Skocz do zawartości

Proszę o opinię nt kół Eliteweels


Rekomendowane odpowiedzi

Trochę nieprawdziwych informacji w tym wątku.

1. Nie ma nic głupszego niż łożyska "ceramiczne" w kołach szosowych. Są to w rzeczywistości łożyska hybrydowe, bardzo podatne na zanieczyczczenie, z bardzo kiepskimi uszczelnieninaimi, wymagające serwisu co ok. 1000 km, żeby dobrze działały. Moi koledzy masowo wymieniają łożyska Ceramic Speed (najbardziej przereklamowana firma na świecie) na wysokiej jakości stalowe. Po to, żeby ich co chwilę nie serwisować. Jedyne dobre łożyska ceramiczne robiło Campagnolo, kulkowe. 
Czy te łożyska coś dają? W testach 0,5W na parę kół przy 45 km/h. Więc tyle co kot napłakał. 

2. Bontrager nie daje dożywotniej gwarancji crash protection na swoje koła. Wynosi ona 2 lata. Ich koła, podobniej jako koła Swiss Side i Roval są składane przez fabrykę DT Swiss.

3. Chińskie ratchety nie są złe. Kolega kupił te słynne koła Rodi/Ghost karbonowe za 1500 z piastami Formula na ratchetach i na razie się dobrze sprawują. Ale nie są tej samej jakości co DT Swiss.
Niskiej jakości chińskie piasty dzieci potrafią zajechać MTB w jeden sezon. Typu Novatec. What you pay is what you get.

4. Z mojego doświadczenia koła na szprychach aero są głupotą. Szprychy DT Swiss Aerolite są mniej wytrzymałe i gną się przy sprintach, więc koło nie jest tak sztywne. W testach zyskuje się na takich szprychach 1W przy 45 km/h. Dużo lepszym wyborem są szprychy Sapim Sprint lub DT Swiss Competition. Natomiast najbardziej trwałe są szprychy Pillar Wing.

5. Obręcze karbonowe nie pochodzą z tej samej fabryki. I różnią się DRAMATYCZNIE jakością wykonania. Te najtańsze nie przeżyją dużego uderzenia w głębszą studzienkę kanalizacyjną na dużej prędkości. Kolega się tak połamał na kołach Evalite. Mieliśmy w klubach koła NoLimited. To jest najniższa jakość. Spodziewam się, że CSC też.

Kupowanie bardzo wycieniowanych kół karbonowych to głupota. Zobaczcie sobie ile ważą koła Zipp. I ważą tyle nie bez powodu. Po prostu mają "dużo karbonu w karbonie". I są znacznie bezpieczniejsze. Jak koła mają napisane max 100 kg to nie kupować. 

5. Żadna grupa WT nie jeździ na kołach Elitewheels.
Jeżdżą na takich:

image.thumb.png.adc2acc776529cdb8c396ac8e85328bd.png

6. Najlepszym źródłem wiedzy o takich kołach zawodnicy wyczynowi, którzy mieli z nimi do czynienia. A nie amatorzy. Jak przetłuką na nich po 25k km rocznie w każdych warunkach to dopiero się ujawnia czy są ok czy nie.

Odnośnik do komentarza
Carbon rims quality and durability
 know they use different resins and different prepegs are used.
Do you info about durability of the rims of cheap, popular chinese wheels like CSC, Farsports, Elitewheels, Winspace and so on?
 

Of course. This is an excellent question that gets to the heart of the modern cycling wheel market. The shift of carbon rim manufacturing to China has created incredible value but also a wide spectrum of quality.

Here’s a detailed breakdown of the factors affecting durability and how the brands you mentioned stack up.

The Core Factors Determining Carbon Rim Durability

You are correct that resins and prepregs are key. Durability is a combination of:

  1. Carbon Fiber Quality & Layup: Not all carbon fiber is created equal.

    • Modulus: Higher modulus fibers (T800, T1000) are stiffer and lighter but can be more brittle. Lower modulus (T700) is more impact-resistant and compliant. Good manufacturers use a blend to optimize for both stiffness and durability in key areas (like the brake track and impact zone).

