mariusz Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Witam po raz pierwszy na forum :) Od 1,5 miesiąca i 400km przemieszczam się na rowerze Author Solution - http://dobresklepyrowerowe.pl/rowery/gorskie-sztywne/cross-country-26/author/solution Trasa to w 70% asfalt a w 30% szutr i leśne trasy rowerowe. To mój pierwszy rower od nastoletnich czasów i składaków Wigry, więc chociaż jest to niższa klasa rowerowa, to wszystko w nim mi się podoba i pasuje :) Tylko jedna sprawa mnie ostatnio nurtuje, a mianowicie miewam problem z przełączeniem przedniej przerzutki (Shimano Altus M190) z 2 na 1. O ile na płaskim przerzutka działa bez problemu, o tyle gdy muszę to zrobić podczas podjazdu (nachylenie nie większe niż 10-15%) to za nic nie chce się zmienić. Manetka pokazuje 1-szy bieg a łańcuch cały czas jest na 2-iej tarczy. Często w efekcie kilkukrotnego naciskania na manetkę zabawa kończy się spadnięciem łańcucha z przodu. Tylną przerzutkę (Shimano Acera) podczas podjazdów mogę zmieniać bez żadnego problemu. Rower był już na "przeglądzie zerowym" i po nim, przez kilka dni, przednia przerzutka sprawnie działała na podjazdach, a teraz znowu sprawia problemy. Przez moment rozważalem wymianę przedniej przerzutki z Altusa na Acerę, jednak poczytałem trochę i wyszło mi, że niewiele lub nic na tym zyskam, i że dopiero wymiana na Alivio ma jakiś tam sens. Zastanawiam się czy to efekt przeciętnej przerzutki czy "mojego" (w trakcie podjazdu) sposobu zmiany biegów na przedniej tarczy? pozdrawiam Mariusz Odnośnik do komentarza
GeloLBN Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Ja w rowerze MTB mam z przodu Shimano Altus FD-M370 i działa bez problemów, za kazdym razem biegi wchodzą ładnie i gładko, czy to na zjeździe, czy na podjeździe (ścigam się na nim, więc nie bardzo zwracam uwagę, żeby zmieniać biegi bez obciążenia :)) Może u Ciebie to kwesia regulacji - pisałeś, że po przeglądzie zerowym sytuacja się poprawiła.... W nowym rowerze, nowe linki muszą się poukładać i powyciągać, więc może przegląd zerowy zrobiłeś trochę za wcześnie i może kolejna regulacja pomoże.... Zwróć też uwagę, na jakim przełożeniu masz tylną przerzutke, gdy przednia odmawia posłuszeństwa... Jeśli z tyłu masz na ostatnich przełożeniach (najmniejszych zembatkach) a z przodu też próbujesz zrzucić na najmniejszą, to doprowadzasz do przekosu łańcucha i właśnie dlatego z przodu może nie chce zrzucić (boczne napięcie łańcucha) Inną srawą może być też Twoja korba bo o korbach SUNTOUR słyszałem niezbyt dobre opinie - ale to tylko ze słyszenia więc tym się nie sugeruj... Odnośnik do komentarza
mariusz Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Przegląd "zerowy" wypadł przypadkiem wcześniej, bo podjechałem do serwisu z problemem przedniej przerzutki, a tam stwierdzili, że jak już miałem 300km na liczniku i "problem", to nie ma co czekać gwarancyjnych 6 tygodni, tylko od razu go zrobić. Co do przekosu łańcucha - zwykle przełączam przednią tarczę gdy tylna przerzutka jest na 5 (na 1-5 najwygodniej i najefektywniej mi się podjeżdża), więc może faktycznie tu może leżeć problem. Potestuję czy z ustawień 2-4 i 2-3 będzie lepiej przerzucać na 1-szą tarczę. Dzięki :) Odnośnik do komentarza
wikrap1 Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Primo - nie powinno się zmieniać przełożeń pod obciążeniem. Powoduje to katowanie zębatek, łańcucha. Jeśli jednak koniecznie trzeba zmienić (zdarza się) to trzeba przed tym depnąć, żeby rower przyspieszył i potem pedałując bardzo słabo zmienić szybko przełożenie.Secundo - Jeśli po zmianie z 2 na 1 łańcuch nie schodzi, to są 2 możliwości.a) linka jest luźna -> należy poluzować śrubę oznaczoną literą L, wyznaczającą maksymalne wychylenie wózka w stronę ramy (zabezpiecza przed spadnięciem łańcucha poza korbę)b) linka jest napięta - należy popuścić linkę, poprzez wkręcenie śruby baryłkowej przy manetce, lub odkręcenie linki przy przerzutce i poluzowanie (pewnie będzie wymagało doregulowania potem śrubą baryłkową).Jak coś będzie niejasne, to pisz. Odnośnik do komentarza
GeloLBN Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Przegląd "zerowy" wypadł przypadkiem wcześniej, bo podjechałem do serwisu z problemem przedniej przerzutki, a tam stwierdzili, że jak już miałem 300km na liczniku i "problem", to nie ma co czekać gwarancyjnych 6 tygodni, tylko od razu go zrobić. Co do przekosu łańcucha - zwykle przełączam przednią tarczę gdy tylna przerzutka jest na 5 (na 1-5 najwygodniej i najefektywniej mi się podjeżdża), więc może faktycznie tu może leżeć problem. Potestuję czy z ustawień 2-4 i 2-3 będzie lepiej przerzucać na 1-szą tarczę. Dzięki :) Nie wiem jakie masz tarcze w kasecie, ale prawdopodobnie i tak wiele biegów się dubluje, tzn możesz uzyskać dwa takie same przełożenia na dwóch różnych tarczach korby, zależnie od przełożenia z tyłu. Policzyć je możesz dzieląc liczbę zębów na tarczy z przodu, przez liczbę zębów na tarczy z tyłu, czyli u ciebie najcięższe to 42:11=3,82 W ten sposób możesz sprawdzić, czy może Twoje ulubione przełożenie można uzyskać na środkowej tarczy z przodu. Ja najmniejszej tarczy używam przeważnie dopiero wtedy, kiedy kończą mi się biegi na średniej.... Ale i tak spróbuj podregulować, tak jak napisał kolega wyżej Odnośnik do komentarza
