było odrobinę poluzować śrubę L co zwiększyłoby wychylenie wózka w dół (regulować trzeba bardzo delikatnie, np po ćwierć obrotu).

Jeśli przy szybkim zrzuceniu z największego na najmniejszy blat łańcuch będzie spadał, to śrubę L trzeba będzie lekko dokręcić

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...