    • Layup Design: This is the "secret sauce." The number of layers, their orientation (0°, 90°, ±45°), and their placement are critical. A well-designed layup manages stress, improves impact resistance, and prevents cracks from propagating.

  2. Resin System: This is the glue that holds the carbon fibers together.

    • Cheap Rims: Often use older-generation or inferior resins. These can have a lower glass transition temperature (Tg), meaning they soften more easily under hard braking, leading to brake fade and potential delamination.

    • Premium Rims (from all brands): Use high-Tg, high-performance resins (like those from Mitsubishi, Huntsman, or Hexcel). These resist heat much better and remain stable under stress, drastically improving durability and safety.

  3. Manufacturing Process:

    • Pressed & Bagged: A common method for cheaper rims. Carbon layers are placed in a mold and a vacuum bag pulls them tight before curing. It can be inconsistent, sometimes leading to voids (air bubbles) or uneven resin distribution.

    • Internal Pressurization (HP/RTM): Higher-end process. The rim is inflated with an internal bladder during curing, creating much higher and more uniform pressure. This results in a denser, more consolidated, and stronger rim with fewer defects. This is a key differentiator for quality.

  4. Quality Control (QC): This is arguably the biggest differentiator.

    • Cheap, no-name rims: QC is minimal. Weight and stiffness can vary significantly, and hidden flaws are more common.

    • Reputable brands: Invest heavily in QC. This includes Ultrasonic Testing (UT) to scan for voids/delaminations, impact tests, and brake track wear tests. This catches defects before they ship.


Durability Analysis of the Brands You Mentioned

These brands are not all the same. They represent different tiers of the "Chinese carbon" market.

Tier 1: The Premium Boutique Brands (Winspace, Farsports, Farsports' EIE sub-brand)

These brands compete directly with, and often exceed, the quality of Western brands.

  • Winspace:

    • Reputation: Arguably the market leader in the premium segment. They are known for innovation (e.g., their hypersonic wheels) and excellent finish.

    • Durability: They use high-grade Japanese Toray carbon and premium resins. Their manufacturing process is top-tier, and they have rigorous QC, including UT. Their rims are generally considered very robust, with many users reporting years of trouble-free use on rough roads. Their braking surfaces (especially with their graphene coating) are highly regarded for consistency and heat management.

  • Farsports:

    • Reputation: A giant OEM that also sells direct. They have been making wheels for other brands for years and have immense experience.

    • Durability: Excellent. They use high-quality materials (Toray carbon) and advanced manufacturing techniques. Their "FAR" hookless rims are known to be very wide, strong, and compliant. Their QC is extensive. They offer different carbon layups (e.g., "S" for all-around, "R" for climbing) that also imply different durability characteristics (the "R" series may be slightly more fragile due to its lower weight). Generally, very trustworthy and durable.

Tier 2: The Value Leaders (Elitewheels, CSC, Yoeleo)

These brands offer incredible spec for the money. Durability is generally good, but there are more caveats and a wider range of user experiences.

  • Elitewheels:

    • Reputation: Perhaps the king of value. They offer full carbon wheels with name-brand hubs (Bitex, Novatec) at astonishingly low prices.

    • Durability: This is where reviews are mixed. They use a mix of T700 and T800 carbon. The main concern has historically been their resin system and QC consistency. There are more anecdotal reports of brake track issues (especially on older models) and delamination under extreme heat than with Winspace or Farsports. That said, thousands of riders have them with zero issues. Their newer models seem improved. Conclusion: Good for the price, but perhaps not for heavy riders or those who live in mountainous areas with long descents.

  • CSC (Carbon Speed Cycle):

    • Reputation: Another popular value option.

    • Durability: Similar to Elitewheels. They seem to have a decent reputation for structural integrity (impact resistance) but, again, the brake track durability on older models was a point where they saved costs. It's crucial to look at reviews for their specific latest model you're considering.

General Category: "Super Cheap, No-Name AliExpress/EBay Wheels"

  • Durability: Avoid for serious riding. These are the wheels that give "Chinese carbon" a bad name. They use the cheapest possible materials (often recycled carbon) and resins with low Tg. QC is non-existent. They are prone to delamination, brake fade, and catastrophic failure. The risk is not worth the savings.