pawel3373 Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2015 Sprawdź przy okazji czy prowadnik łańcucha jest równolegle do tarcz. Odnośnik do komentarza
mariusz Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Wygląda na to, że problem z przełączeniem z 2 na 1 podczas podjazdu mam tylko przy próbie zejścia z 2-5 na 1-5. 2-4 i 2-3 nie sprawiają takiego problemu, wynikałoby z tego, że 1-5 to zbyt duże przekoszenie łańcucha podczas zmiany przedniej tarczy na podjeździe (bo na płaskim schodzi swobodnie). Przeliczyłem sobie ząbki w kasecie HG-31-8, mam 11-13-15-18-21-24-28-32 i dublować to żadne biegi się w pełni nie dublują. Układ 1-5 daje przełożenie 1,22 a najbliższe mu 2-3 daje 1,33 i zacząłem korzystać z tego ustawienia podczas łagodnych podjazdów lub w początkowej fazie bardziej ostrego podjazdu, a potem 1-4 i 1-3. Zrezygnowałem też z biegu 2-7 (2,46) na rzecz 3-5 (2,33), bo chyba 2-7 przy 8rz kasecie to też zbyt duże przekoszenie łańcucha. Odnośnik do komentarza
Persymona Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Na manetce jest ładnie oznaczone, jakie biegi stosować przy jakiej przerzutce (prawa manetka): "1" z przodu - 1-2-3 "2" - biegi 4-5 "3" - biegi 6-7-8 Oczywiście to wszystko ma swoją tolerancję (szczególnie środkowa zębatka z przodu) i przy dobrze wyregulowanym osprzęcie wrzucając sąsiednie biegi, dalej będzie działało bez problemu. Wjeżdżając pod górkę zrzucaj biegi na środkowej zębatce z przodu (czyli 2-5 zrzucasz na 2-4 i ewentualnie 2-3), dopiero potem wrzucaj "1". Najlepiej rób to z wyprzedzeniem, widząc podjazd powoli redukuj tak, żeby do połowy podjazdu być już na docelowym biegu, inaczej katujesz osprzęt. Odnośnik do komentarza
GeloLBN Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Na manetce jest ładnie oznaczone, jakie biegi stosować przy jakiej przerzutce "1" z przodu - 1-2-3 "2" - biegi 4-5 "3" - biegi 6-7-8 Ja bym się tego zalecenia aż tak bardzo nie trzymał. Jeśli wszystko jest dobrze wyregulowanym, to środkowa tarcza korby bez problemu obsłuży całą kasetę. Przy dużym blacie z przodu trzymam się "mniejszej" połowy kasety a przy małym odwrotnie. Ja podczas mocniejszej jazdy w terenie (np na zawodach) praktycznie cały czas jadę na środkowej z przodu, a operuje tylnymi biegam. Na duży blat wrzucam tylko na długich prostych z górki, gdzie można się dobrze rozpędzić a na mały przy podjazdach o bardzo dużym nachyleniu. Odnośnik do komentarza
Persymona Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 21 Sierpnia 2015 Napisałam dalej, że wszystko ma swoją tolerancję ;) Najczęściej jeżdżę na środkowej zębatce z przodu, obsługuje ona najwięcej biegów z tyłu bez szkody dla całego układu. Odnośnik do komentarza
kopernik92 Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Na manetce jest ładnie oznaczone, jakie biegi stosować przy jakiej przerzutce (prawa manetka): "1" z przodu - 1-2-3 "2" - biegi 4-5 "3" - biegi 6-7-8 Jak to odczytałaś z manetki? Chodzi o zapis liczbowy czyli 8 - 6 - - 3 - 1? Czyli 8 - 6 to jeden zakres, - - (5 4) drugi a 3 - 1 trzeci czy chodzi o jakieś inne oznaczenie, którego nie zauważam? Odnośnik do komentarza
Persymona Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Tak, chodzi o system cyfr i kropek - w dość enigmatyczny sposób informuje o optymalnym przełożeniu w stosunku do przerzutki przedniej. Gdyby było inaczej, producent podałby po prostu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 ;) Odnośnik do komentarza
kopernik92 Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Sierpnia 2015 Tak, chodzi o system cyfr i kropek - w dość enigmatyczny sposób informuje o optymalnym przełożeniu w stosunku do przerzutki przedniej. Gdyby było inaczej, producent podałby po prostu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 ;) Dzięki za wyjaśnienie. Trochę się jeździ a jednak człowiek się uczy całe życie :) Odnośnik do komentarza
mariusz Opublikowano 24 Sierpnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Sierpnia 2015 Tak, chodzi o system cyfr i kropek - w dość enigmatyczny sposób informuje o optymalnym przełożeniu w stosunku do przerzutki przedniej. Gdyby było inaczej, producent podałby po prostu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 ;) W moich manetkach Altusa nie ma systemu cyfr i kropek, jest właśnie 1,2,3,4,5,6,7,8 :) Odnośnik do komentarza
Gruchenfuhrer Opublikowano 24 Sierpnia 2015 Udostępnij Opublikowano 24 Sierpnia 2015 Ba, moje Deore LX ma 1 .... 5 .... 10 ? I jak to interpretować? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się