Key Considerations for Your Decision

  1. Your Weight: Heavier riders (>90kg / 200lbs) should absolutely lean towards the more premium brands (Winspace, Farsports) with higher weight limits and proven robust construction.

  2. Your Terrain: If you live in the mountains and do long, hard descents, the premium resin systems from Winspace and Farsports are worth the investment for heat resistance and safety.

  3. Hub Quality: Remember, durability isn't just the rim. The hubs on these wheels are often Bitex or Novatec, which are reliable and serviceable. Some brands offer DT Swiss or Chris King upgrades, which is a great option for long-term durability.

  4. Warranty and Customer Service: This is a major advantage of the reputable brands. Winspace and Farsports have responsive customer service and clear warranty policies. Dealing with a no-name brand on a warranty claim is often impossible.

Final Verdict

  • For maximum durability and confidence (on par with major Western brands), choose Winspace or Farsports.

  • For exceptional value and you are an average-weight rider on moderately hilly terrain, Elitewheels or CSC are viable options, but do your research on the specific latest model.

  • Always avoid the cheapest, no-name options. The safety risk is real.

Recommendation: Before buying, search for recent, long-term reviews (6+ months) on YouTube and forums like Weight Weenies for the exact model you are considering. Technology and manufacturing evolve quickly, and a brand's reputation from 3 years ago may not reflect its current products.

 
 
 
 
 
 
Odnośnik do komentarza

@jajacek

Ad.1 Sam też nie polecałem w tym wątku łożysk ceramicznych a łożyska stalowe, takie też sam wybrałem. 

Ad.2 Masz racje, gdzieś mi w głowie została informacja, że dają dożywotnią i dlatego jest sens wydać 8 k na takie koła, jednak nie ma sensu 😄 

Ad. 3. Też nie zakładam, że są tej samej jakości co DT, jednak sama piasta dt kosztuje tyle co komplet kół, które kupiłem. Toczą się ładnie, fajnie, że są kompatybilne z częściami od DT, żywotność będę sprawdzał. 

Ad. 4. To tanie trochę oszukańcze aero. Mają profil spłaszczonego rombu, póki co nie narzekam na sztywność, o ile się nie mylę, to mają po 24 szprychy, powinny być więc wytrzymałe, dostałem 3 w zapasie, jeśli je popsuje, to w przyszłości będę na pewno wsadzał zwykłe szprychy od Sapim. 

Ad. 5. Nie pisałem o wszystkich kołach karbonowych a o chińskich kołach czy tych składanych w Polsce na chińskich podzespołach - np. evanlite, elite, csc itp. 

Ad. 6. "

Obecność na WorldTourze

  • Podczas wyścigu UAE Tour (część kalendarza WorldTour), zawodnicy Team Solution Tech – Vini Fantini używali kół Elitewheels, co było ich pierwszym pojawieniem się w kontekście WorldTouru."

Ad. 7. Pytanie jak klasyfikujesz zawodników wyczynowych a amatorów. Moim zdaniem najlepszym źródłem wiedzy są ambitni amatorzy którzy się ścigają. Sami muszą opłacić swój sprzęt więc szukają najlepszych stosunków jakość / cena. Ambitny amator będzie robił przybliżone przebiegi co zawodowcy, tylko będzie to robił bez trenerów, dietetyków i sponsorów. 

Odnośnik do komentarza

Ad 7.
Tzw. Pro Amator jest świetnym źródłem wiedzy w MTB. 
Ale na szosie już niekoniecznie. Nie będzie jeździł w każdych warunkach i jednak trochę odruchowo będzie oszczędzał sprzęt za który płaci z własnej kieszeni. Zawodnik któremu dano rower i koła z klubu się tym nie przejmuje. To jego narzędzie pracy. Nawala po każdej nawierzchni, leży często w kraksach, itd. Wiec jest że tak powiem "testerem ekstremalnym"

Technicznie rzecz biorąc Vini Fantini to nie World Tour. Tylko Pro Team. Jakaś włoska pralnia pieniędzy jak sądzę. Na kołach Elite Wheels jeździ zespół Conti Mazowsze Serce Polski. Którego szef kombinuje jak może na lewo i prawo. A że jest oszustem to już mu nikt raczej nic nie da na kredyt więc grupa jeżdzi na takich kołach a nie innych i część młodych zawodników jeździła na jakich badziewnych szosach z Ali Express. Więc zupełnie to o niczym nie świadczy. Grupa mojego syna jeździ na kołach NoLimited bo są tanie. Jeździ też na nich z tego samego powodu nasz grupa Conti Voster ATS.

W testach, które moi koledzy robili na torze tanie chińskie koła odstawały znacząco aerodynamicznie od dobrych produktów markowych i od droższych chińskich kół, składanych przez naszego kolegę, pod nazwą Escape Wheels. Gdzie on zamawia obręcze bezpośrednio z fabryki w profilu jaki potrzebuje i z takiej jakości karbonu jak potrzebuje. Składa je zawsze na szprychach Pillar Wing i piastach na które stać zamawiającego. Ale z naciskiem na DT Swiss.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, jajacek napisał(a):

Tzw. Pro Amator jest świetnym źródłem wiedzy w MTB. 
Ale na szosie już niekoniecznie.  Nie będzie jeździł w każdych warunkach i jednak trochę odruchowo będzie oszczędzał sprzęt za który płaci z własnej kieszeni. To jego narzędzie pracy. Nawala po każdej nawierzchni, leży często w kraksach, itd. Wiec jest że tak powiem "testerem ekstremalnym"

Ja się z tym nie zgodzę, mam stały kontakt z szefem serwisu największego sklepu na podlasiu. To co tam przyjeżdża na serwis z "super" szos i w jakim stanie przyjeżdża... Kilka widziałem osobiście, niektóre to tylko zdjęcia... Jednak z doświadczenia, człowiek, którego stać wydać na szosę 40-70 tysięcy naprawdę ma ją głęboko w dupie, (tzn to jak ją traktuje serwisowo). Tu jest paradoks, bo o ramę i każdą ryskę jest w stanie zabić, ale już jeździć po deszczu/śniegu itd bez serwisu nie wiadomo jak długo to już jak najbardziej, aż do całkowitego zepsucia/zatarcia itp...

Odnośnik do komentarza
39 minut temu, jajacek napisał(a):

Każdy ma inne doświadczenia jak widać.
Polecam obserwować blog mojego kolegi mechanika:
Facebook
Może w Warszawie ludzie bardziej dbają albo ci z którymi mam do czynienia? Nie wiem.
 

Nie na temat. Szukam takiego serwisu tutaj u siebie (Białystok). Jednak z tym bieda. Czasami nie mam jakiegoś narzędzia. Trzeba dokupić, a żal wydawać kilka setek na jakąś pierdołę co może przyda się 2-3 razy. No i tak się powiększa zestaw serwisowy.

Odnośnik do komentarza

Wracając jeszcze do wątku kół. Jestem po pierwszych 30 km. W porównaniu do wcześniejszych kół - mam te same opony ale zamiast dętek wlałem mleko. Ciśnienie mniej więcej te samo co na dętkach. Na odcinku testowym na 3,3 km asfaltu, na seryjnych kołach trzymałem na gravelu średnią 35,3, na nowych kołach 37,2 km/h. Wydaje mi się, że w okolicy 30 km/h dostajemy boosta w postaci 1 km/h, ale będę to jeszcze potwierdzał w dłuższych testach. Przy niższych prędkościach po lesie w okolicy 25 km/h nie czuje dużej różnicy w oporach. Im jedziemy szybciej, tym większe różnice, co dziwne, wydaje mi się, że dużo lepiej przyspiesza w dół górki 😄 Przy lekkim nachyleniu gdzie zwykle miałem koło 38 wczoraj miałem okolice 45. Ile z tego to jest placebo - nie wiem. 

Piasty się nie wyginają, jak przechylimy rower i jedziemy pod kątem 30stopni tarcze są dalej dokładnie tam, gdzie powinny być, nic nie zaczyna ocierać. Mam za wąskie opony aby zobaczyć czy przy przechylaniu jest szansa na wyginanie samego koła. 

Nowe koła z oponami ważą tyle, co stare koła bez opon, przez co rower stał się bardziej narwany, muszę się rozpędzić jeszcze z górki powyżej 70 aby zobaczyć, czy stabilność przy większej prędkości nie ucierpiała. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...